Вісник проблем біології і медицини, Випуск 2 (173), додаток

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 9 з 9
  • Документ
    Впровадження інформаційних технологій у навчальний процес кафедри гістології, цитології та ембріології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-06) Шепітько, Володимир Іванович; Стецук, Євген Валерійович; Борута, Наталія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Волошина, Олена Валеріївна; Левченко, Ольга Анатоліївна
    Сьогодні впровадження інформаційних технологій в освітній процес є необхідною умовою переходу суспільства до інформаційної цивілізації. Сучасні телекомунікації дозволяють змінити характер організації навчально-виховного процесу, повністю занурити здобувачів освіти в інформаційно-освітнє середовище, підвищити якість освіти, а саме головне мотивувати процеси сприйняття інформації з метою отримання нових знань. У статті розкрито впровадження інформаційних технологій в навчальний процес кафедри гістології, цитології та ембріології Полтавського державного медичного університету та використання сучасних технологій на практичних заняттях. Інформаційні технології створюють середовище комп'ютерної та телекомунікаційної підтримки організації та управління в освіті, тому, вони стають невід'ємним компонентом оптимізації та підвищення ефективності навчального процесу, а також сприяють реалізації багатьох принципів навчання.
  • Документ
    Проблемне навчання як один з методів підготовки здобувачів вищої медичної освіти
    (Полтавський державний медичний університет, 2024-06) Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Шепітько, Володимир Іванович; Стецук, Євген Валерійович; Борута, Наталія Володимирівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Вільхова, Олена Вікторівна; Волошина, Олена Валеріївна; Рудь, Марія Володимирівна; Левченко, Ольга Аанатоліївна; Дубінін, Дмитро Сергійович
    Проблемне навчання є інтеграцією різних прийомів, методів та принципів навчання, які відповідають галузевим стандартам підготовки висококваліфікованих фахівців, здатних до безперервного професійного розвитку, розвивають загальну компетенцію здобувачів, навчають їх творчо вирішувати клінічні ситуації, самостійно працювати, мислити, удосконалювати свої знання, вміння та навички. Таким чином, використання проблемного навчання в освітньому процесі сприяє, в цілому, підвищенню якості медичної освіти. This article is dedicated to problem-based learning. This pedagogical approach provides solutions to scientific and educational tasks using unconventional methods, motivating students to work independently and encouraging their critical thinking. Problem-based learning integrates various techniques, methods, and principles of learning, aligning with the standards set by industry for training highly qualified specialists who are capable of ongoing professional development and general competence development. Additionally, it facilitates the development of general competence among applicants, teaches them to be creative, and enables them to solve clinical situations, work independently, think critically, and enhance their knowledge, skills, and abilities. Consequently, the utilisation of problem-based learning within the educational process serves to enhance the overall quality of medical education.
  • Документ
    «Miller's pyramid», the «onion model», the «portfolio method», the «assessment orbits»: how to evaluate the professionality of a doctor?
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Bieliaieva, O. M.; Bilash, S. M.; Skrypnykov, P. M.; Lysanets, Yu. V.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Taran, Z. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Скрипников, Петро Миколайович; Лисанець, Юлія Валеріївна; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Таран, Зінаїда Михайлівна
    The article focuses on the issue of assessing a doctor's professionalism, exploring various methodologies proposed by experts in medical pedagogy. Concepts such as "Miller's pyramid," the "onion model," and the "portfolio method", «assessment orbits» are thoroughly examined. Particularly highlighted is the adaptation of "Miller's pyramid" in response to the evolving focus of medical education towards fostering professionalism and shaping professional identity. The article scrutinizes perspectives advocating for the incorporation of a fifth tier into the traditional four-tier structure of "Miller's pyramid," emphasizing the attitudes, values, and behaviors indicative of a doctor's emerging professional ethos. Additionally, a succinct overview of the "onion model" is provided. The portfolio method is emphasized for its role in organizing, shaping, and facilitating continuous assessment of the educational accomplishments of medical students. The «assessment orbits» are characterized. Стаття присвячена питанню оцінювання професійності лікаря. Розглянуто різні концепції, які пропонуються фахівцями в галузі медичної педагогіки для розв’язання цього завдання ‒ «піраміду Міллера», «модель цибулини», «метод портфоліо», «орбіти оцінювання». Значну увагу приділено модифікації «піраміди Міллера», що зумовлено зміщенням у медичній освіті акцентів на розвиток професійності і формування професійної ідентичності. Проаналізовано погляди вчених, які вважають, що додавання до класичної чотиристратумної структури «піраміди Міллера» п’ятого стратуму послідовно демонструє ставлення, цінності та поведінку, які очкують від того, хто почав думати, діяти і відчувати себе лікарем. Коротко розглянуто «модель цибулини». Приділено увагу методу портфоліо як процесу організації, форми та технології роботи, що уможливлює безперервне оцінювання досягнення суб’єктів медичної освіти. Схарактеризовано «орбіти оцінювання».
