Вісник проблем біології і медицини, 2024, Випуск 2 (173), додаток

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 20
  • Документ
    Цифровізація медичної освіти, досвід, виклики сьогодення
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Авраменко, Яніна Миколаївна; Борзих, Оксана Анатоліївна; Лавренко, Анна Володимирівна; Герасименко, Наталія Дмитрівна; Дігтяр, Наталія Іванівна; Білан, Оксана Василівна; Мормоль, Ірина Анатоліївна; Кайдашев, Ігор Петрович
    Сучасне суспільство характеризується великим потоком інформації та впровадженням у різні сфери діяльності нововведень, що вимагає від людини не лише певного багажу знань та професійних умінь, а й володіння цифровою грамотністю – комунікативною, комп'ютерною, інформаційною. Система вищої освіти має забезпечити освоєння цифрових компетенцій та цифрову соціалізацію здобувачів. У цій роботі розглядаються можливості застосування інформаційних та цифрових технологій щодо клінічних кафедр в медичних ЗВО. Формування та вдосконалення цифрових компетенцій сприятимуть не лише освоєнню фундаментальних знань, а й застосуванню їх у вирішенні майбутніх професійних завдань. Автори вказують на те, що цифровізація освіти та використання цифрових технологій сприяють модернізації та розвитку освіти, підвищенню якості підготовки майбутніх фахівців та їх адаптації на ринку праці, зближенню освіти з наукою, відповідності системи освіти вимогам цифрової економіки та цифрового суспільства. Використання нових цифрових технологій є актуальним напрямом подальших наукових досліджень.
  • Документ
    Диференціація у викладанні природничих дисциплін як засіб формування фахових компетентностей майбутніх лікарів
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-06-21) Буря, Лілія Володимирівна; Білоконь, Сергій Олександрович; Вахненко, Андрій Вікторович; Люлька, Олександр Миколайович; Макаренко, Олександр Володимирович
    У статті розглянуто види диференційованого навчання, особлива увага приділена рівневій диференціації та індивідуалізації навчання майбутніх лікарів при вивченні освітніх компонентів природничо-наукового циклу. Оцінено сучасний стан наукової розробки проблеми диференційованого навчання. Встановлено, що актуальним для диференційованого навчання є принципи наочності, навчання швидким темпом і гуманізації. Розроблено диференційовані завдання на заняттях з медичної і біологічної фізики, з варіативними підказками. The article examines the types of differentiated study, special attention is paid to the level differentiat ion and individualization of the training of future doctors when studying the educational components of the natural science cycle. The current state of scientific development of the problem of differentiated education is assessed. It was established that the principles of visualization, fast-paced learning and humanization are relevant for differentiated learning. Differentiated tasks have been developed for medical and biological physics classes, with variable prompts.
  • Документ
    Формування іншомовної професійної компетентності при викладанні клінічних дисциплін
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Ксьонз, Ігор Володимирович; Гриценко, Євген Миколайович; Пилипюк, Євген Вікторович; Овчар, Олег Володимирович
    У статті розглядаються питання іншомовної підготовки майбутніх лікарів, використання спеціальних медичних термінів студентами медичних університетів. Зазначається, що успішне формування професійно-комунікативних навичок студентів-медиків залежить від активного збагачення їх словникового запасу термінологією на основі професійно-орієнтованих текстів і словників, роботи над стійкими навичками комунікативного самоконтролю та самоаналізу. Визначено,що засвоєння іншомовної медичної лексики ускладнюється проблемами термінологічної синонімії, складнощами перекладу медичних абревіатур та метафоричних термінів, викривленням або неповним розумінням епонімічних термінів. Важливим завданням у формуванні іншомовної компетенції при викладанні клінічних дисциплін є засвоєння іншомовної медичної лексики відповідно профілю кафедри. The article deals with the issues of foreign language training of future doctors and the use of special medical terms by medical students. It is noted that the successful formation of professional and communicative skills of medical students depends on the active enrichment of their vocabulary with terminology based on professionally oriented texts and dictionaries, work on stable skills of communicative self-control and self-analysis. It has been determined that the acquisition of foreign medical vocabulary is complicated by the problems of terminological synonymy, difficulties in translating medical abbreviations and metaphorical terms, distortion or incomplete understanding of eponymic terms. An important task in the development of foreign language competence in teaching clinical disciplines is the acquisition of foreign medical vocabulary in accordance with the profile of the department.
