Наукові праці. Кафедра хімії та фармації

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 160
  • Документ
    Determination of Сarbohydrates in the Herb Erigeron Annuus
    (Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2024) Kovalev, Sergey V.; Golovach, Alena R.; Kovalev, Vladimir M.; Deviatkina, Nataliia M.; Ковальов, Сергій Володимирович; Дев'яткіна, Наталія Миколаївна
    The purpose of the article is to provide an assessment of phytochemical studies of the monosaccharide composition of an annual grass of the asteraceae family, common in Ukraine. The wide geographical distribution of Erigeron species from North America to Japan makes it promising to study the depth of the monosaccharide composition of Erigeron annuus. The carbohydrates were separated by gas chromatography-mass spectrometry after conversion into volatile aldononitrile acetate derivatives. The monomeric composition of polysaccharides was studied after their hydrolysis to form monosaccharides and polyalcohols. Quantitative analyses of free carbohydrates showed that the predominant sugars were fructose, glucose and disaccharide – sucrose. The chromatographic study revealed a number of polyalcohols that are important for the treatment and prevention of progression of diabetes mellitus and its complications, namely, mannitol.
  • Документ
    Дослідницька компетентність майбутніх лікарів у процесі вивчення хімічних дисциплін
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024) Діденко, Євгенія Павлівна
    У статті розглянуто проблему розвитку дослідницької компетентності у майбутніх лікарів у процесі вивчення хімічних дисциплін. Детально проаналізовано поняття дослідницької компетентності фахівців у галузі медицини. Підкреслено, що ефективне формування зазначеної компетентності безпосередньо залежить від активного залучення здобувачів до дослідницької діяльності. Визначено умови, які сприяють формуванню мотивації студентів до науково-дослідної роботи, а також наведено приклади завдань, виконання яких позитивно впливає на формування дослідницької компетентності у майбутніх фахівців цієї спеціалізації. The article considers the importance of developing research competence in future doctors in the process of studying chemical disciplines. The authors emphasize that modern medical education requires not only theoretical knowledge, but also the ability to engage in independent scientific activity. The development of research competence includes the development of critical and analytical thinking, the ability to independently solve professionally oriented tasks, as well as the ability to effectively apply scientific methods in practical activities. The study demonstrates that active participation of students in research work has its own professional readiness and competitiveness in the labor market. Students who are involved in scientific projects have the opportunity to improve their skills in searching and analyzing information, working with more research methods. It is important that the development of research competence occurs through the performance of a variety of tasks of varying complexity, which stimulates a creative approach to learning. Special attention is paid to the process of integrating research activities into the educational process, in particular through the study of chemical disciplines. The study of chemistry allows students not only to master scientific methods, but also to apply them to solve medical problems. This forms the necessary skills for further professional activity, including critical analysis of medical situations and making informed decisions. The conclusions emphasize the importance of further research in this area, including the development of technologies and methodological support for the implementation of scientific competence in the educational process of medical universities. This will allow preparing doctors capable of innovative and scientifically based professional activities.
  • Документ
    Diagnosis and compensation of educational losses Of medical students during martial law
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024) Kopantseva, L. M.; Копанцева, Лариса Миколаївна
    The martial law caused by the Russian aggression against Ukraine has seriously affected all aspects of life, including education. Medical education, which requires not only heoretical knowledge but also significant practical experience, has been particularly affected. The loss of access to clinical sites, restrictions on communication between students and teachers, and psychological difficulties have made the learning process for medical students much more difficult. To ensure quality training of future doctors, it is necessary to introduce systematic approaches to diagnosing educational losses and develop mechanisms to compensate for them, taking into account the peculiarities of the modern educational environment. Diagnostics of educational losses should be systematic and cover all aspects of medical students’ training. When analysing cognitive losses, we pay attention to the assessment of theoretical knowledge. Teachers of the Department of Chemistry and Pharmacy use tests and quizzes to identify gaps in knowledge of basic disciplines (anatomy, histology, biochemistry, etc.). Comparing the results before and during martial law helps to assess the extent of losses. The level of mastery of professional terminology is decreasing due to insufficient contact with teachers and colleagues; during distance learning, higher education students may have difficulty using medical terminology.
