Наукові праці. Кафедра внутрішньої медицини № 3 з фтизіатрією
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Формування професійної комунікації лікарів-інтернів в процесі навчання(Полтавський державний медичний університет, 2025-02-12) Животовська, Лілія Валентинівна; Боднар, Леся Анатоліївна; Бойко, Дмитро Іванович; Рудь, Вадим Олексійович; Вородюхіна, Алла КирилівнаСучасна медична освіта ґрунтується на практичному навчанні, а також міжособистісній соціальній взаємодії в межах професійного середовища. Тому важливою складовою освітнього процесу є комунікативна діяльність, що забезпечує не тільки активну взаємодію у колективі, а й дозволяє становити власну ідентичність як майбутнього професіонала. Інтерактивні методи проведення заняття сприяють формуванню різностороннього діалогу та співпраці з урахуванням особистісних якостей кожного задля спільного вирішення навчальних задач, спонукають до формування у лікарів-інтернів позитивних особистісних якостей, інтересу до отримання знань, що є важливим компонентом для забезпечення якісної підготовки фахівців. Одним із інтерактивних методів, спрямованих на розвиток навичок обґрунтування власної позиції, є PRES-формула. Реалізація даного методу надає можливості лікарям-інтернам моделювати власні судження, чітко і аргументовано висловлювати думки щодо дискусійного питання, що важливо для розвитку комунікативної компетентності майбутніх лікарів та підвищення ефективності навчання. Modern medical education is based on practical training, as well as interpersonal social interaction within the profes¬sional environment. Therefore, an important component of the educational process is a communicative activity, which provides not only active interaction in the team, but also allows you to form your own identity as a future professional. Interactive methods of conducting classes contribute to the formation of multi-faceted dialogue and cooperation, taking into account the personal qualities of everyone for the joint solution of educational problems, encourage the for-mation of positive personal qualities in intern doctors, interest in acquiring knowledge, which is an important component for ensuring high-quality training of specialists. One of the interactive methods aimed at developing skills of sub¬stantiating one's own position is the PRES-formula. The implementation of this method provides opportunities for interns to model their own judgments, clearly and reasonably express their opinions on a debatable issue, which is im¬portant for the development of communicative competence of future doctors and increasing the effectiveness of train¬ing.Документ Педагогічна майстерність викладача як один із чинників якісної підготовки здобувачів вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025-02-14) Вородюхіна, Алла Кирилівна; Ярешко, Анатолій Григорович; Куліш, Марина Володимирівна; Животовська, Лілія Валентинівна; Боднар, Леся АнатоліївнаОсновою педагогічної майстерності викладача закладу вищої освіти є поєднання високого професійного рівня, демократичного підходу в навчальному процесі з досконалим та творчим рівнем викладання, що є підгрунтям для якісно підготовки майбутніх лікарів. The basis of the pedagogical skill of a teacher at a higher education institution is the combination of a high profes¬sional level, a democratic approach to the educational process with a perfect and creative level of teaching, which is the basis for the high-quality training of future doctors.Документ Впровадження цифрових технологій на клінічній кафедрі(Полтавський державний медичний університет, 2024) Авраменко, Яніна Миколаївна; Борзих, Оксана Анатоліївна; Лавренко, Анна Володимирівна; Дігтяр, Наталія Іванівна; Герасименко, Наталія Дмитрівна; Бєлан, Оксана Василівна; Мормоль, Ірина Анатоліївна; Кайдашев, Ігор ПетровичЦифровізація освіти загалом і в медицині в тому числі набула актуальності у зв’язку розвитком технологій, необхідністю економії часу, пандемією COVID-19 та війною які, власне, й стали своєрідним поштовхом до звернення уваги науковців до цієї теми. Використання інформаційно-освітніх вебтехнологій (ZOOM, Google Meet, Skype, Webinar, Discord, MSTeams) в викладанні клінічних дисциплін розширює можливості традиційних форм навчання та передачі знань. Особливе місце у формуванні навчальних здібностей займає візуалізація навчання. Сьогодні існує безліч досліджень впливу візуального компонента на результативність процесу навчання.Документ Легенева кровотеча у фтизіатричній практиці(Полтавський державний медичний університет, 2025-02-28) Куліш, Марина Володимирівна; Ярешко, Анатолій Григорович; Вородюхіна, Алла КирилівнаЛегенева кровотеча є найбільш небезпечним ускладненням туберкульозу, яке потребує негайної госпіталізації незалежно від клінічної форми туберкульозу, тяжкості та поширеності процесу в легенях, адже спрогнозувати тривалість і наслідки цього ускладнення неможливо.