Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Роль педагогічної культури та іміджу викладача в підготовці фахівців охорони здоров’я(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шаєнко, Златослава Олексіївна; Муравльова, Оксана Василівна; Пікуль, Катерина Вікторівна; Ільченко, Валентина Іванівна; Лігоненко, Олексій Вікторович; Рудь, Карина Олегівнаосвіти як ключових чинників ефективного навчального процесу. Педагогічна культура викладача сприяє формуванню взаємоповаги та довіри між здобувачами вищої освіти (ЗВО) і викладачами, створюючи підтримуюче середовище для навчання. Імідж викладача впливає на сприйняття студентами професіоналізму, етики та гуманності, формуючи правильне ставлення до медичної етики та пацієнтів. Акцент зроблено на необхідності постійного вдосконалення педагогічної майстерності викладачів через участь у наукових конференціях, стажуваннях, впровадження інноваційних технологій та інтерактивних методів навчання, таких як симуляційні центри й клінічні кейси. Особлива увага приділена психологічній підтримці студентів, врахуванню їхнього емоційного стану та розвитку емпатії. Стаття також аналізує виклики, з якими стикаються викладачі, зокрема емоційне навантаження, брак ресурсів і необхідність адаптації до сучасних викликів. Висока педагогічна майстерність викладачів є запорукою підготовки компетентних, етично відповідальних та всебічно розвинених медичних фахівців, готових до викликів сучасного світу. The article examines the importance of pedagogical culture and the image of educators in medical higher education institutions as key factors in an effective educational process. The pedagogical culture of educators fosters mutual respect and trust between higher education students and teachers, creating a supportive learning environment. The image of educators influences students' perceptions of professionalism, ethics, and humanity, shaping the correct attitude toward medical ethics and patient care. The focus is placed on the need for continuous improvement of pedagogical skills through participation in scientific conferences, internships, and the implementation of innovative technologies and interactive teaching methods, such as simulation centers and clinical case studies. Special attention is given to providing psychological support to students, considering their emotional state, and developing empathy. The article also analyzes the challenges educators face, including emotional workload, lack of resources, and the need to adapt to modern demands. High pedagogical proficiency is emphasized as the foundation for training competent, ethically responsible, and well-rounded medical professionals who are prepared to meet the challenges of the modern world.Документ Формування командних та лідерських компетентностей як складової фахового іміджу лікаря(Полтавський державний медичний університет, 2025) Цвіренко, Світлана Миколаївна; Чернявська, Юлія Ігорівна; Соловйова, Галина Олексіївна; Жук, Людмила Анатоліївна; Волошина, В.М.Комунікативні компетентності в статті розглядаються як і базисні і інтегральні одночасно, оскільки синтезують у собі загальну культуру та специфічні властивості у професійній діяльності. Компетенція «командна робота та лідерство», як складова soft skills є однією з найбільш важливих на сучасному етапі педагогічних парадигм у закладах вищої освіти. Набуття здобувачами освіти певного комплексу комунікативних фахових знань, вміння їх використовувати в практичній діяльності є важливим педагогічним завданням вищої школи. Пріоритетною тактикою в роботі практично всіх медичних напрямків є мультидисциплінарний підхід, який базується саме на комунікативних компетенція «командна робота» та лідерство. У якості командної роботи під час практичних занять з клінічних дисциплін активно використовуються і є ефективними педагогічні технології у вигляді ділових ігор, рольових ігор, кейс-методів, консиліумів. Комунікативні компетентності можна розглядати як складову формування фахового іміджу та якісної підготовки фахівців медичної сфери. І саме тому формування навичок командної роботи повинно бути важливим на всіх етапах підготовки лікарів. Впровадження в навчальний процес методологічного підходу ділових ігор може суттєво прискорити розвиток необхідних умінь та навичок з формування компетенції «командна робота та лідерство». Communicative competencies in the article are considered as both basic and integral at the same time, since they synthesize the general culture and specific properties in professional activity. The competency "teamwork and leadership", as a component of soft skills, is one of the most important at the present stage of pedagogical paradigms in the higher education institutions. The acquisition by students of a certain complex of communicative professional knowledge, the ability to use them in practical activities is an important pedagogical task of higher education. The priority tactic in the work of almost all medical areas is a multidisciplinary approach, which is based precisely on the communicative competency "teamwork" and leadership. Pedagogical technologies in the form of business games, role-playing games, case methods, consiliums are actively used and are effective during practical classes in clinical disciplines as part of team work. Communicative competence can be considered as a component of professional image formation and quality training of medical specialists. And that is why the organization of teamwork skills should be important at all stages of the training of doctors. The introduction of a methodological approach of business games into the educational process can significantly accelerate the development of the necessary skills and abilities for the acquisition of the competence "teamwork and leadership".