  • Документ
    Специфіка дослідницької діяльності студентів медичного профілю
    (Полтавський національний педагогічний універистет імені В. Г. Короленка, 2024) Діденко, Євгенія Павлівна
    У руслі реформаційних процесів в освіті та інтеграції України у світове медичне співтовариство постають нові вимоги до професійної підготовки майбутніх лікарів. Упровадження міжнародних медичних та освітніх стандартів вимагають підвищення рівня сформованості професійної компетентності майбутніх лікарів, підготовку фахівців, які здатні компетентно виконувати професійні завдання різного рівня складності. Серед основних завдань системи медичної освіти є формування у майбутнього лікаря фокусу на особистісний та професійний розвиток, здатність до творчого пошуку, розвиток критичного мислення, виконання різнопланової науково-дослідницької діяльності, формування гуманності, толерантності, соціальної зрілості, конкурентоспроможності, професійної компетентності. Всі ці аспекти сприятимуть формуванню фахівця, здатного не лише слідкувати за здоров’ям пацієнтів, а й постійно розвиватися, удосконалюватися упродовж всього життя.
  • Документ
    Цукровий діабет другого типу як важлива проблема сьогодення
    (Харків : ДУ ІПЕП, 2024) Власенко, Наталія Олександрівна; Ковальов, Сергій Володимирович; Дев'яткіна, Наталія Миколаївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Капустник, Юрій Олексійович
    Цукровий діабет (ЦД) дуже поширене і розповсюджене захворювання, небезпечне своїми специфічними ускладненнями з боку судин. Він представляє собою важливу, постійно зростаючу медичну і соціальну проблему сучасного суспільства, що обумовлено його значною розповсюдженістю серед населення розвинених країн. Майже 415 млн людей в усьому світі мають такий діагноз, а у близько 193 млн людей він недіагностований. До 2040 року прогнозується збільшення кількості хворих до 642 млн. У структурі ендокринних захворювань цукровий діабет посідає друге місце (31,88 %) після патології щитоподібної залози (46,67 %). Діабет 2-го типу становить близько 90 % випадків цукрового діабету, а інші 10 % припадає на гестаційний діабет та цукровий діабет 1-го типу.
  • Документ
    Проблеми антибіотикорезистентності
    (Національний фармацевтичний університет, 2024) Власенко, Наталія Олександрівна; Дев'яткіна, Наталія Миколаївна; Ковальов, Сергій Володимирович
    За даними ВООЗ у світі щорічно помирає близько 700 тис. людей від резистентних до антибіотиків інфекції. Особливо поширена резистентність серед країн із низьким та середнім рівнем доходу, до яких відноситься і Україна. Кожні 2-3 хвилини у світі помирає 1 дитина від резистентності до антимікробних препаратів. Особливо драматична ситуація у відділеннях інтенсивної терапії новонароджених, де спалахи інфекцій, стійких до множинних лікарських засобів, зумовлюють 50 % рівень смертності. Рівень антибіотикорезистентності погіршився під час пандемії через неналежне призначення величезної кількості антибіотиків при госпіталізації. Дослідження продемонстрували значне зростання резистентності до дії антибіотиків тих мікроорганізмів, що викликають внутрішньолікарняні та позалікарняні інфекції в усьому світі. Після кожного неправильного застосування антимікробного препарату частина бактерій виживає, розмножується і вже нове покоління цих мікроорганізмів неможливо знищити даним антибіотиком. Стійкість до антибіотиків ставить під загрозу ефективність профілактику та лікування будь-яких інфекцій і є всесвітньою проблемою.