  • Документ
    Препарати та муляжі у викладанні морфологічних дисциплін: необхідність чи рудимент
    (Вісник проблем біології і медицини – Вип. 2 (173), 2024) Олексієнко, Владислав Віталійович; Білаш, Сергій Михайлович; Проніна, Олена Миколаївна; Донченко, Світлана Владиславівна; Олійніченко, Ярина Олександрівна; Коптев, Михайло Миколайович; Пирог-Заказникова, Ангеліна Валеріївна; Кононов, Богдан Сергійович; Мамай, Олександр Володимирович
    Сучасні технології все більше впроваджуються в навчальний процес у вищих навчальних закладах. Це пришвидшує вивчення тем, вдосконалює індивідуальні здібності та знання здобувачів освіти і підвищує престиж навчального закладу. Але частка класичних методик залишається все ще високою, що вказує на те, що вони залишаються такими ж ефективними. Але чи так це? Автори даної статті провели дослідження на тему використання у навчальному процесів препаратів кісток, органів та їхніх муляжів на заняттях по анатомії та оперативній хірургії. Проведено аналіз знань студентів, їхнє розуміння будови організму людини та зацікавленість у предметі в цілому. Modern technologies are increasingly introduced into the educational process in higher educational institutions. This speeds up the study of topics, improves the individual abilities and knowledge of students and increases the prestige of the educational institution. But the share of classical methods is still high, which indicates that they remain as effective. But is it so? The authors of this article conducted a study on the topic of the use of bone preparations, organs and their dummies in the educational process in classes on anatomy and operative surgery. An analysis of students' knowledge, their understanding of the structure of the human body, and their interest in the subject as a whole was conducted
  • Документ
    Сучасні технології підвищення пізнавальної активності студентів на кафедрі анатомії з клінічною анатомією та оперативною хірургією
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Проніна, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Пирог-Заказникова, Ангеліна Валеріївна; Коптев, Михайло Миколайович; Мамай, Олександр Володимирович; Олійніченко, Ярина Олександрівна; Донченко, Світлана Владиславівна; Олексієнко, Владислав Віталійович; Кононов, Богдан Сергійович
    Нагальною потребою сьогодення є щоденне покращення та забезпечення сталої високої якості вищої медичної освіти України з максимальним наближенням її до світових стандартів. Особливо компонентою формування сучасного здобувача медичного ЗВО, як майбутнього фахівця системи охорони здоровʼя є формування комплексних професійних навичок, клінічного мислення, навичок роботи в команді, вмінь самостійно знаходити та аналізувати лікувально-методичну інформацію та, врешті решт, стресостійкості. Осторонь цього процесу не повинні залишатися і кафедри, які забезпечують підготовку здобувачів освіти з дисципліни “клінічна анатомія та оперативна хірургія”, що забезпечує формування базисних практичних навичок не тільки в контексті підготовки майбутніх фахівців хірургічного профілю, а й засвоєння знань та вмінь надання невідкладної допомоги й першої медичної допомоги, які необхідні в нинішньому повоєнному часі. Для підвищення якості практичної підготовки студентів-медиків на кафедрі анатомії з клінічною анатомією та оперативною хірургією Полтавського державного медичного університету широко використовуються проведення навчальних операцій на ізольованих органах тварин, робота в малих групах, навчально-методичні технології активних методів навчання, а також проводиться активний системний бенчмаркінг. The urgent need of the day is to improve and ensure the sustainable high quality of higher medical education in Ukraine as much as possible to bring it closer to international standards. A particularly important component of the formation of a modern medical student as a future healthcare professional is the development of comprehensive professional skills, clinical thinking, teamwork skills, the ability to independently find and analyze medical information, and, ultimately, stress resistance. The departments that provide training in the discipline of clinical anatomy and operative surgery should not be left out of this process, which ensures the formation of basic practical skills not only in the context of training future surgical specialists, but also the acquisition of knowledge and skills in emergency care and first aid, which are necessary in the current post-war period. To improve the quality of practical training of medical students at the Department of Anatomy with Clinical Anatomy and Operative Surgery of Poltava State Medical University, training operations on isolated animal organs, work in small groups, teaching and methodological technologies of active learning methods, as well as active systemic benchmarking are widely used.
