Український стоматологічний альманах, 2023, № 4

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 8 з 8
  • Документ
    Перспективи дистанційної освіти у медицині
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Скікевич, Маргарита Георгіївна; Волошина, Людмила Іванівна; Локес, Катерина Петрівна; Гаврильєв, Віктор Миколайович; Skikevych, M. Н.; Voloshyna, L. І.; Lokes, K. Р.; Havryliev, V. М.
    Питання застосування дистанційної форми навчання в медичних навчальних закладах залишається дискутабельним. Перевагами дистанційної освіти є можливість навчання одразу великої кількості студентів. Виходячи з компетентнісного підходу у підготовці фахівців, ми розглядаємо нову роль здобувача вищої освіти в освітньому процесі. З пасивного споживача знань він має стати активним учасником, який критично мислить, планує свою самостійну роботу, виявляє ініціативу і може формулюва-ти питання та знаходити рішення. Освоєння практичних навичок є головною складовою під час навчання майбутніх стоматологів. Нажаль, але таким шляхом вирішити це завдання неможливо. У нашій статті ми спробували провести огляд досліджень щодо використання дистанційних технологій та їх результативність використання у медичній освіті в цілому та стоматології зокрема. Мета – аналіз можливостей та перспектив використання дистанційної форми навчання в медичній освіті. Основна частина. Особливостями сучасної медичної освіти є збільшення відсотка самостійної роботи студентів у процесі навчання, широке використання інтерактивних форм. Глибоке вивчення тематичного матеріалу диктує необхідність застосування сучасних цифрових технологій, які дозволяють надати студенту повний та вільний доступ до великого обсягу матеріалу. Основними перевагами дистанційного навчання є гнучкість, модульність, паралельність, асинхронність, масовість, рентабельність, соціальність, інтернаціональність. Застосування як традиційної форми навчання, так і елементів дистанційного навчання сприяють удосконаленню професійного рівня викладачів та студентів. Відбувається творчий та професійний розвиток особистості майбутнього лікаря. Переорієнтація традиційно-го навчання виходить на принципово новий рівень. Студент стає активним учасником навчального процесу. Висновки. Впровадження нових інноваційних підходів з елементами дистанційного навчання дозволяє перевести процес навчання на якісно новий рівень, підвищити рівень компетентності студентів та сприяти їхній активній участі в освітньому процесі. Слід наголосити, що процес широкого впрова-дження дистанційних технологій навчання більш доцільний на етапі післядипломної освіти медичних працівників. А в структурі додипломної освіти ця форма може бути доповненням до практичних занять. Abstract. The issue of the use of distance learning in medical educational institutions remains debatable. The advantages of distance education include the ability to educate a large number of students simultaneously. Considering a competency-based approach to professional training, the new role of the higher education instructor in the educational process is determined by us. Instead of being a passive consumer of knowledge, they need to become an active participant who thinks critically, plans their independent work, shows initiative, and can formulate questions and find solutions. The acquisition of practical skills is the main component during the training of future dentists. Unfortunately, this task cannot be solved in this way. In our article, we tried to review research on the use of remote technologies and their effectiveness in medical education in general and dentistry in particular.The aim of this study is to analyze the possibilities and prospects of the use of distance learning in medical education.Main part. Features of modern medical education are the following: an increase in the percentage of independent work of students in the learning process, the wide use of interactive forms. A deep understanding of the subject matter necessitates the application of modern digital technologies, which grant students full and unrestricted access to a vast volume of material. The primary advantages of distance learning encompass flexibility, modularity, parallelism, asynchrony, scalability, cost-effectiveness, social integration, and international reach. Incorporating both traditional and distance learning components contributes to the enhancement of the professional competence of both educators and students. This transition leads to the creative and professional development of future healthcare professionals, fundamentally shifting the paradigm of conventional education, where students become active participants in the learning process.Conclusions. The introduction of new innovative approaches with elements of distance learning allows to transfer the learning process to a qualitatively new level, increase the level of students’ competence and promote their active participation in the educational process. It should be emphasized that the process of wide introduction of distance learning technologies is more appropriate at the stage of postgraduate education of medical workers. And in the structure of undergraduate education, this form can be an addition to practical classes.Keywords: distance learning; digital learning; information and communication technologies, medical education.
