Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 89
  • Документ
    Zollkrieg als instrument der аussenhandelspolitik zwischen den staaten: Geschichte und gegenwart
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Ядченко, Е. И.; Карабан, Д. Г.
    В статье анализируются понятия “таможенная война” и “экономические санкции”. Сначала на трёх примерах рассматривается явление “таможенная война”, сравниваются между собой несколько таможенных войн в исторической перспективе, выявляются их типологические черты. Затем разбирается явление экономических санкций и описывается их потенциал воздействия в ситуации регулирования международных политических конфликтов.;The concepts of "tariff war" and "economic sanctions" are analyzed in the article. First, using three examples, the phenomenon of "tariff war" is examined, several tariff wars are compared among themselves in the historical perspective, and their typological features are revealed. Then, the phenomenon of economic sanctions is analyzed and their potential for impact in the situation of regulation of international political conflicts is described.
  • Документ
    Аналіз зв’язків між словами англомовних багатокомпонентних термінів із робототехніки
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Шуневич, Б. І.
    Проведено аналіз видів, напрямів і структури з в ’язків між словами багатокомпонентних термінів із робототехніки з метою правильного вибору способу перекладу цих термінів українською мовою. Описано також роль організації навчального процесу на кафедрі технічного перекладу Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, щоб допомогти студентам правильно розуміти значення термінології з напрямів підготовки університету англійською та українською мовами.; The report deals with the analysis of connections types, directions and structures among words of multicomponent robotics terms for correct choice of translation means of these terms into Ukrainian. The role of educational process organization at the Department of Technical Translation in Lviv State University of Life Safety with the aim to help students in correct understanding English and Ukrainian terminology in different trends of training at our University is also described.; Проведен анализ видов, направлений и структуры связей между словами многокомпонентных терминов по робототехнике с целью правильного выбора способа перевода этих терминов на украинский язык. Описана также роль организации учебного процесса на кафедре технического перевода Львовского государственного университета безопасности жизнедеятельности, чтобы помочь студентам правильно понимать значение терминологии по направлениям подготовки университета на английском и украинском языках.
  • Документ
    Об аксиологическом компоненте коммуникативных умений иностранных студентов
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Шалаева, В. С.; Качинский, В. С.
    У статті розглядається питання про необхідність формування аксіологічного компонента комунікативних умінь іноземних студентів. Характеризуються цінності, що є основою аксіологічного спілкування. Аксіологічний компонент професійної підготовки представлений загальнокультурними і професійними компетенціями. До них належать компетенції ціннісно-змістової орієнтації, компетенції саморозвитку і самовдосконалення, соціальної взаємодії, самоорганізації. Для оптимізації процесу формування аксіологічного компонента професійної компетентності в іноземних студентів доцільно використовувати компетентнісний, особистісно-діяльнісний, аксіологічний і суб'єктний підходи в навчанні.; The article considers the necessity of the axiological component forming of communicative skills of foreign students. The values of the axiological communication are analyzed. The axiological components of professionally oriented training are represented both by general cultural and professional competences. These include the competence of the value-semantic orientation, the self-development and self-improvement competence, social interaction, self-organization. To optimize the process of the axiological component formation of the professional competence in foreign students, it is necessary to apply competencial, personality-active, axiological and subjective approaches in teaching.; В данной статье поднимается вопрос о необходимости формирования аксиологического компонента коммуникативных умений иностранных студентов. Характеризуются ценности, находящиеся в основаниях аксиологического общения. Аксиологические компоненты профессиональной подготовки представлены как общекультурными, так и профессиональными компетенциями. К ним относятся компетенции ценностно-смысловой ориентации, компетенции саморазвития и самосовершенствования, социального взаимодействия, самоорганизации. Для оптимизации процесса формирования аксиологических компонентов профессиональной компетентности у иностранных студентов необходимо использовать компетентностный, личностно-деятельностный, аксиологический и субъектный подходы в обучении.
  • Документ
    Способи семантизації при вивченні фахової лексики
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Чайковська, Н. М.; Стегніцька, Л. В.
    У статті висвітлено основні способи семантизації лексичного матеріалу на заняттях з іноземної мови. Вибір перекладу, пояснення, використання ілюстративного, демонстративного і ситуативного методів передбачає ретельно продуману роботу викладача з використанням мовного матеріалу, а також урахування індивідуальних особливостей студентів. Сучасна методика навчання, в основі якої лежить комунікативний метод, закликає до активного вивчення іноземної мови. Під час практичних занять такими активними способами семантизації є евристична бесіда, яка передбачає активну участь усіх студентів у роботі над новим лексичним матеріалом, а також може поєднувати деякі способи семантизації, зокрема пояснення чи моделювання ситуацій.;The article highlights the main ways of semantization when teaching foreign language lexical material. The choice of translation, explanation, use of illustrative, demonstrative and situational methods involves a teacher’s thorough work using a language material, as well as taking into account the individual characteristics of students. The modern methodological approaches aim at an active foreign language study, based on a communicative method. Heuristic conversation is one of the active methods of semantization to be used during the practical lessons. It involves the participation of all students in the classroom activity when learning the new lexical material. The use of combined methods of semantization, such as explanation or simulation of real situations, may enhance the mastering foreign language.; В статье отражены основные способы семантизации лексического материала на занятиях по иностранному языку. Выбор перевода, объяснение, использование иллюстративного, демонстративного и ситуативного методов предполагает тщательно продуманную работу преподавателя с использованием языкового материала, а также учета индивидуальных особенностей студентов. Современная методика обучения иностранному языку, в основе которой лежит коммуникативный метод, призывает к активному изучению иностранного языка. Во время практических занятий такими активными способами семантизации является эвристическая беседа, которая предполагает активное участие всех студентов в работе над новым лексическим материалом, а также может сочетать некоторые способы семантизации, например, объяснения или моделирования ситуаций.
