Наукові праці. Кафедра патофізіології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Погляд на партнерство в розвитку педагогічної майстерності між викладачем кафедри патофізіології медичного університету та здобувачами вищої освіти(Полтавський національний педагогічний університет ім В. Г. Короленка, 2025-06-05) Заколодна, Олена Едуардівна; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Акімов, Олег Євгенович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Костенко, Віталій ОлександровичПартнерські відносини тут проявляються у спільному пошуку теми, обговоренні методології, аналізі отриманих даних та підготовці публікацій чи доповідей на конференціях Це не лише розширює науковий світогляд студента, а й вчить його критично оцінювати інформацію, працювати з науковою літературою та презентувати результати власної роботи. Сучасна медицина – це командна робота. На практичних заняттях з патофізіології, особливо при використанні інтерактивних методик (наприклад, розбір клінічного випадку в малих групах), студенти вчаться аргументувати свою точку зору, слухати опонентів, знаходити спільне рішення. Викладач у цьому процесі виступає як модератор, що скеровує дискусію та допомагає налагодити ефективну комунікацію в групі.Документ Можливості цифрової дидактики при викладанні патофізіології в Полтавському державному медичному університеті(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025-06-05) Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Акімов, Олег Євгенович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Костенко, Віталій ОлександровичЦифрова дидактика в медицині — це не мода, а необхідність, що відповідає викликам часу. Досвід кафедри патофізіології ПДМУ демонструє, що при правильному підході цифрові технології можуть не лише доповнити традиційне навчання, а й зробити його глибшим, динамічнішим та ефективнішим. Надалі важливим є підвищення цифрової грамотності всіх учасників освітнього процесу, методична підтримка викладачів і впровадження інноваційних технологій навчання з урахуванням академічної доброчесності та педагогічної цінності.Документ Міждисциплінарна інтеграція викладання патофізіології в медичному ЗВО: нові орієнтири для сучасного педагога(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2025-06-05) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Акімов, Олег Євгенович; Заколодна, Олена Едуардівна; Костенко, Віталій ОлександровичМіждисциплінарна інтеграція у викладанні патофізіології є одним із ключових напрямків розвитку сучасної медичної освіти. Вона дозволяє формувати у здобувачів освіти цілісне розуміння патологічних процесів, розвивати клінічне мислення та готувати їх до ефективної практичної діяльності. Для успішної реалізації цього підходу сучасний викладач кафедри патофізіології має постійно розширювати свої знання у суміжних дисциплінах, опановувати інноваційні методики викладання, активно брати участь у розробці інтегрованих навчальних програм та продуктивно взаємодіяти з колегами. Лише таким чином кафедра патофізіології зможе повною мірою реалізувати свій інтегративний потенціал, а її викладачі стануть справжніми орієнтирами професійного розвитку для майбутніх поколінь лікарів.Документ Педагогічна майстерність викладача у цифрову добу: досвід використання штучного інтелекту у викладанні патофізіології(Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, 2025-06-05) Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Денисенко, Софія Валеріївна; Заколодна Олена Едуардівна; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Соловйова, Наталія ВеніамінівнаІнноваційна модель інтеграції ШІ через ділову гру у вивчення патофізіології може стати репрезентативним прикладом для інших дисциплін медичної та загальної освіти. У поєднанні з педагогічною майстерністю це сприяє не лише ефективному засвоєнню матеріалу, а й формуванню нової генерації мислячих, аналітично підготовлених і морально відповідальних фахівців.