  • Документ
    Вплив морфологічних шкіл кафедри анатомії з клінічною анатомією та оперативною хірургією Полтавського державного медичного університету на розвиток медичної науки та освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Овсяніков, Дарій Олександрович; Заказникова, Ілона Володимирівна; Коптев, Михайло Миколайович; Білаш, Сергій Михайлович; Проніна, Олена Миколаївна; Пирог-Заказникова, Ангеліна Валеріївна; Олійніченко, Ярина Олександрівна; Кононов, Богдан Сергійович; Донченко, Світлана Владиславівна; Олексієнко, Владислав Віталійович ; Мамай, Олександр Володимирович
    Важливість анатомічних знань для розвитку медицини людство усвідомило від початку зародження цивілізації. Досягнення морфологічної науки завжди сприяли прогресивним змінам і в теоретичній, і у практичній медицині. Кафедра анатомії з клінічною анатомією та оперативною хірургією (оперативної хірургії та топографічної анатомії) ПДМУ з часу свого заснування завжди мала значні наукові здобутки, які суттєво вплинули на розвиток медицини свого часу. Особливу роль у цьому відіграли її наукові морфологічні школи. Творцем першої наукової школи був засновник кафедри О.І.Дудукалов. У новітній період історії значний внесок у розвиток науки зроблено школами Т.В.Золотарьової та М.С.Скрипнікова. Загалом, наукові школи залишили потужну спадщину, яка і сьогодні має значний вплив на розвиток сучасної медицини та медичної освіти. Humanity has realised the importance of anatomical knowledge for the development of medicine since the dawn of civilisation. The achievements of morphological science have always contributed to progressive changes in theoretical and practical medicine. Since its foundation, the Department of Anatomy with Clinical Anatomy and Operative Surgery (Operative Surgery and Topographic Anatomy) of PSMU has always had significant scientific achievements that have significantly influenced the development of medicine in its time. Its scientific morphological schools played a unique role in this. The creator of the first scientific school was the founder of the department O.I. Dudukalov. In the modern period of history, the schools of T.V. Zolotareva and M.S. Skrypnikov made a significant contribution to the development of science. In general, scientific schools have left a powerful legacy that still significantly impacts the development of modern medicine and medical education.
  • Документ
    Роль сучасних інформаційних технологій в організації навчального процесу кафедри анатомії з клінічною анатомією та оперативною хірургією
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Коптев, Михайло Миколайович; Білаш, Сергій Михайлович; Проніна, Олена Миколаївна; Пирог-Заказникова, Ангеліна Валеріївна; Олійніченко, Ярина Олександрівна; Кононов, Богдан Сергійович; Донченко, Світлана Владиславівна; Олексієнко, Владислав Віталійович; Мамай, Олександр Володимирович
    Сучасний навчальний процес неможливо уявити без використання новітніх методів навчання. Зокрема, у підготовці майбутніх лікарів, визначальну роль нині почали відігравати сучасні педагогічні технології, використання яких стало нагальною потребою сьогодення. Однією з актуальних освітніх тенденцій сьогодні є імерсійна освіта. На кафедрі анатомії з клінічною анатомією та оперативною хірургією Полтавського державного медичного університету імерсійні методи навчання із використанням мультимедійних комплексів «Оніко» нині широко використовуються як у навчальному процесі, так і в реалізації міжкафедральних проєктів, виховній та профорієнтаційній роботі.
  • Документ
    Формування клінічного мислення у здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми парамедик при вивченні анатомії
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Білаш, Сергій Михайлович; Проніна, Олена Миколаївна; Коптев, Михайло Миколайович; Пирог-Заказникова, Ангеліна Валеріївна; Олійніченко, Ярина Олександрівна; Донченко, Світлана Владиславівна; Олексієнко, Владислав Віталійович; Кононов, Богдан Сергійович; Мамай, Олександр Володимирович
    Висококваліфіковані парамедики повинні во лодіти власною точкою зору та приймати швидкі оптимальні рішення при наданні екстреної медичної допомоги хворим і постраждалим у невідкладному стані на місці події. Застосування сучасних методик у поєднані з імерсійними методами навчання при вивченні освітньої компоненти «Анатомія» сприяє формуванню засад клінічного мислення у здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої, які навчають ся за освітньо-професійною програмою Парамедик та створює підґрунтя для ефективного виконання їхніх професійних обов’язків у майбутньому.
