Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 47
  • Документ
    Антропоморфна складова у ботанічній термінології
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Сологор, Ірина Миколаївна; Донцов М.
    У роботі описані, проаналізовані та систематизовані біномінальні назви рослин, до складу яких входить антропоморфний компонент, який представлений твірною основою. Висвітлено етимологію, структуру та функцію антропоморфної складової у ботанічній термінології. The paper examines and categorizes binomial plant names that contain anthropomorphic components as part of their formative structure. It explores the etymology, structure, and function of these components in botanical terminology.
  • Документ
    Роль методу проєктів у формуванні фахової термінологічної компетентності здобувачів вищої освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Сологор, Ірина Миколаївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна
    У статті досліджується проєктна діяльність як ефективний метод формування фахової термінологічної компетентності здобувачів освіти. Розглянуто сутність та функції методу проєктів, його вплив на розвиток творчих, дослідницьких та соціальних навичок. The article explores project-based learning as an effective method for developing students' professional terminologi cal competence. The essence and functions of the project method, its impact on the development of creative, re search, and social skills are considered.
  • Документ
    Independent study strategies for mastering a foreign language for professional purposes
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Solohor, I.; Bieliaieva, O.; Kostenko, V.; Znamenska, I.; Slipchenko, L.; Rozhenko, I.; Taran, Z.; Сологор, Ірина Миколаївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна
    У статті розглядаються ключові аспекти планування, організації, мотивації та оцінювання самостійної роботи студентів у процесі вивчення іноземної мови за професійним спрямуванням. Висвітлюється роль самостійної роботи у розвитку креативного мислення, дослідницьких навичок і професійних компетентно стей, наголошуючи на необхідності ефективного керівництва, мотивації та оцінювання з боку викладачів. The article examines key aspects of planning, organising, motivating, and evaluating students' independent work in learning foreign languages for professional purposes. It highlights the role of independent work in developing creative thinking, research skills, and professional competences, emphasising the need for effective guidance, motivation, and assessment by instructors.
  • Документ
    Національно-патріотичне виховання здобувачів освіти при вивченні внутрішньої медицини
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02-14) Третяк, Ігор Миколайович; Шапошник, Ольга Анатоліївна; Третяк, Наталія Григорівна; Приходько, Наталія Петрівна; Штомпель, Вікторія Юріївна
    Розкривається значення патріотичного виховання для здобувачів освіти-медиків, визначаються основні напрямки впровадження патріотичного виховання у навчальний процес: любов до Батьківщини, повагу до історичного минулого, роль викладача у створенні умов для становлення національно-патріотичних цінностей.
  • Документ
    Загальнотеоретичні основи викладання у вищій школі
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Павленкова, Оксана Сергіївна; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Садовські, Марина Олександрівна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Садовски, Марина Александровна; Pavlenkova, O. S.; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Sadovski, M. O.
    Ефективна організація освіти вимагає всебічного наукового обґрунтування змісту освіти, навчання і виховання, вивчення їх закономірностей, принципів, форм і методів. Цим займається дидактика - спеціальна галузь педагогічних знань. Сучасна дидактика вивчає загальні закономірності викладання різних дисциплін. Конкретні методи викладання деяких з них є предметом методики. Це загальна теорія освіти, яка вивчає закономірності пізнавальної діяльності та відповідає на питання: «Чому навчати», «Як навчати», «Де і в якій формі організації». Дидактика розглядає загальні положення та закономірності, притаманні навчанню з усіх предметів. Effective organization of education requires a comprehensive scientific substantiation of the content of education, training and upbringing, the study of their regularities, principles, forms and methods. This is done by didactics - a special branch of pedagogical knowledge. Modern didactics studies the general regularities of teaching various disciplines. Specific methods of teaching some of them are the subject of methodology. This is a general theory of education, which studies the regularities of cognitive activity and answers the questions: "Why teach", "How to teach", "Where and in what form of organization". Didactics considers the general provisions and regularities inherent in teaching in all subjects.
  • Документ
    Штучний інтелект як інструмент якісної підготовки здобувачів освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Садовські, Марина Олександрівна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Хміль, Олена Всеволодівна; Мархоцька, Юлія Віталіївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Садовски, Марина Александровна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Мархоцкая, Юлия Витальевна; Kaskova, L. F.; Sadovski, M. O.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Khmil, E. V.; Markhotska, Yu. V.