  • Документ
    Ортопедична реабілітація пацієнтів з хронічним генералізованим парадонтитом за допомогою дентальної імплантації
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Ніколішина, Елла Вячеславівна; Добровольська, Людмила Миколаївна; Ніколішин, Ігор Анатолійович; Добровольський, Олександр Володимирович; Дворник, Валентин Миколайович; Nikolishina, E. V.; Dobrovolska, O. V.; Nikolishin, I. A.; Dobrovolskyi, O. V.; Dvornyk, V. M.
    Одним із найпоширеніших методів корекції дефектів зубного ряду, що застосовуються в сучасній стоматології, є дентальна імплантація. Разом з тим, в умовах патології пародонту планування та проведення дентальної імплантації викликає певні складності. Метою роботи було проведення аналізу клінічної ефективності ортопедичної реабілітації з опорою на імплантати хворих на хронічний пародонтит. Завдання дослідження полягало у вивченні та порівнянні показників стабільності імплантатів, маргінальної втрати кісткової тканини та післяопераційних ускладнень у пацієнтів з хронічним генералізованим пародонтитом за умов використання методики безпосередньої та відстроченої дентальної імплантації. Для досягнення мети авторами було сформовано дві групи спостереження, в яких проведено заміщення дефектів зубних рядів за допомогою дентальних імплантатів у пацієнтів із генералізованим пародонтитом І-ІІ ступеня важкості. Першу групу склали 10 пацієнтів, якім проведена безпосередня імплантація та негайне функціональне навантаження. В другій групі було10 пацієнтів, після відстроченої імплантації навантаження відбувалося в загальноприйняті терміни (2-3 місяця на нижній щелепі та 4-5 місяців на верхній). Стабільність імплантатів визначали за допомогою пристрою Osstell ISQ. Проведено порівняння показників стабільності імплантатів при різних протоколах імплантації та функціонального навантаження: безпосередне та відстрочене навантаження. Максимальне значення стабільності імплантатів регіструються через один рік. Цей факт доведено у статистично достовірному збільшенні (р<0,05) стабільності імплантата в обох групах. Рентгенологічна оцінка резорбції кісткової тканини в пришійковій ділянці після першого року навантаження, вказує на певні ризики проведення безпосередньої імплантації і негайного функціонального навантаження. Таким чином, ефективне протезування пацієнтів із генералізованим пародонтитом визначається персоналізованим підхом до кожного окремого випадку із урахуванням місцевих факторів та індивідуальних особливостей організму. Найчастіше, саме незадовільна гігієна порожнини рота, яка призводить до збільшення кількості назубних відкладень та створюють передумови для виникнення загострення запально-дистрофічного процесу в тканинах пародонта. One of the most common methods of correcting dental defects used in modern dentistry is dental implantation. However, in conditions of periodontal pathology, planning and carrying out dental implantation causes certain difficulties. The aim of the work was to analyze the clinical effectiveness of orthopedic rehabilitation based on implants in patients with chronic periodontitis. The task of the study was to study and compare the indicators of implant stability, marginal bone tissue loss and postoperative complications in patients with chronic generalized periodontitis under the conditions of using the technique of immediate and delayed dental implantation. The object and methods of research. To achieve the goal, the authors formed two observation groups, in which the replacement of tooth row defects with the help of dental implants was performed in patients with generalized periodontitis of the I-II degree of severity. The first group consisted of 10 patients who underwent direct implantation and immediate functional loading. There were 10 patients in the second group, after delayed implantation, loading occurred in the generally accepted terms (2-3 months on the lower jaw and 4-5 months on the upper). The stability of the implants was determined using the Osstell ISQ device. A comparison of the indicators of implant stability with different implantation protocols and functional load: immediate and delayed load was carried out. Conclusion. The maximum value of stability of implants is registered after one year. This fact is proven in a statistically significant increase (p<0.05) in the stability of the implant in both groups.X-ray evaluation of bone tissue resorption in the cervical area after the first year of loading indicates certain risks of direct implantation and immediate functional loading. Thus, effective prosthetics for patients with generalized periodontitis is determined by a personalized approach to each individual case, taking into account local factors and individual characteristics of the body. Most often, it is unsatisfactory oral hygiene that leads to an increase in the amount of dental deposits and creates prerequisites for the exacerbation of the inflammatory-dystrophic process in the periodontal tissues.
  • Документ
    Математичне обґрунтування біомеханічних основ розвитку патологічного стирання твердих тканин зубів
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Коваль, Юрій Павлович; Koval, Y. P.