Документ Туберкульоз як інтеграційна нозологія у формуванні лікаря(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Ярешко, Анатолій Григорович; Куліш, Марина Володимирівна; Вородюхіна, Алла КирилівнаУ статті доведено важливість інтеграційних зв’язків навчальної дисципліни «Фтизіатрія» з базовими медичними і клінічними дисциплінами терапевтичного й хірургічного профілю, які дозволяють підготувати висококваліфікованого спеціаліста з питань туберкульозу. The article presents the importance of the integration links of the academic discipline "Phthisiology" with basic medical and clinical disciplines of therapeutic and surgical profile, which allow to prepare a highly qualified specialist in tuberculosis.Документ Використання новітніх технологій медицини й освіти під час вивчення фтизіатрії здобувачами освіти медичного університету(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Вородюхіна, Алла Кирилівна; Ярешко, Анатолій Григорович; Куліш, Марина ВолодимирівнаУ статті надано інформацію про використання новітніх досягнень у діагностиці, лікуванні, профілактиці туберкульозу й інтерактивних освітніх методів у навчальному процесі під час вивчення дисципліни «Фтизіатрія». The article provides information on the use of the latest achievements in the diagnosis, treatment, prevention of tuberculosis and interactive educational methods in the educational process when studying the discipline "Phthisiology".Документ Роль інноваційних напрямів медичної освіти у вивченні внутрішньої медицини(Полтавський державний медичний університет, 2025) Герасименко, Наталія Дмитрівна; Борзих, Оксана Анатоліївна; Дігтяр, Наталія Іванівна; Лавренко, Анна Володимирівна; Белан, Оксана Василівна; Авраменко, Яніна Миколаївна; Мормоль, Ірина Анатоліївна; Кайдашев, Ігор ПетровичУ статті висвітлено особливості організації освітнього процесу на кафедрі внутрішньої медицини№ 3 з фтизіатрією ПДМУ за умов воєнного стану в Україні. Розв’язання проблеми адаптації освітнього процесу до таких викликів актуальне для всіх рівнів освіти. The article highlights the peculiarities of the organization of the educational process at the department of internal medicine No. 3 with phthisiology of the PDMU under the conditions of martial law in Ukraine. The problems of adapting the educational process to such challenges at all levels of education are becoming relevant.Документ Забезпеченість аскорбіновою кислотою різних категорій населення під час російсько-української війни(Полтавський державний медичний університет, 2024) Герасименко, Наталія Дмитрівна; Авраменко, Яніна Миколаївна; Бєлан, Оксана Василівна; Лавренко, Анна Володимирівна; Мормоль, Ірина Анатоліївна; Кайдашев, Ігор ПетровичМетою нашої роботи було вивчення забезпеченості вітаміном С населення України в умовах війни, оскільки аскорбінова кислота (АК) є одним з найважливіших вітамінів у харчуванні людини, має антиоксидантні властивості, є важливим елементом для життєдіяльності організму. Матеріали та методи. Обстежено 408 осіб, серед яких 234 - місцеві мешканці, 66 – внутрішньо-переміщені особи (ВПО), 108 - воїни ЗСУ. Рівень АК визначали перлінгвальною пробою за допомогою реактива Тільманса. Використано статистичні методи дослідження. Результати. Була виявлена достовірна різниця в показниках насиченості АК в групі місцевих мешканців з нормальними показниками АК в порівнянні з місцевими мешканцями з недостатністю, з дефіцитом АК, групою ВПО з недостатністю, ВПО з дефіцитом, воїнами ЗСУ з недостатністю та дефіцитом АК. Достовірна різниця в показниках насиченості АК виявлена між групою місцевих мешканців з недостатністю АК та місцевих мешканців з дефіцитом, групою ВПО та воїнами ЗСУ з нормальними показниками, ВПО та воїнами ЗСУ з дефіцитом. Частота дефіциту АК у місцевих мешканців була достовірно вищою в порівнянні з групою ВПО з нормальними показниками та недостатністю АК, та групою воїнів ЗСУ з недостатністю. Пацієнтів групи ВПО з нормальними показниками АК достовірно більше в порівнянні з пацієнтами ВПО з недостатністю та дефіцитом, воїнами ЗСУ з недостатністю та дефіцитом АК. Відмічається достовірна різниця в частоті виявлення у пацієнтів групи ВПО з недостатністю в порівнянні з частотою ВПО з дефіцитом, воїнами ЗСУ з нормальними рівнями АК та з дефіцитом. Насиченість АК в групі ВПО з дефіцитом частота достовірно менше в порівнянні з нормальними показниками в групі воїнів ЗСУ та дефіцитом. Частота нормального рівня насиченості АК у військовослужбовців ЗСУ достовірно більша в порівнянні з недостатньою кількістю або