Наукові праці. Кафедра пропедевтики хірургічної стоматології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Навчання та викладання комунікативних навичок у медичній освіті: риторичний підхід(Полтавський державний медичний університет, 2025) Резвіна, Катерина Юріївна; Горбаченко, Олег Борисович; Дубровіна, Олена Віталіївна; Гоголь, Андрій Михайлович; Колісник, Інна Анатоліївна; Панькевич, Артур Іванович; Коросташова, Марія Анатоліївна; Новіков, Вадим МихайловичМова, якою користуються люди, не тільки робить думки доступними, а й обмежує їх. Вона виступає як інструмент висловлювання ідей, але й стримує ті ідеї та можливі вчинки, які можуть виникнути. У контексті медичної освіти навчання студентів, якщо говорити про клінічні ситуації, медичні випадки, ці навички також допомагають їм думати про пацієнтів і медичну роботу, а також про те, як визначити свої стосунки з обома. Можливість спілкування сприяє сприйняттю пацієнтів та медичній діяльності, а також формуванню ставлення майбутніх лікарів до цих аспектів. Проте без теоретичної моделі навчальні зусилля в цій галузі мають тенденцію бути неявними та випадковими, що може призвести до серйозних проблем. Риторика – це наука, яка може поглибити розуміння спілкування та покращити викладання цієї клінічної навички. Риторика систематично вивчає взаємозв’язки між комунікацією та її наслідками, між тим, як речі називають і як вони переживаються, між дискурсом і соціалізацією. Виводячи мову на перший план освіти, риторика спрямовує увагу на зв’язок між тим, що студенти-медики хочуть сказати, і тим, що вони навчаються цінувати, вірити та практикувати. The language that people use not only makes thoughts accessible, but also limits them. It acts as a tool for expressing ideas, but also constrains those ideas and possible actions that may arise. In the context of medical education, teaching students, when talking about clinical situations, medical cases, these skills also help them think about patients and medical work, and how to define their relationships with both. The ability to communicate contributes to the perception of patients and medical work, as well as to the formation of future doctors' attitudes towards these aspects. However, without a theoretical model, educational efforts in this field tend to be implicit and haphazard, which can lead to serious problems. Rhetoric is a science that can deepen the understanding of communication and improve the teaching of this clinical skill. Rhetoric systematically studies the relationships between communication and its consequences, between how things are called and how they are experienced, between discourse and socialization. By bringing language to the forefront of education, rhetoric draws attention to the connection between what medical students want to say and what they learn to value, believe, and practice.Документ Показання до видалення ретенованих третіх молярів на нижній щелепі як можливі предиктори розвитку альвеолярного остеїту(Полтавський державний медичний університет, 2025-03) Резвіна, Катерина Юріївна; Панькевич, Артур Іванович; Новіков, Вадим Михайлович; Колісник, Інна Анатоліївна; Гоголь, Андрій Михайлович; Бородуля, Ірина Вікторівна; Стебловський, Дмитро Валерійович; Коросташова, Марія Анатоліївна; Rezvina, K. Yu.; Pankevych, A. I.; Novikov, V. M.; Kolisnyk, I. A.; Gogol, A. M.; Borodulya, I. V.; Korostashova, M. A.; Steblovsky, D. V.Висвітлено встановлення зв'язку між показаннями до хірургічного видалення ретенованих третіх молярів і частотою альвеолярного остеїту. У дослідженні було максимально стандартизовано ці змінні, що дозволяє оцінити значущість результатів. Відповідно вибірку було поділено на дві основні групи: випадки, коли треті моляри видаляли з профілактичних причин, і випадки, коли видалення третіх молярів відбувалося з терапевтичних причин. Матеріали і методи. Видалення 575 ретенованих третіх молярів було виконано в умовах КП щелепно-лицевого відділення Полтавської обласної клінічної лікарні ім. М.В. Скліфосовського. Вибірка складається з 265 пацієнтів чоловічої статі (69,4%) і 117 пацієнтів жіночої статі (30,6%). Із вибірки пацієнтів 58,4% зазнали видалення одного третього моляра, а 41,6% – двох третіх молярів; 85 пацієнтів (20,6%) зазнали видалення двох нижніх третіх молярів, а 20 пацієнтів (18%) – двох верхніх третіх молярів. Результати. Загальна кількість ретенованих третіх молярів, видалених хірургічним шляхом, – 575. За профілактичними показаннями видалено 160 (27,8%), із терапевтичних міркувань – 415 (72,2%). Зі 160 профілактичних видалень 112 (70%) проводилися з метою профілактики інфекцій, 40 (25%) – перед протезуванням, а 8 (5%) – з ортодонтичних причин. Із 415 видалень за терапевтичними показаннями: 321 (77,3%) – інфекції, 73 (17,6%) – через карієс, 17 (4,1%) – через кістозне ураження, а 4 (1%) – причина супутнього болю. Загальна частота альвеолярного остеїту після видалення 575 третіх молярів становила 114 випадків – 19,8% загальної кількості. Кількість ретенованих третіх молярів, видалених на нижній щелепі, становила 320, а на верхній щелепі – 255, що складає 55,7% і 44,3% відповідно від загальної