  • Документ
    Навчання у співпраці та роль викладача у формуванні автономної діяльності студентів на заняттях з іноземної мови
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Хорошилова, Ю. О.; Грачова, І. В.
    У статті проведено аналіз останніх досліджень із проблеми навчання у співробітництві, висвітлено головну ідею й основні принципи цього методу, розглянуто форми організації навчальної діяльності студентів з окресленням ролі викладача. Дослідження спрямоване на підвищення рівня обізнаності серед викладачів щодо важливості спільного навчання, систематичне й послідовне використання методів якого сприяє покращенню співпраці в аудиторі та зменшенню тим самим конфліктів у колективі.; The present study seeks to determine the planned scope and the realisation of different forms of cooperative learning within the parameters of language education in language classes that provide opportunities for peer-to-peer communication, negotiation, exchange of opinions and the like. The present article aims to raise awareness among teachers about the importance of cooperative learning, and to reduce the current proportion of direct instruction as the dominant teaching in favour of cooperative (rather than traditional) learning in pairs and groups.; В статье проведён анализ последних исследований проблемы обучения в сотрудничестве, раскрыта главная идея и освещены основные принципы этого метода, рассмотрены формы организации учебной деятельности студентов с описанием роли преподавателя. Исследование направлено на повышение уровня осведомлённости среди преподавателей о важности обучения в сотрудничестве, систематическое и последовательное использование методов которого способствует улучшению совместной деятельности в аудитории и уменьшению тем самым конфликтов в коллективе.
  • Документ
    3D-тури як засіб візуалізації навчальної інформації
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Франчук, А. О.; Потапюк, Л. М.
    Широкомасштабне застосування сучасних інформаційних технологій ставить питання про нові способи презентації інформації. Використання мультимедійних технологій відкриває нові можливості в організації навчального процесу, що робить віртуальні тури одним з найефективніших і переконливих у наш час способів представлення інформації. Виділені основні завдання мультимедійних технологій та можливості мультимедіа-продуктів. Досліджено ефективність упровадження мультимедійних засобів у процес навчання та виділено основні їхні переваги. Охарактеризовано віртуальний тур як корисний і перспективний засіб документування середовища, що дозволяє студентам подорожувати у віртуальному просторі, освоюючи нові місця, віртуально відображати об’єкти і послуги за допомогою сучасних можливостей і SD- технологій. Визначено ефективність SD-туру в процесі запам’ятовування інформації.; The application of modern information technology raises the question of new ways of presenting information. The use of multimedia technologies opens up new opportunities in the organization of the learning process, which makes virtual tours one of the most effective and convincing ways of presenting information at the moment. The study highlighted the main challenges of multimedia technologies and multimedia products. The effectiveness of the introduction of multimedia tools in the learning process and their main advantages are outlined. The virtual tour is described as a useful and promising document that allows students to travel in virtual space, mastering new places, and virtualistically reflect objects and services with the help of modern capabilities and 3D technologies. The effectiveness o f the 3D tour in the process of storing information is determined.;Широкомасштабное применение современных информационных технологий ставит вопрос о новых способах презентации информации. Использование мультимедийных технологий открывает новые возможности в организации учебного процесса, что делает виртуальные туры одним из самых эффективных и убедительных на данный момент способов представления информации. Выделены основные задачи мультимедийных технологий и возможности мультимедиапродуктов. Исследована эффективность внедрения мультимедийных средств в процесс обучения и выделены основные их преимущества. Охарактеризован виртуальный тур как полезное и перспективное средство документирования среды, что позволяет студентам путешествовать в виртуальном пространстве, осваивая новые места, виртуально отображать объекты и услуги с помощью современных возможностей и SD-технологий. Определена эффективность 3D-тура в процессе запоминания информации.
  • Документ
    Методичні аспекти роботи зі студентами залежно від національності
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Філат, Т. В.; Сербіненко, Л. М.; Сидора, М. Ю.; Запорожець, О. С.