    Застосовуючи «принцип Бернуллі», досліджено м’язи, що піднімають, зміщують убік і висувають уперед нижню щелепу. З’ясовано біомеханічну складову патогенезу патологічного стирання зубів. Розкрито роль «швидких» і «сильних» м’язів у процесі надмірного стирання твердих тканин. Застосувавши «принцип Бернуллі» для дослідження м’язів, виразили співвідношення довжини м’яза до його площі поперечного перерізу математично в коефіцієнтах. Середні значення коефіцієнтів однойменних м’язів у контрольній групі на пріоритетному і другорядному боках відрізняються несуттєво, що вказує на збалансовану роботу: м’язи однаково «швидкі» і однаково «сильні». У порівнянні з показниками контрольної групи в першій групі пацієнтів намітилася тенденція до більш вираженої різниці у фізичних якостях м’язів: в одних починає переважати сила, а в інших – швидкість. Клінічно це проявляється на початковій стадії стирання твердих тканин зубів. Зниження показників коефіцієнтів скроневого і жувального м’язів у другій групі в порівнянні з контрольною вказує на зменшення довжини м’язів. Поступове підвищення коефіцієнтів крилоподібного латерального м’яза від першої до другої групи і на пріоритетному, і на другорядному боці жування вказує на більшу його довжину відносно площі перерізу, а отже, набуття ним якості «швидкості». У пацієнтів третьої групи яскравіше помітна різниця в коефіцієнтах співвідношення і з контрольною групою, і між пріоритетним та балансуючим боком. Усе дужче скроневий і жувальний м’язи набувають фізичної якості «сили», а крилоподібні м’язи – «швидкості». Примітним є збільшення коефіцієнтів крилоподібних м’язів у пацієнтів другої та третьої груп на другорядному боці в порівнянні з пріоритетним боком жування. Порушення рівноваги між фізичними якостями м’язів «сила» і «швидкість» впливає на розвиток патологічного стирання зубів; Using the Bernoulli principle, the muscles that raise, laterally shift, and advance the mandible were studied. The biomechanical component of the pathogenesis of pathological tooth abrasion was revealed. The role of "fast" and "strong" muscles in the process of excessive abrasion of hard tissues is revealed. Applying the Bernoulli principle to the study of muscles, the ratio of muscle length to its cross-sectional area was expressed mathematically in terms of coefficients. The average values of the coefficients of the same muscles in the control group on the priority and secondary sides differ insignificantly, which indicates a balanced work: the muscles are equally "fast" and equally "strong". Compared to the control group, the first group of patients showed a tendency to a more pronounced difference in the physical qualities of the muscles: strength begins to prevail in some, and speed in others. Clinically, this is manifested at the initial stage of abrasion of hard tooth tissues. A decrease in the temporalis and masseter muscle coefficients in the second group compared to the control group indicates a decrease in muscle length. The gradual increase in the ratios of the wing-shaped lateral muscle from the first to the second group on both the priority and secondary sides of chewing indicates its greater length relative to the cross-sectional area, and therefore, the acquisition of the quality of "speed". In patients of the third group, the difference in the ratio coefficients with the control group and between the priority and balancing sides is more pronounced. Increasingly, the temporalis and masseter muscles acquire the physical quality of "strength", and the wing-like muscles - "speed". It is noteworthy that the coefficients of the wing-shaped muscles in patients of the second and third groups on the secondary side are increased compared to the priority side of chewing. Violation of the balance between the physical qualities of the muscles "strength" and "speed" affects the development of pathological tooth abrasion.
  • Документ
    Альтернатива діагностичного методу при обстеженні пацієнтів із дисфункцією скронево-нижньощелепного суглоба
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Лунькова, Юліана Станіславівна; Дворник, Валентин Миколайович; Тесленко, Олександра Іванівна; Ілляшенко, Юлія Іванівна; Лугова, Любов Олександрівна; Перепелова, Тетяна Василівна; Lunkova, Y. S.; Dvornyk, V. M.; Teslenko, O. I.; Illiashenko, Y. I.; Luhova, L. O.; Perepelova, T. V.