    Підготовка здобувачів освіти різних рівнів, в умовах сьогодення, вимагає від фахівців нових компетенцій. Здобування освіти в сучасних складних технічних умовах зі значною кількістю використання дистанційних технологій навчання готує студентів до життя в умовах невизначеності, розвиваючи в них такі якості, як адаптивність, креативність та вміння працювати в команді. Тотальна цифровізація вcіх сфер не минула і галузь освіти. Інформаційні технології відіграють все більшу роль у навчальному процесі. На кафедрі дитячої терапевтичної стоматології було проведено опитування здобувачів освіти четвертого курсу щодо використання ними штучного інтелекту в підготовці до занять. Всі анкетовані відповіли що використовують нейромережі в навчанні та вказали ChatGPT та Gemini. Точність відповідей нейромереж може бути сумнівною, що відкриває нові виклики та можливості для педагогічних практик. Студенти можуть ставити питання до ChatGPT, дискутувати з ним, додатково уточнюючи ті аспекти, які, на думку студента, є неточними або некоректними. Використання сучасних, актуальних та цікавих інструментів в роботі зі студентами, підвищить зацікавленість та мотивацію здобувачів у кращій підготовці до занять. Що в свою чергу покращить якість отриманих знань та кваліфікацію майбутніх спеціалістів. Для того щоб спонукати здобувачів дотримувалися академічної доброчесності виникає необхідність певної зміни системи викладання та обговорення отриманих студентами завдань. Випускники, які опанували сучасні цифрові технології, будуть готові до викликів майбутнього та зроблять вагомий внесок у відбудову країни. Training of applicants for education at different levels, in today's conditions, requires new competencies from specialists. Obtaining education in modern complex technical conditions with a significant amount of use of distance learning technologies prepares students for life in conditions of uncertainty, developing such qualities as adaptability, creativity and teamwork. Total digitalization of their spheres has not passed the branch of education. Information technology plays an increasing role in the learning process. At the Department of pediatric therapeutic dentistry, a survey of fourth-year education applicants was conducted on their use of artificial intelligence in preparation for classes. All respondents answered that they use neural networks in training and indicated ChatGPT and Gemini. The accuracy of neural network responses may be questionable, which opens up new challenges and opportunities for pedagogical practices. Students can ask questions to ChatGPT, discuss with him, further clarifying those aspects that, in the opinion of the student, are inaccurate or incorrect. The use of modern, relevant and interesting tools in working with students will increase the interest and motivation of applicants in better preparation for classes. That in turn will improve the quality of knowledge and qualification of future specialists. In order to encourage applicants to adhere to academic integrity, there is a need for a certain change in the system of teaching and discussion of tasks received by students. Graduates who have mastered modern digital technologies will be ready for the challenges of the future and will make a significant contribution to the reconstruction of the country.
  • Документ
    Симуляційне навчання – ефективне доповнення до традиційних методик викладання дитячої терапевтичної стоматології
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Амосова, Людмила Іванівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Янко, Наталія Валентинівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Уласевич, Лариса Павловна; Амосова, Людмила Ивановна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Янко, Наталья Валентиновна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Kaskova, L. F.; Ulasevych, L. P.; Amosova, L. I.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Yanko, N. V.; Khmil, E. V.; Andriyanova, O. Yu.