    У статті розглядається актуальна, але на сьогодні недостатньо вивчена проблема впливу особливостей національного менталітету на вибір стратегії навчання студентів із різних країн світу. З огляду на збільшення кількості студентів з Індії, які навчаються в ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України», перед викладачами стоїть завдання дослідити соціально-культурні, психологічні особливості, систему освіти, основні пріоритети та цілі цього контингенту студентів із метою, по-перше, розробки дієвих методів допомоги в процесі адаптації до нових умов життя в Україні. По-друге, вивчення специфіки національного менталітету сприятиме формуванню системи методичних прийомів і засобів, які зроблять навчальний процес ефективнішим і результативнішим. З огляду на актуальність проблеми перспективою подальших досліджень із цього питання є поглиблене вивчення національного характеру індусів, аналіз результатів навчальної роботи з урахуванням застосовуваних методів, визначення найбільш прийнятних і доцільних серед цього контингенту студентів.; The article considers the actual but insufficiently studied for today the problem of influence of the peculiarities of the national mentality on the choice of the strategy of training students from different countries of the world. Considering the increasing number of Indian students studying at the «Dnipmpetmvsk Medical Academy of Health Ministry of Ukraine», teachers are faced with the task of studying the socio-cultural and psychological peculiarities, the educational system, the main priorities and objectives of this contingent of students firstly, with a view of developing effective methods of assistance in the process of adaptation to new living conditions in Ukraine. Secondly, the study of the specifics of the national mentality will contribute to the formation of a system o f methodological techniques and tools that will make the learning process more effective and fruitful. Given the urgency of the problem, the prospect of further research on this subject is the in-depth study of the national nature of the Hindus, analysis of the results of academic work, taking into account the methods used, determining the most appropriate and relevant for this contingent of students.; В статье рассматривается актуальная, но на сегодня недостаточно изученная проблема влияния особенностей национального менталитета на выбор стратегии обучения студентов из разных стран мира. Учитывая увеличение количества студентов из Индии, которые обучаются в ГУ «Днепропетровская медицинская академия МЗ Украины», перед преподавателями стоит задача исследовать социально-культурные, психологические особенности, систему образования, основные приоритеты и цели этого контингента студентов с целью, во-первых, разработки действенных методов помощи в процессе адаптации к новым условиям жизни в Украине. Во-вторых, изучение специфики национального менталитета будет способствовать формированию системы методических приемов и средств, которые сделают учебный процесс более эффективным и результативным. Учитывая актуальность проблемы, перспективой дальнейших исследований по этому вопросу является углубленное изучение национального характера индусов, анализ результатов учебной работы с учетом применяемых методов, определение наиболее приемлемых и целесообразных среди этого контингента студентов.
  • Документ
    Концепція оцінки якості вищої освіти в країнах Заходу та Україні
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Федчишин, Н. О.; Горпініч, Т. І.; Кліщ, Г. І.; Єлагіна, Н. І.
    У статті проаналізовано особливості оцінки якості вищої освіти на сьогоднішньому етапі розвитку освітньої системи. Виявлено основні принципи створення внутрішньоуніверситетських систем забезпечення якості освіти в університетах. Встановлено, що основними способами оцінки в межах американської системи є оцінка ВНЗ професійними експертами, оцінка через спеціалізовану акредитацію і самооцінка, а в Європі - це оцінювання та акредитація з боку державних агентств. В Україні ж більш розвинена зовнішня оцінка якості, зорієнтована на стандарти і показники ефективності.; The article analyzes the peculiarities of quality assessment of higher education at the present stage of the educational system development. The basic principles of creating university-wide systems of providing education quality at universities are revealed. It is established that the main methods of assessment within the American system include the assessment of universities by professional experts, assessment through specialized accreditation and self-evaluation, whereas in Europe, it is assessment and accreditation from government agencies. In Ukraine, a more developed external quality assessment is oriented towards standards and performance indicators.; В статье проанализированы особенности оценки качества высшего образования на сегодняшнем этапе развития образовательной системы. Выявлены основные принципы создания внутриуниверситетских систем обеспечения качества образования в университетах. Установлено, что основными способами оценки в рамках американской системы является оценка вуза профессиональными экспертами, оценка с помощью специализированной аккредитации и самооценка, а в Европе - это оценка и аккредитация со стороны государственных агентств. В Украине же более развита внешняя оценка качества, ориентированная на стандарты и показатели эффективности.
  • Документ
    Філософія і освіта на сучасному етапі розвитку українського суспільства
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Уліцька, О. М.; Безродня, Т. І.; Бабічева, С. М.; Бесараб, В. І.