кількості видалень. У 19,4% пацієнтів було видалено два ретеновані зуби на нижній щелепі, а в 14% пацієнтів – два ретеновані зуби на верхній щелепі. Не було суттєвої різниці в розподілі подвійних видалень між верхньою й нижньою щелепами. На нижній щелепі альвеолярний остит виник у 62 випадках, що склало захворюваність 21,2%. На верхній щелепі виявлено 27 випадків альвеолярного оститу, що становить захворюваність 13,3%. Захворюваність на альвеолярний остеїт збільшувалася з віком, досягаючи піку у віковій групі від 31 до 35 років. Висновок. У цьому дослідженні автори визначили фактори ризику розвитку альвеолярного остеїту після видалення ретенованих зубів на верхній і нижніх щелепах із різних причин, які можуть слугувати предикторами цього ускладнення. The article highlights the establishment of a relationship between the indications for surgical removal of retained third molars and the incidence of alveolar osteitis. The study standardized these variables as much as possible, which allows us to assess the significance of the results. Accordingly, the sample was divided into two main groups: cases when third molars were removed for preventive reasons and cases when third molars were removed for therapeutic reasons. Materials and methods. The extraction of 575 retained third molars was performed in the conditions of the maxillofacial department of the Poltava Regional Clinical Hospital named after M.V. Sklifosovsky. The sample consisted of 265 male patients (69.4%) and 117 female patients (30.6%). Of the sample, 58.4% underwent extraction of one third molar and 41.6% underwent extraction of two third molars; 85 patients (20.6%) underwent extraction of two lower third molars, and 20 patients (18%) underwent extraction of two upper third molars. Results. The total number of surgically retained third molars was 575. For preventive reasons, 160 (27.8%) were removed, and for therapeutic reasons - 415 (72.2%). Of the 160 prophylactic extractions, 112 (70%) were performed to prevent infections, 40 (25%) were performed before prosthetics, and 8 (5%) were performed for orthodontic reasons. Out of 415 extractions for therapeutic reasons: 321 (77.3%) were for infection, 73 (17.6%) were for caries, 17 (4.1%) were for cystic lesions, and 4 (1%) were for associated pain. The total incidence of alveolar osteitis after the extraction of 575 third molars was 114 cases, 19.8% of the total number. The number of retained third molars extracted in the lower jaw was 320, and in the upper jaw - 255, which is 55.7% and 44.3%, respectively, of the total number of extractions. Two retained teeth in the lower jaw were extracted in 19.4% of patients, and two retained teeth in the upper jaw were extracted in 14% of patients. There was no significant difference in the distribution of double extractions between the upper and lower jaws. Alveolar ostitis occurred in the mandible in 62 cases, which amounted to an incidence of 21.2%. On the upper jaw, 27 cases of alveolar ostitis were detected, which is an incidence of 13.3%. The incidence of alveolar osteitis increased with age, reaching a peak in the age group from 31 to 35 years. Conclusion. In this study, the authors identified risk factors for the development of alveolar osteitis after the removal of retained teeth in the upper and lower jaws for various reasons that may serve as predictors of this complication.Документ Здорове робоче місце в медичних університетах України: інтеграція інновацій в умовах воєнного конфлікту(Полтавський державний медичний університет, 2025) Дубровіна, Олена Віталіївна; Волошин, Віктор Анатолійович; Супруненко, Н. В.; Борисова, Зінаїда Олексіївна; Дубровіна, Еліза Артурівна; Гавриш, Артем Леонідович; Сторожко, Р. В.; Горбаченко, Олег Борисович; Торопова, Анна АнатоліївнаСтворення здорового робочого місця для професорсько-викладацького складу медичних університетів України в умовах війни – найактуальніше завдання системи вищої медичної освіти. SWOT-аналіз впливу пандемії COVID-19 і воєнного конфлікту на організацію здорового робочого місця науково-педагогічних працівників у медичних університетах України дозволить мінімізувати загрози, розвинути шляхи й можливості та посилити слабкі сторони для інтеграції інновацій у вищу медичну освіту в кризових умовах адаптації з 24.02.2022 року. Creating a healthy workplace for professors and teachers of medical universities of Ukraine in war conditions is the most urgent task of the higher medical education system.The SWOT analysis of the impact of the COVID-19 pandemic and the military conflict on the organization of a healthy workplace of scientific and pedagogical workers in medical universities of Ukraine will allow to minimize threats, develop ways and opportunities, and strengthen weaknesses for the integration of innovations in higher medical education in the crisis conditions of adaptation from 24.02. in 2022.