Документ Роль мовних та мовленнєвих навичок у підготовці майбутнього лікаря-педіатра(Полтавський державний медичний університет, 2025) Фастовець, Марина Миколаївна; Гасюк, Наталія Іванівна; Калюжка, Олена Олександрівна; Козакевич, Вероніка Клавдіївна; Мелащенко, Олена ІванівнаУ статті зазначається, як мовні і мовленнєві уміння і навички (читання, слухання, говоріння і письмо) студента-медика позитивно впливають на його формування, як майбутнього лікаря-педіатра, конкурентоспроможного на сучасному ринку праці. Діалогічне мовлення між лікарем і пацієнтами, їх батьками, своїми колегами і іншими медичними працівниками залежить від уміння лікаря ефективно використовувати професійну мову відповідно до конкретної ситуації. На формування комунікативної компетенції лікаря впливають як психологічні, так і його особистісні якості. Володіння комунікативними навичками дозволяють фахівцю успішно вирішувати професійні і наукові проблеми, як засобами української (державної), так і іноземних мов. Надважливе значення у розвитку професійної комунікації майбутнього лікаря, звичайно ж, відіграє володіння медичною термінологією греко-латинського походження, що є основою для запозичення й іншими іноземними мовами. Англійська мова, до прикладу, є міжнародною мовою науки, саме тому знання англійської, через участь у міжнародних наукових конференціях, освітніх і наукових обмінах, доступ до медичної літератури в оригіналі, надає можливість бути в курсі інноваційних методів діагностики та лікування і, таким чином, підвищувати рівень своїх професійних мовних і мовленнєвих навичок. The article note show language and speech skills and abilities (reading, listening, speaking,and writing) of a medical student positively affect his/her formation as a future pediatrician, competitive in the modern labuor market. Dialogical speech between a doctor and patients, their parents, colleagues, and other medical workers depends on the doctor's ability to effectively use professional language in accordance with a specific situation. The formation of a doctor's communicative competence is influenced by both psychological and personal qualities. Possession of communicative skills allows a specialist to successfully solve professional and scientific problems, both by means of Ukrainian (state) and foreign languages. Of great importance in the development of professional communication of a future doctor, of course, is the mastery of medical terminology of Greek-Latin origin, which is the basis for lending by othe rforeign languages. English, for example, is the international language of science, that’s why knowlelge of English, through articipation in international scientific conferences, educational and scientific exchanges, access to medical literature in the original, provides the opportunite to stay up to date with innovative diagnostic and treatment methods and, thus, to improve the level of students’ profecional language and speaking skills.Документ Роль внутрішньоособистісних конфліктів у реалізації життєвих позицій(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ткаченко, Павло Іванович; Білоконь, Сергій Олександрович; Лохматова, Наталія Михайлівна; Доленко, Ольга Борисівна; Попело, Юлія Вікторівна; Коротич, Наталія Миколаївна; Резвіна, Катерина ЮріївнаУ публікації представлено відомості про можливі варіанти формування внутрішньоособистісного конфлікту і приділена увага заходам, які дозволяють попереджувати виникнення порушень в психологічній сфері індивідуума. Для цього необхідно об’єктивно сприймати його душевну суть та володіти вмінням усвідомлювати виваженість своїх думок, помислів і діянь. Необхідно навчитися сприймати дійсність такою, яка вона є насправді, вміти диференціювати позитивні та негативні повсякденні моменти, бути самокритичним, вміти визнавати свої помилки і правильно за етикетом вести дискусію, враховуючи погляди співрозмовника. Варто подумати й про самокритичну оцінку своєї поведінки при спілкуванні з оточуючими людьми, вміти тактовно вислухати пораду, сприймати критику на свою адресу, що надасть рішучості, впевненості особистій позиції та сприйняття життєвого кредо. In the publication it is presented information about possible options for the formation of the intrapersonal conflict and payed attention to measures that allow preventing the occurrence of violations in the psychological sphere of an individual. For this, it is necessary to objectively perceive his soul essence and possess the ability to realize the balance of his thoughts, thoughts and actions. It is necessary to learn to perceive reality as it really is, to be able to differentiate positive and negative everyday moments, to be self-critical, to be able to admit one's mistakes and to conduct a discussion correctly according to etiquette, taking into account the views of the interlocutor. It is worth thinking about a self-critical assessment of your behavior when communicating with people around you, being able to tactfully listen to advice, accept criticism directed at yourself, which will give determination and confidence to your personal position and perception of a life credo.