    В останні роки в галузі медичної освіти спостерігається значний перехід від використання традиційних методів викладання до більш інноваційних підходів, таких як симулятивне навчання. Це особливо актуально у дитячій терапевтичній стоматології, де навички та впевненість лікаря мають вирішальне значення для успішної взаємодії з маленькими пацієнтами. Традиційні методи викладання, такі як лекції та семінари, надають студентам теоретичну базу, але часто не дозволяють їм розвивати практичні навички, необхідні для роботи з дітьми. У дитячій терапевтичній стоматології, де важливе як знання анатомії і фізіології, так й уміння встановити контакти з дитиною, традиційні підходи можуть бути недостатніми. Студенти можуть зіткнутися з труднощами при спробі застосувати теоретичні знання на практиці, особливо у стресових ситуаціях, пов'язаних із лікуванням дітей. Симулятивне навчання, навпаки, пропонує більш інтерактивний та практико-орієнтований підхід. Використання симуляторів та рольових ігор дозволяє студентам відпрацьовувати навички у безпечному та контрольованому середовищі. Вони можуть практикувати різні сценарії, такі як лікування карієсу або проведення профілактичних процедур, взаємодіючи з "пацієнтами" (симуляторами або акторами), що допомагає розвивати не лише технічні навички, а й емоційний інтелект, необхідний для роботи з дітьми. Однією з ключових переваг симулятивного навчання є можливість отримання зворотного зв'язку у реальному часі. Студенти можуть аналізувати свої дії, виявляти помилки та коригувати їх, що сприяє глибшому розумінню матеріалу. Крім того, симуляція дозволяє створити умови, наближені до реальної практики, що значно підвищує рівень впевненості студентів перед виходом на клінічну практику. In recent years, the field of medical education has seen a significant shift from traditional teaching methods to more innovative approaches such as simulation-based learning. This is particularly true in pediatric dentistry, where the skills and confidence of the practitioner are crucial for successful interaction with young patients. Traditional teaching methods such as lectures and seminars provide students with a theoretical basis, but often do not allow them to develop the practical skills necessary to work with children. In pediatric dentistry, where both knowledge of anatomy and physiology and the ability to establish contact with the child are important, traditional approaches may not be sufficient. Students may face difficulties when trying to apply theoretical knowledge to practice, especially in the stressful situations associated with treating children. Simulation-based learning, in contrast, offers a more interactive and practice-oriented approach. The use of simulators and role-playing games allows students to practice skills in a safe and controlled environment. They can practice different scenarios, such as treating caries or performing preventive procedures, interacting with "patients" (simulators or actors), which helps to develop not only technical skills, but also the emotional intelligence necessary for working with children. One of the key advantages of simulation-based learning is the ability to receive real-time feedback. Students can analyze their actions, identify errors and correct them, which contributes to a deeper understanding of the material. In addition, simulation allows you to create conditions close to real practice, which significantly increases the level of confidence of students before entering clinical practice.
  • Документ
    Упровадження інноваційних технологій в освітній процес на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології ПДМУ
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Амосова, Людмила Іванівна; Каськова, Людмила Федорівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Уласевич, Лариса Павлівна; Новікова, Світлана Чеславна; Ващенко, Ірина Юріївна; Садовські, Марина Олександрівна; Амосова, Людмила Ивановна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Уласевич, Лариса Павловна; Новикова, Светлана Чеславна; Ващенко Ирина Юрьевна; Садовски, Марина Александровна; Amosova, L. I.; Kaskova, L. F.; Pavlenkova, O. S.; Ulasevych, L. P.; Novikova, S. Ch.; Vashchenko, I. Yu.; Sadovski, M. O.
    У статті розглянуті питання упровадження в освітній процес кафедри дитячої терапевтичної стоматології ПДМУ новітніх навчальних технологій, які дозволяють суттєво покращити рівень професійної підготовки молодого фахівця-стоматолога й підвищити якість вищої освіти з урахуванням сучасних вимог задля досягнення рівня міжнародних стандартів і сприяння підготовці висококваліфікованих фахівців нового покоління. The article discusses the issues of introducing the latest educational technologies into the educational process of the Department of Pediatric Therapeutic Dentistry of PSMU, which can significantly improve the level of professional training of a young dental specialist and improve the quality of higher education, taking into account modern requirements to achieve the level of international standards and promoting the training of highly qualified specialists of the new generation.
  • Документ
    Використання методики «перевернутого класу» під час викладання дитячої терапевтичної стоматології для студентів іноземців під час змішаної форми навчання
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02-19) Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Янко, Наталія Валентинівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Амосова, Людмила Іванівна; Чуприна, Леонід Федорович; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Vashchenko, I. Yu.; Yanko, N. V.; Andriyanova, O. Yu.; Chuprina, L. F.