Документ Формування емпатії та комунікативних навичок у здобувачів освіти на заняттях з патофізіології(Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка, 2025-06-05) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Міщенко, Артур Володимирович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Акімов, Олег Євгенович; Заколодна, Олена Едуардівна; Костенко, Віталій ОлександровичФормування емпатії та комунікативних навичок у студентів-медиків є невід'ємною складовою сучасної медичної освіти. Кафедра патофізіології, завдяки своєму унікальному положенню між фундаментальними та клінічними дисциплінами, має значний потенціал для інтеграції цих аспектів у навчальний процес. Проте реалізація цього потенціалу повністю залежить від педагогічної майстерності викладача. Викладач патофізіології, який володіє сучасними методиками викладання, вміє створювати стимулююче та безпечне навчальне середовище, демонструє особистий приклад емпатії та постійно самовдосконалюється, є ключовою фігурою у вихованні майбутнього лікаря – не лише компетентного фахівця, а й чуйної, співчутливої особистості. Інвестиції у розвиток педагогічної майстерності є запорукою успішних освітніх трансформацій та випуску лікарів, готових до викликів сучасної медицини та здатних надавати якісну, гуманну медичну допомогу.Документ Комплексний підхід до вивчення механізмів розвитку «хвороб цивілізації» на кафедрі патофізіології(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024-12-11) Волкова, Оксана Анатоліївна; Костенко, Віталій Олександрович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Назаренко, Світлана Миколаївна; Міщенко, Артур Володимирович; Денисенко, Софія Валеріївна; Акімов, Олег Євгенович; Заколодна, Олена ЕдуардівнаФормування цілісного комплексу знань про етіологію, фактори ризику, механізми розвитку патологічних процесів, перебіг та прояви «хвороб цивілізації» на різних рівнях організації живих об’єктів покращить набуття здобувачем освіти медичного вузу компетентностей щодо вчасного виявлення і усунення факторів ризику, ранньої діагностики захворювань, а також в перспективі удосконалення заходів їх попередження, включаючи ведення здорового способу життя з урахуванням статевих, етнічних, освітніх та інших особливостей населення.Документ Значення вивчення психодіагностики в ЗВО для формування клінічного мислення здобувачів освіти з фаху медична психологія(Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024-12-11) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Заколодна, Олена Едуардівна; Міщенко, Артур Володимирович; Денисенко, Софія Валеріївна; Акімов, Олег Євгенович; Костенко, Віталій Олександрович; Герасименко, Лариса Олександрівна; Ісаков, Рустам ІсроїловичВивчення психодіагностики є необхідним і обов’язковим елементом підготовки медичних психологів, оскільки дана спеціалізована галузь знань формує основи клінічного мислення. Завдяки психодіагностиці майбутні фахівці оволодівають аналітичними та критичними навичками, вчаться інтегрувати різні аспекти особистості пацієнта та розвивати емоційний інтелект.Документ Вплив поєднаного застосування модуляторів редокс-чутливих транскрипційних факторів ap-1 і nrf2 на показники вуглеводного та ліпідного метаболізму в сироватці крові щурів за умов ліпополісахарид-індукованої системної запальної відповіді(Полтавський державний медичний університет, 2025) Моргун, Євген Олександрович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Morhun, Ye. O.; Solovyova, N. V.Виявлено, що ЛПС-індукована СЗВ спричиняє порушення вуглеводного та ліпідного метаболізму, що узгоджується з даними літератури про розвиток запальної дисліпідемії та інсулінорезистентності за умов хронічного запалення. Введення SR 11302, диметилфумарату та кверцетину покращує метаболічний стан тварин, однак поєднане застосування SR 11302 із специфічними та природними індукторами Nrf2 (диметилфумаратом і кверцетином) виявляється більш ефективним. Це свідчить про потенційний синергічний ефект між інгібуванням AP-1 та активацією Nrf2, що може відігравати ключову роль у корекції запальних і метаболічних порушень. Комбінація SR 11302 і кверцетину нормалізує рівень глюкози в сироватці крові, знижуючи його до значень, характерних для інтактних тварин, сприяє підвищенню рівня холестерину ліпопротеїнів високої щільності та більш вираженому зниженню концентрації ліпопротеїнів дуже низької щільності та тригліцеридів порівняно з монотерапією. The aim of the study was to assess the effect of the combined administration of a specific inhibitor of the AP-1 transcription factor SR 11302 and inducers of the Nrf2 signaling pathway (dimethyl fumarate, quercetin) on carbohydrate and lipid metabolism parameters in the serum of rats with lipopolysaccharide (LPS)-induced systemic inflammatory response (SIR). The study was conducted on 49 white Wistar rats weighing 180–220 g, divided into seven groups: Group 1 – Intact rats (control I); Group 2 – LPS-induced SIR model (control II); Group 3 – Specific AP-1 inhibitor SR 11302 was administered under SIR conditions; Group 4 – Specific Nrf2 inducer dimethyl fumarate was administered under SIR conditions; Group 5 – Quercetin, a flavonoid that is an inducer of the Nrf2 signaling pathway and an inhibitor of NF-κB, was administered under SIR conditions; Group 6 – SR 11302 was administered together with dimethyl fumarate under SIR conditions; Group 7 – SR 11302 was administered together with quercetin under SIR conditions. It was found that LPS-induced SIR causes disturbances in glucose and lipid metabolism, which is consistent with literature data on the development of inflammatory dyslipidemia and insulin resistance in chronic inflammation. The administration of SR 11302, dimethyl fumarate, and quercetin improves the metabolic state of the animals; however, the combined application of SR 11302 with specific and natural inducers of Nrf2 (dimethyl fumarate and quercetin) proved to be more effective. This indicates a potential synergistic effect between AP-1 inhibition and Nrf2 activation, which may play a key role in the correction of inflammatory and metabolic disorders. The combination of SR 11302 and quercetin normalizes blood glucose levels, lowering them to values characteristic of intact animals, promotes an increase in high-density lipoprotein cholesterol levels, and more effectively reduces the concentration of very low-density lipoproteins and triglycerides compared to monotherapy.Документ Оцінка впливу інтернет-простору на здобувачів освіти Полтавського державного медичного університету(Національний фармацевтичний університет, 2025-05-15) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Міщенко, Артур Володимирович; Заколодна, Олена Едуардівна; Волкова, Оксана АнатоліївнаМета. Оцінити особливості використання Інтернет простору здобувачами освіти на прикладі майбутніх лікарів, що навчаються в Полтавському державному медичному університеті та сформулювати, за отриманими результатами, найбільш загальні психогігієнічні рекомендації. Таким чином отримані результати свідчать про активне, постійне, довготривале використання Інтернет-простору більшістю здобувачів освіти та переважання його використання, перш за все, для розважальних, а потім уже - для навчальних цілей. Не зважаючи на високий рівень критичності до отримуваної інформації, високий ступінь довіри до неї присутній у більшості респондентів. Прояви елементів психологічної залежності виявляється у близько половини опитаних. Тому виникає нагальна необхідність роз’яснення та дотримання певних норм інформаційної психогігієни здобувачами освіти.Документ Значення вивчення розділу патофізіології нервової системи для подальшого засвоєння клінічних дисциплін здобувачами освіти(Національний фармацевтичний університет, 2025-05-15) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Денисенко, Софія Валеріївна; Міщенко, Артур Володимирович; Заколодна, Олена Едуардівна; Волкова, Оксана АнатоліївнаВивчення розділу патофізіології нервової системи є невід'ємною та фундаментальною складовою медичної освіти. Глибоке розуміння етіології, патогенезу, діагностичних принципів та лікувальних стратегій неврологічних та психічних розладів є абсолютно необхідним для успішного засвоєння клінічних дисциплін, зокрема неврології та психіатрії. Інтеграція патофізіологічних знань з клінічним обстеженням, інструментальними методами діагностики та фармакотерапією забезпечує формування компетентного клінічного мислення та здатності до надання якісної медичної допомоги при захворюваннях нервової системи.Документ Аспекти викладання теми алергія на кафедрі патофізіології Полтавського державного медичного університету(Національний фармацевтичний університет, 2025-05-15) Міщенко, Артур Володимирович; Шупік, Олексій Андрійович; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Волкова, Оксана Анатоліївна; Денисенко, Софія Валеріївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Назаренко, Світлана Миколаївна; Соловйова, Наталія ВеніамінівнаПісля впровадження нових підходів студенти почали активніше брати участь у заняттях. Вони вже не просто відповідали на запитання, а будували логічні ланцюжки: що спричинило реакцію, які клітини були задіяні, як можна зупинити процес. Наприклад, багато хто почав впевнено відрізняти І та ІІІ тип гіперчутливості, пояснювати роль імуноглобулінів і медіаторів.