Наукові праці. Кафедра фізіології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Cardiovascular system indices’ peculiarities in the Indians(Івано-Франківський національний медичний університет, 2025) Mohamme, F.; Hanan, M.; Muhammad, A.; Brahmanand, G.; Tkachenko, О.; Ткаченко, Олена Вікторівнаthere is cardiovascular pathology epidemy with earlier onset, unfavorable prognosis and trigger factors bigger amount in India. Hypertension affects nearly 18 mln of the Indians yearly with prevalence 22,6% of the population. The authors analyzed modern literature on cardiovascular peculiarities in the Indians in norm and the factors contributing in pathological conditions patterns. Materials and methods comprised scientific literary sources for 2019-2025 on the topic. The authors found age, gender, urbanization, social factors, ANS activity peculiarities as well as typological aspects to be the ones defining cardiovascular system functioning in norm and pathology in the Indians.Документ Професійно-педагогічна діяльність викладача закладу вищої освіти: аспекти майстерності та саморозвитку(Полтавський національний педагогічний університет ім В.Г.Короленка, 2025) Шарлай, Наталія Миколаївна; Соколенко, Валентина МиколаївнаПедагогічна майстерність викладача медичного закладу вищої освіти є визначальним чинником якісної професійної підготовки майбутніх лікарів. Її розвиток передбачає синергію педагогічної та клінічної складових, орієнтацію на студентоцентризм, практичну спрямованість освітнього процесу, міждисциплінарність і впровадження інноваційних методів навчання. У сучасних умовах підвищується значущість формування викладачів нового типу носіїв не лише фахових знань, а й високої педагогічної культури, готових до безперервного професійного саморозвитку.Документ Динаміка ролі викладача вищої школи за сучасних умов(Полтавський національний педагогічний університет ім В.Г.Короленка, 2025) Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія МиколаївнаРеформування системи вищої освіти України, посилення уваги до забезпечення якості освітніх послуг, дотримання принципів академічної доброчесності та інтеграція до Європейського простору вищої освіти актуалізували дискусію щодо трансформації ролей і функцій викладача. У сучасних умовах передача готового знання перестає бути основною метою викладання. Натомість студент дедалі більше розглядається як активний суб’єкт навчального процесу, співучасник його вдосконалення та осмислення. Інтеграція до європейського освітнього простору вимагає підвищення якості освітніх програм, формування у студентів ключових компетентностей, мотивації до безперервного навчання, самоосвіти та саморозвитку. Водночас зростає потреба у впровадженні інноваційних підходів до навчання, забезпеченні академічної мобільності та розвитку освітнього середовища, орієнтованого на партнерську взаємодію між усіма учасниками освітнього процесу. У таких умовах змінюються й функції викладача: від традиційного транслятора знань — до фасилітатора, наставника, модератора навчальної діяльності студентів. Це передбачає готовність до змін, високий рівень професійно-педагогічної культури, володіння іноземними мовами, навичками роботи з інформаційними ресурсами, критичним мисленням, гнучкістю, мобільністю та креативністю. Ефективність освітньої, наукової, методичної та виховної діяльності безпосередньо залежить від здатності викладача адаптуватися до нових умов і активно долучатися до процесів трансформації вищої освіти.Документ Hemoglobinopathies types and their peculiarities in Morocco(Полтавський державний медичний університет, 2025) Baidi, A.; Bourtal, Y.; Assali, Y.; Maatof, Ou.; Tkachenko, O.; Ткаченко, Олена Вікторівна; Tkachenko, O.There are two forms of thalassemia – alpha- and beta-, though clinically thalassemia is divided into minor, intermediate and major. Beta-thalassemia rate is 6-7% in Morocco (S.S. Khandker, 2023) with prevalence in Casablanca 5% among all cities (S. El Kababi, 2019), alpha-thalassemia 0,96%, particularly in the North (A.Laghmich et al., 2019), minor form 1,2% in a whole country. Carriers rate is 6,5% on beta-thalassemia (N.Marzouki, 2022), alpha-thalassemia 0,30% (I.Belmokhtar et al., 2025) and 8% on both thalassemia types (A.Laghmich et al., 2019). Morocco East became thalassemia region after its North and