    Протягом багатьох років науковці порівнювали ефективність, досліджували точність і дієвість, останні тенденції й досягнення у візуалізації щелепно-лицевих захворювань для діагностики хвороб скронево-нижньощелепного суглоба. Своєчасна й точна діагностика хвороб скронево-нижньощелепного суглоба актуальна тому, що порушення зубощелепної системи можуть стати обтяжливим фактором при цілому комплексі стоматологічних захворювань. Метою роботи було визначення найбільш інформативного методу для діагностики розладів скронево-нижньощелепного суглоба. Для досягнення поставленої мети було передбачено виконання завдання: порівняти методи діагностики захворювань скронево-нижньощелепного суглоба. У даній роботі було проведено порівняння різних методів діагностики захворювань скронево-нижньощелепного суглоба і виявлення їхніх позитивних і негативних якостей, переваг і недоліків. Методи дослідження: інтраоральна радіографія, стоматологічна панорамна рентгенотомографія, багатодетекторна комп’ютерна томографія, конусно-променева комп'ютерна томографія, панорамна радіографія, телерентгенографія, ультразвукова ехографія, інфрачервона термографія, аудіодіагностика: методика аускультації скронево-нижньощелепного суглоба за допомогою електронного стетоскопа й артрофонографія, електроміографія, аксіографія, магнітно-резонансна томографія. За результатами дослідження встановлено, що магнітно-резонансну томографію називають «золотим стандартом» у дослідженні захворювань скронево-нижньощелепного суглоба на підставі того, що кількість досліджень, які зазвичай виконуються в повсякденній клінічній практиці, недостатня для проведення повноцінної діагностики скронево-нижньощелепного суглоба.
  • Документ
    Актуальний погляд на проблему повторного протезування
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-12) Рамусь, Артем Михайлович; Король, Дмитро Михайлович; Рамусь, Михайло Олександрович; Курило, Володимир Олександрович; Ramus, A. M.; Korol, D. M.; Ramus, M. O.; Kurylo, V. O.
    Представлене дослідження висвітлює актуальність проблеми повторного протезування за резуль-татами аналізу наукової літератури. Враховуючи те, що забезпечення високого рівня стоматологічного здоров'я є основною метою ортопедичного лікування, питання перепротезування стає вкрай важливим аспектом як для пацієнтів, так і для лікарів. У цьому контексті вкрай важливою є проблема всеохоплюючого моніторингу стану зубощелепної системи та можливі заходи профілактики ускладнень при користуванні зубними протезами.Основною метою дослідження є визначення сучасних наукових тенденцій за результатами аналізу літературних даних, з використанням семантичних можливостей пошукової бази Google. Виходячи з цього, було сформульовано основні завдання, а саме: визначення обсягу наукової інформації в Інтернеті, оцінка впливу зміни пошукових запитів на якість інформації і виділення найбільш актуальних літературних джерел для подальшого аналізу та узагальнення інформації. У статті висвітлюється методологія пошуку і аналізу наукової інформації за темою, що торкається питань повторного ортопедичного лікування. Алгоритм дослідження передбачав створення різних пошукових запитів, включаючи україномовні та англійські варіанти, а також використання абревіатури "PDF" і слова "стаття/article" для покращення результатів пошуку. Автори вивчали кількісні та якісні зміни за результатами пошуку та визначали найбільш ефективні підходи до семантичного пошуку. Одержані результати демонструють неоднорідність впливу різних варіантів побудови семантичних словосполучень, що залишається характерною як в україномовному так і в англомовному сегментах. Пошукові результати доводять значну актуальність даної теми, оскільки була виявлена значна кількість результатів, що максимально відповідають заданій тематиці. Зміна ключових словосполучень шляхом додавання абревіатури PDF або слова "стаття", впливає на кількість знайдених результатів, хоча ці зміни не завжди передбачувані. Важливо відзначити, що результати пошуку в англомовному сегменті переважають не лише кількісно, але й мають вищу якість виявлених літературних джерел, що робить саме англомовні джерела найбільш корисними з точки зору поставленої мети.
  • Документ
    Цефалометричний аналіз на основі конуснопроменевої комп’ютерної томографії (огляд літератури)
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Виженко, Євгеній Євгенович; Vyzhenko, Ye. Ye.
