Наукові праці. Кафедра дитячої терапевтичної стоматології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Вплив процедури відбілювання на резистентність емалі зубів у підлітків(Полтавський державний медичний університет, 2025) Хміль, Олена Всеволодівна; Каськова, Людмила Федорівна; Хміль, Дмитро Олександрович; Уласевич, Лариса Павлівна; Амосова, Людмила Іванівна; Садовські, Марина Олександрівна; Онуфрієнко, Анастасія Анатоліївна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Хмиль, Дмитрий Александрович; Уласевич, Лариса Павловна; Амосова, Людмила Ивановна; Садовски, Марина Александровна; Онуфриенко, Анастасия Анатольевна; Khmil, O. V.; Kaskova, L. F.; Khmil, D. O.; Ulasevych, L. P.; Amosova, L. I.; Sadovski, M. O.; Onufrienko, A. A.Останнім часом досить актуальним є дисколорит емалі зубів. З такою проблемою молодь часто звертається до стоматолога. Отже, попит на естетичний вигляд зубів постійно зростає. Приваблива зовнішність надає впевненості в собі, впливає на повсякденне життя та на подальшу успішність молоді. Найчастіше дисколорит емалі викликають шкідливі звички людини такі, як вживання особливих хімічних речовин, що легко фарбують емаль, поганий гігієнічний догляд за ротовою порожниною, надмірне споживання швидких вуглеводів та несвоєчасне лікування уражених зубів. Зараз існує велика кількість доступних методів та процедур відбілювання зубів. Ці процедури проводяться як у стоматологічних клініках за допомогою діодних лазерних установок лікарем, так і самостійно вдома самим пацієнтом, з використанням спеціальних наборів. Recently, tooth enamel discoloration has become quite relevant. Young people often turn to the dentist with this problem. Therefore, the demand for the aesthetic appearance of teeth is constantly growing. An attractive appearance gives self-confidence, affects everyday life and the further success of young people. Enamel discoloration is most often caused by bad habits, such as using special chemicals that easily stain enamel, poor oral hygiene, excessive consumption of fast carbohydrates, and untimely treatment of affected teeth. There are now a large number of teeth whitening methods and procedures available. These procedures are performed both in dental clinics using diode laser devices by a doctor, and independently at home by the patient, using special kits.Документ Загальнотеоретичні основи викладання у вищій школі(Полтавський державний медичний університет, 2025) Павленкова, Оксана Сергіївна; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Садовські, Марина Олександрівна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Садовски, Марина Александровна; Pavlenkova, O. S.; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Sadovski, M. O.Ефективна організація освіти вимагає всебічного наукового обґрунтування змісту освіти, навчання і виховання, вивчення їх закономірностей, принципів, форм і методів. Цим займається дидактика - спеціальна галузь педагогічних знань. Сучасна дидактика вивчає загальні закономірності викладання різних дисциплін. Конкретні методи викладання деяких з них є предметом методики. Це загальна теорія освіти, яка вивчає закономірності пізнавальної діяльності та відповідає на питання: «Чому навчати», «Як навчати», «Де і в якій формі організації». Дидактика розглядає загальні положення та закономірності, притаманні навчанню з усіх предметів. Effective organization of education requires a comprehensive scientific substantiation of the content of education, training and upbringing, the study of their regularities, principles, forms and methods. This is done by didactics - a special branch of pedagogical knowledge. Modern didactics studies the general regularities of teaching various disciplines. Specific methods of teaching some of them are the subject of methodology. This is a general theory of education, which studies the regularities of cognitive activity and answers the questions: "Why teach", "How to teach", "Where and in what form of organization". Didactics considers the general provisions and regularities inherent in teaching in all subjects.Документ Штучний інтелект як інструмент якісної підготовки здобувачів освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Садовські, Марина Олександрівна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Хміль, Олена Всеволодівна; Мархоцька, Юлія Віталіївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Садовски, Марина Александровна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Мархоцкая, Юлия Витальевна; Kaskova, L. F.; Sadovski, M. O.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Khmil, E. V.; Markhotska, Yu. V.Підготовка здобувачів освіти різних рівнів, в умовах сьогодення, вимагає від фахівців нових компетенцій. Здобування освіти в сучасних складних технічних умовах зі значною кількістю використання дистанційних технологій навчання готує студентів до життя в умовах невизначеності, розвиваючи в них такі якості, як адаптивність, креативність та вміння працювати в команді. Тотальна цифровізація вcіх сфер не минула і галузь освіти. Інформаційні технології відіграють все більшу роль у навчальному процесі. На кафедрі дитячої терапевтичної стоматології було проведено опитування здобувачів освіти четвертого курсу щодо використання ними штучного інтелекту в підготовці до занять. Всі анкетовані відповіли що використовують нейромережі в навчанні та вказали ChatGPT та Gemini. Точність відповідей нейромереж може бути сумнівною, що відкриває нові виклики та можливості для педагогічних практик. Студенти можуть ставити питання до ChatGPT, дискутувати з ним, додатково уточнюючи ті аспекти, які, на думку студента, є неточними або некоректними. Використання сучасних, актуальних та цікавих інструментів в роботі зі студентами, підвищить зацікавленість та мотивацію здобувачів у кращій підготовці до занять. Що в свою чергу покращить якість отриманих знань та кваліфікацію майбутніх спеціалістів. Для того щоб спонукати здобувачів дотримувалися академічної доброчесності виникає необхідність певної зміни системи викладання та обговорення отриманих студентами завдань. Випускники, які опанували сучасні цифрові технології, будуть готові до викликів майбутнього та зроблять вагомий внесок у відбудову країни. Training of applicants for education at different levels, in today's conditions, requires new competencies from specialists. Obtaining education in modern complex technical conditions with a significant amount of use of distance learning technologies prepares students for life in conditions of uncertainty, developing such qualities as adaptability, creativity and teamwork. Total digitalization of their spheres has not passed the branch of education. Information technology plays an increasing role in the learning process. At the Department of pediatric therapeutic dentistry, a survey of fourth-year education applicants was conducted on their use of artificial intelligence in preparation for classes. All respondents answered that they use neural networks in training and indicated ChatGPT and Gemini. The accuracy of neural network responses may be questionable, which opens up new challenges and opportunities for pedagogical practices. Students can ask questions to ChatGPT, discuss with him, further clarifying those aspects that, in the opinion of the student, are inaccurate or incorrect. The use of modern, relevant and interesting tools in working with students will increase the interest and motivation of applicants in better preparation for classes. That in turn will improve the quality of knowledge and qualification of future specialists. In order to encourage applicants to adhere to academic integrity, there is a need for a certain change in the system of teaching and discussion of tasks received by students. Graduates who have mastered modern digital technologies will be ready for the challenges of the future and will make a significant contribution to the reconstruction of the country.