  • Документ
    Problems of falsification of medicinal products in the conditions of the COVID-19 Pandemic: adaptation of Ukrainian legislation to the norms of the European Union
    (2023) Rizak, Galina; Heiko, Iryna; Dovzhuk, Viktoria; Konovalova, Liudmyla; Vlasenko, Natalya; Власенко, Наталія Олександрівна
    The problem of distribution of low-quality medicinal products in Ukraine has become especially relevant against the background of the spread of the COVID-19 pandemic. The challenge to the national medical system became more tangible, as the fight against the virus and quarantine restrictions became heavy psychological blows for patients who sought appropriate treatment in an unofficial way. The purpose of the article is to analyze the problem of falsification of medicines in the conditions of a pandemic and to develop development models against the background of the study of European legislative norms. General scientific methods (synthesis, analysis, induction and deduction) became the main methods for writing the article. The methods of content analysis, systematic review of scientific literature, SMART and FINER principles were also used. The results highlighted one of the most important problems of the distribution of falsified and unlicensed drugs during the spread of COVID-19 - the semi-legal activity of pharmacies that work exclusively in the field of online sales. The requirements for their activities are quite loyal, and the distribution of low-quality or uncertified medicinal products is punished only administratively. The possibility of using European (primarily German) experience to counter the distribution of falsified medicines was discussed. Attention was also drawn to the geopolitical factor in the fight against COVID-19 – the use of the Russian vaccine “SPUTNIK V”, which in the conditions of Russian aggression can be assessed as a hybrid threat. The problematic nature of using this vaccine has been demonstrated, given the secrecy of the mechanism of conducting experiments. Resolutions of the European regulatory bodies allowed Ukrainian doctors not to use this vaccine either. This episode can be considered a positive moment of using European experience to establish medical rules for work in Ukraine. The conclusions note the need to reform Ukrainian legislation, take into account the European experience and harmonize with European regulations on the circulation of medical drugs. Such a step will make it possible to face modern challenges and significantly complicate the entry of counterfeit medicines into Ukraine.
  • Документ
    Важливі аспекти підготовки фармацевтів
    (Полтавський державний медичний універистет, 2024) Власенко, Наталія Олександрівна; Луценко, Ольга Анатоліївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Руслан Володимирович
    Робота фармацевта в Україні дуже відповідальна і потребує високої кваліфікації та глибоких знань. Широкий асортимент безрецептурних препаратів, медичних товарів, за яким відвідувачі часто звертаються безпосередньо в аптеку минаючи лікаря, вимагає грамотного консультування для того, щоб своєчасно виявити у пацієнтів небезпечні (загрозливі) симптоми і своєчасно спрямувати їх за допомогою до лікаря. Основною метою професійної діяльності фармацевта є підвищення ефективності та безпеки лікарської терапії конкретного пацієнта/відвідувача аптеки.
  • Документ
    Використання штучного інтелекту у вищих навчальних закладах при підготовці спеціалістів
    (Полтавський державний медичний універистет, 2024) Жалій, Богдан Олександрович
    Штучний інтелект (ШІ) стає невід'ємною частиною сучасного світу і вносить значні зміни у всі сфери нашого життя. Вищі навчальні заклади не є винятком: технології ШІ поступово проникають у навчальний процес, адміністративні функції, дослідницькі проекти і навіть у стратегії розвитку. Однак, щоб максимально ефективно використовувати ці технології, важливо розуміти, як саме їх можна інтегрувати у навчальний процес та адміністрацію, щоб забезпечити реальну цінність і уникнути потенційних ризиків.
  • Документ
    Резистентність еритроцитів при крововтраті та її корекції синтетичним антиоксидантом
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Власенко, Наталія Олександрівна; Vlasenko, N.O.