    Стаття присвячена дослідженню переваг, недоліків та ефективності інноваційної моделі навчання «перевернутого класу», яка може підвищити якість медичної освіти. Актуальність дослідження підтверджується необхідністю використання інноваційних технологій для підвищення ефективності вищої медичної освіти, а саме методики «перевернутого класу». Мета дослідження – запропонувати практичні засоби впровадження моделі «перевернутого класу» для підвищення ефективності навчання в медичних закладах вищої освіти. Наші дослідження базувалися на аналізі літературних джерел; були виокремлені важливі критерії методики викладання, які дозволили сформувати новизну дослідження та запропонувати практичні інструменти для вирішення проблем впровадження моделі «перевернутого класу» на кафедрах дитячої стоматології Полтавського державного медичного університету (ПДМУ) і у вищих навчальних медичних закладах України, які використовують змішану форму навчання в умовах воєнного стану. Результати дослідження показують, що реалізація цього підходу є досить ефективною, оскільки здобувачі освіти (ЗО) в процесі навчання самостійно шукають істину. Вони мають можливість навчатися у зручний час, викладачі можуть застосовувати індивідуальний підхід, а лекції обо практичні заняття перетворюються на цікаві дискусії. У статті висвітлено класичну, інноваційну форму моделі «перевернутого класу», показано її важливість. У статті також висвітлена провідна роль викладача у впровадженні цієї моделі, оскільки він може бути ініціатором інноваційного процесу навчання і виступати наставником тьютором. Також висвітлено низку переваг такого навчання, типові проблеми та пропозиції щодо їх вирішення в рамках вищого медичного навчального закладу. Велике практичне значення для викладачів має модель «перевернутого класу». Впровадження цієї методики в навчальний процес є запорукою якісної медичної стоматологічної освіти в майбутньому. The article is dedicated to exploring the advantages, disadvantages, and efficiency of the innovative "flipped classroom" teaching model, which has the potential to enhance the quality of medical education. The relevance of the study is confirmed by the need to use innovative technologies to improve the efficiency of higher medical education, specifically the "flipped classroom" methodology. The aim of the study is to propose practical means of implementing the "flipped classroom" model to enhance the effectiveness of education in medical higher education institutions. Our research was based on the analysis of literary sources; important criteria for teaching methodology were highlighted, which allowed us to form the novelty of the study and propose practical tools to address the problems of implementing the "flipped classroom" model in the departments of pediatric dentistry at Poltava State Medical University (PSMU) and in higher medical education institutions in Ukraine that use blended learning in wartime conditions. The research results show that the implementation of this approach is quite effective, as students (referred to as "learners") independently seek the truth in the learning process. They have the opportunity to learn at convenient times, teachers can apply an individualized approach, and lectures or practical classes transform into engaging discussions. The article highlights both the classical and innovative forms of the "flipped classroom" model, demonstrating its importance. It also emphasizes the leading role of the teacher in implementing this model, as they can be the initiator of the innovative learning process and act as a mentor or tutor. Furthermore, a number of advantages of such learning are discussed, as well as typical problems and suggestions for resolving them within the framework of a higher medical education institution. The "flipped classroom" model holds great practical significance for teachers. Implementing this methodology in the educational process is a guarantee of quality medical dental education in the future.
  • Документ
    How can we encourage adult learners to keep going and boost their confidence while studying english?
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Slipchenko, L.; Bieliaieva, O.; Lysanets, Yu.; Kostenko, V.; Znamenska, I.; Goncharova, Ye.; Vardanian, A.; Rozhenko, I.; Сліпченко, Лариса Борисівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Роженко, Інеса Віталіївна
    In Ukraine, there is a significant increase in demand for improving English language skills as a means of interaction, exchange of experience, and learning. This applies not only to academics but also to society as a whole. PSMU plays an important role in developing and supporting initiatives and programs aimed not only at improving the current Eng lish language skills of teachers and students, but also at having a long-term, positive and sustainable impact on the teaching of English in the education system. This article explores the peculiarities of the teaching/learning process and provides practical advice on adult learning. В Україні спостерігається значне зростання попиту на вдосконалення навичок володіння англійською мовою як засобу взаємодії, обміну досвідом та навчання. Це стосується не тільки науковців, а також суспільства в цілому. ПДМУ відіграє важливу роль у розробці та підтримці ініціатив і програм, спрямованих не лише на покращення поточних навичок володіння англійською мовою викладачами та здобувачами вищої освіти, але й на довготривалий, позитивний та сталий вплив на викладання англійської мови в системі освіти. В даній статті було досліджено особливості процесу викладання/навчання та надання практичних порад щодо навчання дорослих.