Документ Симуляційне навчання – ефективне доповнення до традиційних методик викладання дитячої терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Амосова, Людмила Іванівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Янко, Наталія Валентинівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Уласевич, Лариса Павловна; Амосова, Людмила Ивановна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Янко, Наталья Валентиновна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Kaskova, L. F.; Ulasevych, L. P.; Amosova, L. I.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Yanko, N. V.; Khmil, E. V.; Andriyanova, O. Yu.В останні роки в галузі медичної освіти спостерігається значний перехід від використання традиційних методів викладання до більш інноваційних підходів, таких як симулятивне навчання. Це особливо актуально у дитячій терапевтичній стоматології, де навички та впевненість лікаря мають вирішальне значення для успішної взаємодії з маленькими пацієнтами. Традиційні методи викладання, такі як лекції та семінари, надають студентам теоретичну базу, але часто не дозволяють їм розвивати практичні навички, необхідні для роботи з дітьми. У дитячій терапевтичній стоматології, де важливе як знання анатомії і фізіології, так й уміння встановити контакти з дитиною, традиційні підходи можуть бути недостатніми. Студенти можуть зіткнутися з труднощами при спробі застосувати теоретичні знання на практиці, особливо у стресових ситуаціях, пов'язаних із лікуванням дітей. Симулятивне навчання, навпаки, пропонує більш інтерактивний та практико-орієнтований підхід. Використання симуляторів та рольових ігор дозволяє студентам відпрацьовувати навички у безпечному та контрольованому середовищі. Вони можуть практикувати різні сценарії, такі як лікування карієсу або проведення профілактичних процедур, взаємодіючи з "пацієнтами" (симуляторами або акторами), що допомагає розвивати не лише технічні навички, а й емоційний інтелект, необхідний для роботи з дітьми. Однією з ключових переваг симулятивного навчання є можливість отримання зворотного зв'язку у реальному часі. Студенти можуть аналізувати свої дії, виявляти помилки та коригувати їх, що сприяє глибшому розумінню матеріалу. Крім того, симуляція дозволяє створити умови, наближені до реальної практики, що значно підвищує рівень впевненості студентів перед виходом на клінічну практику. In recent years, the field of medical education has seen a significant shift from traditional teaching methods to more innovative approaches such as simulation-based learning. This is particularly true in pediatric dentistry, where the skills and confidence of the practitioner are crucial for successful interaction with young patients. Traditional teaching methods such as lectures and seminars provide students with a theoretical basis, but often do not allow them to develop the practical skills necessary to work with children. In pediatric dentistry, where both knowledge of anatomy and physiology and the ability to establish contact with the child are important, traditional approaches may not be sufficient. Students may face difficulties when trying to apply theoretical knowledge to practice, especially in the stressful situations associated with treating children. Simulation-based learning, in contrast, offers a more interactive and practice-oriented approach. The use of simulators and role-playing games allows students to practice skills in a safe and controlled environment. They can practice different scenarios, such as treating caries or performing preventive procedures, interacting with "patients" (simulators or actors), which helps to develop not only technical skills, but also the emotional intelligence necessary for working with children. One of the key advantages of simulation-based learning is the ability to receive real-time feedback. Students can analyze their actions, identify errors and correct them, which contributes to a deeper understanding of the material. In addition, simulation allows you to create conditions close to real practice, which significantly increases the level of confidence of students before entering clinical practice.Документ Упровадження інноваційних технологій в освітній процес на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології ПДМУ(Полтавський державний медичний університет, 2025) Амосова, Людмила Іванівна; Каськова, Людмила Федорівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Уласевич, Лариса Павлівна; Новікова, Світлана Чеславна; Ващенко, Ірина Юріївна; Садовські, Марина Олександрівна; Амосова, Людмила Ивановна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Уласевич, Лариса Павловна; Новикова, Светлана Чеславна; Ващенко Ирина Юрьевна; Садовски, Марина Александровна; Amosova, L. I.; Kaskova, L. F.; Pavlenkova, O. S.; Ulasevych, L. P.; Novikova, S. Ch.; Vashchenko, I. Yu.; Sadovski, M. O.У статті розглянуті питання упровадження в освітній процес кафедри дитячої терапевтичної стоматології ПДМУ новітніх навчальних технологій, які дозволяють суттєво покращити рівень професійної підготовки молодого фахівця-стоматолога й підвищити якість вищої освіти з урахуванням сучасних вимог задля досягнення рівня міжнародних стандартів і сприяння підготовці висококваліфікованих фахівців нового покоління. The article discusses the issues of introducing the latest educational technologies into the educational process of the Department of Pediatric Therapeutic Dentistry of PSMU, which can significantly improve the level of professional training of a young dental specialist and improve the quality of higher education, taking into account modern requirements to achieve the level of international standards and promoting the training of highly qualified specialists of the new generation.Документ Використання методики «перевернутого класу» під час викладання дитячої терапевтичної стоматології для студентів іноземців під час змішаної форми навчання(Полтавський державний медичний університет, 2025-02-19) Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Янко, Наталія Валентинівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Амосова, Людмила Іванівна; Чуприна, Леонід Федорович; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Vashchenko, I. Yu.; Yanko, N. V.; Andriyanova, O. Yu.; Chuprina, L. F.