Документ Аналіз частоти невідкладних станів на амбулаторному стоматологічному прийомі кафедри пропедевтики хірургічної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2025-02-28) Колісник, Інна Анатоліївна; Панькевич, Артур Іванович; Гоголь, Андрій Михайлович; Новіков, Вадим Михайлович; Резвіна, Катерина Юріївна; Коросташова, Марія АнатоліївнаАмбулаторний прийом пацієнтів у стоматолога-хірурга має певні особливості та ризики. Масовість прийому, а часто і звернення з гострим болем не дозволяють провести ретельне обстеження пацієнта перед використанням місцевих анестетиків, які в свою чергу можуть викликати різноманітні алергічні реакції та чинити токсичну дію. Тривалий больовий синдром, а також страх перед майбутнім оперативним втручанням, можливий негативний досвід відвідування стоматологів у минулому – усі ці фактори, безумовно, мають вплив на пацієнта і підвищують ризики виникнення ускладнень. Не слід відкидати і роль супутньої патології у пацієнтів, особливо старшого віку.Документ Інноваційні технології доставки ліків(Полтавський державний медичний університет, 2025-03) Ткаченко, Павло Іванович; Резвіна, Катерина Юріївна; Білоконь, Сергій Олександрович; Доленко, Ольга Борисівна; Коротич, Наталія Миколаївна; Попело, Юлія Вікторівна; Лохматова, Наталія Михайлівна; Бородуля, І. В.; Остапенко, М. М.Розглянуто надсучасні технології доставки ліків. Нанотехнології можуть стати «кур'єром», на якого так розраховує медицина. Дослідники навантажують наночастинки – полімерні, білкові, неорганічні – макромолекулами препарату для доставки до вогнища захворювання. У цьому фізичні й хімічні властивості наночастинок змінюють те, щоб вони націлювалися на потрібну зону. This article discusses state-of-the-art drug delivery technologies. Nanotechnology can become the "courier" that medicine is counting on. Researchers load nanoparticles - polymer, protein, inorganic - with macromolecules of the drug for delivery to the focus of the disease. In this, the physical and chemical properties of nanoparticles change so that they target the desired area.Документ Інноваційні технології вивчення хірургічної стоматології: сучасний стан і майбутнє(Полтавський державний медичний університет, 2025-03) Панькевич, Артур Іванович; Колісник, Інна Анатоліївна; Гоголь, Андрій Михайлович; Новіков, Вадим Михайлович; Резвіна, Катерина Юріївна; Коросташова, Марія АнатоліївнаІнноваційність у вивченні хірургічної стоматології передбачає низку рішень, необхідних і в освітніх технологіях, і в практичній медицині, становить собою безперервний процес і сприяє розвитку ефективної та якісної охорони здоров’я, а запорукою успіху є залучення медичних спеціалістів на всіх етапах інноваційного процесу. Innovation in the study of surgical stomatology includes a number of solutions that are necessary both in educational technologies and in practical medicine, is a continuous process and contributes to the development of effective and high-quality health care, and the key to success is the involvement of medical specialists at all stages of the innovation process.Документ Хірургічний щадний спосіб лікування перфорації дна гайморової пазухи(Полтавський державний медичний університет, 2023-11-30) Швець, Анатолій Іванович; Дубровіна, Олена Віталіївна; Горбаченко, Олег Борисович; Торопова, Анна Анатоліївна; Косар, Л. М.Актуальним питанням в хірургічній стоматології на сьогоднішній день є проблеми патології верхньощелепної пазухи, профілактики та лікування одонтогенного гаймориту, зумовлені насамперед поширенням цього захворювання у клінічній практиці. Основною причиною запалення гайморових пазух одонтогенного походження є перфорація дна самої пазухи під час операції видалення зубів. Це явище пояснюється перш за все, анатомо- фізіологічними особливостями будови гайморового синусу, при якій корені зубів часто розташовуються близько останнього, або взагалі вросли до нього.Документ Зупинка інтра та постопераційної кровотечі при операції атипового видалення зуба з використанням транексамової кислоти(Полтавський державний медичний університет, 2023-11-30) Панькевич, Артур Іванович; Колісник, Інна Анатоліївна; Гоголь, Андрій Михайлович; Новіков, Вадим Михайлович; Резвіна, Катерина Юріївна; Коросташова, Марія АнатоліївнаОдним з небезпечних ускладнень операції атипового видалення зуба, що передбачає розпилювання кісткових структур є кровотеча. Її зупинка може створювати значні труднощі залежно від етапу оперативного втручання. З одного боку, коли зуб видалено цілим, лікар може застосовувати широкий спектр кровоспинних засобів від класичних гемостатиків (амінокапронова кислота, етамзилат, дицинон та. ін.) до механічних з використанням колагенових, 18 желатинових губок чи йодоформної марлі. Після зупинки кровотечі у лікаря немає потреби у повторному відкриванні операційного поля, нівелюючи ризик вдруге викликати кровотечу. Якщо ж це ускладнення виникає на етапі незавершеного видалення, а саме коренів зуба, лікар постає перед дилемою: зупинити кровотечу і завершити, чи продовжити оперативне втручання.