Документ Академічне шахрайство та заходи його попередження(Полтавський державний медичний університет, 2025) Скікевич, Маргарита Георгіївна; Волошина, Людмила Іванівна; Яценко, Павло ІгоровичВиставлення студентам оцінок за послуги або гроші, тобто корупція, є однією з причин деформації академічної культури. Імітація оцінювання нівелює оцінки як важливий інструмент формування конкурентного середовища в університетах. Giving students grades for favors or money, i.e. corruption, is one of the reasons for the deformation of academic culture. Imitation of assessment levels out grades as an important tool for shaping a competitive environment in universities.Документ Необхідність реалізації соціально-емоційного навчання в освітньому просторі Україні(Полтавський державний медичний університет, 2025) Полянська, Валентина Павлівна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Дерев’янко, Тетяна ВасилівнаЗапропонована стаття висвітлює розуміння необхідності впровадження соціально-емоційного навчання на всіх етапах освітнього процесу. Обґрунтування актуальності даної теми обумовлено соціальними, педагогічними, психологічними чинниками сучасного суспільства. Структура соціально-емоційного навчання базується на інноваційних положеннях, ключовим із яких є концепція формування емоційного інтелекту і включення його в систему професійної підготовки. Аналіз чисельних досліджень показав наявність різноманітних методологій із впровадження та оцінки окремих складових емоційного інтелекту, в яких сфокусовано увагу на розвиток соціально-етичних навичок, соціальних міжособистісних навичок та інше, але єдиної концепції розвитку соціально-емоційного навчання в Україні та шляхів її імплементації в освітній простір не має. Тому, узагальнений досвід зарубіжних та вітчизняних науковців відкрив можливості для створення програми соціально-емоційного навчання в освітньому просторі України. The proposed article highlights the understanding of the need to implement social-emotional learning at all stages of the educational process. The justification of the relevance of this topic is determined by social, pedagogical, and psychological factors. The structure of social-emotional training is based on innovative provisions, the key of which is the concept of the formation of emotional intelligence and its inclusion in the professional training system.. The analysis of numerical studies showed the presence of various methodologies for the implementation and evaluation of individual components of emotional intelligence, in which attention is focused on the development of socio-ethical skills, social interpersonal skills, etc., but a single concept of the development of socio-emotional learning in Ukraine and ways of its implementation in educational has no space.Therefore, the generalized experience of foreign and domestic scientists provides grounds for creating a social-emotional education program in Ukraine.Документ Main aspects of forming a students’ healthy lifestyle(Полтавський державний медичний університет, 2025) Pikul, K. V.; Dvornуk, I. L.; Ilchenko, V. I.; Muravlova, O. V.; Shaienko, Z. O.; Пікуль, Катерина Вікторівна; Дворник, Ірина Леонідівна; Ільченко, Валентина Іванівна; Муравльова, Оксана Василівна; Шаєнко, Златослава ОлексіївнаРозглянуто основні компоненти чи складові здоров‘я та здорового способу життя. Але вони не є рівнозначними. Крім того, не існує концепції кількісного виміру “здоров’я” як комплексного інтегрального показника. Широкий спектр загально-гігієнічних мір по удосконаленню способу життя, та виключення факторів ризику виникнення препатологічних та патологічних станів і хвороб у здобувачів, має стати основою навчально-виховної роботи викладацького складу, який виховує майбутнє нашої медицини. The primary components of health and a healthy lifestyle have thus been considered. However, it is important to note that these components are not synonymous. Furthermore, the absence of a quantitative measurement of “health» as a complex integral indicator is evident. It is imperative that a comprehensive array of general hygienic measures is employed to enhance lifestyle habits and eradicate risk factors associated with the onset of pre- pathological and pathological conditions and diseases in medical students. This approach should serve as the fundamental foundation of the educational endeavours of teaching staff, who are entrusted with the responsibility of nurturing the future of our medical community.