Стаття присвячена дослідженню переваг, недоліків та ефективності інноваційної моделі навчання «перевернутого класу», яка може підвищити якість медичної освіти. Актуальність дослідження підтверджується необхідністю використання інноваційних технологій для підвищення ефективності вищої медичної освіти, а саме методики «перевернутого класу». Мета дослідження – запропонувати практичні засоби впровадження моделі «перевернутого класу» для підвищення ефективності навчання в медичних закладах вищої освіти. Наші дослідження базувалися на аналізі літературних джерел; були виокремлені важливі критерії методики викладання, які дозволили сформувати новизну дослідження та запропонувати практичні інструменти для вирішення проблем впровадження моделі «перевернутого класу» на кафедрах дитячої стоматології Полтавського державного медичного університету (ПДМУ) і у вищих навчальних медичних закладах України, які використовують змішану форму навчання в умовах воєнного стану. Результати дослідження показують, що реалізація цього підходу є досить ефективною, оскільки здобувачі освіти (ЗО) в процесі навчання самостійно шукають істину. Вони мають можливість навчатися у зручний час, викладачі можуть застосовувати індивідуальний підхід, а лекції обо практичні заняття перетворюються на цікаві дискусії. У статті висвітлено класичну, інноваційну форму моделі «перевернутого класу», показано її важливість. У статті також висвітлена провідна роль викладача у впровадженні цієї моделі, оскільки він може бути ініціатором інноваційного процесу навчання і виступати наставником тьютором. Також висвітлено низку переваг такого навчання, типові проблеми та пропозиції щодо їх вирішення в рамках вищого медичного навчального закладу. Велике практичне значення для викладачів має модель «перевернутого класу». Впровадження цієї методики в навчальний процес є запорукою якісної медичної стоматологічної освіти в майбутньому. The article is dedicated to exploring the advantages, disadvantages, and efficiency of the innovative "flipped classroom" teaching model, which has the potential to enhance the quality of medical education. The relevance of the study is confirmed by the need to use innovative technologies to improve the efficiency of higher medical education, specifically the "flipped classroom" methodology. The aim of the study is to propose practical means of implementing the "flipped classroom" model to enhance the effectiveness of education in medical higher education institutions. Our research was based on the analysis of literary sources; important criteria for teaching methodology were highlighted, which allowed us to form the novelty of the study and propose practical tools to address the problems of implementing the "flipped classroom" model in the departments of pediatric dentistry at Poltava State Medical University (PSMU) and in higher medical education institutions in Ukraine that use blended learning in wartime conditions. The research results show that the implementation of this approach is quite effective, as students (referred to as "learners") independently seek the truth in the learning process. They have the opportunity to learn at convenient times, teachers can apply an individualized approach, and lectures or practical classes transform into engaging discussions. The article highlights both the classical and innovative forms of the "flipped classroom" model, demonstrating its importance. It also emphasizes the leading role of the teacher in implementing this model, as they can be the initiator of the innovative learning process and act as a mentor or tutor. Furthermore, a number of advantages of such learning are discussed, as well as typical problems and suggestions for resolving them within the framework of a higher medical education institution. The "flipped classroom" model holds great practical significance for teachers. Implementing this methodology in the educational process is a guarantee of quality medical dental education in the future.Документ Досвід застосування об’єктивного структурованого фантомного іспиту на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Ващенко, Ірина Юріївна; Уласевич, Лариса Павлівна; Новікова, Світлана Чеславна; Садовські, Марина Олександрівна; Хміль, Олена ВсеволодівнаРозглянуто досвід проведення об’єктивного структурованого фантомного іспиту (ОСФІ) на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології. Такі стоматологічні маніпуляції як фінішна обробка композитних реставрацій і герметизація фісур потребують удосконалення під час практичних занять. It was considered the experience of conducting objective structural phantom exam (OSFE) at the Department of Paediatric Therapeutic Dentistry. Such dental manipulations as finishing composite restorations and fissure sealing need to be improved during practical classes.Документ Етичні та деонтологічні аспекти організації навчального процесу майбутніх лікарів-стоматологів(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Новікова, Світлана Чеславна; Каськова, Людмила Федорівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Янко, Наталія Валентинівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Садовські, Марина ОлександрівнаСтаття висвітлює деонтологічні аспекти організації навчального процесу майбутніх лікарів-стоматологів на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології.Документ Самостійна робота – важлива складова навчання майбутніх лікарів-стоматологів(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Янко, Наталія Валентинівна; Амосова, Людмила Іванівна; Садовські, Марина Олександрівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Янко, Наталья Валентиновна; Амосова, Людмила Ивановна; Садовски, Марина Александровна; Моргун, Наталья Анатольевна; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Yanko, N. V.; Amosova, L. I.; Sadovski, M. O.; Morgun, N. A.Метою дослідження стало вивчення сприйняття різних аспектів самостійної роботи здобувачами освіти під час опанування освітнього компонента «Дитяча терапевтична стоматологія». Об’єктом дослідження були здобувачі освіти 4-5 курсів, які вивчали освітній компонент «Дитяча терапевтична стоматологія». Було розроблено анкету з 13 запитань про організацію, проведення й навчально-методичне забезпечення самостійної роботи; здобувачі заповнили 240 анкет. Дані аналізували в Exel із використанням критерію хі-квадрат. Самостійна робота здобувачів освіти передбачала опрацювання тем позаудиторної роботи й виконання завдань в eAristo, підготовку до практичних занять, модульного контролю чи іспиту, написання історій хвороби, підготовку рефератів і наукових досліджень із доповідями на студентській конференції. Результати були статистично оброблені в Ексел 2016, для підрахунку значущих розбіжностей використовували критерій Пірсона. 61,2% студентів погодилися з тим, що планування й контроль самостійної роботи можуть значно покращити результати навчання, але 42,1% респондентів вважають, що для цього достатньо підвищити вимоги викладачів, а 38,1% потребують повного методичного забезпечення з боку викладачів (p<0,05). Більшість студентів відповіли, що на самостійну роботу на заняттях із дитячої терапевтичної стоматології вони витрачають 2-3 години (p<0,05). 