Документ SWOT analysis of the current integration of innovations in higher medical education in Ukraine(Полтавський державний медичний університет, 2024) Borisova, Z. O.; Dubrovina, O. V.; Leshchenko, T. O.; Ramus, M. O.; Storozhko, R. V.; Gorbachenko, O. B.; Rozhnov, V. G.; Борисова, Зінаїда Олексіївна; Дубровіна, Олена Віталіївна; Лещенко, Тетяна Олександрівна; Рамусь, Михайло Олександрович; Сторожко, Р. В.; Горбаченко, Олег Борисович; Рожнов, Валерій ГеоргійовичThe integration of innovative global technologies into higher medical education in Ukraine is critical to improving the quality of medical training and their compliance with modern labour market requirements. Since 24.02.2022, the national higher medical education system has faced numerous challenges, including the destruction of infrastructure, lack of funding and the need to adapt to new conditions quickly. The SWOT analysis of the current integration of innovations in higher medical education in Ukraine identified the main needs, opportunities, and threats. It helped to develop recommendations for the effective implementation of innovative projects in medical institutions of higher education in Ukraine by 2030. The research was based on the content analysis of scientific publications, official documents, reports of international organizations (WHO, UNESCO) and online sources on integrating innovations in higher medical education in Ukraine. The methods used are a systematic literature review and an analysis of the introduction of digital technologies, VR/AR systems, 3D modelling, and other innovative tools in the educational process. The SWOT analysis revealed a low priority of innovation and startup support and insufficient forecasting of economic needs for training medical specialists in higher education institutions during the war. However, there is a significant potential for development through attracting international investment in the digital infrastructure of medical higher education institutions and expanding international cooperation. Implementing the proposed recommendations will contribute to modernising medical education in Ukraine, ensuring a high level of training for future doctors and improving public health after military losses. В умовах воєнного стану, коли Україна щоденно стикається з безперервними військово-повітряними тривогами, економічними та політичними випробуваннями, вища медична освіта взяла на себе важливий обов’язок забезпечити якісну професійну підготовку майбутніх лікарів. У статті проведено контент-аналіз наукових публікацій, офіційних документів і звітів міжнародних організацій, а також SWOT-аналіз поточної інтеграції інновацій у вищу медичну освіту України, які виявили потреби, можливості та загрози для вищої медичної освіти в умовах війни; зробили акцент на слабкі сторони – низький пріоритет інновацій і підтримки стартапів, недостатнє прогнозування економічних потреб у підготовці лікарів, спеціалістів із фізичної реабілітації та психологічної допомоги постраждалим медичним працівникам. Вища медична освіта України взяла на себе зобов’язання витримати всі випробування й надати країні необхідну підтримку для відновлення й реабілітації поранених та інвалідів, включаючи медичну, фізичну і психологічну допомогу, яка буде потрібна роками для постраждалих у війні військових, медиків, волонтерів і цивільних громадян. Для вищої медичної освіти саме зараз актуальні рекомендації авторів: збільшення фінансування медичних закладів вищої освіти, покращення умов праці та заробітної плати для науково-педагогічних працівників, популяризація професії фізіотерапевтів, модернізація й розвиток підземних лікувально-діагностичних і реабілітаційних центрів для відновлення медичних працівників на базі вищих медичних закладах освіти. Ці та інші рекомендації спрямовані на тривале й безпечне навчання, забезпечать модернізацію вищої медичної освіти і високий рівень підготовки майбутніх лікарів та підтримають їхню тривалу працездатність у системі охорони здоров’я.Документ Дослідження захворювань скронево-нижньощелепного суглобу у пацієнток різного вікового періоду(Тернопільський Національний Медичний Університет імені І. Я. Горбачевського МОЗ України, 2023) Коросташова, Марія АнатоліївнаДля фізіологічного функціонування зубощелепної системи важливу роль відіграє не тільки характер змикання зубних рядів верхньої та нижньої щелеп в положенні центральної оклюзії (статична характеристика), а й їх співвідношення та взаємодія під час жування (тобто, в динаміці).Документ Correlation of temporomandibular joint changes in reproductive-age female patients according to the pathogenetic classification(Полтавський державний медичний університет, 2024-10) Novikov, V. M.; Pankevych, A. I.; Gogol, A. M.; Kolisnyk, I. A.; Rezvina, K. Yu.; Korostashova, M. A.; Новіков, Вадим Михайлович; Панькевич, Артур Іванович; Гоголь, Андрій Михайлович; Колісник, Інна Анатоліївна; Резвіна, Катерина Юріївна; Коросташова, Марія АнатоліївнаThe study addresses the relationship between gynecological factors and the progression of osteoarthritis of the temporomandibular joint, focusing on pathogenesis-based classification of intra-articular temporomandibular joint disorders. The research involved analyzing clinical and hormonal data from female patients, emphasizing the impact of reproductive health on temporomandibular joint pathology. The findings revealed a significant correlation between specific gynecological conditions