    Стаття присвячена розгляду питання взаємозв’язку філософії та освіти на сучасному етапі розвитку українського суспільства. Розглянуто особливості філософії освіти, дано означення понять філософії та освіти, визначено стратегічну мету філософії освіти, розглянуто критерії, що описують сучасну модель освіти, зміст гуманітарної освітньої парадигми, поняття дитиноцентризму, сформульовано принципи нової української школи і демократичної освіти. Філософія освіти є основою комплексного підходу до розв’язання проблем сучасної освіти, в першу чергу до виконання завдань її гуманізації. Указано ознаки розвитку нової системи освіти: ухвалення нових державних стандартів загальної середньої освіти, розроблених з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості; запровадження нового принципу педагогіки партнерства, що ґрунтується на співпраці учня, вчителя і батьків; надання академічної свободи і стимулювання до професійного зростання; запровадження принципу дитиноцентризму (орієнтація на потреби учня); удосконалення процесу виховання; створення нової структури школи, що дасть змогу засвоїти зміст освіти і набути ключових компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості; децентралізація й ефективне управління загальною середньою освітою, що сприятиме реальній автономії школи і розвитку українського суспільства.; Статья посвящена рассмотрению вопроса взаимосвязи философии и образования на современном этапе развития украинского общества. Рассмотрено особенности философии образованя, дано определение понятий философии и образования, определено стратегическую цель философии образования, рассмотрено критерии, которые описывают современную модель образования, содержание гуманитарной образовательной парадигмы, понятие детоцентризма, сформулировано принципы новой украинской школы и демократического образования. Философия образования является основанием комплексного похода к решению проблем современного образования, в первую очередь к решению заданий ее гуманизации. Критериями, которые описывают современную модель образования, являются следующие: универсальность, гуманизация, гуманитаризация, компетентность, профессиональность, целостность, фундаментальность. Рассмотрено признаки новой системы образования: утверждение новых государственных стандартов общего среднего образования, разработанных с учетом компетентностей, необходимых для успешной самореализации личности; внедрение нового принципа педагогики партнерства, основанной на сотрудничестве ученика, учителя и родителей; предоставление академической свободы и стимулирование к профессиональному росту; внедрение принципа детоцентризма (ориентация на потребности ребенка); усовершенствование принципа воспитания; создание новой структуры школы, которая даст возможность усвоить содержание образования и получить ключевые компетентности, необходимые для успешной самореализации личности; децентрализация и эффективное управление общим средним образованием, которое будет способствовать автономии школы и развитию украинского общества.; This article is devoted to the consideration of the issue of the correlation оf philosophy and education at the present stage of development of Ukrainian society. The peculiarities of the philosophy of education are examined in the text and the notions of philosophy and education are defined. It is especially noted that the strategic goal of the philosophy of education is defined in the article. The criteria describing the modern model of education, the content of the humanitarian educational paradigm and the concept of childhood center are formulated. It is reported that the principles of the new Ukrainian school and democratic education are defined. It should be emphasized that the philosophy of education is the basis for an integrated approach to solving the problems of modern education, first of all and to the tasks of its humanization. The text gives a valuable information on the signs of development of a new system of education. It is indicated as the adoption of new state standards of general secondary education, developed taking into account the competences necessary for successful self-realization of the person. Much attention is drawn to the introduction of a new principle of partnership pedagogy, based on the cooperation of a student, a teacher and parents. The importance ofproviding academic freedom and stimulating professional growth and also introduction of the principle of childhood centering (orientation to the students’ needs) are stressed in the article. Improvement of the process of education and creation of a new school structure that will enable to absorb the content of education and acquire the key competencies necessary for the successful self-realization of the individual are defined as one of the main steps to develop new education system. It is said that centralization and effective management of general secondary education, which will contribute to the real autonomy of the school and the development of Ukrainiann society should be also considered as a sign of development of a new system of education.
  • Документ
    Педагогічна спадщина факультету підвищення кваліфікації викладачів НМАПО імені П. Л. Шупика: історія і сьогодення
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Уваркіна, О. В.
    У статті розглядається педагогічна спадщина факультету підвищення кваліфікації викладачів НМАПО імені П.Л.Шупика. Межа дослідження визначалася датою заснування кафедр факультету і його сучасними досягненнями. Аналіз джерельної бази дослідження показав на достатній обсяг літератури з історії створення перших кафедр до сьогодення, але є проблема збереження їх в умовах загальної інформатизації. У статті зазначені основні представники педагогічної спадщини та їхні науково-методичні праці. Доведено, що використання педагогічної спадщини в сучасному навчальному процесі має позитивний вплив на якість викладання в післядипломній освіті лікарів.; В статье рассматривается педагогическое наследие факультета повышения квалификации преподавателей НМАПО имени П. Л. Шупика. Границы исследования определялись датой основания кафедр факультета и современностью. Анализ базы источников исследования показал на достаточный объем литературы по истории создания первых кафедр факультета, однако существует проблема сохранения их в условиях всеобщей информатизации. Перечислены основные представители педагогического наследия факультета и их научно-методические труды. Доказано, что использование педагогического наследия в современном учебном процессе оказывает влияние на эффективность преподавания в последипломном образовании врачей.; The article deals with the pedagogical heritage of the teaching staff of the Faculty for Advanced Studies of the Shupyk National Medical Akademy of Postgraduate Education. The boundaries of the study were determined by the date of foundation of faculty faculties and modernity. Analysis of the sources of research has shown a sufficient volume of literature on the history of the creation of the first faculties of the faculty, but there is a problem of their preservation in the conditions of informatization. The main representatives of the pedagogical heritage of the faculty and their scientific and methodical work are listed. It is proved that the use of pedagogical heritage in the modern educational process influences the effectiveness of teaching in postgraduate education of doctors.