48% студентів хотіли б оновлювати свої знання тільки тоді, коли їм це необхідно. Більшість студентів погодилися, що планування й контроль самостійної роботи можуть значно покращити результати навчання, а ефективними формами самостійної роботи вважають використання різноманітних наочних і симуляційних матеріалів, лекцій і підручників, а також оволодіння практичними навичками під час навчальної практики. Зважаючи на те, що значна частина студентів бажає оновлювати свої знання лише тоді, коли їм це потрібно, слід урізноманітнити заходи для підвищення мотивації студентів до самостійної роботи. Целью исследования явилось изучение восприятия различных аспектов самостоятельной работы соискателями образования при овладении образовательным компонентом «Детская терапевтическая стоматология». Объектом исследования были соискатели образования 4-5 курсов, изучавших образовательный компонент «Детская терапевтическая стоматология». Была разработана анкета из 13 вопросов об организации, проведении и учебно-методическом обеспечении самостоятельной работы; соискатели заполнили 240 анкет. Данные анализировали в Exel с использованием критерия хи-квадрат. Самостоятельная работа соискателей образования предполагала проработку тем внеудиторной работы и выполнение задач в eAristo, подготовку к практическим занятиям, модульный контроль или экзамен, написание историй болезни, подготовку рефератов и научных исследований с докладами на студенческой конференции. Результаты были статистически обработаны в Excel 2016, для подсчета значимых разногласий использовали критерий Пирсона. 61,2% студентов согласились с тем, что планирование и контроль самостоятельной работы могут значительно улучшить результаты обучения, но 42,1% респондентов считают, что для этого достаточно повысить требования преподавателей, а 38,1% нуждаются в полном методическом обеспечении со стороны преподавателей (p<0,05). Большинство студентов ответили, что на самостоятельную работу на занятиях по детской терапевтической стоматологии они тратят 2-3 часа (p<0,05). 48% студентов хотели бы обновлять свои знания только тогда, когда это необходимо. Большинство студентов согласились, что планирование и контроль самостоятельной работы могут значительно улучшить результаты обучения, а эффективными формами самостоятельной работы считают использование разнообразных наглядных и симуляционных материалов, лекций и учебников, а также овладение практическими навыками во время учебной практики. Учитывая, что значительная часть студентов желает обновлять свои знания только тогда, когда им это нужно, следует разнообразить меры по повышению мотивации студентов к самостоятельной работе. The aim of the research was to study the perception of various aspects of independent work by students during the mastery of the educational component "Pediatric Therapeutic Dentistry." The subjects of the study were 4th and 5th-year students who were studying the educational component "Pediatric Therapeutic Dentistry." A questionnaire was developed, which included 13 questions about the organization, implementation, and educational-methodological support of independent work; 240 questionnaires were completed by the students. The data were analyzed in Excel using the chi-square criterion. The independent work of the students involved processing topics of extracurricular work and completing tasks in eAristo, preparing for practical classes, module control or exams, writing medical histories, preparing essays and scientific research with presentations at student conferences. The results were statistically processed in Excel 2016, and Pearson's criterion was used to calculate significant differences. 61.2% of students agreed that planning and monitoring independent work could significantly improve learning outcomes, but 42.1% of respondents believe that increasing the demands of instructors is sufficient for this purpose, while 38.1% require full methodological support from instructors (p<0.05). The majority of students responded that they spend between 2 to 3 hours on independent work during pediatric therapeutic dentistry classes (p<0.05). 48% of students would prefer to update their knowledge only when necessary. Most students agreed that planning and monitoring independent work could significantly enhance learning outcomes, and effective forms of independent work include the use of various visual and simulation materials, lectures, textbooks, as well as mastering practical skills during educational practice. Given that a significant portion of students prefer to update their knowledge only when needed, it is important to diversify measures to increase students' motivation for independent work.Документ Аналіз підготовки здобувачів освіти на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології за результатами складання інтегрованого тестового іспиту «КРОК»(Полтавський державний медичний університет, 2025) Амосова, Людмила Іванівна; Каськова, Людмила Федорівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Уласевич, Лариса Павлівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Садовські, Марина Олександрівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Амосова, Людмила Ивановна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Уласевич, Лариса Павловна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Садовски, Марина Александровна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Amosova, L. I.; Kaskova, L. F.; Pavlenkova, O. S.; Ulasevych, L. P.; Andriyanova O. Yu.; Sadovski, M. O.; Khmil, E. V.Якість медичної освіти значною мірою визначається об’єктивністю й точністю систем її контролю. Існує світова тенденція щодо використання стандартизованої системи тестування студентів-медиків на державному рівні з застосуванням закритих тестових завдань із множинним вибором відповіді. Зважаючи на постійно зростаючу вагомість інтегрованого тестового іспиту «Крок 2», проаналізовано його основні показники в динаміці й виконано порівняльний аналіз із результатами субтесту з дитячої терапевтичної стоматології. Незважаючи на значну варіабельність критерію «склав» (50,5% - 64,0%), результати складання субтесту «Дитяча терапевтична стоматологія» за десятиріччя завжди перевищували показник успішного складання інтегрованого тестового іспиту «Крок 2». Також результати складання субтесту «Дитяча терапевтична стоматологія» майже завжди переважали національний показник інтегрованого тестового іспиту «Крок 2» зі спеціальності «Стоматологія» й національний показник субтесту «Дитяча терапевтична стоматологія». Оцінюючи отримані результати, можна стверджувати, що рівень підготовки здобувачів вищої освіти на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології ПДМУ повністю задовольняє успішну реалізацію освітнього процесу, а науково-педагогічний колектив кафедри готує нове покоління висококваліфікованих лікарів, яке надалі буде вибудовувати європейське майбутнє України й розвивати її сферу охорони здоров’я на благо наших громадян. Качество медицинского образования в значительной степени определяется объективностью и точностью систем его контроля. Существует мировая тенденция использования стандартизированной системы тестирования студентов-медиков на государственном уровне с применением закрытых тестовых заданий с множественным выбором ответа. Учитывая постоянно растущую значимость интегрированного тестового экзамена «КРОК 2», проанализированы его основные показатели в динамике и выполнен сравнительный анализ с результатами субтеста по детской терапевтической стоматологии. Несмотря на значительную вариабельность критерия «сдал» (50,5% - 64,0%), результаты сдачи субтеста «Детская терапевтическая стоматология» за десятилетия всегда превышали показатель успешной сдачи интегрированного тестового экзамена «КРОК 2». Также результаты