and the severity of temporomandibular joint osteoarthritis, highlighting the importance of considering reproductive health in the management and diagnosis of temporomandibular joint disorders. This study contributes to global science by proposing a novel perspective on the interconnection between gynecological factors and temporomandibular joint pathology, which could influence future diagnostic and therapeutic approaches. Дослідження розглядає взаємозв’язок між гінекологічними факторами та прогресуванням остеоартрозу скронево-нижньощелепного суглобу, зосереджуючись на класифікації внутрішньосуглобових порушень скронево- нижньощелепного суглоба за патогенезом. Дослідження включало аналіз клінічних і гормональних даних пацієнток на етапі репродуктивного періоду життя, які мали патологію скронево-нижньощелепного суглоба. Результати виявили значну кореляцію між конкретними гінекологічними захворюваннями та тяжкістю остеоартрозу скронево- нижньощелепного суглоба, підкреслюючи важливість урахування репродуктивного здоров’я при лікуванні та діагностиці розладів скронево-нижньощелепного суглоба. Це дослідження робить внесок у світову науку, пропонуючи новий погляд на взаємозв’язок між гінекологічними факторами та патологією скронево-нижньощелепного суглоба, що може вплинути на майбутні діагностичні та терапевтичні підходи. Ключові слова: скронево-нижньощелепний суглоб, остеоартроз, патогенез, репродуктивне здоров’я, ураження скронево-нижньощелепного суглоба.Документ Статистичний аналіз поширеності внутрішніх розладів скронево-нижньощелепних суглобів у пацієнток на основі класифікації за C. H. Wilkes(Полтавський державний медичний університет, 2024-05) Новіков, Вадим Михайлович; Горбаченко, Олег Борисович; Резвіна, Катерина Юріївна; Коросташова, Марія Анатоліївна; Novikov, V. M.; Gorbachenko, O. B.; Rezvika, K. Yu.; Korostashova, M. A.Рівні тяжкості дисфункції скронево-нижньощелепного суглобу можуть бути оцінені за певними параметрами на основі зображень, отриманих за допомогою магнітно-резонансної томографії. Щоб оцінити стан суглобу та вибрати оптимальний план лікування в залежності від виявлених змін на зображеннях магнітно-резанансної томографії було обрано найбільш поширену класифікацію за C. H. Wilkes. Це дослідження мало на меті оцінити ступінь тяжкості симптомів дисфункції скронево-нижньощелепного суглобу у жінок репродуктивного та постклімактеричного віку згідно класифікації C. H. Wilkes. Об’єкти та методи дослідження. Було обрано 63 пацієнтки: репродуктивного періоду життя n=45 та постклімактеричного n=17. Детально описана магнітно-резонансна томографія та поставлений діагноз згідно з класифікацією C. H. Wilkes. Проведений статистичний аналіз шляхом розрахунку тесту χ2 з метою аналізу незалежності між категоріальними змін- ними; коефіцієнт кореляції за Кендалом. Результати. Захворювання скронево-нижньощелепного суглобу мають більшу поширенність серед жінок репродуктивного віку порівняно з жінками постклімактеричного віку. Це може бути пов'язано з гормональними змінами, характерними для репродуктивного періоду: у групі репродуктивного віку спостерігається більше різноманіття стадій захворювання, в той час як у групі постклімактеричного віку переважає IV стадія. Це може вказувати на вплив вікових факторів у розвитку скронево-нижньощелепного суглоба. Зв'язок між віком та захворюваннями скронево-нижньощелепного суглобу має статистично значущу кореляцію. Результати тесту χ2 показують статистично значущий зв'язок між віком та стадіями захворювання скронево-нижньощелепного суглоба. Крім того, коефіцієнт кореляції Кендалла підтверджує наявність помірного ступеню зв'язку між віком та стадіями захворювання. Висновок. Результати аналізу розподілу стадій захворювання скронево-нижньощелепного суглобу між віковими групами можуть слугувати важливими даними для оптимізації клінічної практики, покращення результатів лікування та збільшення якості життя пацієнтів. Наприклад, наше дослідження вказує, що Ⅱ стадія за класифікацією C. H. Wilkes більш поширена у жінок репродуктивного віку, а Ⅳ – у жінок постклімактеричного віку. Лікарі можуть враховувати це при розробці індивідуальних планів лікування. Severity levels of temporomandibular joint dysfunction can be assessed by certain parameters based on images obtained using magnetic resonance imaging. In order to assess the condition of the joint and choose the optimal treatment plan depending on the detected changes on the magnetic resonance imaging images, the most common classification according to C. H. Wilkes was chosen. This study aimed to assess the severity of temporomandibular joint dysfunction symptoms in women of childbearing and post-menopausal age according to the C. H. Wilkes classification. Participants and methods. 