  • Документ
    Comparative characteristics of the results of professional use of whitening systems “Opalescense boost” and “Magic Smile Pro”
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Nazarenko, Z. Y.; Lyashenko, L. I.; Brailko, N. M.; Tkachenko, I. M.; Marchenko, I. Y; Назаренко, Зоряна Юріївна; Ляшенко, Лілія Іванівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Марченко, Ірина Ярославівна
    The modern rhythm of life dictates its standards to us. One of the standards of the new time is a beautiful smile, and one of the main criteria for a beautiful smile is snow-white teeth without traces of dental plaque, pigments and plaque. The purpose of our study was to determine the comparative clinical effectiveness the use of whitening systems «Opalescence boost» and «Magic Smile Pro» for whitening of the vital teeth and to investigate hyperesthesia as the most common complication of this procedure. We performed in-office teeth whitening in 62 patients aged 25 to 40 years. As a result of the study, we found that the whitening systems «Opalescence Boost PF» and «Magic Smile Pro» have sufficient clinical efficacy, which was more pronounced in the whitening system «Opalescence Boost PF». After using these whitening systems, such a complication as hyperesthesia can rarely occur, the degree and frequency of which is more pronounced when using the «Magic Smile Pro system».
  • Документ
    Бездимні нікотиновмісні засоби: безпечна альтернатива курінню чи прихована загроза
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Марченко, Ірина Ярославівна; Кириленко, Антон Олександрович; Шундрик, Марина Аркадіївна; Ткаченко, Ірина Михайлівна; Браїлко, Наталія Миколаївна; Марченко, Валерій Юрійович
    Насьогодні багато споживачів нікотину обирають бездимні нікотиновмісні вироби (нікотиновмісні паучі), які дехто вважає «кращою» і «безпечною» альтернативою курінню сигарет. Вивчення даного питання зумовив клінічний випадок виявлення змін слизової оболонки порожнини рота пацієнта, що вживав нікотиновмісні паучі. Метою роботи стало дослідження поширеності та структури вживання нікотиновмісних виробів серед молоді, особистісної оцінки залежності від них та оцінки їх впливу на стан тканин і органів порожнини рота та організму в цілому. Результати досліджень доводять зміни структури куріння в бік зростання вживання бездимних нікотиновмісних засобів, які, на думку курців, є більш безпечною альтернативою курінню цигарок. Представлений клінічний випадок констатує факт зміни слизової оболонки порожнини рота у місці закладання паучів Velo, що проявляється помутнінням, появою білястого, злегка опалесцентного відтінку забарвлення слизової оболонки, відсутністю судинного малюнку, що є ознакою підвищеного зроговіння епітелію. Питання потребує подальшого ретельного вивчення з залученням більшої кількості респондентів та методів дослідження. Today, many nicotine users choose smokeless nicotine products (nicotine pouches). Smokers consider them a "better" and "safer" alternative to smoking cigarettes. The study of this issue was prompted by a clinical case of detecting changes in the mucous membrane of the oral cavity of a patient who used nicotine-containing pouches (Velo). The purpose of the work was to study the prevalence and structure of the use of nicotine-containing products among young people, personal assessment of dependence on them and assessment of their impact on the condition of the tissues and organs of the oral cavity and the body as a whole. Research results prove changes in the structure of smoking in the direction of an increase in the use of smokeless nicotine-containing products, which, according to smokers, are a safer alternative to smoking cigarettes. The presented clinical case confirms the fact of changes in the mucous membrane of the oral cavity at the place of insertion of VELO pouches, which is manifested by clouding, the appearance of a whitish, slightly opalescent shade of the mucous membrane, the absence of a vascular pattern, which is a sign of increased keratinization of the epithelium. The question needs further careful study with the involvement of a larger number of respondents and research methods. Key words: smoking, smokeless nicotine products, changes in the mucous membrane of the oral cavity.