сдачи субтеста «Детская терапевтическая стоматология» почти всегда превышали национальный показатель интегрированного тестового экзамена «КРОК 2» по специальности «Стоматология» и национальный показатель субтеста «Детская терапевтическая стоматология». Оценивая полученные результаты, можно утверждать, что уровень подготовки соискателей высшего образования на кафедре детской терапевтической стоматологии ПГМУ полностью удовлетворяет успешную реализацию образовательного процесса, а научно-педагогический коллектив кафедры готовит новое поколение высококвалифицированных врачей, которое будет выстраивать европейское будущее Украины и развивать ее сферу здравоохранения на благо наших граждан. The quality of medical education is largely determined by the objectivity and accuracy of its control systems. There is a global trend towards the use of a standardized testing system for medical students at the state level with the use of closed multiple-choice tests. Given the ever-increasing importance of the integrated test exam “Krok 2”, its main indicators in the dynamics were analyzed and a comparative analysis with the results of the subtest in pediatric therapeutic dentistry was carried out. Despite the significant variability of the “pass” criterion (from 50.5% to 64.0%), the results of the Pediatric Therapeutic Dentistry subtest over the 10 years have always exceeded the pass rate of the Krok 2 integrated test exam. Also, the results of the Pediatric Therapeutic Dentistry subtest have almost always exceeded the national indicator of the Krok 2 integrated test exam in the specialty Dentistry and the national indicator of the Pediatric Therapeutic Dentistry subtest. Evaluating the results, it can be argued that the level of training of higher education applicants at the Department of Pediatric Therapeutic Dentistry fully satisfies the successful implementation of the educational process, and the scientific and pedagogical staff of the department is preparing a new generation of highly qualified doctors who will continue to build the European future of our country and develop its health care sector for the benefit of our citizens.Документ Проблема карієсу тимчасових зубів у дітей (огляд літератури)(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Моргун, Наталія Анатоліївна; Янко, Наталія Валентинівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Хміль, Олена Всеволодівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Kaskova, L. F.; Morhun, N. A.; Yanko, N. V.; Vashchenko, I. Yu.; Khmil, O. V.; Andryanova, O. Yu.Мета дослідження – проаналізувати джерела літератури щодо поширеності карієсу тимчасових зубів у дітей у всьому світі, факторів, що призводять до виникнення цієї патології, та можливостей її профілактики. Пошук статей і наукових видань, опублікованих у 2016/2024 роках, проводився авторами в пошукових базах Scopus і Web of Science за ключовими словами «карієс», «тимчасові зуби», «діти». Карієс тимчасових зубів і у світі, і в Україні залишається однією з найгостріших проблем у дітей дошкільного віку, причиною якої є багатогранність етіологічних і патогенетичних факторів. Через специфічну морфологію молочних зубів із тоншими шарами емалі й дентину, а також пропорційно більшими камерами пульпи карієс порушує пульпу раніше, спричиняючи гостру проблему болю в маленьких дітей. Таким чином, ранній дитячий карієс (РДК) дуже поширений, але часто нехтується. Дані ВООЗ демонструють критичну поширеність карієсу в різних країнах, що коливається від 80 до 98%. Розвиток карієсу може починатися невдовзі після прорізування тимчасових зубів. Виявлено, що у 12-15% немовлят карієс трапляється на першому році життя, уже на другому році цей показник збільшується у два рази, а на третьому році життя виявляється в кожної другої дитини. Загалом, показник поширеності карієсу в 6-7-річних пацієнтів в Україні знаходиться в межах 65,8-97,7% за інтенсивності каріозного ураження від 2,3 до 7,1. Немає загальноприйнятого в усьому світі визначення випадку РДК або стандартних методів обстеження РДК, які б дозволяли порівняти наукові дослідження. Базові методи Всесвітньої організації охорони здоров’я стали найбільш часто використовуваними клінічними критеріями для цих досліджень. Ураховуючи, що каріозні ураження молочних зубів – це найкращий прогностичний фактор ризику карієсу постійних зубів, наголос на пропаганді профілактичних програм має бути спрямований на дітей задовго до того, як вони досягнуть шкільного віку. Українські дослідники зазначають, що профілактика стоматологічних захворювань, особливо серед дитячого населення, є економічно ефективним напрямом розвитку стоматологічного громадського здоров’я, що знаходить підтвердження в державних профілактичних програмах певних європейських країн. The aim of the study is to analyze literature sources on the prevalence of caries in primary teeth among children worldwide, the factors leading to the development of this pathology, and the possibilities for its prevention. The search for articles and scientific publications published between 2016 and 2024 was conducted by the authors in the Scopus and Web of Science databases using the keywords "caries," "primary teeth," and "children." Caries in primary teeth remains one of the most significant problems among preschool children both globally and in Ukraine, due to the multifaceted nature of its etiological and pathogenetic factors. Due to the specific morphology of primary teeth, which have thinner layers of enamel and dentin, as well as proportionally larger pulp chambers, caries affects the pulp earlier, causing significant pain in young children. Thus, early childhood caries (ECC) is highly prevalent but often overlooked. Data from the WHO demonstrate a critical prevalence of caries in various countries, ranging from 80% to 98%. The development of caries can begin shortly after the eruption of primary teeth. It has been found that 12-15% of infants experience caries in their first year of life, and by the second year, this figure doubles. By the third year of life, caries is detected in every second child. Overall, the prevalence of caries among 6-7- year-old patients in Ukraine ranges from 65.8% to 97.7%, with the intensity of carious lesions ranging from 2.3 to 7.1. There is no universally accepted definition of early childhood caries (ECC) or standardized methods for examining ECC that would allow for the comparison of scientific studies. The basic methods of the World Health Organization are the most frequently used clinical criteria for such research. Given that carious lesions in primary teeth are the best predictive factor for the risk of caries in permanent teeth, the emphasis on promoting preventive programs should be directed at children long before they reach school age. Ukrainian researchers note that the prevention of dental diseases, especially among children, is an economically effective direction for the development of dental public health. This is supported by state preventive programs in certain European countries.