West (I.Belmokhtar et al., 2022). In Rabat, there was a research set which results demonstrated beta-thalassemia major dependence on HLA antigens of both I and II class (S. Ouadghiri et al., 2024). Novel beta-thalassemia variants (C6(-G) and -83(A>G) as well as Hb structural variant D-Ouled Rabah have been discovered first in Morocco. Beta-thalassemia represents the most widely-distributed hemoglobinopathy in Morocco while hemoglobinosis C takes the second position, alpha-thalassemia the third, hemoglobinosis G-Philadelphia - the fourth, D-Ouled Rabah and O-Arab the fifth one (I.Belmokhtar et al., 2025). Morocco has hemoglobinosis C representing mutant Hb with glutaminic acid replacement into lysine in its beta-chain 6 th position. Moroccan people have not only softer heterozygous form with no anemy but also harder homozygous form with moderate hemolytic anemy and Hb crystals in blood smears. Hemoglobinosis C is distributed in Southern Morocco at a greater extent (N.Marzouki, 2022). A combination between these Hb types represents more difficult pathological condition by course than separate hemoglobinoses. There are the data according to which beta-thalassemia can be in a complex with hemoglobinoses C and S with especially hard form of the disease, met in Eastern Morocco mainly (I.Belmokhtar, 2022), except Southern part of the country. Northern Moroccan city Kenitra is distinguished by sickle cell syndromes or hemoglobinosis S in children. Sickle-cell anemy carriers rate is 6,5% and morbidity 80% in the North and 10,5% in other parts of the country (N.Marzouki, 2022).Документ Hormonal profile peculiarities on pancreatic, thyroid and suprarenal hormones in nigeria(Полтавський державний медичний університет, 2025) Yussif, A.; Entonu, P.; Tkachenko, O.; Ткаченко, Олена Вікторівна; Tkachenko, O.Approximately 4,5% of Nigerians had diabetes mellitus in 2019 (O.Oguejiofor et al., 2019). Insulin-dependent diabetes mellitus comprises only less than 3% of all the patients, had double increase from 2019th values and showed 21,7% of people (M.Adeyemi Olamoyegun et al., 2024), approximately 3,9 mln in 2019 and will be almost 6 mln by 2045 by forecasting (C.E. Nwator et al., 2024). Mostly Nigerian people between 41 and 60 years get sick (O.O.Adevumi et al., 2022). Elevating in fasting blood glucose and glycosylated Hb more than 6,5% are met rather often in Nigeria whiledefining latent and even non-hidden diabetes mellitus, especially in urban populations (C.N. Okafor et al., 2021). Thyroid diseases take the second position among endocrinopathies worldwide as a whole and in Nigeria particularly with a rate of hyperthyreoidism approximately 60% and hypothyreoidism 40% (E.N.Okafor et al., 2019; B.T.Abera et al., 2021), euthyreoid goiter 53% and subclinical hyperthyreoidism 1-2% (J.O. Edah et al., 2023). Thyroid insufficiency impacts onto carbohydrate metabolism at insulin-independent diabetes mellitus at a greater extent than in people without diabetic mellitus (A.K. Jimoh et al., 2022). Water purifiers can disturb iodine capture by thyroid gland (G.Lisko et al., 2020). Nigerian females get sick on Graves’ disease at a greater extent than males (E.N.Okafor et al., 2019), even with ratio 5:1 on it (A.O. Ogbera et al., 2024) and 20:1 on all thyroid problems (J.O. Edah et al., 2023). Adrenal insufficiency has not only acquired but inheritant character (T.R.P.Mofokeng et al., 2022). Approximately 30-32% of the patients were reported to have low baseline serum cortisol level (I.E.Akase et al., 2019). Cushing’s syndrome was reported to be in adolescent girls (A.E.Edo et al., 2022), adult females (R.Mumini et al., 2024) with female:male ratio 4-5:1 (K.A.A. Abolanle et al., 2020), more seldom morbidity in children. As a whole, it is considered to be met relatively rarely in Nigerian population (R.Mumini et al., 2024).