    Проведення цефалометричного аналізу є невід’ємною складовою в діагностиці зубощелепних аномалій. Неточності при ідентифікації орієнтирів на двовимірних зображеннях можуть приводити до похибок при вимірах. Тривимірний аналіз на базі конусно-променевої комп’ютерної томографії розширює діагностичні можливості в клінічній практиці. В електронній базі даних PubMed за період з 2017 року по 1 вересня 2023 року проведено аналіз наукової літератури за ключовими словами: цефалометричний аналіз і конусно-променева комп’ютерна томографія, в яких описано методики та статистично доведена ефективність проведення цефалометрії основі конусно-променевої комп’ютерної томографії. Серед обраних 30 наукових праць проведено аналіз та систематизацію статей за наступними напрямками: надійність тривимірних орієнтирів денто-альвеолярних і скелетних структур на конусно-променевої комп’ютерної томографії; ефективність цефалометричного аналізу на основі конусно-променевої комп’ютерної томографії в порівнянні зі звичайними двовимірними рентген цефалограмами; порівняння цефалометричного аналізу на основі конусно-променевої комп’ютерної томографії та проведених за допомогою інших додаткових методів дослідження. Численні дослідження підтверджують високий рівень точності та надійності проведення цефалометричного аналізу на основі конусно-променевої комп’ютерної томографії, який розширює діагностичні можливості в ортодонтії та створює перспективні напрямки подальшого удосконалення. Висновки: надійність вимірів залежить від рівня досвіду лікаря. Якщо за допомогою конусно-променевої комп’ютерної томографії отримано адекватні дані для ортодонтичного аналізу, додаткові цефалометричні рентгенограми не потрібні. Перспективними напрямками є вивчення робіт, заснованих на зниженні дозі іонізуючого опромінення.
  • Документ
    Тактика лікаря-стоматолога під час ортопедичного лікування різними конструкціями протезів за нестандартних клінічних ситуацій
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-12-25) Дворник, Валентин Миколайович; Кузь, Гельфіра Маліківна; Тесленко, Олександра Іванівна; Добровольська, Оксана Володимирівна; Кузь, Віталій Сергійович; Недашківський, Костянтин Юрійович; Марченко, Костянтин Валентинович; Dvornyk, V. M.; Kuz, H. M.; Teslenko, O. I.; Dobrovolska, O. V.; Kuz, V. S.; Nedashkivskyi, K. Yu.; Marchenko, K. V.
    У клініці ортопедичної стоматології у виборі різних конструкцій протезів обов’язковим є врахування стану елементів протезного ложа, а саме: наявність, кількість і розташування зубів, характеристика слизової оболонки, а також кісткової основи. У деяких пацієнтів спостерігаються симетричні кісткові утвори (торуси) по внутрішній поверхні нижньої щелепи різної форми й величини із вираженим піднутренням чи без нього. Ці альвеолярні торуси не завдають шкоди пацієнтам, неболючі, про їх наявність пацієнти отримують інформацію на прийомі в лікаря для професійного огляду, за необхідності лікування зубів чи протезування ротової порожнини. Виготовленню незнімних конструкцій вони не заважають. Наявність екзостозів є протипоказанням до протезування знімними протезами й потребує спеціальної хірургічної підготовки. Якість виготовлення протезів таким пацієнтам залежить від стану тканин протезного ложа, методики одержання відбитка, якості відбиткових і базисних матеріалів, лабораторних етапів зуботехнічної роботи, досвіду користування знімними конструкціями, психологічного стану пацієнта, його характерологічних особливостей і багатьох інших факторів. Користування знімними протезами ускладнене внаслідок виникнення травматичного протезного стоматиту й потребує неодноразової корекції базису. Корекцію протезів для усунення ділянок підвищеного тиску виконують у день накладання протезів, а також повторно під час контрольних відвідувань. Особливу увагу необхідно звертати на ділянки протезного ложа з наявними екзостозами під тонким шаром слизової оболонки, на мéжі протезів, а також оклюзійні контакти. Метою дослідження стало визначення тактики лікаря-стоматолога-ортопеда в нестандартних клінічних ситуаціях за наявності кісткових утворів, що змінюють конфігурацію щелеп. Завдання передбачали всебічне обстеження пацієнтів, визначення показань до спеціальної підготовки до протезування й обґрунтування вибору методу ортопедичного лікування, зокрема протезування з опорою на дентальних імплантатах. У процесі виконання роботи проаналізовано ортопантомограми, комп’ютерну томографію щелеп із наявними кістковими утворами й несприятливими клінічними умовами для протезування, вивчено діагностичні моделі, проведено паралелометрію. У випадках, коли в пацієнтів наявні численні кісткові утвори, є необхідність вирівнювання форми альвеолярного відростка зі значним видаленням кістки, що надалі прискорює процеси атрофії, ускладнює чи унеможливлює протезування. У зв’язку з цим тактика лікаря-стоматолога має бути гнучкою у виборі й обґрунтуванні методу ортопедичного лікування пацієнтів з альвеолярними торусами й екзостозами. Обов’язковою має бути співпраця лікарів-стоматологів-ортопедів, хірургів і онкологів.