  • Документ
    Digital tools and resources for enhancing english proficiency
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Rozhenko, I.; Baidi, A.; Moqtaderi, M.; Роженко, Інеса Віталіївна
    The integration of digital tools in language learning has revolutionized the way individuals acquire English proficiency. The paper focuses on various digital resources, including mobile applications, online platforms and artificial intelligence-driven tools facilitating language acquisition, as well as analyzes their effectiveness in improving listening, speaking, reading and writing skills. The authors highlight the best practices for incorporating digital tools into English language learning. Інтеграція цифрових технологій у вивчення мов докорінно змінила спосіб набуття людьми рівня володіння англійською мовою. У статті розглядаються різні цифрові ресурси, зокрема мобільні додатки, онлайн-платформи та технології на основі штучного інтелекту, які сприяють засвоєнню мови, а також аналізується їхня ефективність у розвитку навичок слухання, говоріння, читання та письма. Автори висвітлюють найкращі практики впровадження цифрових технологій у процес вивчення англійської мови.
  • Документ
    Вплив сучасних інформаційних технологій навчання на покращення навчальних досягнень студентів
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Нємченко, Іван Іванович; Кравців, Микола Ігорович; Ляховський, Віталій Іванович; Лисенко, Руслан Борисович; Люлька, Олександр Миколайович; Прихідько, Роман Анатолійович; Городова-Андрєєва, Тамара Валер'янівна
    У результаті впровадження новітніх педагогічних технологій до організації процесу професійної підготовки майбутніх лікарів дозволяє вирішувати проблеми розвивального, особистісно-орієнтованого навчання. Спостерігається зростання фахової компетентності майбутніх лікарів, відслідковується формування сучасного стилю критичного мислення, покращуються якісні показники навчальних досягнень студентів. As a result of the introduction of the latest pedagogical technologies to the organization of the process of professional training of future doctors, it is possible to solve the problems of developmental, personal-oriented training. there is an increase in the professional competence of future doctors, the formation of a modern style of critical thinking is monitored, and the qualitative indicators of the educational achievements of students are improved.
  • Документ
    Особливості застосування тестового контролю знань студентів на кафедрі хірургії у вищих медичних навчальних закладах
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Городова-Андрєєва, Тамара Валер'янівна; Кравців, Микола Ігорович; Дудченко, Максим Олександрович ; Ляховський, Віталій Іванович; Іванова, Галина Олегівна; Краснов, Олег Георгійович; Нємченко, Іван Іванович; Корнійчук, Вадим Йосипович
    У статті висвітлено суть та основне значення тестового контролю знань студентів для навчальновиховного процесу, оцінено перспективи застосування тестових технологій у новій освітній моделі майбутнього лікаря. Метою даної роботи є оцінювання рівня організації тестового контролю студентів на кафедрі хірургії № 1 Полтавського державного медичного університету. Виділено основні види тестів залежно від етапу навчального процесу, на якому проведено впровадження, та сформульовано основні вимоги для створення тестових завдань. Тестовий контроль знань студентів з хірургії, як частина інноваційних навчальних технологій, підвищує об’єктивність оцінювання, сприяє активізації пізнавальної діяльності, удосконалює у студентів навички самостійної роботи, що сприяє формуванню сучасного спеціаліста із вмінням логічно мислити. The article highlights the essence and main significance of test control of students' knowledge for the educational process, assesses the prospects for the application of test technologies in the new educational model of the future doctor. The purpose of this work is to assess the level of organization of test control of students at the Department of Surgery No. 1 of Poltava State Medical University. The main types of tests are distinguished depending on the stage of the educational process at which the implementation was carried out, and the main requirements for creating test tasks are formulated. Test control of students' knowledge in surgery, as part of innovative educational technologies, increases the objectivity of assessment, contributes to the activation of cognitive activity, improves students' skills of independent work, which contributes to the formation of a modern specialist with the ability to think logically. Conclusions. 1. Effective organization of test control in clinical immunology and allergology includes various types of pedagogical testing of knowledge and skills - input (at the beginning of training), current (during the training period), final (after completing the module). 2. For a comprehensive assessment of the quality of students' learning outcomes, test control must be combined with the use of traditional assessment methods. 3. The use of modern technical equipment and advanced forms of software contributes to the optimization of the educational process and the improvement of education quality management processes.