  • Документ
    Позначення і семантика в перекладі термінології
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Содомора, П. А.
    Досліджено проблеми відтворення і констектуального тлумачення деяких синонімічних пар термінів. Переглянуто можливі способи відтворення та виділено найефективніші з погляду збереження семантики слова. Акцентовано увагу на неуникних несумісностях між первинним і вторинним текстом. Розглянуто і систематизовано ряд новітніх концепцій відтворення термінів.; Certain problems of reproduction and textual explanation of some synonymical pairs of terms are researched. All possible methods of their reproduction are reviewed and most effective from the scope of reproduction of their semantics are emphazised. The main attention is paid to unavoidable differencies in between primary and secondary texts. The new concepts of reproduction of terms are reviewed and systematysed.; Исследовано проблемы отображения и контекстуального истолкования некоторых синонимических пар терминов. Рассмотрено возможные способы отображения и выделено наиболее еффективные с точки зрения сохранения семантики слова. Акцентировано внимание на непреодолимых несходностях между первичным и вторичным текстом. Рассмотрено и систематизировано ряд новых концепций воспроизведения терминов.
  • Документ
    Полисемия в клинической терминологии
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Скуратова, Т. Ф.
  • Документ
    Роль інтерактивних методів навчання в реалізації компетентнісного підходу на кафедрі анатомії людини
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Синицька, А. М.; Остапюк, Л. І.; Дзевульська, І. В.; Тимошенко, І. О.
    Мета дослідження: аналіз доцільності використання адекватних методів і прийомів навчання залежно від дидактичних завдань підготовчого, основного та заключного етапів практичного заняття з анатомії людини; конкретизація застосування інтерактивних методів і прийомів, проблемного навчання в реалізації компетентністного підходу на кафедрі анатомії людини. Ураховуючи, що контингент студентів перших курсів не завжди професійно орієнтований у новому освітньому середовищі, важливою є роль викладача, який має здійснювати свою педагогічну діяльність у кількох напрямах - навчальному, методичному, дослідницькому, виховному, а тому одним із найважливіших факторів у формуванні якості освітнього процесу на кафедрі є компетентність викладача. Основною передумовою результативного навчання студентів першого курсу на кафедрі є системні заходи з їх адаптації до навчання в університеті та організаційно-методичні прийоми викладання дисципліни. На практичних заняттях викладачі заохочують студентів до інтерактивного використання складових електронного навчально-методичного комплексу: конкретних методичних рекомендацій, переліку теоретичних питань і практичних навичок до модуля, відповідних матеріалів із візуалізації. Вибір викладачами кафедри анатомії методів і прийомів навчання відповідає цільовому призначенню відповідного етапу заняття. Особлива роль для формування основ загальних і професійних компетентностей належить інтерактивним методам навчання: кейс-методу, методам “мозкового штурму”, практичній роботі та проведенню ділової гри в малих групах, фронтальному опитуванню студентів. Зазначене вище диктує доцільність удосконалення системи підвищення кваліфікації викладачів і поліпшення зворотного зв'язку зі студентами (”feedback“).; The purpose of the study: the analysis оf the expediency of the use of rational methods and methods of training, depending on the didactic tasks of the preparatory, main and final stages of the practical lesson in human anatomy; the specification of the use of interactive methods and techniques, problematic learning in the implementation of the competence approach at the Department of Human Anatomy. Considering that the contingent of first-year students is not always professionally oriented in the new educational environment, the role of a teacher who should carry out his pedagogical activity in several directions - educational, methodical, research, educational is placed first and therefore one of the most important factors in the formation of quality the educational process at the department is the teacher's competence. The main premise of effective teaching of first-year students at the department is the systematic measures for their adaptation to university studies and organizational and methodical teaching methods of discipline. At practical classes, teachers encourage students to interactively use the components of the electronic teaching and learning complex: specific methodological recommendations, a list of theoretical issues and practical skills to the module, the corresponding materials on visualization. The choice of teachers of the department of anatomy of methods and techniques of training corresponds to the purpose of the appropriate stage of the class. A special role for the formation of the foundations of general and professional competencies belongs to interactive teaching methods: case methods, brainstorming techniques, practical work and running business games in small groups, and frontal survey of students. The foregoing dictates the expediency of improving the system of elevating a qualification of teachers and improving feedback from students.; Цель исследования: анализ целесообразности использования адекватных методов и приемов обучения в зависимости от дидактических задач подготовительного, основного и заключительного этапов практического занятия по анатомии человека; конкретизация применения интерактивных методов и приемов, проблемного обучения в реализации компетентностного подхода на кафедре анатомии человека. Учитывая, что контингент студентов первых курсов не всегда профессионально ориентирован в новой образовательной среде, на первое место отводиться роль преподавателя, который должен осуществлять свою педагогическую деятельность в нескольких направлениях - учебном, методическом, исследовательском, воспитательном, а поэтому одним из важнейших факторов в формировании качества образовательного процесса на кафедре является компетентность преподавателя. Основной предпосылкой результативного обучения студентов первого курса на кафедре являются системные меры по их адаптации к обучению в университете и организационно-методические приемы преподавания дисциплины. На практических занятиях преподаватели стимулируют студентов к интерактивному использованию составляющих электронного учебно-методического комплекса: конкретных методических рекомендаций, списка теоретических вопросов и практических навыков к модулю, соответствующих материалов по визуализации. Выбор преподавателями кафедры анатомии методов и приемов обучения соответствует целевому назначению соответствующего этапа занятия. Особая роль для формирования основ общих и профессиональных компетенций принадлежит интерактивным методам обучения: кейс-методу, методам ”мозгового штурма”, практической работе и проведению деловой игры в малых группах, фронтальному опросу студентов. Указанное выше диктует целесообразность совершенствования системы повышения квалификации и улучшения обратной связи со студентами ("feedback").