  • Документ
    Взаємозв’язок практичних навичок і рівня теоретичної підготовки здобувачів освіти на заняттях з пропедевтики терапевтичної стоматології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Водоріз, Ярослав Юрійович; Дворник, Анна Валентинівна; Кірілахті, Д. О.; Онуфрієнко, А. А.; Ткаченко, Ірина Михайлівна
    Дослідження проведено на 143 студентах 2 курсу стоматологічного факультету. Оцінювалась правильність препарування каріозних порожнин I та II класу за Блеком на тренувальних фантомах. Аналізувався середній бал студентів за навчанням та вхідний бал при вступі до університету. Студенти були поділені на 5 груп за вхідним балом. Застосовувався кореляційний тест Пірсона для визначення зв'язку між правильністю препарування, успішністю та вхідним балом. Використовувався штучний інтелект для аналізу даних про середній бал та його співвідношення з правильністю/ неправильністю препарування. В ході дослідження з’ясовано, про відсутність прямого зв'язку між рівнем мануальних навичок, успішністю та вхідним балом. Рівень мануальних навичок препарування каріозних порожнин у студентів-стоматологів не залежить напряму від їх успішності або вхідного балу. The study was conducted on 143 students of the 2nd year of the Faculty of Dentistry. The correctness of preparation of carious cavities of Class I and II by Black was evaluated on training phantoms. The average score of students for studies and the entrance score when entering the university were analyzed. Students were divided into 5 groups according to the entrance score. The Pearson correlation test was used to determine the relationship between the correctness of preparation, success and the entrance score. Artificial intelligence was used to analyze the data on the average score and its correlation with the correctness/incorrectness of the preparation. In the course of the study, it was found out that there is no direct connection between the level of manual skills, success and the entrance score. The level of manual skills of preparing carious cavities in dental students does not directly depend on their success or entrance score.
  • Документ
    Впровадження інформаційних технологій у навчальний процес кафедри гістології, цитології та ембріології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-06) Шепітько, Володимир Іванович; Стецук, Євген Валерійович; Борута, Наталія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Волошина, Олена Валеріївна; Левченко, Ольга Анатоліївна
    Сьогодні впровадження інформаційних технологій в освітній процес є необхідною умовою переходу суспільства до інформаційної цивілізації. Сучасні телекомунікації дозволяють змінити характер організації навчально-виховного процесу, повністю занурити здобувачів освіти в інформаційно-освітнє середовище, підвищити якість освіти, а саме головне мотивувати процеси сприйняття інформації з метою отримання нових знань. У статті розкрито впровадження інформаційних технологій в навчальний процес кафедри гістології, цитології та ембріології Полтавського державного медичного університету та використання сучасних технологій на практичних заняттях. Інформаційні технології створюють середовище комп'ютерної та телекомунікаційної підтримки організації та управління в освіті, тому, вони стають невід'ємним компонентом оптимізації та підвищення ефективності навчального процесу, а також сприяють реалізації багатьох принципів навчання.
  • Документ
    Проблемне навчання як один з методів підготовки здобувачів вищої медичної освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-06) Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Шепітько, Володимир Іванович; Стецук, Євген Валерійович; Борута, Наталія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Вільхова, Олена Вікторівна; Волошина, Олена Валеріївна; Рудь, Марія Володимирівна; Левченко, Ольга Аанатоліївна; Дубінін, Дмитро Сергійович
    Проблемне навчання є інтеграцією різних прийомів, методів та принципів навчання, які відповідають галузевим стандартам підготовки висококваліфікованих фахівців, здатних до безперервного професійного розвитку, розвивають загальну компетенцію здобувачів, навчають їх творчо вирішувати клінічні ситуації, самостійно працювати, мислити, удосконалювати свої знання, вміння та навички. Таким чином, використання проблемного навчання в освітньому процесі сприяє, в цілому, підвищенню якості медичної освіти. This article is dedicated to problem-based learning. This pedagogical approach provides solutions to scientific and educational tasks using unconventional methods, motivating students to work independently and encouraging their critical thinking. Problem-based learning integrates various techniques, methods, and principles of learning, aligning with the standards set by industry for training highly qualified specialists who are capable of ongoing professional development and general competence development. Additionally, it facilitates the development of general competence among applicants, teaches them to be creative, and enables them to solve clinical situations, work independently, think critically, and enhance their knowledge, skills, and abilities. Consequently, the utilisation of problem-based learning within the educational process serves to enhance the overall quality of medical education.
  • Документ
    «Miller's pyramid», the «onion model», the «portfolio method», the «assessment orbits»: how to evaluate the professionality of a doctor?