  • Документ
    Професійне мислення майбутнього лікаря: психолого-педагогічний підхід
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Боброва, Нелля Олександрівна; Коваленко, Нінель Павлівна; Поспєлова, Ганна Дмитрівна; Федорченко, Віра Іванівна; Важнича, Олена Митрофанівна; Bobrova, N. О.; Kovalenko, N. P.; Pospielova, G. D.; Fedorchenko, V. I.; Vazhnichaya, E. M.
    Сформоване клінічне мислення, що визначає професіоналізм та кваліфікацію лікаря, має розвиватися ще в процесі навчання студентів у вищому навчальному закладі при засвоєнні навчального матеріалу і вдосконалюватися протягом усієї подальшої професійної (лікарської) діяльності. У даній роботі нами визначено показники, якими можна охарактеризувати клінічне мислення. Завдання професійного навчання полягає у формуванні категоріальних систем знань, що забезпечують застосування теоретичних знань на практиці. В основі розвитку професійного мислення сучасного спеціаліста лежить мотиваційне забезпечення студентів. Будучи фундаментальною в психолого-педагогічній науці та основою психології особистості, мотивація детермінує особливості поведінки та діяльності. З’ясовано також етапи формування у студентів під час навчання професійного лікарського мислення. Визначено, що запровадження викладачами інноваційних педагогічних технологій, використання в межах конкретної дисципліни успішної навчальної комунікації, заохочення студентів до творчої, інтелектуальної взаємодії, покращує результативність навчально-пізнавального процесу, сприяє професійному розвитку особистості та формуванню професійного мислення. Крім того, необхідним є формування у майбутніх лікарів системних уявлень про структуру та розвиток патологічного процесу, діагностику, лікування та профілактику захворювань. Таким чином, завданням вищих медичних навчальних закладів є забезпечення формування у студентів цілісного професійного лікарського мислення теоретичного типу як основи їхньої професійної діяльності. Formed clinical thinking, which determines a doctor’s professionalism and qualifications, should be developed during students’ training in a higher educational institution when they master the academic material and be improved throughout their subsequent professional (medical) activity. In this work, we have determined the indicators by which clinical thinking can be characterised. The task of professional training is to form categorical systems of knowledge that ensure the application of theoretical knowledge in practice. The motivational support of students is the basis of the development of the professional thinking of a modern specialist. Motivation is fundamental in psychological and pedagogical science and the basis of personality psychology. It determines the characteristics of behaviour and activity. The stages of the professional medical thinking in students during training are also clarified. It has been determined that the introduction of innovative pedagogical technologies by teachers, the use of successful educational communication within a specific discipline, and the encouragement of students to creative, intellectual interaction improve the effectiveness of the academic and cognitive process, contribute to the professional development of the individual and the formation of professional thinking. In addition, it is necessary to form systemic ideas about the structure and development of the pathological process, diagnostics, treatment and prevention of diseases in future doctors. Thus, the task of higher medical educational institutions is to ensure the formation of holistic professional medical thinking of a theoretical type in students as the basis of their professional activity.