  • Документ
    Психолінгвістичні, лінгвістичні та культурологічні особливості англомовної ділової комунікації в процесі навчання студентів готельно-ресторанної справи і туристичного бізнесу
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Сліпченко, Лариса Борисівна
    У статті розкрито сутність англомовної ділової комунікації, зокрема ділової телефонії, в процесі навчання студентів готельно-ресторанної справи та туристичного бізнесу. Визначено психолінгвістичні, лінгвістичній культурологічні особливості телефонної комунікації задля зниження ризику виникнення комунікативних непорозумінь із представниками англомовного соціуму.; В статье раскрыта сущность англоязычной деловой коммуникации, в том числе деловой телефонии, в процессе обучения студентов ресторанно-гостиничного и туристического бизнеса. Определены психолингвистические, лингвистические и культурологические особенности телефонной коммуникации для снижения риска возникновения коммуникативных недоразумений с представителями англоязычного социума.; The article describes the essence of English business communication, in particular, Business Telephoning in the process of teaching students in the field of Tourism and Hospitality. The psycholinguistic, linguistic and cultural characteristics of telephone communication are determined in order to reduce the risk of communicative misunderstandings with representatives of the English-speaking society.
  • Документ
    Дистанційна складова змісту освіти як чинник оптимізації навчального процесу студентів заочної форми навчання
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Сидоренко, О. В.; Пряхін, О. Р.; Денисенко, О. М.
    У статті розглядаються можливості модернізації навчального процесу заочної форми навчання за допомогою впровадження інформаційних і телекомунікаційних технологій. Ідеться про запровадження дистанційної форми освіти, зокрема курсів за вибором.; The article examines the possibilities of modernization of the educational process of part-time education through the introduction of information and telecommunication technologies. It is said about introduction of distance education, including elective courses.; В статье рассматриваются возможности модернизации учебного процесса заочной формы обучения с помощью внедрения информационных и телекоммуникационных технологий. Речь идет о внедрении дистанционной формы образования, в том числе курсов по выбору.
  • Документ
    Effect of domestic violence on the social orientation and аcademic performance of secondary students in Nigeria
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Adesoji A. Oni; Arinola Agness Aguda-Oluwo
  • Документ
    Criteria for assessment оf ethical conduct of academics
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Nowakowski, Piotr T.
    A series of individual aspects can be taken into consideration when assessing the conduct of a university teacher. However, in order to analyse to what extent different values are present in his/her professional life, it would be advisable to adopt systemic criteria for analysis and assessment. In the paper, two summaries by Homplewicz are followed by proposals of Wiatrowski, Banach, to be completed with demonstration of ethical criteria for assessment presented by Nazar and Popławski. In order for this assessment to cover all the most important manifestations of academic work and thus be reliable, one should emphasise the role of two axial dimensions of academic work, i.e. teaching and research, as well as accompanying aspects: the relation of a teacher to the social environment, to his/her colleagues, to working environment, and to their own life - in the meaning of personal and research development. When those additional dimensions are omitted then the formed judgment of a researcher’s standing can prove incomplete.; При оцінці поведінки викладача університету слід ураховувати ряд окремих аспектів. Однак, щоб проаналізувати в якій мірі в професійному житті педагога існують різні цінності, було б цілеспрямовано прийняти системні критерії для аналізу та оцінки. В статті два резюме Хаппрвица супроводжуються пропозиціями Вітровського і Банаха, які повинні бути завершені з демонстрацією етичних оцінок критеріїв, представлених Назаром та Поплавським. Щоб ця оцінка охоплювала всі найважливіші прояви академічної роботи і, таким чином, була надійною, слід підкреслити роль двох осяжних аспектів академічної роботи, тобто навчання та дослідження, а також супутніх аспектів: відношення викладача до соціального середовища, колег, робочого середовища та власного життя - у сенсі особистого та дослідницького розвитку. Коли ці додаткові виміри упускаються, то сформоване судження про стан викладача може виявитися неповним.; При оценке поведения преподавателя университета можно учитывать ряд отдельных аспектов. Однако, чтобы проанализировать, в какой степени в профессиональной жизни педагога существуют разные ценности, было бы целесообразно принять системные критерии для анализа и оценки. В статье два резюме Хаппервица сопровождаются предложениями Витровского и Банаха, которые должны быть завершены с демонстрацией этических критериев оценки, представленных Назаром и Поплавским. Чтобы эта оценка охватывала все наиболее важные проявления академической работы и, таким образом, была надежной, следует подчеркнуть роль двух осевых аспектов академической работы, то есть преподавания и исследований, а также сопутствующих аспектов: отношение преподавателя к социальной среде, коллегам, рабочей среде и собственной жизни - в смысле личного и исследовательского развития. Когда эти дополнительные измерения упущены, то сформированное суждение о положении преподавателя может являться неполным.