  • Документ
    Transformations in teaching English for specific purposes in the era of globalization
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Rozhenko, I. V.; Taran, Z. M.; Prykhodko, Ya. M.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Роженко, Інеса Віталіївна; Таран, Зінаїда Михайлівна; Приходько, Яніна Миколаївна
    The paper examines the recent trends and transformations in ESP teaching to meet the needs of future professionals in the globalized world. As globalization intensifies the interactions between individuals and organizations from different linguistic backgrounds, there is a growing demand for English language proficiency tailored to specific purposes. Professionals are becoming increasingly mobile, moving across borders for work or collaborating with international colleagues. Consequently, it is essential to continuously monitor these evolving demands in order to enhance the instructional content promptly and effectively. The study emphasizes that globalization has led to dynamic transformations in ESP teaching worldwide, aligning educational practices with the demands of the modern world. These trends include increased technological integration, which includes the incorporation of digital resources such as data-driven learning tools to meet industry needs, fostering a collaborative approach, and a focus on enhancing soft skills. У статті розглянуто актуальні тенденції у викладанні англійської мови для спеціальних цілей з огляду на процеси глобалізації у сучасному світі, зокрема розширення міжнародної співпраці та розвиток програм академічної мобільності. Відтак, аналіз трансформаційних змін і потреб здобувачів освіти є запорукою удосконалення змісту та засобів навчання англійської мови для спеціальних цілей у закладах вищої освіти. Автори наголошують на ефективності застосування програмних засобів корпусної лінгвістики, на важливості організації колаборативного навчання, а також на необхідності вдосконалення м’яких навичок здобувачів освіти під час вивчення англійської мови для спеціальних цілей.
  • Документ
    Development of geriatric dentistry: review of international experience
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Skrypnykov, P. M.; Skrypnikova, T. P.; Bieliaieva, O. M.; Khmil, T. A.; Slipchenko, L. B.; Lysanets, Yu. V.; Rozhenko, I. V.; Скрипников, Петро Миколайович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Роженко, Інеса Віталіївна
    The article focuses on the evolving area of geriatric dentistry. The article examined international practices within this domain and proposed a “road map” for the development of domestic gerodontology, which provides the implementation of a number of tasks, namely: compiling a questionnaire and conducting a survey on the state of geriatric dentistry in Ukraine among higher educational institutions training dentists; further adoption of advanced European and world experience; studying the opinion of the target audience – elderly patients, – regarding their satisfaction with the level of specialized dental care; implementation of interdisciplinary/multidisciplinary educational programs to be applied at the undergraduate/postgraduate stages of dental education; design of long-term/short term certificate programs to be offered to dentists in the process of continuous professional development in order to increase the share of gerondologists in the structure of dentists in Ukraine. Стаття присвячена питанням розвитку геріатричної стоматології. Проаналізовано закордонний досвід у цій галузі. Авторами запропоновано “дорожню карту” розвитку вітчизняної геродонтології, що передбачає реалізацію низки завдань, як-от: укладання анкети й проведення опитування закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку лікарів-стоматологів, щодо стану геріатричної стоматології в Україні; подальша рецепція передового європейського і світового досвіду; вивчення думки цільової аудиторії ‒ пацієнтів похилого віку щодо задоволеності рівнем надання спеціалізованої стоматологічної допомоги; розроблення і впровадження міждисциплінарних / мультидисциплінарних освітніх програм, що будуть реалізовуватися на додипломному / післядипломному етапах стоматологічної освіти; розроблення довгострокових / короткострокових сертифікатних програм, які будуть пропонуватися лікарям-стоматологам у процесі безперервного професійного розвитку з метою збільшення частки геродонтологів у структурі лікарів-стоматологів України.