Документ Монографія «Вплив екзогенних чинників на соматичне здоров'я та автономну нервову регуляцію у дітей та молоді»(Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій, 2025) Коровіна, Лідія Дмитрівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Козакевич, Вероніка КлавдіївнаДокумент Morphological features of the submucosal glands of the rat duodenum under the effect of the complex of food additives(2025) Shevchenko, Kostiantyn; Yeroshenko , Galina; Grygorenko, Alona; Klepets, Olena; Riabushko, Olena; Sokolenko, Valentyna; Sharlai, Nataliia; Шевченко, Костянтин Васильович; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Клепець, Олена Вікторівна; Рябушко, Олена Борисівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія МиколаївнаAim. To establish the dynamics of changes in the morphometric parameters of the acini of the submucosal glands of the rat duodenum under normal conditions and under the complex effect of food additives.Materials and methods. The study involved 84 sexually mature male rats, of which 14 animals made up the control group. They consumed drinking water and were orally administered physiological saline, while 70 rats in the experimental group were administered 0.6 mg/kg sodium nitrite, 20 mg/kg monosodium glutamate and 5 mg/kg Ponceau 4R in 0.5 ml of distilled water orally once a day. The animals were withdrawn from the experiment after 1, 4, 8, 12 and 16 weeks. After euthanizing the animals, pieces of the duodenal wall were fixed in formalin and embedded in paraffin. The sections, stained with hematoxylin and eosin, were examined using a digital microscope. Statistical processing of morphometric data was performed using Excel software.Results. The consumption of the complex of food additives in the early stages of the experiment was manifested by a significant increase in the outer diameter of the ducts and the height of the epithelial cells by 33.33%, compared to the control group of animals (p<0.05). This was a sign of compensatory enhancement of the secretory activity of Brunner’s gland cells in response to the presence of metabolites in the lumen of the duodenum. Subsequently, restructuring of the secretory apparatus was established in favor of carbohydrate production. The increased secretory activity led to the depletion of the glandular secretory apparatus by the end of the experiment, with the height of the epithelial cells being by 3.83% significantly lower than in the control group of animals, along with the development of desquamation phenomena and leukocyte infiltration.Conclusions. The consumption of monosodium glutamate, sodium nitrite and Ponceau 4R leads to changes in the morphometric parameters of the acini of the glands in response to the presence of metabolites in the lumen of the duodenum and a general reaction caused by the components of the complex. Due to the inability to recover through compensatory- repair mechanisms of the body, depletion of the glandular secretory apparatus, desquamation of the secretory epithelium, and leukocyte infiltration was established Мета. Встановити динаміку змін морфометричних показників кінцевих відділів залоз підслизової основи дванадцятипалої кишки щурів в нормі та при комплексній дії харчових добавок. Матеріали та методи. У роботі були використані 84 статевозрілі щури-самці, з яких 14 тварин складали контрольну групу, та вживали питну воду і отримували перорально фізіологічний розчин, а 70 шурам експериментальної групи вводили 0.6 мг/кг нітриту натрію, глутамат натрію в дозі 20 мг/кг, та в дозі 5 мг/кг Понсо 4R в 0.5 мл дистильованої води 1 раз на добу перорально. Тварин виводили з експерименту через 1, 4, 8, 12 та 16 тижнів. Після евтаназії тварин шматочки стінки 12-палої кишки, фіксовані у формаліні ущільнювали у парафін. Після забарвлення гематоксиліном та еозином зрізи вивчали за допомогою цифрового мікроскопу. Статистичну обробку морфометричних даних проводили з використанням програми Exсel.Результати. Вживання комплексу харчових добавок на ранніх термінах експерименту проявлялось достовірним збільшенням зовнішнього діаметра проток і висоти епітеліоцитів на 33,33%, порівняно з контрольною групою тварин (р<0,05), та було проявом компенсаторного збільшення секреторної активності клітин брунерових залоз у відповідь на появу метаболітів у просвіті 12-палої кишки. В подальшому відбувалась перебудова секреторного апарату на користь вуглеводів. Підвищення секреторної активності призвело до виснаження секреторного апарата залоз на кінець експерименту, висота епітеліоцитів була достовірно меншою за значення в контрольній групі тварин на 3,83%, а також до розвитку десквамаційних явищ та лейкоцитарної інфільтрації. Висновки. Вживання глутамату натрію, нітриту натрію та Понсо 4R призводить до зміни морфометричних показників кінцевих відділів залоз, у відповідь на появу метаболітів у просвіті 12-палої кишки, та загальною реакцією, викликаною дією складових комплексу, а внаслідок неспроможності до відновлення, за рахунок компенсаторно- відновлювальних реакцій організму, спостерігалось явище виснаження секреторного апарата залоз, десквамації секреторного епітелію на фоні лейкоцитарної інфільтрації.