Документ Лінгвістична культура викладача закладу вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Могильник, Антон Ігорович; Тарасенко, Костянтин Володимирович; Давиденко, Аліна Володимирівна; Телегань, Владислав Олегович; Архіповець, Олександр ОлександровичУ суспільстві комунікативна компетентність викладача вищого навчального закладу стає важливим складником його професіоналізму. Значною мірою від неї залежить встановлення міжособистісних відносин зі студентами, вміння уникати конфліктів і особиста задоволеність. Слово є головним інструментом викладача і має бути еталоном грамотності та культури мови. Останнім часом катастрофічно знижується рівень культури мови суспільства, в тому числі й викладацького складу. Вищий навчальний заклад має можливість протистояти негативному впливу навколишнього лінгвістичного середовища та залучити студентів до високої культури, яка містить і мову. Спілкування у вищому навчальному закладі передбачає якісну зміну зв’язку викладача та студента у напрямі партнерства та відкритості. Для викладача стає більш важливим його здатність взаємодіяти зістудентом, вибудовувати рівноправні відносини, а його професійна мова є необхідною умовою ефективності навчання. The communicative competence of a teacher of a higher education institution is an important component of its professionalism. It largely determines the establishment of interaction with students, the ability to avoid conflicts, and personal gratification. The word is the maintool of the teacher and its hould be the standard of literacy and culture of speech. Inrecent years, the level of speech culture in society has been significantlе declined, including the teaching staff. A higher education institution has the opportunity to resist the negative impact of the speech environment and attract students to high culture, which includes language. Communication in a higher education institution in volves a qualitative change in the relation ship between teacher and student to wards of partner ship and openness. For a teacher, it be comes more important to have ability to interact with students, to buildequal relation ships, so the irprofessional language is a prerequisite for effective teaching.Документ Оптимізація опанування hard та soft skills при підготовці майбутнього лікаря(Полтавський державний медичний університет, 2025) Локес, Катерина Петрівна; Торопов, Олександр Анатолійович; Аветіков, Давид СоломоновичУ статті приведене обґрунтування необхідності поєднаного та гармонічного набуття soft та hard skills студентами на етапі підготовки у вищих навчальних закладах є критично важливим. При набутті студентами необхідних базових знань та вмінь під час навчання потрібно враховувати умови сьогодення, які являють собою використання новітніх методів діагностики та лікування, тенденцію до постійного підвищення кваліфікації лікаря, необхідність брати участь у різноманітних конференціях та семінарах, в тому числі зарубіжних. Поєднання різного виду навичок являє собою необхідний аспект підготовки майбутнього лікаря та обов’язково повинно враховуватися при формуванні робочих програм на кафедрах як теоретичного, так і клінічного спрямування. The article provides a justification for the need for combined and harmonious acquisition of soft and hard skills by students at the stage of training in higher educational institutions is critically important. When students acquire the necessary basic knowledge and skills during their studies, it is necessary to take into account the current conditions, which are the use of the latest methods of diagnosis and treatment, the tendency to constantly improve the qualifications of doctors, the need to participate in various conferences and seminars, including foreign ones. The combination of different types of skills is a necessary aspect of the training of a future doctor and must be taken into account when forming work programs at departments of both theoretical and clinical orientation.Документ Розвиток абстрактного мислення як обов'язкова умова підвищення якості підготовки здобувачів вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Лобань, Галина Андріївна; Фаустова, Марія Олексіївна; Чумак, Юлія ВікторівнаМайбутня успішна лікарська діяльність пов'язана з отриманням надійної бази теоретичних знать та діапазоном і ступенем оволодіння практичними навичками. Навчальна дисципліна Мікробіологія, вірусологія та імунологія для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти сприяє формуванню інтегральних, загальних та предметних (фахових) компетентностей. Загальні компетентності включають здатність до абстрактного мислення, до застосування знань у практичних ситуаціях, до розуміння предмету, що вивчається, та професійної діяльності. Мислення, як вищий пізнавальний процес, спрямоване на вирішення конкретного завдання і завжди пов'язане з певними умовами, що змінюються, в яких перебуває людина. Для абстрактного мислення характерно використання таких операцій як порівняння (розкриває