  • Документ
    Сучасні досягнення та перспективи викладання питань дерматовенерології на післядипломній освіті слухачам циклів тематичного удосконалення
    (Полтавський державний медичний університет (м. Полтава, Україна), 2024) Васильєва, Катерина Володимирівна; Безега, Олена Вікторівна; Попова, Ірина Борисівна; Ємченко, Яна Олександрівна; Vasylуevа, K. V.; Bezeha, O. V.; Popova, I. B.; Yemchenko, Ya. O.
    Cуспільству потрібна масова якісна освіта, яка спроможна забезпечити постійно зростаючи вимоги до споживача та виробника матеріальних і духовних благ. В Україні майже впродовж п’яти років учасники освітнього процесу стикаються з новими викликами, що спричиняють необхідність адаптуватися до нових умов. Незважаючи на постійну перебудову та удосконалення навчально – педагогічної роботи на ,післядипломній освіті медичних вузів, іноді підготовка слухачів не завжди є достатньо якісною. Тому питання щодо форм і методів навчання, так і контролю знань і практичних умінь слухачів різних фахів, в тому числі й фаху «Дерматовенерологія» залишається актуальним. Society needs massive quality education that can meet the ever-increasing demands on consumers and producers of material and spiritual goods. In Ukraine, for almost five years now, participants in the educational process have been facing new challenges that necessitate adaptation to new conditions. Despite the constant restructuring and improvement of educational and pedagogical work in postgraduate education at medical universities, sometimes the training of students is not always of sufficient quality. Therefore, the issue of forms and methods of training, as well as control of knowledge and practical skills of students of various specialists, including the specialty “Dermatovenereology” remains relevant.
  • Документ
    Актуальні питання викладання молекулярної біології в сучасній університетській медичній освіті
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Передерій, Ніна Олександрівна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Ольга Борисівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна
    У сучасній системі медико-біологічної підготовки майбутніх лікарів молекулярна біологія є актуальною освітньою компонентою і має фундаментальне значення. Знання про структуру та функції біологічних молекул - ДНК, РНК, білків, необхідні здобувачам освіти для розуміння основних механізмів здоров'я та виникнення хвороб. Вивчення актуальних питань сучасної молекулярної біології допоможе студентам-медикам вивчити причини і наслідки спадкових захворювань, молекулярно-генетичні методи їх діагностики, лікування та профілактики. Викладання сучасних проблем та напрямків розвитку молекулярної біології в медичних університетах відіграє важливу роль у підготовці майбутніх лікарів та наукового потенціалу країни для успішної кар'єри у медичній науці та практиці. In the modern system of medical and biological training of future doctors, molecular biology is a relevant educational component and has fundamental importance. Knowledge about the structure and functions of biological molecules - DNA, RNA, proteins, is necessary for students to understand the basic mechanisms of health and the occurrence of diseases. The study of current issues of modern molecular biology will help medical students to learn the causes and consequences of hereditary diseases, molecular genetic methods of their diagnosis, treatment and prevention. Teaching modern problems and directions of development of molecular biology in medical universities plays an important role in preparing future doctors and scientific potential of the country for a successful career in medical science and practice
  • Документ
    Позааудиторна самостійна робота здобувачів освіти на кафедрі біології
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Григоренко, Альона Сергіївна; Донець, Ілона Миколаївна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, О. В.; Улановська-Циба, Наталія Аркадіївна; Ваценко, Анжела Володимирівна; Передерій, Ніна Олександрівна; Лисаченко,Ольга Дмитрівна; Солод, Анатолій Вікторович; Шарлай, Наталія Миколаївна