Документ Особливості підготовки здобувачів освіти стоматологічного профілю до складання ОСП(К)І на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Амосова, Людмила Іванівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Янко, Наталія Валентинівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Садовські, Марина Олександрівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Уласевич, Лариса Павловна; Амосова, Людмила Ивановна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Янко, Наталья Валентиновна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Садовски, Марина Александровна; Kaskova, L. F.; Ulasevych, L. P.; Amosova, L. I.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Yanko, N. V.; Khmil, E. V.; Sadovski, M. O.Об’єктивний структурований клінічний іспит (далі ОСП(К)І) став важливою частиною освіти стоматологічного профілю, забезпечуючи інтеграцію теоретичних знань і практичних навичок. Викладачі кафедри дитячої терапевтичної стоматології використовують сучасні методи навчання в підготовці до атестації: рольові ігри, групові дискусії, симуляції, методику «мозкового штурму», клінічне навчання, кейс-методи і аналіз клінічних ситуацій, виконання ситуаційних задач. Отримані результати оцінювання знань здобувачів освіти з дитячої терапевтичної стоматології вказують на правильний напрям діяльності викладачів у виборі методів навчання. Объективный структурированный клинический экзамен (далее ОСП(К)Э) стал важной частью образования стомалогического профиля, обеспечивая интеграцию теоретических знаний и практических навыков. Преподаватели кафедры детской терапевтической стоматологии используют современные методы обучения в подготовке к аттестации: ролевые игры, групповые дискуссии, симуляции, методику «мозгового штурма», клиническое обучение, кейс-методы и анализ клинических ситуаций, выполнение ситуационных задач. Полученные результаты оценки знаний соискателей по детской терапевтической стоматологии указывают на правильное направление деятельности преподавателей в выборе методов обучения. An objective structured clinical exam has become an important part of dental education, ensuring the integration of theoretical knowledge and practical skills. Teachers of the Department of Pediatric Therapeutic Dentistry use modern teaching methods in preparation for certification, namely role-playing games, group discussions, simulations, brainstorming, clinical training, case methods and analysis of clinical situations, solving situational problems. In turn, the results of the assessment of knowledge of students in pediatric therapeutic dentistry indicate the right direction of teachers in choosing teaching methods.Документ Принципи фасилітації в навчальному процесі(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Садовські, Марина Олександрівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Андріянова, Ольга Юріївна; Мархоцька, Юлія Віталіївна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Садовски, Марина Александровна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Мархоцкая, Юлия Витальевна; Kaskova, L. F.; Pavlenkova, O. S.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Sadovski, M. O.; Vashchenko, I. Yu.; Andriyanova, O. Yu.; Markhotska, Yu. V.Висвітлено ключові якості викладача як наставника в освітньому процесі, принципи й види фасилітації, які допомагають викладачу під час проведення практичних і лекційних занять у вищій школі. Освещены ключевые качества преподавателя как наставника в образовательном процессе, принципы и виды фасилиции, которые помогают преподавателю во время проведения практических и лекционных занятий в высшей школе. Key qualities of a teacher as a mentor in the educational process. Principles and types of facilitation that help the teacher during practical and lecture classes in higher education.Документ Актуальні підходи до формування професійних компетентностей у здобувачів освіти під час опанування освітнього компонента «Пропедевтика стоматології» на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Янко, Наталія Валентинівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Амосова, Людмила Іванівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Новікова, Світлана Чеславна; Хміль, Олена Всеволодівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Янко, Наталья Валентиновна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Амосова, Людмила Ивановна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Новикова, Светлана Чеславна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Kaskova, L. F.; Vashchenko, I. Yu.; Yanko, N. V.; Andriyanova, O. Yu.; Amosova, L. I.; Pavlenkova, O. S.; Novikova, S. Ch.; Khmil, E. V.Стаття присвячена актуальному питанню формування професійних компетентностей у майбутніх стоматологів під час вивчення освітнього компонента (ОК) «Пропедевтика стоматології». У дослідженні було проаналізовано нову навчальну програму, що дозволило виявити її сильні та слабкі сторони, а також визначити найбільш ефективні методи формування професійних компетентностей. Статья посвящена актуальному вопросу формирования профессиональных компетентностей у будущих стоматологов при изучении образовательного компонента (ОК) «Пропедевтика стоматологии». В исследовании была проанализирована новая учебная программа, что позволило выявить ее сильные и слабые стороны, а также определить наиболее эффективные методы формирования профессиональных компетентностей. The article is devoted to the topical issue of the formation of professional competences in future dentists in the study of the educational component (EC) ‘Propaedeutics of Dentistry’. The study analysed the new curriculum, which allowed to identify its strengths and weaknesses, as well as to determine the most effective methods of forming professional competences.Документ Інтеграція педагогічних, інноваційних і медичних технологій у професійній підготовці майбутнього лікаря(Полтавський державний медичний університет, 2025) Андріянова, Ольга Юріївна; Каськова, Людмила Федорівна; Амосова, Людмила Іванівна; Яценко, Павло Ігорович; Ващенко, Ірина Юріївна; Хміль, Олена Всеволодівна; Янко, Наталія Валентинівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Амосова, Людмила Ивановна; Яценко, Павел Игоревич; Ващенко, Ирина Юрьевна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Янко, Наталья Валентиновна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Andriyanova, O. Yu.; Kaskova, L. F.; Amosova, L. I.; Yatsenko, P. I.; Vashchenko, I. Yu.; Khmil, E. V.; Yanko, N. V.; Pavlenkova, O. S.У статті надано інформацію щодо впровадження сучасних інформаційно-комп’ютерних технологій під час проведення навчального процесу, перегляду його змісту і форм, підвищення рівня фахової компетентності як основи розвитку здібностей майбутнього лікаря та їхньої ролі для здобуття професійних якостей, необхідних для успішної клінічної діяльності в сучасних умовах. В статье представлена информация о внедрении современных информационно-компьютерных технологий во время проведения учебного процесса, пересмотра его содержания и форм, повышения уровня профессиональной компетентности как основы развития способностей будущего врача и их роли для получения професионных качеств, необходимых для успешной клинической деятельности в современных условиях. The article provides information on the introduction of modern information and computer technologies during the educational process, revising its content and forms, increasing the level of professional competence as the basis for developing the abilities of a future doctor and their role in acquiring professional qualities necessary for successful clinical activity in modern conditions.