Документ Значення загальних компетентностей подальшій професійній діяльності для здобувачів спеціальності "Медична психологія" та методологія їх розвитку під час вивчення фізіології(Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Шевченко, Костянтин Васильович; Павленко, Ганна Петрівна; Yudina, K. Ye.; Sokolenko, V. M.; Sharlai, N. M.; Yeroshenko, G. A.; Shevchenko, K. V.; Pavlenko, H. P.Пріоритетом у розвитку медичної освіти України є модернізація державно-суспільної системи і загального управління якістю освіти, оновлення її змісту, форм і методів організації освітнього процесу, досягнення Україною рівня розвинених країн світу в аспекті професійної підготовки та інтеграції в міжнародний науковоосвітній простір. Зазначене вимагає значної модернізації та вдосконалення освітнього процесу, реалізації компетентнісного підходу та особистісно орієнтованої освітньої парадигми. Розвиток загальних компетентностей у здобувачів освіти спеціальності "Медична психологія" є важливим завданням для формування всебічно розвинених фахівців, здатних ефективно працювати в медичній сфері. A characteristic feature of modern society is its anthropocentric orientation, according to which the most important indicator of progress is the individual development of the personality: its abilities, thinking, satisfaction of cognitive requests and needs, ensuring rights and freedoms, etc. It also causes a sharp increase in the amount of information that needs to be realized, assimilated, processed in consciousness, and used in practice. At the same time, a large amount of information - ideas, theories, technologies - is rapidly changing, transforming, becoming obsolete. In this regard, the amount of knowledge acquired during training becomes too small after 3-5 years of professional activity. In most modern science-intensive industries, it is with such frequency that a radical renewal of professional knowledge occurs, competitive large enterprises require constant implementation of new implementations and methodological development and thus require constant readiness of applicants for professional changes and growth of general educational and technical levels. So, objectively, there is a need for comprehensive harmonious development of all people involved in production. Therefore, future specialists should be set on constant updating of their knowledge, professional skills and abilities, enrichment of experience of cognitive and practical activity, which is supported by appropriate value orientations. Thus, the process of professional training in relevant educational institutions should, first of all, be aimed at forming readiness for such activity, which is based on the individual's need for learning and improvement throughout life.Документ International faculty students’ cross-cultural adaptation components and its encouraging pathways(Полтавський державний медичний університет, 2025) Tkachenko, O. V.; Ткаченко, Олена ВікторівнаThe article is dedicated to describing International faculty applicants’ cross-cultural adaptation components and its encouraging pathways. Attention is paid into pedagogical methods and approaches, essentiality to use soft skills in educative activity at International faculty. Using the lexical schemes, some languages, inter- and intra-disciplinary integration at the lessons belong to some pedagogical means. Also using maximal individual approach on the base of International applicants’ personal features and needs reflexy should be mentioned. Lingual-cultural adaptation is noted as separate type of cultural and cross-cultural adaptation of International students. Стаття присвячена опису компонентів крос-культуральної адаптації абітурієнтів міжнародного факультету та шляхів, якi сприяють ïй. Приділено увагу педагогічним методам і підходам, важливості використання soft skills у навчальній діяльності на міжнародному факультеті. Використання лексичних схем, деяких мов, між- та внутрішньопредметноï інтеграціï на уроках належать до певних педагогічних засобів. Також варто відзначити використання максимально індивідуального підходу з урахуванням рефлексії особистісних особливостей і потреб студентів мiжнародного факультету. Лінгво-культуральна адаптація виділена як окремий вид культуральної та міжкультуральної адаптації іноземних студентів.