дефіцитом у цієї категорії обстежених. Висновки. Результати проведення дослідження демонструють переважний дефіцит АК серед внутрішньо переміщених осіб в порівнянні із місцевими мешканцями і службовцями ЗСУ. Забезпеченість АК службовців ЗСУ не відрізняється від мешканців Полтавського регіону. Our study aimed to examine the ascorbic acid (AA) status of the Ukrainian population during wartime conditions. Ascorbic acid is one of the most essential vitamins in human nutrition. It possesses antioxidant properties and plays a vital role in maintaining bodily functions. Materials and methods. A total of 408 individuals were surveyed, including 234 local residents, 66 internally displaced persons (IDPs), and 108 servicemen of the Armed Forces of Ukraine (AFU). AA levels were assessed using a lingual assay with the Tillman's reagent. Statistical methods were employed for data analysis. Results. A statistically significant difference was found in AA saturation levels among local residents with normal AA levels compared to local residents with insufficiency and deficiency, IDPs with insufficiency, IDPs with deficiency, and AFU servicemen with insufficiency and deficiency. Significant differences in AA saturation were also observed between local residents with insufficiency and deficiency, IDPs with normal levels versus those with deficiency, and AFU servicemen with insufficiency and deficiency. The prevalence of AA deficiency among local residents was significantly higher compared to IDPs with normal levels or insufficiency and AFU servicemen with insufficiency. The number of IDPs with normal AA levels was significantly greater compared to those with insufficiency and deficiency, as well as AFU servicemen with insufficiency and deficiency. Significant differences were observed in the frequency of insufficiency among IDPs compared to those with deficiency, AFU servicemen with normal AA levels, and those with deficiency. The AA saturation rate in the IDP group with deficiency was significantly lower compared to the group of AFU servicemen with normal levels or deficiency. The prevalence of normal AA levels in AFU servicemen was considerably higher compared to those with insufficiency or deficiency in this category. Conclusions. The results of our study highlight a predominant deficiency of AA among internally displaced persons compared to local residents and AFU servicemen. The AA status of AFU servicemen did not differ significantly from that of residents in the Poltava region.Документ Цифровізація медичної освіти, досвід, виклики сьогодення(Полтавський державний медичний університет, 2024) Авраменко, Яніна Миколаївна; Борзих, Оксана Анатоліївна; Лавренко, Анна Володимирівна; Герасименко, Наталія Дмитрівна; Дігтяр, Наталія Іванівна; Білан, Оксана Василівна; Мормоль, Ірина Анатоліївна; Кайдашев, Ігор ПетровичСучасне суспільство характеризується великим потоком інформації та впровадженням у різні сфери діяльності нововведень, що вимагає від людини не лише певного багажу знань та професійних умінь, а й володіння цифровою грамотністю – комунікативною, комп'ютерною, інформаційною. Система вищої освіти має забезпечити освоєння цифрових компетенцій та цифрову соціалізацію здобувачів. У цій роботі розглядаються можливості застосування інформаційних та цифрових технологій щодо клінічних кафедр в медичних ЗВО. Формування та вдосконалення цифрових компетенцій сприятимуть не лише освоєнню фундаментальних знань, а й застосуванню їх у вирішенні майбутніх професійних завдань. Автори вказують на те, що цифровізація освіти та використання цифрових технологій сприяють модернізації та розвитку освіти, підвищенню якості підготовки майбутніх фахівців та їх адаптації на ринку праці, зближенню освіти з наукою, відповідності системи освіти вимогам цифрової економіки та цифрового суспільства. Використання нових цифрових технологій є актуальним напрямом подальших наукових досліджень.Документ Захворюваність на туберкульоз та чинники впливу в Полтавській області та Україні в період з 1991 до 2023 р.(Національниймедичний університет імені О. О. Богомольца, 2024-10) Вородюхіна, Алла Кирилівна; Ярешко, Анатолій Григорович; Куліш, Марина ВолодимирівнаНаведені дані підтверджують, що ТБ — соціально залежне захворювання. Війна в Україні руйнує економіку, призводить до появи великої кількості біженців, переселенців, зменшення матеріальних статків населення, що спричинює зростання захворюваності на ТБ. Така ситуація потребує підсилення підготовки з фтизіатрії як на додипломному, так і на післядипломному етапах підготовки лікарів.