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Bieliaieva, O. M.; Bilash, S. M.; Skrypnykov, P. M.; Lysanets, Yu. V.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Taran, Z. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Скрипников, Петро Миколайович; Лисанець, Юлія Валеріївна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Таран, Зінаїда Михайлівна
    The article focuses on the issue of assessing a doctor's professionalism, exploring various methodologies proposed by experts in medical pedagogy. Concepts such as "Miller's pyramid," the "onion model," and the "portfolio method", «assessment orbits» are thoroughly examined. Particularly highlighted is the adaptation of "Miller's pyramid" in response to the evolving focus of medical education towards fostering professionalism and shaping professional identity. The article scrutinizes perspectives advocating for the incorporation of a fifth tier into the traditional four-tier structure of "Miller's pyramid," emphasizing the attitudes, values, and behaviors indicative of a doctor's emerging professional ethos. Additionally, a succinct overview of the "onion model" is provided. The portfolio method is emphasized for its role in organizing, shaping, and facilitating continuous assessment of the educational accomplishments of medical students. The «assessment orbits» are characterized. Стаття присвячена питанню оцінювання професійності лікаря. Розглянуто різні концепції, які пропонуються фахівцями в галузі медичної педагогіки для розв’язання цього завдання ‒ «піраміду Міллера», «модель цибулини», «метод портфоліо», «орбіти оцінювання». Значну увагу приділено модифікації «піраміди Міллера», що зумовлено зміщенням у медичній освіті акцентів на розвиток професійності і формування професійної ідентичності. Проаналізовано погляди вчених, які вважають, що додавання до класичної чотиристратумної структури «піраміди Міллера» п’ятого стратуму послідовно демонструє ставлення, цінності та поведінку, які очкують від того, хто почав думати, діяти і відчувати себе лікарем. Коротко розглянуто «модель цибулини». Приділено увагу методу портфоліо як процесу організації, форми та технології роботи, що уможливлює безперервне оцінювання досягнення суб’єктів медичної освіти. Схарактеризовано «орбіти оцінювання».
  • Документ
    Transformations in teaching English for specific purposes in the era of globalization
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Rozhenko, I. V.; Taran, Z. M.; Prykhodko, Ya. M.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна; Приходько, Яніна Миколаївна
    The paper examines the recent trends and transformations in ESP teaching to meet the needs of future professionals in the globalized world. As globalization intensifies the interactions between individuals and organizations from different linguistic backgrounds, there is a growing demand for English language proficiency tailored to specific purposes. Professionals are becoming increasingly mobile, moving across borders for work or collaborating with international colleagues. Consequently, it is essential to continuously monitor these evolving demands in order to enhance the instructional content promptly and effectively. The study emphasizes that globalization has led to dynamic transformations in ESP teaching worldwide, aligning educational practices with the demands of the modern world. These trends include increased technological integration, which includes the incorporation of digital resources such as data-driven learning tools to meet industry needs, fostering a collaborative approach, and a focus on enhancing soft skills. У статті розглянуто актуальні тенденції у викладанні англійської мови для спеціальних цілей з огляду на процеси глобалізації у сучасному світі, зокрема розширення міжнародної співпраці та розвиток програм академічної мобільності. Відтак, аналіз трансформаційних змін і потреб здобувачів освіти є запорукою удосконалення змісту та засобів навчання англійської мови для спеціальних цілей у закладах вищої освіти. Автори наголошують на ефективності застосування програмних засобів корпусної лінгвістики, на важливості організації колаборативного навчання, а також на необхідності вдосконалення м’яких навичок здобувачів освіти під час вивчення англійської мови для спеціальних цілей.