відмінність і тотожність речей), аналіз (поділ предмету на складові, що його складають), синтез (створення цілого з окремих частин), абстракція (виділення якогось аспекта явища, що як самостійне не існує) і узагальнення (виявлення загальних ознак). На кафедрі мікробіології, вірусології та імунології на практичних заняттях та лекціях викладачі спонукають здобувачів освіти до аналізу власних знань, спрямування мислення у потрібному руслі. Заохочується активна діяльність у процесі навчання, демонстрування своїх знань, висловлення вивченого матеріалу власними словами, тим самим осмислюється навчальний матеріал та підвищується мотивація до навчальної діяльності. Future successful medical activity is associated with obtaining a reliable base of theoretical knowledge and the range and degree of mastery of practical skills. The educational discipline Microbiology, Virology and Immunology for students of the second (master's) level of higher education contributes to the formation of integral, general and subject (professional) competencies. General competencies include the ability to think abstractly, to apply knowledge in practical situations, to understand the subject being studied, and professional activity. Thinking, as a higher cognitive process, is aimed at solving a specific task and is always associated with certain changing conditions in which a person is. Abstract thinking is characterized by the use of such operations as comparison (reveals the difference and identity of things), analysis (division of an object into its constituent components), synthesis (creation of a whole from separate parts), abstraction (isolation of some aspect of a phenomenon that does not exist independently) and generalization (identification of general features). At the Department of Microbiology, Virology and Immunology teachers encourage students to analyze their own knowledge, direct their thinking in the right direction during practical classes and lectures. Active practice in the learning process, demonstrating their knowledge, expressing the studied material in their own words are encouraged, thereby understanding the educational material and increasing motivation for educational activity.Документ Педагогічний дизайн в умовах змішаної системи освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ксьонз, Ігор Володимирович; Гриценко, Євген Миколайович; Пилипюк, Євген Вікторович; Овчар, Олег ВолодимировичУ статті розглядаються питання впровадження педагогічного дизайну при змішаній системі медичної освіти в умовах пандемії та війни. Аналізуються завдання педагогічного дизайну та етапи його реалізації за моделлю ADDIE. Наголошується на необхідності оволодіння викладачем медичного університету сучасними інформаційно-комунікаційними та освітніми технологіями. The article considers the issues of implementing instructional design in a mixed system of medical education in a pandemic and war. The tasks of pedagogical design and stages of its implementation according to the ADDIE model are analysed. The need for a teacher of a medical university to master modern information, communication and educational technologies is emphasized.Документ Філософсько-етичні моделі лікувально-діагностичного процесу(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ісаков, Рустам Ісроїлович; Герасименко, Лариса ОлександрівнаСтаття присвячена історичним, філософським та сучасним поглядам на аспекти лікувально-діагностичного процесу. Робота ретельно висвітлює чотири співіснуючі етичні моделі: модель Гіппократа, модель Парацельса, деонтологічну та біоетичну моделі, а також системно розглянуто та подано історичні етапи та сучасний стан лікувально-діагностичного процесу. The article is devoted to historical, philosophical and modern views on aspects of the medical diagnostic process. The work thoroughly covers the four coexisting ethical models: the Hippocratic model, the Paracelsus model, the deontological and bioethical models, and also systematically considers and presents the historical stages and the current state of the medical diagnostic process.Документ Патріотичне виховання студентів у медичних закладах(Полтавський державний медичний університет, 2025) Ільченко, Валентина Іванівна; Пікуль, Катерина Вікторівна; Муравльова, Оксана Василівна; Шаєнко, Златослава Олексіївна; Ільченко, Михайло Миколайович; Сич, Оксана ВасилівнаВ умовах важкої боротьби за незалежність національно-патріотичне виховання стає невід'ємною частиною розвитку розуміння нашої ідентичності. У статті висвітлено його ключову роль у формуванні нового покоління медиків – фахівців, які не лише лікують тіла, а й загоюють рани на душах. Виховання моральної стійкості, співчуття, почуття обов’язку та гордості за свій народ стає фундаментом їхнього професійного і людського становлення. Через волонтерство, вшанування героїв, вивчення справжньої історії й психологічну підтримку, майбутні медики долучаються до спільної боротьби за світле майбутнє країни, стаючи невидимими, але надважливими героями цієї війни. National patriotic education becomes an integral part of developing an understanding of our identity in the context of a difficult struggle for independence. The article highlights its key role in training a new generation of medical professionals who can heal not only bodies but also the wounds of the soul. The development of moral strength, compassion, a sense of duty and pride in their nation becomes the foundation of their professional and human development. Through volunteering, hero worship, the study of true history and psychological support, future doctors join the common struggle for a better future for the country and become invisible but crucial heroes of this war.