  • Документ
    Типологічні особливості англомовного спортивного дискурсу
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Павленко, І. О.
    У статті обґрунтовано актуальність проблеми дослідження типологічних особливостей англомовного спортивного дискурсу. Уточнено поняття спортивного дискурсу і англомовного спортивного дискурсу. Визначено,що головною конститутивною ознакою англомовного спортивного дискурсу є інституційність. У процесі аналізу типологічних особливостей англомовного спортивного дискурсу засвідчено, що мова його учасників характеризується багатою і різноманітною лексикою, термінологією (вузькою і спеціальною), фразеологічними зворотами, широким використанням стилістичних прийомів (синекдоха, гіпербола, метафора). Зважаючи на розгалуженість спеціалізації спорту, зазначено, що лексика, яка використовується для опису спортивних подій і життєвих ситуацій у різних сферах спортивної діяльності, відображає особливості, притаманні певному виду спорту; наведено приклади спортивних термінів, які в різних видах спорту можуть володіти різними значеннями, які дають підстави вважати, що в рамках інституту спорту немає мови, спільної для всіх видів спорту, мови, яка дозволила би здійснювати комунікацію без втрати інформації для учасників спортивного дискурсу. Визначено перспективні напрями майбутніх наукових розвідок, а саме: подальше дослідження англомовного спортивного дискурсу; вивчення дискурсу вболівальників та інтернет-комунікації на прикладі різних видів спорту з подальшим компаративним аналізом.; The topicality of the problem of studying typological peculiarities of English sports discourse is stated in the article. The concept of sports discourse and English sports discourse are specified. It is determined that the main constituent feature of English sports discourse is institutionality). In the process of analysis of the typological features of English sports discourse it has been certified that the language of its participants is characterized by rich and varied vocabulary and terminology (narrow and special) phraseological locutions, the wide use of stylistic devices (synecdoche, hyperbola, metaphor). Сonsidering the branching of sports specialization it is indicated that vocabulary that is used to describe sporting events and life situations in various areas of sports activities reflects the features which are inherent for a particular sport; examples of sports terms are given, which can have different meanings in different sports and give reasons to consider that there is no language in the Institute of Sports which is common to all kinds of sports, the language that would allow communication without losing information for participants of sports discourse. The perspective directions of future scientific researches are determined namely: further research of English sports discourse; studying the discourse of fans and Internet communication on the example of different sports with further comparative analysis.; В статье обосновано актуальность проблемы исследования типологических особенностей англоязычного спортивного дискурса. Уточнено понятие спортивного дискурса и англоязычного спортивного дискурса. Определено, что главным конститутивным признаком англоязычного спортивного дискурса является институционность. В процессе анализа типологических особенностей англоязычного дискурса засвидетельствовано, что язык его участников характеризируется богатой и разнообразной лексикой, терминологией (узкой и специальной), фразеологическими оборотами, широким использованием стилистических приемов (синекдоха, гипербола, метафора). Несмотря на разветвленность специализации спорта, указано, что лексика, которая используется для описания спортивных событий и жизненных ситуаций в разных сферах спортивной деятельности, отображает особенности, присущие определенному виду спорта; приведены примеры спортивных терминов, которые в разных видах спорта могут иметь отличительные значения, которые дают основания считать, что в рамках института спорта не существует языка, общего для всех видов спорта, языка, который позволил бы осуществлять общение без потери информации для участников спортивного дискурса. Определены перспективные направления будущих научных исследований, а именно: дальнейшее исследование англоязычного спортивного дискурса; изучение дискурса болельщиков и интернет-общения на примере разных видов спорта с дальнейшим компаративным анализом.
  • Документ
    Цифрова педагогіка як дієвий інструмент у вивченні іноземних мов студентами медичних закладів
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Рак, О. М.