  • Документ
    Оvercoming language anxiety in english learning among higher education students
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Rozhenko, I.; Bieliaieva, O.; Kostenko, V.; Solohor, I.; Znamenska, I.; Slipchenko, L.; Vardanian, A.; Роженко, Інеса Віталіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Варданян, Анаіт Оганесівна
    Language anxiety significantly impacts the ability of university students to learn English effectively. The paper ex plores the causes, manifestations and consequences of language anxiety, as well as strategies to mitigate it in higher educational establishments. By analyzing theoretical frameworks and empirical studies, the paper provides actionable recommendations for educators, institutions and students to create a supportive learning environment that fos ters confidence and proficiency. Мовна тривога значно впливає на здатність студентів університетів ефективно вивчати англійську мову. У статті розглядаються причини, прояви та наслідки мовної тривоги, а також стратегії з її подолання у контексті вищої освіти. Аналіз теоретичних концепцій та емпіричних досліджень дозволяє окреслити практичні рекомендації для виклада
  • Документ
    Сommon sentence structure mistakes among ukrainian medical students in english: challenges and solutions
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Solohor, I. M; Znamenska, I. V.; Taran, Z. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Таран, Зінаїда Михайлівна
    Effective communication in English is crucial for medical students, as much of medical literature and international collaboration occurs in English. However, Ukrainian medical students frequently struggle with constructing grammatically correct sentences due to significant differences between Ukrainian and English syntax. This paper examines the most prevalent sentence structure errors among Ukrainian medical students, including word order confusion, misuse of articles, overuse of passive voice, incorrect relative clause formation, and subject-verb agreement issues. The analysis, based on formative and summative assessments, identifies recurring linguistic challenges and categorizes errors to better understand their causes. Key difficulties arise from the flexibility of Ukrainian word order, the absence of articles in the Ukrainian language, and differences in passive construction and verb agreement. To address these challenges, the paper explores effective teaching strategies, such as contrastive analysis, error analysis, targeted grammar exercises, and extensive exposure to medical texts. Regular speaking and writing practice, peer feedback, and interactive learning methods are also highlighted as essential for improving syntactic accuracy. By implementing these strategies, educators can enhance students’ proficiency in English, equipping them with the necessary skills for academic success and professional communication in the medical field. Ефективне спілкування англійською мовою є вирішальним для майбутніх фахівців у галузі медицини у кон тексті вибудовування успішної кар’єри та міжнародної співпраці. Українські здобувачі освіти часто зіштов хуються з труднощами у побудові граматично правильних речень через значні відмінності між українським та англійським синтаксисом. У цій статті розглянуті найпоширеніші помилки в побудові речень, яких при пускаються студенти-медики, зокрема плутанина в порядку слів, неправильне вживання артиклів, надмірне використання пасивного стану, помилки в утворенні відносних речень та проблеми узгодження підмета з дієсловом. Аналіз, що ґрунтується на результатах формувального та підсумкового оцінювання, дозволив визначити та класифікувати часто повторювані мовні помилки для кращого розуміння причин їхнього виникнення та визначення підходів для їх усунення. Основні труднощі виникають інтерференцію рідно мови, а саме через гнучкість українського порядку слів, зумовлену, передусім, наявністю відмінків, відсутність артиклів у рідній мові та відмінності в пасивних конструкціях і узгодженні дієслів. Для подолан ня цих проблем у статті запропоновано ефективні стратегії навчання, такі як контрастивний аналіз, аналіз помилок, граматичні вправи, спрямовані на закріплення вживання певних структур, та аналіз автентичних текстів. Регулярна практика усного та письмового мовлення, своєчасних зворотній зв’язок та інтерактивні методи навчання також є важливими кроками щодо удосконалення синтаксичної точності.
  • Документ
    Інноваційні впровадження в начальний процес для студентів ІІІ курсу стоматологічного факультету для забезпечення взаємодії набутих компетентностей та практичних навичок на кафедрі пропедевтики терапевтичної стоматології
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Ткаченко, Ірина Михайлівна; Марченко, Ірина Ярославівна; Дворник, Анна Валентинівна; Браїлко, Наталія Миколаївна
    Підготовка студентів-стоматологів є динамічним, поступовим процесом який базується на здобутті теоретичних знань з подальшим їх застосуванням в клініці терапевтичної стоматології. Для досягнення цієї мети на кафедрі пропедевтики терапевтичної стоматології для студентів ІІІ курсу стоматологічного факультету запроваджене теоретичне навчання з предмету з подальшим його опрацюванням в клініці для забезпечення колобарації набутих компетентностей та практичних навичок для розв’язання складних задачі і проблем у сфері стоматології та охорони здоров’я. The formation of dental students is a dynamic, gradual process based on the acquisition of theoretical knowledge with its subsequent application in the clinic of therapeutic dentistry. To achieve this goal, the Department of Propaedeutics of Therapeutic Dentistry has introduced theoretical training in the subject for third-year students of the Faculty of Dentistry with its subsequent development in the clinic to ensure and collaborate the acquired competencies and practical skills for solving complex tasks and problems in the field of dentistry and healthcare.