Документ Професійне вигорання серед медичних працівників, шляхи його подолання та профілактика(Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Філатова, Олена Вікторівна; Матвієнко, Таміла Миколаївна; Саргош, Оксана Дмитрівна; Філатова, Валентина ЛуківнаРобота лікарем пов’язана з постійним емоційним перевантаженням, частими стресами, де подекуди необхідністю приймати рішення в умовах обмеженої кількості часу, за малої кількості інформації, що характеризує професійну діяльність лікаря як стресогенну, екстремальну. Діяльність у таких не простих умовах вимагає від фахівця емоційної стійкості, стабільності, психологічної рівноваги, вміння протистояти стресу, інформаційним та емоційним навантаженням.Документ Оцінка відповідності менеджменту ХОЗЛ вимогам GOLD 2024 в Полтавській області(Полтавський державний медичний університет, 2024) Білько, Валерія Володимирівна; Кайдашев, Ігор Петрович; Bilko, V. V.; Kaidashev, I. P.The aim of the study was to determine the compliance of chronic obstructive pulmonary disease (COPD) diagnosis and treatment with GOLD 2024 guidelines by assessing the quality of life of patients. Materials and methods. 23 control subjects, 23 patients with COPD II, 11 patients with COPD III, group E took part in the observational study. All subjects underwent an assessment of external respiratory function using spirometry, an assessment of exercise tolerance – 6 MWD, quality of life was assessed using SF-36 and SGRQ questionnaires, severity of dyspnoea and severity of symptoms – mMRC and САТ-test, and the treatment received at the time of inclusion in the study was analysed. Results. The conformity of diagnosis and verification of COPD diagnosis was confirmed by spirometry data, deviation of physical activity tolerance was demonstrated by the 6MWD test. Patients have a low level of physical activity, which provokes mental health problems, according to the SGRQ and SF-36 questionnaires. According to the results of the mMRC and CAT test, patients experienced symptoms of shortness of breath even with light physical activity, were forced to stop walking or slow down, which negatively affected their ability to work. Patients did not receive pharmacological treatment in accordance with GOLD 2024 and were likely to have unstable symptom control.Документ Розуміння як фактор якості підготовки лікаря(Івано-Франківський національний медичний університет, 2024-09) Ярешко, Анатолій Григорович; Куліш, Марина Володимирівна; Вородюхіна, Алла КирилівнаВикладене дає підстави вважати, що мудрість давніх мислителів в питаннях якості підготовки фахівців, особливо в медицині і сьогодні не втрачає своєї актуальності і сучасні заклади вищої освіти з медицини повинні не тільки знати їх, а й дотримуватись у своїй освітній роботі. «Ти мені скажи і я забуду, ти мені покажи - я запам’ятаю, дай зробити самому - я зрозумію».Документ Learning management systems at medical university and education during wartime in Ukraine(Полтавський державний медичний університет, 2024) Borzykn, O. A.; Lavrenko, A. B.; Gerasymenko, N. D.; Digtiar, N. I.; Mormol, I. A.; Belan, O. V.; Avramenko, Y. M.; Morokhovets, H. Yu.; Lysanets, Yu. V.; Bereza, I. S.; Kaidashev, I. P.; Борзих, Оксана Анатоліївна; Лавренко, Анна Володимирівна; Герасименко, Наталія Дмитрівна; Дігтяр, Наталія Іванівна; Мормоль, Ірина Анатоліївна; Белан, Оксана Василівна; Авраменко, Яніна Миколаївна; Мороховець, Галина Юріївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Береза, Іван Сергійович; Кайдашев, Ігор ПетровичВступ. З огляду на триваючу війну в Україні, існує потреба в інноваційних рішеннях щодо забезпечення доступу студентів до якісної освіти. У цій статті проаналізовано переваги застосування системи управління навчанням (СУН) в медичному університеті в Україні. Метою роботи було оцінити результати впровадження освітньої платформи в освітній процес ІІ освітнього рівня (магістр) спеціальності 221 Стоматологія на прикладі освітнього компоненту «Пропедевтика внутрішньої медицини». Матеріали та методи. Використовуючи платформу Moodle, було розроблено навчальний курс «Вступ до внутрішньої медицини» для студентів-стоматологів. У дослідженнях взяли участь з 54 студенти 2 курсу та 77 студентів 3 курсу. Проаналізовано успішність студентів протягом 2021-22 та 2022-23 навчальних років. Проведено опитування на основі анкет для оцінки задоволеності студентів якістю навчання. Результати. Виявлено, що бали за підсумкову модульну оцінку у 2022-23 навчальному році значно зросли. Анкетне опитування показало, що більшість студентів мають гарні знання предмету, задоволені формами й методами навчання та вважають, що мають достатньо інформації та підтримки для досягнення очікуваних результатів навчання. Використання СУН, зокрема платформи Moodle, допомогло контролювати негативний вплив війни на освіту. Впровадження новації у навчання