Документ Інтеграція й інновації в освіті(Полтавський державний медичний університет, 2025) Амосова, Людмила Іванівна; Каськова, Людмила Федорівна; Павленкова, Оксана Сергіївна; Уласевич, Лариса Павлівна; Андріянова, Ольга Юріївна; Новікова, Світлана Чеславна; Ващенко, Ірина Юріївна; Садовські, Марина Олександрівна; Амосова, Людмила Ивановна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Павленкова, Оксана Сергеевна; Уласевич, Лариса Павловна; Андриянова, Ольга Юрьевна; Новикова, Светлана Чеславна; Ващенко, Ирина Юрьевна; Садовски, Марина Александровна; Amosova, L. I.; Kaskova, L. F.; Pavlenkova, O. S.; Ulasevych, L. P.; Andriyanova, O. Yu.; Novikova, S. Ch.; Vashchenko, I. Yu.; Sadovski, M. O.У статті розглянуто окремі питання щодо інтеграції й інновацій у вищій освіті з урахуванням сучасних вимог задля досягнення рівня міжнародних стандартів і сприяння підготовці висококваліфікованих фахівців нового покоління. В статье рассмотрены отдельные вопросы об интеграции и инновациях в высшем образовании с учетом совреных требований для достижения уровня международных стандартов и содействия подготовке высококвалифицированных специалистов нового поколения. The article raises specific questions regarding integration and innovation in higher education, taking into account modern requirements for achieving the level of international standards and promoting the training of highly qualified specialists of the new generation.Документ Інноваційні підходи в підготовці здобувачів освіти Полтавського державного медичного університету за освітньо-професійною програмою "Стоматологія"(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Буря, Лілія Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Павленкова, Оксана Сергіївна; Амосова, Людмила Іванівна; Павленко, Світлана Анатоліївна; Burya, L. V.; Omelchenko, A. Ye.; Pavlenkova, O. S.; Amosova, L. I.; Pavlenko, S. A.Висвітлено питання подальшого вдосконалення інноваційних технологій навчання для здобувачів вищої медичної освіти, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Стоматологія». Проаналізовано проблеми й здобутки впровадження інновацій у освітній процес закладів вищої освіти медичного профілю. The article examines the issue of further improvement of innovative learning technologies for students of higher medical education who study under the EP Dentistry. The problems and achievements of the introduction of innovations into the educational process of institutions of higher medical education are analyzed.Документ Фактори мотивації при опануванні дитячої терапевтичної стоматології(Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2025) Каськова, Людмила Федорівна; Новікова, Світлана Чеславна; Янко, Наталія Валентинівна; Хміль, Олена Всеволодівна; Амосова, Людмила Іванівна; Уласевич, Лариса Павлівна; Садовські, Марина Олександрівна; Каськова, Людмила Фёдоровна; Новикова, Светлана Чеславна; Янко, Наталья Валентиновна; Хмиль, Елена Всеволодовна; Амосова, Людмила Ивановна; Уласевич, Лариса Павловна; Садовски, Марина Александровна; Kaskova, L. F.; Novikova, S. Ch.; Yanko, N. V.; Khmil, E. V.; Amosova, L. I.; Ulasevych, L. P.; Sadovski, M. O.У статті висвітлено основні фактори та мотиваційні етапи при опануванні здобувачами освіти обов’язкових дисциплін, які викладаються на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології. Сучасна система вищої медичної освіти покликана готувати фахівців із високим рівнем теоретичних знань, напрацьованих мануальних навичок, швидким реагуванням на появу на світовому науковому ринку нових матеріалів, новітніх технологій і готових впроваджувати в практичну охорону здоров’я. Формування навчальної мотивації є однією з основних задач сучасної освіти. Особливим є перший початковий етап, коли здобувач освіти тільки приходить на кафедру. Для ефективної мотиваціїїі в опануванні дисципліни викладачі повинні прикласти максимум зусиль, щоб зацікавити студента, але при цьому бути впевненими у власній кваліфікації, тобто самим бути мотивованими. Важливий вплив на формування мотиваційної направленості в освоєнні професії лікаря, має особистість викладача, завдання якого не тільки надати здобувачам освіти необхідні знання, а й прищепити любов до медицини, співчуття до хворого, володіти морально-етичними якостями та імпатією до людей загалом. Однак лікар повинен бути професіоналом - це найголовніша мотивація сфери медицини та дитячої стоматології зокрема. Дитяча стоматологія є цікавим і в той же час складним розділом стоматології, оскільки вимагає від майбутнього лікаря вміння спілкуватися з маленькими пацієнтами, керувати поведінкою дитини під час стоматологічного прийому. На кафедрі дитячої терапевтичної стоматології здобувачі освіти опано-вують наступні дисципліни: «Профілактика стоматологічних захворювань з пропедевтикою дитячої терапевтичної стоматології» та «Дитяча терапевтична стоматологія». Важливим аспектом оптимізації учбово-пізнавальної діяльності здобувачів освіти є налаштування (мотивація) студентів викладачами кафедри в позитивній, творчій атмосфері набувати теоретичні знання і практичні навички з застосуванням сучасних лікувальних методів, методик та матеріалів. Треба зазначити, що на кафедрі дитячої терапевтичної стоматології широко застосовуються всі мотиваційні компоненти, а саме власне мотиваційний, цільовий, емоційний і насамперед пізнавальний. The article highlights the main factors and motivational stepes during mastering the compulsory disiplines of the Department of Paediatric Therapeutic Dentistry. The modern system of higher medical education is designed to prepare specialists with a high level of theoretical knowledge, developed manual skills, and a fast response to new materials and thechnologies in the global scientific market, which are ready to implement them in practical healthcare. Development of learning motivation is one of the main tasks of modern education. The first initial stage is especially important when the student is just coming to the department. For effective motivation in mastering the discipline, teachers should make every effort to interest the student and be confident in their own qualifications, i.e. teachers should be motivated. The personality of the teacher has an important influence on the formation of motivational direction in mastering the profession of a doctor, whose goal is not only to provide students with the necessary knowledge, but also to instill love for medicine, compassion for the patient, possessing moral and ethical qualities and empathy for people in general. However, the doctor must be a professional and this is the main motivation of the field of medicine, and pedodontic dentistry in particular. Pedodontic dentistry is an interesting and at the same time difficult part of dentistry, as it requires the future doctor to be able to communicate with small patients, manage the child's behavior during the dental appointment. At the Department of Paediatric Therapeutic Dentistry, students study the following disciplines: ‘Prevention of dental diseases with propedeutics of paediatric therapeutic dentistry’ and “Paediatric therapeutic dentistry”. Motivation of the students in a positive, creative atmosphere to acquire theoretical knowledge and practical skills using modern medical methods, techniques and materials is an important aspect of optimising the educational and cognitive activity of students. It should be noted that the Department of Paediatric Therapeutic Dentistry widely uses all motivational components, namely motivational, goal, emotional and, above all, cognitive.