Документ Міжнародне стажування викладачів – вагомий чинник удосконалення системи медичної освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Іваницька, Олена Сергіївна; Гончаренко, Наталія Іванівна; Іваницький, Ігор Олексійович; Буханченко, Ольга ПетрівнаУ сучасних умовах бурхливого науково-технічного, інформаційного розвитку безперервність навчання та постійне особистісне зростання стають нагальною вимогою часу. Особливо актуальною вона є для викладачів вищої школи, зокрема медичної. Система безперервного професійного розвитку викладачів вищих медичних закладів є складною, багатовекторною сферою, покликаною забезпечити запити та потреби сучасного суспільства у фаховому вдосконаленні, формуванні нової філософії освіти, інноваційного мислення, здатності до створення нового освітнього середовища та реалізації освітніх реформ. Зближення й всебічна інтеграція країн і народів створюють умови для розширення зв’язків вітчизняних університетів із зарубіжними освітніми закладами. Це, в свою чергу, дозволяє використовувати з метою забезпечення постійного професійного розвитку викладачів міжнародні стажування, які є однією з найбільш перспективних форм неформальної післядипломної освіти. Під час таких стажувань науково-педагогічні працівники медичних вузів отримують можливість не тільки оволодіти унікальними методиками діагностики та лікування, але й набути новий досвід викладацької діяльності, обмінятися корисною інформацією із зарубіжними колегами щодо актуальних проблем наукових досліджень, організувати спільні навчальні та науково-дослідні проєкти. Особливістю післядипломного підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу медичних вузів є та обставина, що більшість викладачів, маючи фундаментальну підготовку в своїй галузі знань, неповною мірою оволоділи навичками педагогічної діяльності. Тому безперервний професійний розвиток повинен спрямовуватись на вивчення міжнародного досвіду саме викладання медичних дисциплін. In modern conditions of rapid scientific, technological, and information development, continuity of education and constant personal growth are becoming an urgent requirement of the time. It is especially relevant for teachers of higher education, in particular medical education. The system of continuous professional development of educators of higher medical institutions is a complex, multi-vector sphere designed to meet the demands and needs of modern society in professional improvement, the formation of a new philosophy of education, innovative thinking, the ability to create a new educational environment and the implementation of educational reforms. The rapprochement and comprehensive integration of countries and peoples create conditions for expanding ties between domestic universities and foreign educational institutions. This, in turn, allows the use of international internships, which are one of the most promising forms of informal postgraduate education, to ensure the continuous professional development of teachers. During such internships, scientific and pedagogical workers of medical universities get the opportunity not only to master unique diagnostic and treatment methods, but also to gain new teaching experience, exchange useful information with foreign colleagues on current problems of scientific research, and organize joint educational and research projects. A feature of postgraduate advanced training of the teaching staff of medical universities is the fact that most teachers, having fundamental training in their field of knowledge, have not fully mastered the skills of pedagogical activity. Therefore, continuous professional development should be aimed at studying international experience in teaching medical disciplines.Документ Порівняльний аналіз стану медіаграмотності здобувачів вищої медичної освіти – початківців та випускників(Полтавський державний медичний університет, 2025) Іваницька, Тетяна Анатоліївна; Петров, Євген Євгенович; Бурлак, Ю. Г.; Казаков, Юрій Михайлович; Трибрат, Тетяна АнатоліївнаЩо таке фейкові новини? А що таке правда? Чи вся недостовірна інформація є дезінформацією? Чи має значення хто і з якою метою пропонує вам неперевірені дані? Що допоможе з усім цим розібратись? Ви будете здивовані. Дві ключові складові: критичне мислення та медіаграмотність.