  • Документ
    Development of geriatric dentistry: review of international experience
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Bieliaieva, O. M.; Khmil, T. A.; Slipchenko, L. B.; Lysanets, Yu. V.; Rozhenko, I. V.; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Роженко, Інеса Віталіївна
    The article focuses on the evolving area of geriatric dentistry. The article examined international practices within this domain and proposed a “road map” for the development of domestic gerodontology, which provides the implementation of a number of tasks, namely: compiling a questionnaire and conducting a survey on the state of geriatric dentistry in Ukraine among higher educational institutions training dentists; further adoption of advanced European and world experience; studying the opinion of the target audience – elderly patients, – regarding their satisfaction with the level of specialized dental care; implementation of interdisciplinary/multidisciplinary educational programs to be applied at the undergraduate/postgraduate stages of dental education; design of long-term/short term certificate programs to be offered to dentists in the process of continuous professional development in order to increase the share of gerondologists in the structure of dentists in Ukraine. Стаття присвячена питанням розвитку геріатричної стоматології. Проаналізовано закордонний досвід у цій галузі. Авторами запропоновано “дорожню карту” розвитку вітчизняної геродонтології, що передбачає реалізацію низки завдань, як-от: укладання анкети й проведення опитування закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку лікарів-стоматологів, щодо стану геріатричної стоматології в Україні; подальша рецепція передового європейського і світового досвіду; вивчення думки цільової аудиторії ‒ пацієнтів похилого віку щодо задоволеності рівнем надання спеціалізованої стоматологічної допомоги; розроблення і впровадження міждисциплінарних / мультидисциплінарних освітніх програм, що будуть реалізовуватися на додипломному / післядипломному етапах стоматологічної освіти; розроблення довгострокових / короткострокових сертифікатних програм, які будуть пропонуватися лікарям-стоматологам у процесі безперервного професійного розвитку з метою збільшення частки геродонтологів у структурі лікарів-стоматологів України.
  • Документ
    Сучасні досягнення та перспективи викладання питань дерматовенерології на післядипломній освіті слухачам циклів тематичного удосконалення
    (Полтавський державний медичний університет (м. Полтава, Україна), 2024) Васильєва, Катерина Володимирівна; Безега, Олена Вікторівна; Попова, Ірина Борисівна; Ємченко, Яна Олександрівна; Vasylуevа, K. V.; Bezeha, O. V.; Popova, I. B.; Yemchenko, Ya. O.
    Cуспільству потрібна масова якісна освіта, яка спроможна забезпечити постійно зростаючи вимоги до споживача та виробника матеріальних і духовних благ. В Україні майже впродовж п’яти років учасники освітнього процесу стикаються з новими викликами, що спричиняють необхідність адаптуватися до нових умов. Незважаючи на постійну перебудову та удосконалення навчально – педагогічної роботи на ,післядипломній освіті медичних вузів, іноді підготовка слухачів не завжди є достатньо якісною. Тому питання щодо форм і методів навчання, так і контролю знань і практичних умінь слухачів різних фахів, в тому числі й фаху «Дерматовенерологія» залишається актуальним. Society needs massive quality education that can meet the ever-increasing demands on consumers and producers of material and spiritual goods. In Ukraine, for almost five years now, participants in the educational process have been facing new challenges that necessitate adaptation to new conditions. Despite the constant restructuring and improvement of educational and pedagogical work in postgraduate education at medical universities, sometimes the training of students is not always of sufficient quality. Therefore, the issue of forms and methods of training, as well as control of knowledge and practical skills of students of various specialists, including the specialty “Dermatovenereology” remains relevant.
  • Документ
    Актуальні питання викладання молекулярної біології в сучасній університетській медичній освіті
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Передерій, Ніна Олександрівна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Олена Борисівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна
    У сучасній системі медико-біологічної підготовки майбутніх лікарів молекулярна біологія є актуальною освітньою компонентою і має фундаментальне значення. Знання про структуру та функції біологічних молекул - ДНК, РНК, білків, необхідні здобувачам освіти для розуміння основних механізмів здоров'я та виникнення хвороб. Вивчення актуальних питань сучасної молекулярної біології допоможе студентам-медикам вивчити причини і наслідки спадкових захворювань, молекулярно-генетичні методи їх діагностики, лікування та профілактики. Викладання сучасних проблем та напрямків розвитку молекулярної біології в медичних університетах відіграє важливу роль у підготовці майбутніх лікарів та наукового потенціалу країни для успішної кар'єри у медичній науці та практиці. In the modern system of medical and biological training of future doctors, molecular biology is a relevant educational component and has fundamental importance. Knowledge about the structure and functions of biological molecules - DNA, RNA, proteins, is necessary for students to understand the basic mechanisms of health and the occurrence of diseases. The study of current issues of modern molecular biology will help medical students to learn the causes and consequences of hereditary diseases, molecular genetic methods of their diagnosis, treatment and prevention. Teaching modern problems and directions of development of molecular biology in medical universities plays an important role in preparing future doctors and scientific potential of the country for a successful career in medical science and practice