63 patients were selected: reproductive period n=45 and post-menopausal n=17. Magnetic resonance imaging is described in detail and the diagnosis according to the C. H. Wilkes classification is made. Statistical analysis was carried out by calculating the χ2 test in order to analyze the independence between categorical variables; Kendall's correlation coefficient was applied to assess the correlation between age and disease stages. Results. Diseases of the temporomandibular joint are more common among women of child-bearing age compared to women of postmenopausal age. This may be related to hormonal changes characteristic of the reproductive period: in the group of child-bearing age, there is a greater variety of stages of the disease, while in the group of post-menopausal age, stage IV prevails. This may indicate the influence of age factors on TMJ development. The relationship between age and diseases of the temporomandibular joint has a statistically significant correlation. The results of the χ2 test show a statistically significant relationship between age and TMJ disease stages. In addition, Kendall's correlation coefficient confirms the presence of a moderate degree of relationship between age and stages of the disease. Conclusion. The results of the analysis of the distribution of temporomandibular joint disease stages between age groups can serve as important data for optimizing clinical practice, improving treatment outcomes, and increasing patients' quality of life. For example, our study indicates that stage Ⅱ according to the classification of C. H. Wilkes is more common in women of reproductive age, and stage Ⅳ is more common in women of postmenopausal age. Clinicians should take this dada into account when developing individual treatment plans.Документ Погляд на наставництво як засіб формування компетентностей у здобувачів освіти за ОПП «Стоматологія»(Полтавський державний медичний університет, 2024) Гоголь, Андрій Михайлович; Панькевич, Артур Іванович; Колісник, Інна Анатоліївна; Новіков, Вадим Михайлович; Резвіна, Катерина ЮріївнаВисвітлено сучасні погляди вітчизняних та іноземних фахівців на феномен наставництва у вищій медичній школі, зокрема стоматологічній освіті. Автори узагальнюють власний досвід наставництва в педагогічній діяльності в умовах кафедри стоматологічного хірургічного профілю і висловлюють своє бачення перспектив розвитку наставництва в рамках освітнього процесу за освітньопрофесійною програмою «Стоматологія»; The article presents the modern views of domestic and foreign specialists on the phenomenon of mentoring in a higher medical school, in particular dental education. The authors summarize their own experience of mentoring in pedagogical activity in the conditions of the department of dental surgery profile and express their vision of the prospects for the development of mentoring as part of the educational process under the educational and professional program "Dentistry".Документ Формування практичних навичок у студентів-іноземців під час навчання на кафедрі пропедевтики хірургічної стоматології(Полтавський державний медичний університет, 2023-12) Колісник, Інна Анатоліївна; Панькевич, Артур Іванович; Гоголь, Андрій Михайлович; Новіков, Вадим Михайлович; Резвіна, Катерина Юріївна; Коросташова, Марія Анатоліївна; Kolisnyk, I. A.; Pankevych, A. I.; Hohol, A. M.; Novikov, V. M.; Rezvina, E. Yu.; Korostashova, M. A.Метою навчання у ВНЗ – є випуск висококваліфікованих, конкурентоспроможних молодих спеціалістів, здатних до новацій, самовдосконалення і постійного розвитку. Засвоєння теоретичного матеріалу, уміння аналізувати, здійснювати пошук і обробку отриманої інформації, є неодмінно важливими цілями, однак зміст медичної освіти не може бути зведеним лише до теоретичних знань, а обов’язково має забезпечувати оволодіння практичними навичками. Зважаючи на те, що навчання студентів-іноземців здійснюється у дистанційному форматі у зв’язку із військовим станом у країні, оволодіння практичними навичками цими студентами має певні труднощі. Тому аналіз проблем і перспектив формування практичних навичок у студентів іноземців на кафедрі пропедевтики хірургічної стоматології наразі є одним із актуальних питань. Принцип оволодіння практичними навичками закладений у стандартах вищої стоматологічної освіти: освітньо-кваліфікаційній характеристиці (ОКХ), освітньо-професійній програмі (ОПП) і перевіряється стандартизованими засобами оцінювання теоретичних знань і вмінь – "Крок-2. Стоматологія", а також під час об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ) зі стоматології. Під час практичних занять передбачається перевірка теоретичних знань, що здійснюється як тестуванням студентів, так і усним опитуванням, а також відпрацювання практичних навичок, що може бути забезпечено роботою на фантомах, а також участю у обстеженні та клінічному розборі хворих у клінічному залі. Під час очного навчання студенти відвідують клінічний зал разом із викладачем, беруть участь у прийомі пацієнтів, заповненні медичної документації, асистують, описують рентгенограми, мають змогу обрати анестезію та інструментарій для видалення зуба. Викладач демонструє різні маніпуляції, коментуючи та пояснюючи кожну з них. Після цього студенти відпрацьовують практичні навички на черепі, щелепі, муляжах, повторюючи за викладачем або ж з його допомогою. Студенти-іноземці змушені навчатися дистанційно не мають таких можливостей, тому ми вирішили створити для них умови, наближені до реальних. Використання ноутбука