забезпечило високу якість навчання, покращило успішність і дозволило точніше оцінювати знання студентів. Висновки. Використання освітньої платформи в освітньому процесі дало змогу підтримувати високий рівень якості освіти в умовах війни та пандемії, показало покращення успішності студентів, дозволило проводити більш точне та незалежне оцінювання знань здобувачів освіти. Introduction. Given the ongoing war in Ukraine, innovative solutions are needed to ensure students’ access to quality education. This paper explores the benefits of applying a Learning Management System (LMS) at a medical university in Ukraine. The aim of the study was to evaluate the results of the implementation of the educational platform in the educational process of the second educational level (master's degree) in the specialty 221 Dentistry on the example of the educational component «Propedeutics of Internal Medicine». Materials and methods. Using Moodle, we developed a training course for an Introduction to Internal Medicine for dental students. The student population consisted of 54 2nd-year students and 77 3rd-year students. The student academic performance during the academic years 2021-22 and 2022-23 was analysed statistically. We also conducted a questionnaire-based survey to assess student satisfaction. Results. The study found that the end-of-module assessment scores in the 2nd year of study significantly increased in the 2022-23 academic year. A questionnaire survey found that most students were familiar with the subject, were satisfied with the forms and methods of teaching and considered that they had sufficient information and support to achieve the expected learning utcomes. Discussion. The use of the LMS helped control the negative impact of the war on education. The introduction of the LMS into the dentistry curriculum has ensured the quality of education, improved academic performance, and allowed for a more accurate assessment of student knowledge.Документ Туберкульоз – навчальна і практична проблема сьогодення(Харківський національний медичний університет, 2024) Ярешко, Анатолій Григорович; Куліш, Марина Володимирівна; Вородюхіна, Алла КирилівнаТільки відповідальна державницька позиція організаторів навчального процесу в закладах вищої освіти на всіх рівнях підготовки майбутнього лікаря може бути гарантом високої якісної професійної підготовки лікарів з фтизіатрії.Документ Безперервний професійний розвиток – невід’ємна складова високої професійності лікаря(Харківський національний медичний університет, 2024) Вородюхіна, Алла Кирилівна; Ярешко, Анатолій Григорович; Куліш, Марина ВолодимирівнаДосягти професійних вершин у профілактиці, діагностиці та лікуванні захворювань, можна тільки при постійній практичній діяльності та поповненні своїх знань на циклах тематичного удосконалення в закладах післядипломної освіти, стажуваннях в Україні та за кордоном, конференціях, тренінгах, вебінарах та інших видах навчальних заходів, а також знайомлячись з новими публікаціями в літературі за спеціальністю.Документ Епідеміологічні паралелі туберкульозу та інфекцій, що передаються переважно статевим шляхом в період воєнного стану і невідкладні медичні заходи(Українська військово-медична академія, 2024) Кравченко, Володимир Григорович; Ярешко, Анатолій Григорович; Кайдашев, Ігор Петрович; Лобань, Галина Андріївна; Ємченко, Яна Олександрівна ; Вородюхіна, Алла Кирилівна; Kravchenko, V. H.; Yareshko, A. H.; Kaidashev, I. P.; Loban, G. A.; Yemchenko, Y. O.; Vorodyukhina, A. K.Заразність контагіозних інфекцій вимагає від медичних працівників контролю з недопущення хворих на туберкульоз та інфекції, що передаються статевим шляхом, в колективи військовослужбовців, організацію своєчасного виявлення і проведення ефективного лікування таких хворих, забезпечення військових індивідуальними засобами профілактики інфекційних захворювань, а також систематичне проведення санітарно-просвітницької роботи серед військових з акцентом на запобіганні випадкових статевих контактів і користування, в разі потреби, засобами персональної профілактики інфекцій, що передаються статевим шляхом The contagiousness of contagious infections requires medical workers to control the prevention of tuberculosis and sexually transmitted infections in servicemen's collectives, the organization of timely detection and effective treatment of such patients, the provision of military personnel with individual means of prevention of infectious diseases, as well as the systematic implementation of sanitary and educational work among the military with an emphasis on the prevention of accidental sexual contacts and the use, if necessary, of means of personal prevention of sexually transmitted infections.