  • Документ
    Позааудиторна самостійна робота здобувачів освіти на кафедрі біології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона Миколаївна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Олена Борисівна; Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Передерій, Ніна Олександрівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Солод, Анатолій Вікторович; Шарлай, Наталія Миколаївна
    Навички і знання, що набувають здобувачі освіти в процесі навчання у вищих навчальних закладах закладають основи загальної і професійної самоосвіти, придбання нових знань необхідних для всього періоду навчального процесу та творчої діяльності майбутнього спеціаліста. У теперішній час, коли відновлення наукової інформації відбувається дуже швидко, кожній людині, яка бажає продуктивно працювати, треба постійно здобувати нові знання та навички, реалізація яких відбувається, в тому числі, через виконання позааудиторної роботи, що було враховано при проведенні навчального процесу на кафедрі біології шляхом розробки робочих зошитів співробітниками кафедри, які розкривають основи майбутньої професійної діяльності та допомагають здобувачам освіти розвивати логічне мислення. Skills and knowledge acquired by students in the process of studying in higher educational institutions lay the foundations of general and professional self-education, acquisition of new knowledge necessary for the entire period of the educational process and creative activity of the future specialist. At the present time, when the restoration of scientific information occurs very quickly, every person who wants to work productively must constantly acquire new knowledge and skills, the implementation of which takes place, including, through the performance of extracurricular work, which was taken into account during the educational process at the department of biology through the development of workbooks by department employees, which reveal the basics of future professional activity and help students to develop logical thinking.
  • Документ
    Breast cancer in the Poltava region: clinical and morphological aspects
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Novykov K. R.; Lytvynenko L. P.; Fylenko B. M.; Roiko N. V.; Prylutskyi O. K.; Proskurnia S. A.; Новиков, Кирил Романович; Литвиненко, Лоліта Павлівна; Филенко, Борис Миколайович; Ройко, Наталія Віталіївна; Прилуцький, Олексій Костянтинович; Проскурня, Сергій Анатолійович
    Метою дослідження було аналіз клініко-епідеміологічних та деяких патоморфологічних аспектів раку молочної залози на основі ретроспективного аналізу післяопераційного матеріалу. Проведено аналіз 238 протоколів патогістологічних висновків та мікроскопічне дослідження післяопераційного матеріалу раку молочної залози. Під час проведення дослідження визначали вік хворих, ступінь диференціювання, гістологічний варіант пухлини та їх взаємозв’язок. Встановлено, що між ступенем диференціювання раку та віком пацієнток не має кореляційного зв’язку. Було визначено, що розмір пухлини на момент її виявлення має прямий кореляційний зв’язок зі ступенем її диференціювання. При гістологічному дослідженні було виявлено, що всі карциноми, незалежно від ступеня диференціювання, характеризувались проростанням у стінки кровоносних та лімфатичних судин. ВДР не давав метастази, ПДР метастазував у 52,4% випадків, а НДР – у 59% випадків. Різні гістологічні типи РМЗ демонструють гетерогенні клініко-патологічні характеристики. Встановлено, що розмір пухлини, проростання у лімфатичні та кровоносні судини та метастазування має кореляційний зв’язок зі ступенем диференціювання. The aim of the study was to analyse the clinical and epidemiological and some pathomorphological aspects of breast cancer based on a retrospective analysis of postoperative material. We analysed 238 protocols of pathological reports and microscopic examination of postoperative breast cancer material. During the study, the age of patients, the degree of differentiation, the histological variant of the tumour and their relationship were determined. It was found that there was no correlation between the degree of cancer differentiation and the age of the patients. It was determined that the size of the tumour at the time of its detection has a direct correlation with the degree of its differentiation. The histological examination revealed that all carcinomas, regardless of the degree of differentiation, were characterised by invasion of the walls of blood and lymphatic vessels. Highly differentiated cancer did not metastasise, мoderately differentiated cancer metastasised in 52.4% of cases, and low-grade cancer metastasised in 59% of cases. Different histological types of breast cancer demonstrate heterogeneous clinical and pathological characteristics. It was found that the size of the tumour, invasion of lymphatic and blood vessels, and metastasis are correlated with the degree of differentiation.