у мережі WiFi дозволяє експлуатувати його у клінічному залі і так само, як вітчизняним студентам демонструвати прийом пацієнта: опитування, огляд, основні методи обстеження, вибір анестезії та підбір інструментарію. Однак мала площа операційного поля, особливо при внутрішньоротових втручаннях не забезпечують достатнього огляду при використанні ноутбука і не дають змоги викладачеві детально показати те чи інше оперативне втручання. Для вирішення даної проблеми ми використовуємо телефон, який синхронізуємо з ноутбуком. Телефон слугує у якості камери, що дозволяє докладно знімати операційне поле і транслювати зображення на екран студентам. Таким чином, умови стають наближеними до реальних. Студенти бачать усі етапи оперативного втручання з поясненням викладача, мають змогу приймати участь у дискусії під час прийому пацієнта. Демонстрація виконання маніпуляції викладачем є першим кроком до засвоєння практичних навичок. На жаль, дистанційно студенти не можуть відпрацювати та продемонструвати навички, але відмінне володіння теоретичним матеріалом і розуміння необхідних дій в подальшому допоможуть студентам у їх засвоєнні. Далі під час занять для закріплення матеріалу здійснюється покрокове обговорення оперативних втручань, що дозволяє зацікавити та залучити усіх присутніх студентів до дискусії та перевірити рівень знань студентів. Нажаль викладачі в змозі лише візуалізувати та докладно прокоментувати виконання тих чи інших маніпуляцій. Проте, навіть часткове вирішення цієї складової у вигляді обґрунтування та демонстрації алгоритму, створює стійкий аргумент для подальшого вивчення хірургічної стоматології, та досягнення кінцевих цілей навчання лікаря стоматолога.Документ Клініко-рентгенологічні паралелі при діагностиці захворювань та дисфункції скронево-нижньощелепного суглобу(Полтавський державний медичний університет, 2022) Коросташова, Марія Анатоліївна; Новіков, Вадим Михайлович; Резвіна, Катерина Юріївна; Панькевич, Артур Іванович; Колісник, Інна Анатоліївна; Гоголь, Андрій Михайлович; Korostashova, M. A.; Novikov, V. M.; Rezvina, K. Yu.; Pankevich, A. I.; Kolisnyk, I. A.; Gogol, A. M.Вступ. Дисфункція скронево-нижньощелепного суглобу є досить поширеним захворюванням та займає провідне місце серед усіх інших захворювань суглобу. Об’єкт і методи дослідження. Дослідження проводилися на кафедрі пропедевтики хірургічної стоматології. Було обрано 10 пацієнтів з клінічними ознаками дисфункції скронево-нижньощелепного суглоба, яким за необхідності з’ясування остаточного діагнозу проводилися рентгенологічні методи дослідження та магнітно-резонансна томографія. Результати дослідження та їх обговорення. Основним критерієм діагностики магнітно-резонансної томографії при дисфункціональних станах скронево-нижньощелепного суглобу є візуалізація внутрішньосуглобового хрящового диску. При порівнянні зонограм та магнітно-резонансної томографії основними критеріями стали: 1. Спотвореність між методами дослідження. 2. Наявність та характеристика того чи іншого кісткового утворення та його значення в постановці діагнозу. Порівнюючи серії зонограм та магнітно-резонансної томографії при описі наявне спотвореність результатів дослідження. У чотирьох пацієнтів на зонограмах помітне звуження суглобової щілини в передньо-задніх відділах, але на магнітно-резонансних томограмах цього не відбувалося. В цьому випадку пацієнти мали б відчувати біль з іррадіацією у вухо. Цей варіант можливий через здавлення біламінарної зони, де знаходиться вушно-скроневий нерв. Характерні патологічні симптоми визначалися у одного пацієнта з чотирьох, що ставить під сумніви правильність визначення суглобової щілини на серії зонограм. Серед даних методів дослідження спільними рисами були такі ознаки: 1. Суглобова головка була сплощена (4 пацієнти), мала гантелеподібну форму (6 пацієнтів). 2. При відкритому роті звертало на себе увагу розміщення суглобової головки по відношенню до суглобового горбка. Підвивих одного з суглобів (8 пацієнтів), гіпермобільність суглобів (2 пацієнтів). Магнітно-резонансна томографія скронево-нижньощелепного суглобу у 3 пацієнтів мали анатомічну дестабільність, а саме дегенеративні зміни в суглобових дисках, та кісткові розростання. В інших 7 пацієнтів дегенеративних змін меніску не відбулося. Висновок. Безсумнівно найкраща діагностика при виборі того чи іншого методу ґрунтується на досвіді лікаря правильно інтерпретувати знімки. Зонограма – метод відносно дешевий, в порівнянні з магнітно-резонансною томографією, але не результативний, бо не візуалізує сполучнотканинні елементи суглобу. Останній в повній мірі характеризує всі кісткові та м’якотканинні елементи, що допомагає лікарю чітко визначити остаточний діагноз, на основі якого в подальшому визначити доцільність того чи іншого лікування.Документ Особливості деформуючого артрозу скронево-нижньощелепного суглобу на етапі гормональної перебудови організму людини(Вінницький національний медичний ун-т ім. М. І. Пирогова, 2023) Коросташова, Марія Анатоліївна; Новіков, Вадим МихайловичСхильність до артрозу СНЩС у пацієнтів зі зниженим рівнем естрадіолу в період вікової інволюції має особливе значення. Це відбувається як у жінок так і у чоловіків, але у останніх з повільним переходом в дану фазу.