Остання допоможе отримувати доступ, аналізувати й оцінювати точність і надійність інформації в різних середовищах, що надзвичайно важливо для людини, щоб приймати обґрунтовані рішення. У статті наведені типи дезінформації та проаналізовані когнітивні фактори, які спонукають людей вірити в неї, наприклад, «інтуїтивне мислення» та «ефект ілюзорної істини». З метою встановлення рівня оволодіння навичками медіаграмотності було проведене опитування 242 здобувачів вищої медичної освіти ІІ та VІ курсу. Порівняльним аналізом встановлено, що переважна більшість опитаних вважають себе медіаграмотними, хоча вміння виявляти критичне ставлення до джерел інформації в ході самостійної діяльності є недостатньо сформованим, особливо у студентів випускного курсу. Ймовірно, зміни освітніх компонент шкільних та університетських програм, запроваджені в останні роки відіграли в цьому певну роль. Удосконалення знань в сфері медіаграмотності здобувачів вищої медичної освіти вимагає відповідних зусиль з боку викладачів на всіх рівнях освіти, зокрема і при вивченні клінічних дисциплін. What is fake news? And what is truth? Does it matter who and for what purpose offers you unverified data? Who will help you figure it out? There are two key components: critical thinking and media literacy. Media literacy will help you access, analyze and evaluate the accuracy and reliability of information from various sources, which is extremely important for a person to make informed decisions. The article presents the types of “information disorders” and analyzes the cognitive factors that lead people to believe it, such as "intuitive thinking" and the "illusionary truth effect." A survey of 242 second- and sixth-year medical students was conducted to determine the level of mastery of media literacy skills.Comparative analysis has established that the vast majority of respondents consider themselves media literate, although the ability to demonstrate a critical attitude to sources of information in the course of independent activity is insufficiently developed, especially among graduating students. Probably, changes in the educational components of school and university programs introduced in recent years have played a certain role in this. Improving knowledge in the field of media literacy of applicants for higher medical education requires appropriate efforts from teachers at all levels of education, including when studying clinical disciplines.Документ Розгляд впливу психолінгвістичних аспектів на комунікативну компетентність суб’єктів медичної освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Гуржій, Олена Вікторівна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Приходченко, Світлана Валеріївна; Дубина, Віталій Олексійович; Тимошенко, Юлія ВолодимирівнаСучасна освіта наповнюється кожен день новими концептуальними сенсами, які вимагають одномоментного їх вивчення та формування необхідних теоретико-методологічних баз для впровадження в діючу систему підготовки сучасного лікаря. Відповідно до існуючого компетентнісного підходу сучасної української освіти, автори провели аналіз публікацій, де розглядався вплив психолінгвістичних складових на оформлення комунікації між суб'єктами освітнього процесу та формування непатерналістської моделі взаємодії у діаді "лікар-пацієнт". Modern education is filled every day with new conceptual meanings that require simultaneous study of them and the formation of the necessary theoretical and methodological bases for implementation in the current system of training a modern doctor. In accordance with the existing competence approach of modern Ukrainian education, the authors conducted an analysis of publications that considered the influence of psycholinguistic components on the design of communication between subjects of the educational process and their weight on the formation of a non-paternalistic model of interaction in the "doctor-patient" dyad.Документ Семантичний спосіб словотворення як джерело поповнення англійської медичної термінолексики(Полтавський державний медичний університет, 2025) Гриценко, Євген Миколайович; Пилипюк, Євген ВікторовичВ статті розглядається семантичний спосіб словотворення як джерело поповнення англійської медичної термінолексики. Виділені групи мотивуючих ознак, що лежать в основі метонімічного перенесення при утворенні англійських асоціативних медичних термінів. Наведені приклади медичних термінів утворених шляхом розширення та звуження лексичного значення слів. The article considers the semantic method of word formation as a source of replenishment of the English medical terminology. The groups of motivating features underlying the metonymic transfer in the formation of English associative medical terms are highlighted. Examples of medical terms formed by expanding and contracting the lexical meaning of words are presented.