Документ To the Diferential Diagnostics of Focal Pneumonia, Tuberculosis and Sarcoidosis (Clinical Case)(Полтавський державний медичний університет, 2024) Yareshko, A. G. ; Kaidashev, I. P.; Loban, G. A.; Kravchenko, V. G.; Vorodyukhina, A. K.; Ярешко, Анатолій Григорович; Кайдашев, Ігор Петрович; Лобань, Галина Андріївна; Кравченко, Володимир Григорович; Вородюхіна, Алла КирилівнаModern knowledge of medical science has reached such a level that there is every reason to consider it sufficient for error-free diagnosis and treatment of many diseases that a doctor often encounters in his work. But, regardless of seemingly understandable phenomena, clinical practice always involves complex problems of accurate recognition and effective treatment of diseases. Such a difficult example can be diseases with manifestations of pulmonary dissemination. Pulmonary dissemination syndrome is an x-ray syndrome that unites more than 200 diseases of various nature, 95% of cases among them are primarily focal pneumonia, tuberculosis, sarcoidosis, silicosis and carcinomatosis. In the clinical example given in the article, based on all the results of clinical, morphological, laboratory and radiological examination and the results of treatment, it could be assumed that the patient’s diagnosis of sarcoidosis was confirmed. However, the detection by molecular genetic method of the DNA of mycobacterium tuberculosis in the lavage waters of the bronchi was a confirmation that the patient had a legitimate diagnosis of tuberculosis. This gave reason to believe that in the described clinical case a rare combination of tuberculosis and sarcoidosis was observed, which was also convincingly confirmed by histological examination of biopsies of lymph nodes, bronchial mucosa and lung tissues. This complex combination of diseases was the reason for the clinical complexity of the course and insufficient effectiveness of anti-tuberculosis therapy with the development of early relapse after successful treatment. The combination of various lung diseases is the reason for the complexity of their differential diagnosis, insufficient effectiveness of the prescribed treatment and often the development of early relapse. Adherence to the algorithm of differential diagnostic management of the patient makes it possible to timely determine such a complex combination of diseases and to form a full-fledged treatment.Сучасні знання медичної науки досягли такого рівня, що є всі підстави вважати їх достатніми для безпомилкової діагностики і лікування багатьох захворювань, з якими часто зустрічається в своїй роботі лікар. Але, не зважаючи на здавалось би зрозумілі явища, клінічна практика завжди несе в собі складні проблеми точного розпізнавання і ефективного лікування захворювань. Таким не простим прикладом можуть бути захворювання з проявами легеневих дисемінацій. Синдром легеневих дисемінацій – це х-променевий синдром, який об’єднує понад 200 захворювань різної природи, 95% випадків серед них складають в першу чергу вогнищеві пневмонії, туберкульоз, саркоїдоз, силікоз і карциноматоз. У наведеному в статті клінічному прикладі за всіма результатами клінічного, морфологічного, лабораторного і променевого обстеження і за результатами лікування можна було вважати, що діагноз саркоїдозу у пацієнта був підтверджений. Але виявлення молекулярно-генетичним методом ДНК мікобактерій туберкульозу в промивних водах бронхів було підтвердженням того, що у пацієнта правомірним був і діагноз туберкульозу. Це дало підстави вважати, що в описаному клінічному випадку спостерігалось рідке поєднання туберкульозу і саркоїдозу, який також був переконливо підтверджений гістологічним дослідженням біоптатів лімфатичних вузлів, слизової оболонки бронха і легеневих тканин. Саме таке складне поєднання хвороб і було причиною клінічної складності перебігу і недостатньої ефективності протитуберкульозної терапії з розвитком раннього рецидиву після успішного лікування. Поєднання різних захворювань легень є причиною складності їх диференціальної діагностики, недостатньої ефективності призначеного лікування і часто розвитку раннього рецидиву. Дотримання алгоритму диференціально-діагностичного ведення пацієнта дає можливість своєчасно визначити таке складне поєднання захворювань і сформувати повноцінне лікування.Документ Актуальність проблеми поширення папіломавірусу на сучасному етапі(2024-06-19) Ільченко, Валентина Іванівна; Кізюн, Маргарита Андріївна; Сизова, Людмила Михайлівна; Ільченко, Михайло Миколайович; Кетова, Олена Миколаївна; Ilchenko, V. I.; Kiziun, M. A.; Syzova, L. M.; Ilchenko, M. M.; Ketova, O. M.