Документ Диференційна діагностика синкопального стану під час амбулаторного прийому у стоматолога-хірурга(Полтавський державний медичний університет, 2023) Панькевич, Артур Іванович; Гоголь, Андрій Михайлович; Колісник, Інна Анатоліївна; Новіков, Вадим МихайловичКороткочасна непритомність (КН) – це короткотривалий стан реальної чи видимої втрати свідомості, що характеризується антероградною амнезією, порушенням рухової регуляції (падіння) та відсутністю реакції на подразники (пацієнт неконтактний), після чого настає спонтанне та повне відновлення попереднього рівня свідомостіДокумент Етапи лікування захворювань скронево-нижньощелепного суглобу та його особливості(Полтавський державний медичний університет, 2023) Коросташова, Марія Анатоліївна; Новіков, Вадим Михайлович; Резвіна, Катерина Юріївна; Панькевич, Артур Іванович; Колісник, Інна Анатоліївна; Гоголь, Андрій Михайлович; Korostashova, M. A.; Novicov, V. M.; Rezvina, K. Yu.; Pankevych, A. I.; Kolisnyk, I. A.; Hohol, A. M.Вступ. Відомо, що зміщення меніску в скронево-нижньощелепному суглобі провокує розвиток дисфункції, тим самим порушує якість життя людини. Лікування пацієнтів розділене на три етапи, перший з яких є проміжним у визначенні прогнозу та подальшої тактики. Мета роботи: визначити ефективність оклюзійних сплінт-систем та оцінити етапи лікування дисфункції скронево-нижньощелепного суглобу. Матеріали та методи дослідження. Проводилося обстеження та лікування 54 пацієнток. За результатами магнітно-резонансної томографії хворих розподілено на дві групи. Група І – пацієнтки з дисфункціональними змінами в суглобах (n=38). Група ІІ – пацієнтки, з порушеннями функції на фоні артрозних змін в суглобах. (n=16). Результати та їх обговорення. Перший етап лікування проводився за допомогою накушувальної шини «Michigan-splint». За цей час відбулася перебудова міотатичного рефлексу та зникнення клінічних симптомів скронево-нижньощелепного суглобу. В результаті лікування у досліджуваних І-ої групи відмічалося полегшення самопочуття вже через місяць. З 38 пацієнток у 20-ти повністю зникли прояви дисфункції скронево-нижньощелепного суглобу. Лікування цих пацієнтів завершено. Інші 18 пацієнток були направлені на ортодонтичне лікування. Після закінчення лікування пацієнток ІІ-ої досліджуваної групи капою, не пізніше, ніж через 2 тижні хворі відмітили повернення деяких симптомів. Це свідчить про рецидив захворювання, тому пацієнткам показане продовження лікування. На другому етапі лікування ми використовували оклюзійні накладки на нижні необроблені зуби. На третьому етапі лікування проводилося радикальне протезування, що включає тимчасову фіксацію на оброблені зуби прототипів з поліметилметакрилату, а в наступному остаточну фіксацію постійних конструкцій в новому лікувальному стані нижньої щелепи. Висновок. Успіхом користуються накушувальні внутрішньоротові капи, що дозволяють мезіалізувати нижню щелепу та підняти висоту прикусу, зокрема «Michigan-splint». Пацієнтам, які мали лише дисфункціональні зміни в суглобах (І група) в процесі лікування достатньо було лише перебудови міотатичного рефлексу, ніж тим, які страждали артрозними змінами (ІІ група), а отже, піддавалися радикальному ортопедичному лікуванню.Документ Організаційні аспекти навчальної й наукової роботи викладача в студентській науковій групі кафедри в умовах стоматологічної клініки(Полтавський державний медичний університет, 2023-03) Гоголь, Андрій Михайлович; Колісник, Інна Анатоліївна; Панькевич, Артур Іванович; Новіков, Вадим Михайлович; Коросташова, Марія АнатоліївнаВисвітлено нагальні проблеми організації навчальної й наукової роботи викладача на клінічній кафедрі стоматологічного хірургічного профілю в амбулаторних умовах. Наголошується на великому значенні формування англомовної компетентності здобувачів освіти, які задіяні в студентському науковому товаристві.Документ Становлення емпатичного лікаря: сучасні погляди і виклики(Полтавський державний медичний університет, 2022-12) Колісник, Інна Анатоліївна; Панькевич, Артур Іванович; Гоголь, Андрій Михайлович; Kolisnyk, I. A.; Pankevych, A. I.; Hohol, A. M.У процесі підготовки лікарів у ВНЗ особливого значення набуває розвиток якостей, що забезпечують особливості спілкування з пацієнтами таких, як людяність та емпатичність. Емпатія є важливим компонентом у професійній діяльності лікарів усіх спеціальностей, тому розвиток і формування емпатії у студентів є необхідною професійною складовою майбутніх лікарів, умовою успішної діяльності лікаря як фахівця. У статті описано поняття емпатії, її види та компоненти, розглянуто методи формування емпатійності та проаналізовано деякі із них. Акцентовано увагу на важливості розвитку емпатії у професійній діяльності лікарів усіх спеціальностей. Залучення студентів до прийому пацієнтів, а саме: опитування, обстеження та лікування; обговорення клінічних випадків з розбором застосованих методів обстеження, плану лікування і прогнозу допомагає формувати та розвивати емпатійність, вчить спілкуванню з пацієнтами, що є досить важливими якостями лікаря.