Документ International faculty students’ active self-work at physiology department as a factor of deep knowledge managing(Полтавський державний медичний університет, 2025) Vesnina, L. E.; Zaporozhets, T. M.; Tkachenko, O. V.; Sokolenko, V. M.; Sukhomlyn, Т. А.; Sukhomlyn, А. А.; Mishchenko, S. V.; Весніна, Людмила Едуардівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Міщенко, Сергій ВіталійовичThe article is devoted to some peculiarities of International students’ self-work organization, its problems and role in gaining the deep knowledge to provide effective knowledge survival. The authors analyze some approaches and methods of International faculty students’ self-work improvement implemented in an educative process at Physiology department in part activity in Google-class, taking the applicants’ individual peculiarities into consideration, using vast intra- and inter-disciplinary integration with especial accent on the topic studied applied significance. The authors emphasize essentiality to combine self-work optimal organization with creating favorable conditions to provide this students’ activity artistic character. Стаття присвячена деяким особливостям органiзацiï самостiйноï роботи студентiв мiжнародного факультету, ïï проблемам та ролi у здобуттi поглиблених знань для забезпечення ефективноï витривалостi знань. Автори аналiзують деякi пiдходи та методи покращення самостiйноï роботи студентiв мiжнародного факультету в освiтньому процесi на кафедрi фiзiологiï, зокрема, активнiсть в Гугл-класi, прийняття до уваги iндивiдуальних особливостей пошукувачiв, використання значноï iнтра- та iнтердисциплiнарноï iнтеграцiï з особливим акцентом на прикладному значеннi теми, яка вивчається. Автори пiдкреслюють важливiсть комбiнувати оптимальну органiзацiю самостiйноï робот iз створенням благоприємних умов для забезпечення творчого характеру цiєï активностi cтудентiв.Документ Актуальні питання індивідуалізації навчання в медичному університеті(Полтавський державний медичний університет, 2025) Весніна, Людмила Едуардівна; Жукова, Марина Юріївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Павленко, Ганна Петрівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Юдіна, Ксенія ЄвгеніївнаІндивідуалізація навчання в медичних університетах є важливим етапом розвитку системи медичної освіти. Індивідуалізація надає рівні можливості кожному здобувачу освіти для досягнення максимального успіху в навчанні та розвитку професійних здібностей, проте її впровадження стикається з низкою викликів і проблем, які потребують розв'язання. Перспективи розвитку цього процесу в медичних університетах є багатогранними і охоплюють як технологічні, так і педагогічні аспекти. Individualization of education in medical universities is an important stage in the development of the medical education system. Individualization provides equal opportunities for each student to achieve maximum success in learning and development of professional abilities, however, its implementation faces a number of challenges and problems that need to be solved. The prospects for the development of this process in medical universities are multifaceted and cover both technological and pedagogical aspects.Документ Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти за використання розвивальних методів навчання здобувачів медичних ЗВО(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шарлай, Наталія Миколаївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Павленко, Ганна Петрівна; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Міщенко, Сергій Віталійович; Шевченко, Костянтин ВасильовичСистема вищої освіти України і зміни в сучасному суспільстві вимагають особливої уваги до професійного навчання. Це потребує постійного оновлення змісту вищої професійної медичної освіти як однієї з важливих сфер людської діяльності, оскільки одним із найважливіших завдань нашого суспільства є формування, зміцнення, збереження й відновлення здоров’я людей. Higher education systems of Ukraine and changes in modern society require special attention to professional training. This requires constant updating of the content of higher professional education. Education is one of the important spheres of human activity. One of the most important tasks of our society is the formation, strengthening, preservation and restoration of the health of society.