Вірус папіломи людини (ВПЛ) – один з найпоширеніших збудників, які передаються статевим шляхом. Вірус роками може не проявляти себе, відповідно людина навіть не здогадується, що інфікована. Збудник поширюється, уражує партнера і передається далі по ланцюжку. Проблема полягає у тому, що ВПЛ здатний спричинювати фонові передракові і ракові захворювання як у жінок, так і у чоловіків. Населення зацікавлене у методах профілактики інфікування ВПЛ з метою збереження власного життя і здоров’я. Але, як виявилось, в Україні існує недостатня санітарно-просвітницька діяльність. ВПЛ – один з найнебезпечніших ворогів здоров’я людини. Легкість зараження, низький рівень обізнаності, від-сутність вакцинації – усе це призводить до онкологічних захворювань статевої системи і, як наслідку, скорочення чисельності нації. Рак шийки матки, піхви, вульви, статевого члена, анального каналу – далеко не повний список онкологічних патологій, які загрожують життю і здоров’ю людини. І, незважаючи на агресивність, цим хворобам легко можна запобігти. Достатньо лише провести специфічну профілактику, а саме – вакцинуватися проти ВПЛ. Про це не дискутують, санітарно-просвітницька діяльність проводиться на не належному рівні. Українці хочуть знати більше, вони готові щепитися. Важливо лише дати їм таку можливість. У статті представлено детальне вивчення проблеми обізнаності населення щодо ВПЛ, проаналізовано освітній рі-вень лікарів і пацієнтів щодо ВПЛ, хвороб, які він спричинює, методи специфічної профілактики задля покращення здоров’я нації, описано види розробок та впроваджень нових методів і підходів до санітарно-просвітницької діяльності та популяризації вакцинації. Також наведено аналіз даних всесвітньої та всеукраїнської статистики щодо поширеності ВПЛ, онкологічних захворювань, які він спричинює, рівня вакцинації, характеристики вакцин, також аналіз результатів рандомізованих досліджень, даних календарів профілактичних щеплень у країнах Європи. Humam papillomavirus (HPV) is one of the most common sexually transmitted pathogens. The virus may not manifest itself for years, so a person does not even know that he is infected. The pathogen spreads, affects the partner and is transmitted further along the chain. The problem is that HPV can cause background precancerous and cancerous diseases in both women and men. The population is interested in methods of prevention of HPV infection in order to preserve their own life and health. But, as it turned out, there is insufficient sanitary and educational activity in Ukraine. HPV is one of the most dangerous enemies of human health. Ease of infection, low level of awareness, lack of vaccination – all this leads to oncological diseases of the reproductive system and, as a result, the reduction of the population of the nation. Cancer of the cervix, vagina, vulva, penis, anal canal is far from a complete list of oncological pathologies that threaten human life and health. And, despite the aggressiveness, these diseases can be easily prevented. It is enough only to carry out specific prevention, namely, to be vaccinated against HPV. This is not discussed, sanitary and educational activities are carried out at an inadequate level. Ukrainians want to know more, they are ready to get vaccinated. It is only important to give them such an opportunity. The article presents a detailed study of the problem of public awareness of HPV, analyzes the level of education of doctors and patients regarding HPV, the diseases it causes, methods of specific prevention to improve the health of the nation, describes the types of development and implementation of new methods and approaches to sanitary and educational activities and promotion of vaccination. Also provided is an analysis of data from worldwide and Ukrainian statistics on the prevalence of HPV, oncological diseases it causes, the level of vaccination, characteristics of vaccines, as well as an analysis of the results of randomized trials, data from preventive vaccination calendars in European countries.Документ Перспективи застосування методу «рівний-рівному» у закладах вищої медичної освіти(2024-02-28) Боднар, Леся Анатоліївна; Животовська, Лілія Валентинівна; Скрипніков, Андрій Миколайович; Бойко, Дмитро Іванович; Вородюхіна, Алла Кирилівна; Боднар, Вадим Анатолійович; Bodnar, L. А.; Zhyvotovska, L. V.; Skrypnikov, A. M.; Boiko, D. I.; Vorodyukhina, A. K.; Bodnar, V. А.