    У статті йдеться про стрімкий розвиток цифрових технологій у педагогіці та перспективні освітні можливості щодо викладання іноземних мов за професійним спрямуванням завдяки мережі Інтернет. Необхідність підвищення якості навчання і його результатів у зв'язку з новими соціально-економічними відносинами, які встановлюються в нашій країні, очевидна. Це вимагає формування пізнавальної активності студентів уже в процесі навчання іноземних мов в університеті. Тільки потужна матеріально-технічна база, високопрофесійні науково-педагогічні кадри, оновлений зміст навчання і його гуманітаризація, застосування в навчальному процесі сучасних комп’ютерних інформаційних технологій та інноваційних форм навчання, можливість поглибленого вивчення іноземних мов сприятимуть ефективному оволодінню професією лікаря й формуванню особистості майбутніх фахівців.; The article deals with the rapid development of digital technology in pedagogics professional direction with a help of the Internet. It doesn’t need to be said that the raise of studying quality and its outcomes in the matter of the new socio-economic relations, which are established in our country, are obvious. This also demands a formation of cognitive activity of students within the process of studying foreign languages at university. Only the strong material-technical base, highly professional scientific and pedagogical staff, updated content being studied, usage of modern computer information technologies within the learning process as well as innovative learning forms, the possibility of a detailed study offoreign languages will contribute an effective gaining of medical skills and form future medical individuals.; В статье речь идет о стремительном развитии цифровых технологий в педагогике и перспективные образовательные возможности преподавания иностранных языков профессиональной направленности благодаря сети Интернет. Необходимость повышения качества обучения и его результатов в связи с новыми социально-экономическими отношениями, которые устанавливаются в нашей стране, очевидна. Это требует формирования познавательной активности студентов уже в процессе обучения иностранным языкам в университете. Только мощная материально-техническая база, высокопрофессиональные научно-педагогические кадры, обновленное содержание обучения и его гуманитаризация, применение в учебном процессе современных компьютерных информационных технологий и инновационных форм обучения, возможность углубленного изучения иностранных языков будут способствовать эффективному овладению профессией врача и формированию личности будущих специалистов.
  • Документ
    Чортова дюжина героїв та проблемно-тематична особливість булгаківських продовжень
    (Українська медична стоматологічна академія, 2018) Наместюк, С. В.; Зазуля, І. В
    Використання традиції в літературі - це певна спроба пережити заново, зовсім у новому духовному контексті глибинні зв ’язки віддалених епох. Ми обрали одним із питань булгаківську проблемно-тематичну орієнтацію, оскільки вона потребує ґрунтовного вивчення. Задля повного розкриття цієї проблематики в нас виникла зовсім не нова, але в цьому аспекті досить продуктивна ідея розширити обрії розкриття традиції в Булгакова та булгаківської традиції у творчості сучасних письменників. Звісно і безперечно, базовим у розкритті цього питання став неперевершений роман «Майстер і Маргарита», а відтак, завданням даної розвідки є віднайти чуже слово у творі генія та з часом помітити тінь великого майстра в сучасних авторів. Адже в процесі наших досліджень виявилося, що майстерність Булгакова із вдячністю переймали такі видатні письменники як Гарсія Маркес, Айтматов, Апдайк, а прийом часового зміщення стає лейблом у світовій літературі.; The use of tradition in literature is a definite attempt to survive again, completely in the new spiritual context, the deep connections of remote epochs. We have chosen one out of the issues оf Bulgakov problem-thematic orientation because it requires a thorough study. The full disclosure of this issue, is not completely new, but in this context, it is quite a productive idea to expand the horizons of revealing the tradition of Bulgakov and the Bulgakov tradition in the works of contemporary writers. Of course, the undisputed basis in the disclosure of this issue was the unsurpassed novel «Master and Margarita», and therefore, the aim is to find in this masterpiece the possibslsty fo rus to fin d someone else's word in the work of the genius and eventually notice the shadow of a great master by modern authors. Indeed, in the course of our research, it turned out that Bulgakov's mastery with gratitude was taken over by such outstanding writers as Garcia Marquez, Aitmatov, Apadyak, and the time shifting technique becomes a lable in world literature.; Использование традиции в литературе - это определенная попытка пережить заново, совсем в новом духовном контексте глубинные связи отдаленных эпох. Мы выбрали одним из вопросов булгаковскую проблемнотематическую ориентацию, поскольку она требует тщательного изучения. Для полного раскрытия данной проблематики у нас возникла отнюдь не новая, но в этом аспекте достаточно продуктивная идея расширить горизонты раскрытия традиции у Булгакова и булгаковской традиции в творчестве современных писателей. Конечно и бесспорно, базовым заданием в раскрытии этого вопроса стал непревзойденный роман «Мастер и Маргарита», этот шедевр дал возможность найти чужое слово в произведении гения и со временем заметить тень великого мастера в современных авторов. Ведь в процессе наших исследований оказалось, что мастерство Булгакова с благодарностью перенимали такие выдающиеся писатели как Гарсия Маркес, Айтматов, Апдайк, а прием временного смещения становится лейблом в мировой литературе.