  • Документ
    Формування практичних навичок у студентів-іноземців під час навчання на кафедрі пропедевтики хірургічної стоматології
    (Полтавський державний медичний університет, 2023-12) Колісник, Інна Анатоліївна; Панькевич, Артур Іванович; Гоголь, Андрій Михайлович; Новіков, Вадим Михайлович; Резвіна, Катерина Юріївна; Коросташова, Марія Анатоліївна; Kolisnyk, I. A.; Pankevych, A. I.; Hohol, A. M.; Novikov, V. M.; Rezvina, E. Yu.; Korostashova, M. A.
    Метою навчання у ВНЗ – є випуск висококваліфікованих, конкурентоспроможних молодих спеціалістів, здатних до новацій, самовдосконалення і постійного розвитку. Засвоєння теоретичного матеріалу, уміння аналізувати, здійснювати пошук і обробку отриманої інформації, є неодмінно важливими цілями, однак зміст медичної освіти не може бути зведеним лише до теоретичних знань, а обов’язково має забезпечувати оволодіння практичними навичками. Зважаючи на те, що навчання студентів-іноземців здійснюється у дистанційному форматі у зв’язку із військовим станом у країні, оволодіння практичними навичками цими студентами має певні труднощі. Тому аналіз проблем і перспектив формування практичних навичок у студентів іноземців на кафедрі пропедевтики хірургічної стоматології наразі є одним із актуальних питань. Принцип оволодіння практичними навичками закладений у стандартах вищої стоматологічної освіти: освітньо-кваліфікаційній характеристиці (ОКХ), освітньо-професійній програмі (ОПП) і перевіряється стандартизованими засобами оцінювання теоретичних знань і вмінь – "Крок-2. Стоматологія", а також під час об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ) зі стоматології. Під час практичних занять передбачається перевірка теоретичних знань, що здійснюється як тестуванням студентів, так і усним опитуванням, а також відпрацювання практичних навичок, що може бути забезпечено роботою на фантомах, а також участю у обстеженні та клінічному розборі хворих у клінічному залі. Під час очного навчання студенти відвідують клінічний зал разом із викладачем, беруть участь у прийомі пацієнтів, заповненні медичної документації, асистують, описують рентгенограми, мають змогу обрати анестезію та інструментарій для видалення зуба. Викладач демонструє різні маніпуляції, коментуючи та пояснюючи кожну з них. Після цього студенти відпрацьовують практичні навички на черепі, щелепі, муляжах, повторюючи за викладачем або ж з його допомогою. Студенти-іноземці змушені навчатися дистанційно не мають таких можливостей, тому ми вирішили створити для них умови, наближені до реальних. Використання ноутбука у мережі WiFi дозволяє експлуатувати його у клінічному залі і так само, як вітчизняним студентам демонструвати прийом пацієнта: опитування, огляд, основні методи обстеження, вибір анестезії та підбір інструментарію. Однак мала площа операційного поля, особливо при внутрішньоротових втручаннях не забезпечують достатнього огляду при використанні ноутбука і не дають змоги викладачеві детально показати те чи інше оперативне втручання. Для вирішення даної проблеми ми використовуємо телефон, який синхронізуємо з ноутбуком. Телефон слугує у якості камери, що дозволяє докладно знімати операційне поле і транслювати зображення на екран студентам. Таким чином, умови стають наближеними до реальних. Студенти бачать усі етапи оперативного втручання з поясненням викладача, мають змогу приймати участь у дискусії під час прийому пацієнта. Демонстрація виконання маніпуляції викладачем є першим кроком до засвоєння практичних навичок. На жаль, дистанційно студенти не можуть відпрацювати та продемонструвати навички, але відмінне володіння теоретичним матеріалом і розуміння необхідних дій в подальшому допоможуть студентам у їх засвоєнні. Далі під час занять для закріплення матеріалу здійснюється покрокове обговорення оперативних втручань, що дозволяє зацікавити та залучити усіх присутніх студентів до дискусії та перевірити рівень знань студентів. Нажаль викладачі в змозі лише візуалізувати та докладно прокоментувати виконання тих чи інших маніпуляцій. Проте, навіть часткове вирішення цієї складової у вигляді обґрунтування та демонстрації алгоритму, створює стійкий аргумент для подальшого вивчення хірургічної стоматології, та досягнення кінцевих цілей навчання лікаря стоматолога.