    Навички і знання, що набувають здобувачі освіти в процесі навчання у вищих навчальних закладах закладають основи загальної і професійної самоосвіти, придбання нових знань необхідних для всього періоду навчального процесу та творчої діяльності майбутнього спеціаліста. У теперішній час, коли відновлення наукової інформації відбувається дуже швидко, кожній людині, яка бажає продуктивно працювати, треба постійно здобувати нові знання та навички, реалізація яких відбувається, в тому числі, через виконання позааудиторної роботи, що було враховано при проведенні навчального процесу на кафедрі біології шляхом розробки робочих зошитів співробітниками кафедри, які розкривають основи майбутньої професійної діяльності та допомагають здобувачам освіти розвивати логічне мислення. Skills and knowledge acquired by students in the process of studying in higher educational institutions lay the foundations of general and professional self-education, acquisition of new knowledge necessary for the entire period of the educational process and creative activity of the future specialist. At the present time, when the restoration of scientific information occurs very quickly, every person who wants to work productively must constantly acquire new knowledge and skills, the implementation of which takes place, including, through the performance of extracurricular work, which was taken into account during the educational process at the department of biology through the development of workbooks by department employees, which reveal the basics of future professional activity and help students to develop logical thinking.
  • Документ
    Breast cancer in the Poltava region: clinical and morphological aspects
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Novykov K. R.; Lytvynenko L. P.; Fylenko B. M.; Roiko N. V.; Prylutskyi O. K.; Proskurnia S. A.; Новиков, Кирил Романович; Литвиненко, Лоліта Павлівна; Филенко, Борис Миколайович; Ройко, Наталія Віталіївна; Прилуцький, Олексій Костянтинович; Проскурня, Сергій Анатолійович
    Метою дослідження було аналіз клініко-епідеміологічних та деяких патоморфологічних аспектів раку молочної залози на основі ретроспективного аналізу післяопераційного матеріалу. Проведено аналіз 238 протоколів патогістологічних висновків та мікроскопічне дослідження післяопераційного матеріалу раку молочної залози. Під час проведення дослідження визначали вік хворих, ступінь диференціювання, гістологічний варіант пухлини та їх взаємозв’язок. Встановлено, що між ступенем диференціювання раку та віком пацієнток не має кореляційного зв’язку. Було визначено, що розмір пухлини на момент її виявлення має прямий кореляційний зв’язок зі ступенем її диференціювання. При гістологічному дослідженні було виявлено, що всі карциноми, незалежно від ступеня диференціювання, характеризувались проростанням у стінки кровоносних та лімфатичних судин. ВДР не давав метастази, ПДР метастазував у 52,4% випадків, а НДР – у 59% випадків. Різні гістологічні типи РМЗ демонструють гетерогенні клініко-патологічні характеристики. Встановлено, що розмір пухлини, проростання у лімфатичні та кровоносні судини та метастазування має кореляційний зв’язок зі ступенем диференціювання. The aim of the study was to analyse the clinical and epidemiological and some pathomorphological aspects of breast cancer based on a retrospective analysis of postoperative material. We analysed 238 protocols of pathological reports and microscopic examination of postoperative breast cancer material. During the study, the age of patients, the degree of differentiation, the histological variant of the tumour and their relationship were determined. It was found that there was no correlation between the degree of cancer differentiation and the age of the patients. It was determined that the size of the tumour at the time of its detection has a direct correlation with the degree of its differentiation. The histological examination revealed that all carcinomas, regardless of the degree of differentiation, were characterised by invasion of the walls of blood and lymphatic vessels. Highly differentiated cancer did not metastasise, мoderately differentiated cancer metastasised in 52.4% of cases, and low-grade cancer metastasised in 59% of cases. Different histological types of breast cancer demonstrate heterogeneous clinical and pathological characteristics. It was found that the size of the tumour, invasion of lymphatic and blood vessels, and metastasis are correlated with the degree of differentiation.