  • Документ
    Тeaching verbals effectively: challenges and strategies for Ukrainian students in ESP (medicine, dentistry) courses
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Kostenko, V. H.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Honcharova, Ye. Ye.; Slipchenko, L. B.; Vardanian, A. O.; Rozhenko, I. V.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гончарова, Євгенія Євгенівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Роженко, Інеса Віталіївна
    This paper investigates the challenges faced by Ukrainian dental and medical students in mastering English verbals (infinitives, gerunds, and participles) within the context of English for Specific Purposes (ESP) courses. Given the absence of direct equivalents in Ukrainian grammar, these grammatical structures pose significant difficulties for students, leading to common errors such as misplacement and over-reliance on literal translation. Based on five years of student assessments, this study identifies key challenges and proposes pedagogical strategies to enhance students' understanding and use of verbals. These strategies include contextualized grammar instruction, scaffolded practice activities, and the integration of authentic materials, such as clinical case reports and medical journal articles. By implementing these strategies, educators can effectively equip students with the necessary grammatical skills for clear, concise, and professional communication within the global healthcare context. У запропонованій роботі окреслено труднощі, з якими стикаються українські здобувачі вищої освіти у галузі оорони здоров’я при опануванні англійських не особових дієслівних форм (інфінітивів, герундіїв та дієпри кметників) у рамках курсів англійської мови для спеціальних цілей (ESP). Оскільки в українській граматиці відсутні прямі еквіваленти цих граматичних структур, вони становлять значні труднощі для студентів, що призводить до помилок та надмірної залежністості від буквального перекладу. Спираючись на аналіз оцінювання мовних та мовленнєвих умінь здобувачів, це дослідження визначає ключові проблеми, з якими вони зіштовхуються, та пропонує певні педагогічні стратегії для покращення розуміння та використання зазначених дієслівних форм, що сприятиме ефективній підготувці студентів до володіння необхідними граматичними навичками для чіткої, лаконічної та професійної комунікації в глобальному суспільстві.
  • Документ
    Роберт Джеймс Грейвс ‒ лікар, учений, викладач, людина
    (Полтавський державний медичний університет, 2025) Корженко, К.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Korzhenko, К.; Bieliaieva, O.
    Стаття присвячена видатному ірландському лікарю Роберту Джеймсу Грейвсу. Розглянуто основні етапи його біографії. Представлено деякі маловідомі факти з особистого життя. Основну увагу зосереджено на викладацькій діяльності та внеску Грейвса в клінічну медицину, зокрема, дослідженню токсичного зоба. У висновках зазначається, що ознайомлення з біографіями і маловідомими фактами з життя видатних лікарів і науковців дає змогу привернути увагу до їхніх постатей, "оживити" їх і вкотре замислитися над роллю окремої особистості в історії медицини. The article is devoted to the outstanding Irish physician Robert James Graves. The main stages of his biography are considered. Some little-known facts from his personal life are presented. The main attention is focused on Graves' teaching activities and contribution to clinical medicine, in particular, the study of toxic goiter. The article concludes that familiarization with the biographies and little-known facts from the lives of prominent doctors and scientists allows us to draw attention to their figures, "revive" them and once again reflect on the role of an individual in the history of medicine.
  • Документ
    Тhe most common word-building models in krok 1 exam tests
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-02) Znamenska, I. V.; Hladka, V. Y.; Borodavka A. O.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Гладка, В. І.; Бородавка, Анна Олександрівна
    This study analyzes word-building models in Ukraine's KROK 1 medical exam to improve students' understanding of medical terminology. The research identifies affixation, compounding, and conversion as key mechanisms, with a focus on the influence of Latin and Greek roots. Results show that affixation is the most prevalent model, followed by compounding and conversion. These findings offer insights for medical educators to refine language training and enhance students' vocabulary acquisition. The prevalence of Latin and Greek elements highlights the importance of etymological awareness for medical students preparing for the KROK 1 exam. Це дослідження аналізує моделі словотворення в медичному іспиті КРОК 1 в Україні з метою покращення розуміння студентами медичної термінології. Дослідження визначає афіксацію, словоскладання та конверсію як ключові механізми, з акцентом на вплив латинських та грецьких коренів. Результати показують, що афіксація є найпоширенішою моделлю, за якою слідують словоскладання та конверсія. Ці висновки пропонують розуміння для медичних педагогів щодо вдосконалення мовної підготовки та розширення словникового запасу студентів. Перевага латинських і грецьких елементів підкреслює важливість етимологічної обізнаності для студентів-медиків, які готуються до іспиту КРОК 1.