Документ Когнітивні та метакогнітивні стратегії у підготовці до субтестів з патофізіології як складових іспиту «Крок 1» та іспиту з іноземної мови професійного спрямування(Національний фармацевтичний університет, 2025-05-15) Костенко, Віталій Олександрович; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Акімов, Олег Євгенович; Денисенко, Софія Валеріївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Соловйова, Наталія ВеніамінівнаЗастосування когнітивних та метакогнітивних стратегій у підготовці до іспиту «Крок 1» і тестування з іноземної мови професійного спрямування дозволяє значно покращити академічні результати студентів, посилює здатність до самоаналізу, адаптивного мислення та ефективної роботи з професійною інформацією. Інтеграція патофізіологічних і мовних компонентів сприяє формуванню цілісної клініко-мовної компетентності майбутнього лікаря.Документ Застосування штучного інтелекту у відтворенні експериментальних моделей на занятті з патофізіології(Національний фармацевтичний університет, 2025-05-15) Денисенко, Софія Валеріївна; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Заколодна, Олена Едуардівна; Волкова, Оксана АнатоліївнаІнтеграція штучного інтелекту у навчальний процес з патофізіології відкриває нові можливості для формування глибоких професійних знань. Віртуальне моделювання не лише полегшує розуміння патогенетичних механізмів, а й сприяє розвитку клінічного мислення та навичок аналітичного аналізу для вирішення тестових завдань, ситуаційних та лабораторних задач та має можливості міждисциплінарної інтеграції в розвитку сучасних методів навчання.Документ Штучний інтелект у навчальному процесі: інтеграція ділових ігор і технологій CHATGPT у патофізіології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Волкова, Оксана Анатоліївна; Денисенко, Софія Валеріївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Міщенко, Артур Володимирович; Назаренко, Світлана Миколаївна; Соловйова, Наталія ВеніамінівнаСтаття аналізує впровадження штучного інтелекту (ШІ) в навчання патофізіології через ділові ігри й технології на основі ChatGPT. Дослідження виявило, що використання таких підходів покращує клінічне мислення, аналітичні навички і soft skills студентів. Методика потребує активного наставництва й етичних рамок для відповідального застосування ШІ. The article analyzes the integration of artificial intelligence (AI) into pathophysiology education through business simulations and ChatGPT-based technologies. The study found that such approaches enhance students’clinical reasoning, analytical skills, and soft skills. This method requires active mentorship and ethical guidelines to ensure responsible AI use.Документ Молекулярні механізми запалення при посттравматичному стресовому розладі: роль супероксидного аніон-радикала(Полтавський державний медичний університет, 2024) Рябушко, Роман Миколайович; Боярська, З. О.; Костенко, Віталій ОлександровичМетою дослідження було з’ясування ролі супероксидного аніон-радикала у розвитку запалення за умов ПТСР та хірургічної травми.Документ Загроза надлишкового надходження фторидів до організму людини та перспективи її подолання активацією транскрипційного фактора p38 mapk(Полтавський державний медичний університет, 2024) Рижкова, Ю. М.; Галетка, Є. І.; Павлюк, М. М.; Акімов, Олег Євгенович; Костенко, Віталій ОлександровичАктивація транскрипційного фактора р38 МАРК є перспективним методом патогенетичної корекції впливу фторидів на процеси поділу клітин.Документ Системна запальна відповідь: інноваційні підходи до патогенетичної терапії(Полтавський державний медичний університет, 2024) Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Рябушко, Роман Миколайович; Адамович, І. М.; Моргун, Є. О.; Романцева, Т. О.Метою роботи є розробка інноваційних підходів до патогенетичної терапії СЗВ шляхом модуляції редокс-чутливих факторів транскрипції.