Сучасне суспільство висуває нові вимоги до освіти, однією із яких є підготовка молодих людей, спроможних приймати критичні рішення, знаходити спосіб спілкування в новому оточенні, ефективно встановлювати нові стосунки у динамічному сьогоденні. Самостійність, творчість, активність, здатність адаптуватися до стрімких змін – ці риси особистості стають найважливішими на сучасному етапі, а їх формування потребує реалізації нових підходів до процесу навчання. Впровадження інтерактивних методів навчання, сприяє створенню додаткових можливостей для оновлення змісту та методів викладання, а також поширення знань. Одним з новітніх методів інтерактивної освіти є принцип «Рівний-Рівному», що базується на специфічній взаємодії, особливій передачі інформації, і є технологією соціолого-педагогічного впливу, методом формування особистості, здатної приймати рішення самостійно, нести відповідальність за себе, власне життя і поведінку. Метод «Рівний-Рівному», або взаємне навчання, визначається як процес, в який залучені «люди приблизно однакового віку, які мають таке ж соціальне становище або аналогічні здібності». Тобто студенти беруть на себе роль викладачів для своїх однолітків. Така техніка заохочує студентів до активної участі у процесі навчання, розвиває критичне мислення, сприяє ефективній взаємодії, розвиває внутрішню мотивацію до вивчення дисципліни, і, як наслідок, поліпшує результати навчання. Також встановлено, що метод «Рівний-Рівному» забезпечує для викладача-однолітка більшу самоефективність в розвитку клінічних та педагогічних навичок, дозволяє стати зразком для наслідування з мотивацією приносити користь іншим і удосконалюватися як майбутній лікар. В статті проаналізовано основні форми застосування методу «Рівний-Рівному» за кордоном і в Україні та визначено перспективи впровадження цього методу в освітній процес вищої медичної школи. Застосування методу «Рівний-Рівному» у закладах вищої медичної освіти показало багатообіцяючі результати щодо підвищення залученості студентів і результатів навчання. Цей метод позитивно впливає на академічну успішність студентів, впевненість і задоволення від процесу навчання, а також має потенціал для трансформації традиційних підходів до викладання з подальшим підвищенням якості медичної освіти. Доведено, що взаємне викладання у медичній освіті є доцільним та ефективним. Тому вищим медичним навчальним закладам слід розглянути питання про включення цього методу у свої освітні стратегії з метою покращення результатів навчання своїх студентів. Modern society has new requirements for education, excluding the training of young people who can make critical decisions, find a way to communicate in a new environment, and effectively establish new relationships in a dynamic world. Personality characteristics, including independence, creativity, activity, the ability to adapt to rapid changes, become the most important at the present stage, wherein the forma tion of such features requires new approaches to the learning pro - cess. The implementation of interactive teaching methods contrib - utes to the creation of additional opportunities for the renewal of content and teaching methods, as well as the expansion of knowl - edge. The Peer-to-Peer principle is one of the newest methods of interactive education. This approach is based on specific interaction and special transfer of information, and is a technology of sociolog - ical and pedagogical influence, a method of forming a personality who can make decisions independently, be responsible for himself/ herself, own life and behavior. The peer-to-peer method, or Peer-toPeer learning, is defined as a process that involves people of approximately the same age who have the same social status or similar abilities. That is, students take on the role of teachers for their peers. This technique encourages students to actively participate in the learning process, develops critical thinking, promotes effective interaction, develops intrinsic motivation to study the discipline, and, as a result, improves learning outcomes. It has also been estab - lished that the Peer-to-Peer method provides the peer teacher with greater self-efficacy in developing clinical and teaching skills, allow - ing them to become a role model with the motivation to benefit oth - ers and improve as a future doctor. In the article, the authors analyzed the main forms of Peer-to-Peer method abroad and in Ukraine, and also identified the prospects for the implementation of this method in the educational process of higher medical school. The use of the Peer-to-Peer method in higher medical education institutions has shown feasibil - ity and effectiveness. This method has a positive impact on students’ academic performance, confidence and satisfac - tion with the learning process, and has the potential to transform traditional teaching approaches with a conse - quent improvement in the quality of medical education. Therefore, tertiary medical schools should consider incor - porating this method into their educational strategies to improve student learning outcomes