Документ Age features of deciduous teeth caries parameters in 3-6 years old aged children(Aluna Publishing, 2022) Kaskova, L. F.; Sadovski, M. O.; Каськова, Людмила Федорівна; Садовські, Марина ОлександрівнаThe aim: Estimation of caries prevalence and intensity, determination for treatment necessity of deciduous teeth in 3-6 years old aged children from Poltava region for further effective development of programs for caries and its complications prevention. Materials and methods: Totally 335 children from 3 to 6 years old of preschool institutions of Poltava and Poltava region aged were examined with the signed accordance of their parents. All children were examined for the prevalence (%) and intensity of caries of deciduous teeth by the Decay Extracted Filling index (DEF index). Quantitative parameters were processed by standard statistic methods. The calculation of the highest caries intensity (Significant Index of Caries) was performed according to the D. Bratthol`s method. The level of dental aid (LDA) was assessed by the DEF index according to P.A. Leus recommendations. Treatment necessity of children was also determined. Results: The research in caries prevalence of deciduous teeth of revealed that the number of children with caries increases with their age. The most significant parameter growth is observed at the age of 4 to 5 years. Carious lesions intensity increases at the age from 4 to 5 and from 5 to 6 years most significantly. Conclusions: The most common indicator in all studied groups was a D-parameter, which indicates low parents awareness about deciduous teeth treatment necessity. That case confirms low level of dental aid (14%) and significant treatment need which is 50.7 %. Affection of molars always exceeds the affection of other groups of teeth. We did not find a significant difference in caries distribution among children of different genders. The obtained results encourage realization of sanitary and educational propagation on the awareness of parents on dental healthcare of their childrenДокумент Аналіз показників надання стоматологічної допомоги дитячому населенню м. Полтава(Полтавський державний медичний університет, 2024-04-20) Каськова, Людмила Федорівна; Янко, Наталія Валентинівна; Ващенко, Ірина Юріївна; Товма, Валентина Вікторівна; Уласевич, Лариса Павлівна ; Kaskova, L. F.; Yanko, N. V.; Tovma, V. V.; Vashchenko, I. Yu.; Ulasevich, L. P.У 2020-2023 роках система стоматологічної допомоги в Україні зазнала кардинальних змін, пов’язаних як з її реформуванням, так й з пандемією Covid-19 та війною. Мета статті – оцінити зміни в наданні терапевтичної стоматологічної допомоги в комунальному підприємстві «Міська дитяча клінічна стоматологічна поліклініка Полтавської міської ради» (КП «МДКСП ПМР») за останні 5 років. Ретроспективно проаналізовані статистичні звіти поліклініки за 2019-2023 роки. У 2019 році невідкладна допомога склала 9,69% відвідувань. У структурі запломбованих зубів ускладнений карієс постійних зубів складав 2,28%, а частка пломб із композитів світлового твердіння - 29,52%. На захворювання пародонту припадало 0,62% відвідувань. На профілактичні огляди припадало 86,43% відвідувань та 94,66% з оглянутих дітей, що потребували санації, були сановані. Профілактичні заходи як герметизація фісур, ремінералізуюча терапія, контрольоване чищення зубів мали вагому частку. Через пандемію Covid-19 та закриття шкільних стоматологічних кабінетів у 2020 році кількість відвідувань різко зменшилась, проте в порівнянні з попереднім роком зросла доля невідкладної допомоги, шо займала 11,65% відвідувань (р<0,0001). Кількість запломбованих зубів зменшилась, в її структурі зросла доля ускладненого карієсу постійних зубів, що склала 4,09% (р<0,0001). Частка пломб із композитів світлового твердіння складала 40,19%, тобто збільшилась в 1,36 разу (р<0,0001). На профілактичні огляди припало 26,47% відвідувань, а 88,47% з оглянутих дітей, що потребували санації, були сановані; зменшилась доля профілактичних заходів та відвідувань дітей із захворюваннями пародонту. У 2021 році збільшилась кількість профілактичних оглядів, що склала 49,49% відвідувань (р<0,0001), відсоток санованих у порядку планової санації не змінився. У структурі запломбованих постійних зубів доля ускладненого карієсу складала 4,93%, тобто продовжила зростати (p<0,0001). Частка пломб із композитів світлового твердіння складала 1,19%. Збільшилась частка дітей, які отримали лікування під знеболенням (p<0,0001). Продовжи- лось зменшення показників профілактичної роботи, якій приділялось менше уваги під час карантинних заходів. У 2022 році у структурі запломбованих зубів ускладнений карієс постійних зубів дещо збільшився до 4,96% в порівнянні з 2021 роком (p<0,001). Лікування почало перериватися повітряними тривогами, тож питома вага профілактичних оглядів суттєво зменшилась та склала 33,45% (р<0,0001); знизилась до 77,5% доля санованих серед тих, хто потребував допомоги в порядку планової санації. Дитячі стоматологи стали звертати більше уваги на захворювання пародонту, профілактичну допомогу та лікування під знеболенням, які суттєво підвищились. У 2023 році звертає на себе увагу збільшення частки ускладненого карієсу, що склав 5,53% від запломбованих постійних зубів (р<0,0001) та зростання майже в 2,5 разу кількості дітей, які лікувалися під міс- цевим чи загальним знеболенням. У порівнянні з попереднім роком збільшилась кількість відвідувань дітей із хворобами пародонту та показники профілактичної роботи (р<0,001). У порівнянні з 2022 роком зросла до 36,28% вага профілактичних оглядів та до 79,29% відсоток санованих серед тих, хто потребував допомоги (р<0,0001). Отже, Covid-19 та закриття шкільних стоматологічних кабінетів суттєво зменшили кількість пацієнтів у Комунальному підприємстві «Міська дитяча клінічна стоматологічна поліклініка Полтавської міської ради» в 2020 році й призвели до суттєвого погіршення планової санації дітей та профілактичної роботи. У 2021 році, незважаючи на подальше зменшення кількості відвідувань, планова санація дітей поліпшилась. У зв’язку з лікуванням внутрішньо переміщених осіб у 2022 році кількісні показники роботи поліклініки покращились. Протягом 2019-2023 років простежено збільшення кількості пломб із композитів світлового твердіння, що є трендом сучасної стоматології. З 2022 року збільшуються показники лікування захворювань пародонту, профілактичної роботи та лікування під знеболенням. Збільшення за 2020-2023 роки частки запломбованих постійних зубів із приводу ускладненого карієсу можна пояснити доступністю лікування в поліклініці, яка мала бюджетне фінансування, та пізнім звертанням за допомогою. У 2023 році було подолано тенденцію до зменшення кількості санованих у порядку планової санації, яка спостерігалась у 2019-2022 роках. Подальший аналіз показників стоматологічної допомоги дітям необхідний для її планування та фінансування з метою зменшення впливу соціально-економічних факторів на здоров’я дітей.