Документ Інноваційний метод викладання патологічної фізіології як теоретичної дисципліни(Полтавський державний медичний університет, 2025) Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Назаренко, Світлана Миколаївна; Міщенко, Артур Володимирович; Костенко, Віталій ОлександровичВизначено місце патологічної фізіології серед теоретичних дисциплін у підготовці фахівців медичного профілю. Запропоновано інноваційний підхід до проведення практичних занять із патологічної фізіології для підвищення якості освіти й підготовки здобувачів до іспиту КРОК-1. The article examines the place of pathological physiology among theoretical disciplines in the training of medical specialists. An innovative approach to conducting practical classes in pathological physiology was proposed to improve the quality of education and prepare candidates for the KROK-1 exam.Документ Role of NF-κB in connective tissue degradation in rat heart during experimental metabolic syndrome(Полтавський державний медичний університет, 2024) Akimov, O. Ye.; Mykytenko, A. O.; Kostenko, V. O.; Yeroshenko, G. A.; Акімов, Олег Євгенович; Микитенко, Андрій Олегович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Костенко, Віталій ОлександровичIn recent years more attention has been paid to regulatory functions of connective tissue’s extracellular matrix. The aim of this study is to evaluate influence of NF-κB activation inhibitor on concentration of different fractions of glycosaminoglycans, L-hydroxyproline and sialic acids in rat heart during metabolic syndrome modelling. Research was conducted on 24 male Wistar rats weighing 190–260 g divided into 4 groups: control group; ammonium pyrrolidinedithicarbamate (PDTC) administration group; metabolic syndrome group (MetS group); combined administration of PDTC and MetS modelling group. Administration of PDTC during MetS modelling decreased total glycosaminoglycans, heparin-heparan and keratan-dermatan fraction concentration by 22.53 %, by 21.66 % and by 59.64 %, respectively, but increased chondroitin fraction by 62.1 % compared to MetS group. Concentration of L-hydroxyproline and sialic acids decreased by 26.95 % and by 17.37 %, respectively. Activation of nuclear transcription factor NF-κB in rat heart during metabolic syndrome modelling leads to increased intensity of extracellular matrix degradation. В останні роки все більше уваги приділяється регуляторним функціям позаклітинного матриксу сполучної тканини. Метою цього дослідження була оцінка впливу інгібітора активації NF-κB на концентрацію різних фракцій глікозаміногліканів, L-гідроксипроліну та сіалових кислот у серці щурів під час моделювання метаболічного синдрому. Дослідження проводили на 24 щурах-самцях лінії «Вістар» масою 190–260 г, розділених на 4 групи: контрольна; група введення амонію піролідиндитікарбамату (ПДТК); група метаболічного синдрому (група МетС); група комбінованого введення ПДТК і моделювання МетС. Застосування ПДТК під час моделювання МетС зменшувало загальний вміст глікозаміногліканів, концентрацію гепарин-гепаранової та кератан-дерматанової фракцій на 22,53 %, на 21,66 % та 59,64 % відповідно, але збільшувало концентрацію хондроїтинової фракції глікозаміногліканів на 62,1 % порівняно з групою МетС. Концентрація L-гідроксипроліну та сіалових кислот зменшилася на 26,95 % та 17,37 % відповідно. Активація ядерного фактора транскрипції NF-κB у серці щурів під час моделювання метаболічного синдрому призводить до підвищення інтенсивності деградації позаклітинного матриксу.Документ Особливості вивчення загальних понять етіології та патогенезу на кафедрі патофізіології здобувачами вищої освіти зі спеціальності «Медична психологія»(Національний фармацевтичний університет, 2024-11-14) Назаренко, Світлана Миколаївна; Борисенко, Володимир Васильович; Костенко, Віталій Олександрович; Акімов, Олег Євгенович; Соловйова, Наталія Веніамінівна; Міщенко, Артур Володимирович; Денисенко, Софія Валеріївна; Заколодна, Олена Едуардівна; Волкова, Оксана АнатоліївнаОсобливості вивчення етіології та патогенезу межах патофізіології здобувачами вищої освіти зі спеціальності "Медична психологія" полягають у інтеграції біологічних, медичних і психологічних знань для всебічного розуміння комплексної природи захворювань. Ці знання дозволяють майбутнім фахівцям розвивати фахове клінічне мислення, аналізувати складні випадки психосоматичних захворювань та розробляти індивідуальні підходи до їх лікування. Здобувачі освіти отримують важливі практичні навички, які стануть у нагоді в роботі з пацієнтами, де взаємодія фізіологічних і психологічних процесів є основою для розвитку і лікування патологій.