Документ Особливості дистанційної освіти у ЗВО(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Ісаков, Рустам Ісроїлович; Кидонь, Павло Володимирович; Борисенко, Володимир Васильович; Кидонь, Павло ВолодимировичОстанні 5 років значно змінили та модернізували підходи до викладання занять у закладах вищої освіти (ЗВО) України. Негативні тенденції сприяли та вимагали від професорсько-викладацького складу ЗВО впровадження дистанційних форм навчання. При наданні освітніх послуг у дистанційній формі можна виокремити її позитивні якості для викладача та здобувача: гнучкість, модульність, паралельність, далекодія, асинхронність, масовість, рентабельність. Однак, дистанційне навчання не змінює канонічну дидактичну (педагогічну) систему. Дистанційне навчання – це не тільки специфічна форма здобуття освіти, а й особлива технологія. В сучасному світі технології дистанційного навчання спрямовані на реалізацію навчально-виховного процесу незалежно від конкретної навчальної дисципліни. У разі дистанційного навчання перелік форм навчальної діяльності здобувачів освіти істотно зростає та розширюється. Наслідком застосування нових організаційних (технологічних) форм навчання стають принципові зміни в способах оволодіння знаннями, у змісті взаємодій здобувача та викладача. Переваги дистанційної форми навчання у ЗВО можливо лише за умов, які висуваються до особистісних якостей здобувача: наполегливість, цілеспрямованість, працьовитість, сумлінність, старанність. The last 5 years have significantly changed and modernized approaches to teaching classes in higher education institutions (HEIs) of Ukraine. Negative trends have contributed to and required the HEI teaching staff to introduce distance learning forms. When providing educational services in a distance form, its positive qualities for the teacher and the student can be distinguished: flexibility, modularity, parallelism, long-distance, asynchrony, mass, profitability. However, distance learning does not change the canonical didactic (pedagogical) system. Distance learning is not only a specific form of obtaining education, but also a special technology. In the modern world, distance learning technologies are aimed at implementing the educational process regardless of the specific academic discipline. In the case of distance learning, the list of forms of educational activity of students is significantly growing and expanding. The application of new organizational (technological) forms of learning results in fundamental changes in the methods of acquiring knowledge, in the content of interactions between the student and the teacher. The advantages of distance learning in higher education are possible only under conditions that are put forward for the personal qualities of the student: perseverance, purposefulness, hard work, conscientiousness, diligence.Документ Супервізія як складова сучасної професійної та практичної підготовки лікаря-психолога(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Лариса Олександрівна; Скрипніков, Андрій Миколайович; Ісаков, Рустам ІсроїловичСупервізія є ефективною складовою під час практичної та професійної підготовки психологів, лікарів та викладачів з фаху ментального здоров’я про що свідчать рекомендації Європейської асоціації психологів та психотерапевтів. Під час підготовки майбутніх лікарів запровадження супервізії допомагає сформувати у майбутніх фахівців низку необхідних компетенцій, а також сприяти профілактиці синдрому емоційного вигорання.Документ Проблеми застосування штучного інтелекту при підготовці майбутніх лікарів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Буря, Лілія Володимирівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Люлька, Олександр Миколайович; Білоконь, Сергій Олександрович; Вахненко, Андрій ВікторовичУ роботі розкрито основні проблеми та виклики, що виникають під час інтеграції штучного інтелекту у процес підготовки майбутніх лікарів. Дослідження показали, що інтеграція штучного інтелекту в освіту відкриває нові перспективи для вдосконалення самого процесу навчання, а також створює проблеми, пов’язані з захистом даних і навчанням викладачів. Обговорюються переваги та виклики, з якими стикаються навчальні заклади при впровадженні т акої технології, а також висвітлюються ключові аспекти співпраці між штучним інтелектом і людиною. Виявлено, що інтеграція штучного інтелекту в освіту відіграє значну роль у розвитку сучасної освіти та підготовки майбутніх спеціалістів медичної галузі. Це вимагає трансформації освіти, методів навчання та підходів до формування знань та навичок майбутніх лікарів. The paper reveals the main problems and challenges that arise when integrating artificial intelligence into the process of training future doctors. Studies have shown that the integration of artificial intelligence into education opens up new prospects for improving the learning process itself, and also creates problems related to data protection and teacher training. The advantages and challenges that educational institutions face when implementing such technology are discussed, and key aspects of cooperation between artificial intelligence and humans are highlighted. It is found that the integration of artificial intelligence into education plays a significant role in the development of modern education and the training of future specialists in the medical field. This requires a transformation of education, teaching methods and approaches to the formation of knowledge and skills of future doctors.