Документ Роль формування навичок ораторського мистецтва для студентів і викладачів закладів вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025) Соколенко, Валентина Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Коковська, Оксана ВалеріївнаПровідними напрямами вдосконалення підготовки студентів мають стати розвиток творчих здібностей, активності й самостійності; забезпечення держави кваліфікованими, ініціативними кадрами, які будуть мати ґрунтовну теоретичну й практичну підготовку зі спеціальності, зможуть самостійно розв’язувати професійно важливі проблеми; формування у студентів прагнення до неперервної самоосвіти, здатності постійно оновлювати наукові знання і вміння, швидко адаптуватися до змін і коригувати професійну діяльність. The main areas of improvement of students' training should be: development of creative abilities, activity and independence of students; providing the state with qualified, proactive personnel who will have thorough theoretical and practical training in the specialty, will be able to independently solve professionally important problems; formation of students' desire for continuous self-education, capable of constantly updating scientific knowledge and skills, quickly adapting to changes and adjusting professional activityДокумент Сучасне викладання і проблеми вивчення фізіології студентами медичного університету(Полтавський державний медичний університет, 2025) Запорожець, Тетяна Миколаївна; Сухомлин, Тетяна Анатолійович; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Коровіна, Лідія ДмитрівнаСучасне викладання фізіології – важлива частина медичної науки, бо закладає основу для розуміння складної роботи людського організму. Щоб досягти успіху в цьому предметі, вкрай важливо мати комплексний план навчання фізіології. Застосовуючи комплексний підхід, установлюючи зв’язки з практичним застосуванням своїх знань, студенти можуть розкрити справжній потенціал фізіологічної науки. Modern teaching of physiology is an important part of medical science. In order to succeed in this subject, it is extremely important to have a comprehensive plan for studying physiology. Applying a comprehensive approach, establishing connections with the practical application of their knowledge and engaging in active learning of physiological science.Документ Міждисциплінарна інтеграція при викладанні фізіології як елемент практично-орієнтованого навчання(Полтавський державний медичний університет, 2025) Весніна, Людмила Едуардівна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Коковська, Оксана Валеріївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Жукова, Марина Юріївна; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Міщенко, Сергій ВіталійовичМіждисциплінарна інтеграція в сучасній вищій медичній освіті стала важливим підходом, що дозволяє поєднати знання з різних дисциплін, необхідні для комплексного розуміння здоров’я й розвитку патологічних станів. Interdisciplinary integration in modern higher medical education is an important approach that allows combining knowledge from different disciplines necessary for a comprehensive understanding of health and the development of pathology.Документ Особливості набуття soft skills у медичних закладах вищої освіти під час воєнного стану(Полтавський державний медичний університет, 2025) Весніна, Людмила Едуардівна; Коковська, Оксана Валеріївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Сухомлин, Тетяна Анатолійович; Шарлай, Наталія Миколаївна; Ткаченко, Олена Вікторівна; Сухомлин, Андрій Анатолійович; Юдіна, Ксенія Євгеніївна; Міщенко, Сергій ВіталійовичРозглянуто особливості формування й розвитку soft skills у медичних закладах вищої освіти в складних умовах воєнного стану. Зауважено, що сучасні вимоги до підготовки науково-педагогічних працівників вимагають засвоєння не тільки професійних компетенцій (hard skills), а й надпрофесійних (soft skills). Обгрунтовується значення формування soft skills протягом освітнього процесу в вищій медичній школі. Установлено, що soft skills можна й потрібно ефективно розвивати в закладі вищої медичної освіти The features of the formation and development of soft skills in medical institutions of higher education in the difficult conditions of martial law are considered. It is noted that modern requirements for the training of scientific and pedagogical workers require the acquisition of not only professional competencies (hard skills), but also supra-professional (soft skills). The importance of the formation of soft skills during the educational process in a higher medical school is substantiated. It is established that soft skills can and should be effectively developed in a higher medical education institution.Документ Гендерна рівність в медицині та освіті. Особливість роботи чоловіків та жінок на кафедрі фізіології ПДМУ(2025) Сухомлин, Андрій Анатолійович; Весніна, Людмила Едуардівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Міщенко, Сергій Віталійович; Sukhomlyn, A. A.; Vesnina, L. E. ; Zaporozhets, T. M.; Sukhomlyn, T. A.; Mischenko, S. V.Для інтеграції України в Європейський Союз, необхідно запроваджувати європейську систему цінностей. Важливою зміною суспільних відносин, викладеною в Угоді про асоціацію України з Європейським Союзом, є глибока трансформація гендерних відносин у суспільстві. Директиви Угоди чітко визначають принципи рівного ставлення до людей різних статей. В Угоді також затверджується необхідність рівного доступу та рівних можливостей обох статей у сфері освіти та медицини. Довгий час у сфері медицини переважали чоловіки. Але сьогодні великий відсоток серед здобувачів освіти та випускників закладів вищої медичної освіти становить саме жінки. Жінки у кількісному аспекті навіть переважають над чоловіками у медичній сфері. Але жінки не так активно просуваються по кар'єрних сходах, тому жінку-лікаря на керівній посаді зустрінеш не так часто. Прийти до гендерної рівності складно, але можливо та потрібно. Жінки та чоловіки в медицині рівні, про що говорить вислів «у лікаря немає статі». Потрібно сприймати та ставитись до всіх лікарів однаково, адже кожен з них готовий допомогти вам і у реанімаційному відділенні, і у операційній, і у кабінеті лікаря-терапевта. На кафедрі фізіології Полтавського державного медичного університету працюють представники обох статей, що забезпечує формування злагодженого та ефективного колективу. Фізіологія є обов'язковою освітньою компонентою більшості медичних навчальних закладів освіти. Вивчення фізіології, методів фізіологічних досліджень та їх показників, які інтерпретує лікар у своїй роботі відіграє важливу роль у підготовці майбутнього лікаря. Тому, важливу роль у підготовці студентів медичних освітніх закладів відіграє формування професійного, гармонійного колективу з представників обох статей. Ефективність роботи співробітників нашої кафедри, представленої представниками обох статей, які доповнюють один одного та сприяють формуванню збалансованого колективу, продемонстрована продуктивною роботою в складних умовах. Останніми роками, у зв’язку з пандемією COVID19 та широкомасштабною агресією РФ проти України, ускладнились умови роботи в університеті та підвищився рівень стресу. Наявність різногендерного, збалансованого колективу дозволило більш ефективно працювати, ефективно використовувати дистанційні методи у навчальній і науковій роботі та підвищити стресостійкість працівників. For the integration of Ukraine into the European Union, it is necessary to introduce a European system of values. An important change in social relations, set out in the Association Agreement between Ukraine and the European Union, is a profound transformation of gender relations in society. The directives of the Agreement clearly define the principles of equal treatment of people of different sexes. The Agreement also affirms the need for equal access and equal opportunities for both sexes in the field of education and medicine. For a long time, the field of medicine was dominated by men. But today, a large percentage of students and graduates of higher medical education institutions are women. In quantitative terms, women even outnumber men in the medical field. But women do not move up the career ladder so actively, so you will not meet a female doctor in a leadership position so often. It is difficult to achieve gender equality, but it is possible and necessary. Women and men are equal in medicine, as the saying goes "a doctor has no gender." You need to perceive and treat all doctors equally, because each of them is ready to help you in the intensive care unit, in the operating room, and in the general practitioner's office. Representatives of both sexes work at the Department of Physiology of Poltava State Medical University, which ensures the formation of a harmonious and effective team. Physiology is a mandatory educational component of most medical educational institutions. The study of physiology, methods of physiological research and their indicators, which the doctor interprets in his work, plays an important role in the training of a future doctor. Therefore, an important role in the training of students of medical educational institutions is played by the formation of a professional, harmonious team of representatives of both sexes. The effectiveness of the work of the employees of our department, represented by representatives of both sexes, who complement each other and contribute to the formation of a balanced team, is demonstrated by productive work in difficult conditions. In recent years, due to the COVID-19 pandemic and the large-scale aggression of the Russian Federation against Ukraine, working conditions at the university have become more difficult and stress levels have increased. The presence of a diverse, balanced team has allowed for more efficient work, the effective use ofdistance learning methods in educational and scientific work, and increased stress tolerance of employeesДокумент Сучасні підходи до навчання та забезпечення культури якості освіти у вищій школі(Полтавський національний педагогічний університет ім В. Г. Короленка, 2025) Шарлай, Наталія Миколаївна; Соколенко, Валентина Миколаївна; Весніна, Людмила Едуардівна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Павленко, Ганна Петрівна; Григоренко, Альона СергіївнаЗ упровадженням сучасних інформаційних та комунікаційних технологій у навчальний процес відкриваються нові можливості для покращення процесу викладання й навчання. Можемо стверджувати, що кожен із сучасних методів має свої особливості та переваги, проте жоден із них не можна назвати універсальним і таким, який може задовільнити будь якого студента. Для отримання оптимального результату від навчання бажано застосовувати комбіновані методи, щоб охопити та залучити до навчання більшу частину студентів.Документ Запровадження ресурсно-орієнтованого навчання при підготовці студентів-медиків на кафедрі фізіології: принцип 3D (доступність, діалог, динаміка)(Полтавський національний педагогічний університет ім В.Г. Короленка, 2025) Сухомлин, Андрій Анатолійович; Весніна, Людмила Едуардівна; Запорожець, Тетяна Миколаївна; Сухомлин, Тетяна Анатоліївна; Міщенко, Сергій ВіталійовичУ зв’язку з труднощами освітнього процесу, які виникли останніми роками, пов’язані з пандемією СOVID-19 та широкомасштабною агресією рф проти України, потребують нових підходів до організації навчального процесу. Сьогодні активно поширюється ресурсно-орієнтоване навчання здобувачів освіти у вищих навчальних закладах. Це необхідно для запровадження цілісного спрямування освітнього процесу на набування і засвоєння знань та опанування професійних навичок.Документ Професійно-педагогічна культура викладача закладу вищої освіти(Полтавський національний педагогічний університет ім В.Г. Короленка, 2025) Соколенко, Валентина Миколаївна; Шарлай, Наталія Миколаївна; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Шевченко, Костянтин ВасильовичФормування та розвиток вищої школи на сучасному етапі неможливий без самореалізації викладача та студента. Самореалізація викладача складається з багатьох компонентів, серед яких одним із найважливіших є педагогічна культура. Загострилася потреба у викладачах які здатні оперативно реагувати на сучасну освітню ситуацію, яка потребує все більш високого рівня професійної компетентності педагога як суб'єкта педагогічної діяльності, як творчої особистості, що володіє новітніми досягненнями наук про людину та інновацій.