    Серед факторів, що порушують мікроциркуляцію при гострій крововтраті, знаходяться морфофункціональні зміни еритроцитів, які пов’язують з оксидативним стресом. Це дає підстави припустити, що антиоксиданти, зокрема етилметилгідроксипіридину сукцинат (ЕМГПС), будуть корисні при невідкладній терапії гострої крововтрати, хоча нині вони не включені в стандарти такого лікування. Мета роботи - вивчити зміни резистентності еритроцитів при експериментальній крововтраті та її корекції ЕМГПС. Матеріали та методи. Експерименти були проведені на 49 білих щурах-самцях. Гостру крововтрату відтворювали, забираючи кров із серця щурів у кількості 25 % її циркулюючого об’єму під ефірним наркозом. ЕМГПС (100 мг/кг) вводили внутрішньоочеревинно за 30 хв до вилучення крові. Через 3, 24, 72 год та 5 діб одержували проби крові з серця під наркозом, не заподіюючи смерті тваринам. У них вивчали кислотну, осмотичну та пероксидну резистентність еритроцитів. Одержаний цифровий матеріал статистично обробляли, використовуючи однофакторний дисперсійний аналіз ANOVA або непараметичний критерій «точний метод Фішера». Результати. Усі три тести на резистентність еритроцитів виявляють зміни у стані цих клітин крові протягом 5 діб після крововтрати, що характеризується посиленням осмотичного гемолізу, змінами часу настання, значень максимуму та тривалості кислотного гемолізу і підвищенням пероксидного гемолізу. Після введення ЕМГПС рівень осмотичного нижчий за такий при контрольній патології (24-72 год). Під впливом ЕМГПС час настання максимуму кислотного гемолізу подовжується (3 год та 5 діб), а тривалість реакції скорочується до норми (3 год). При вивченні пероксидної резистентності показано, що через 24 год на фоні введення препарату пероксидний гемоліз зменшується і лишається таким надалі. Висновки. При гострій крововтраті ЕМГПС знижує пероксидний гемоліз еритроцитів, модифікує параметри кислотного гемолізу та зменшує осмотичний гемоліз еритроцитів, що може бути пов’язано із здатністю препарату обмежувати оксидативний стрес, а також його властивістю посилювати еритропоез і змінювати віковий спектр еритроцитів. Among the factors that disrupt microcirculation in acute blood loss there are morphofunctional changes in erythrocytes associated with oxidative stress. This suggests that antioxidants, in particular, ethylmethylhydroxypyridine succinate (EMHPS), will be useful in the emergency treatment of acute blood loss, although they are not currently included in the standard of care. The purpose of this work is to study changes in the resistance of erythrocytes during experimental blood loss and its correction by EMHPS. Materials and methods. Experiments were conducted on 49 white male rats. Acute blood loss was designed by taking blood from the heart of rats in the amount of 25% of its circulating volume under ether anaesthesia. EMHPS (100 mg/kg) was administered intraperitoneally 30 min before blood sampling. In 3, 24, 72 h and in 5 days, blood samples were taken from the heart under anaesthesia without causing death to the animals. Acid, osmotic and peroxide resistance of erythrocytes was studied in them. The resulting digital material was statistically processed using a one-way analysis of variance ANOVA or the non-parametric test, known as Fisher's exact method. Results. All three tests for erythrocyte resistance reveal changes in the state of these blood cells within 5 days after blood loss manifested by increased osmotic haemolysis, changes in time, maximum values and duration of acid haemolysis, and an increase in peroxide haemolysis. Following EMHPS administration, the osmotic haemolysis level lowered than that in the control pathology (24-72 h). Under the influence of EMHPS, time of the maximum development in acid haemolysis was prolonged (3 h and 5 days), and the duration of the reaction reduced to the normal value (3 h). After 24 hours of drug administration, it was observed that peroxide haemolysis decreased and remained at a reduced level over time. Conclusions: EMHPS administration during acute blood loss reduces peroxide haemolysis of erythrocytes, modifies acid haemolysis parameters, and reduces osmotic haemolysis of erythrocytes. These effects may be attributed to the drug ability to limit oxidative stress, enhance erythropoiesis, and alter the age spectrum of erythrocytes.
  • Документ
    Переваги застосування сиднонімінів у порівнянні з нітратами при лікуванні хворих на ішемічну хворобу серця з коронарною недостатністю
    (Полтавський державний медичний універистет, 2024) Власенко, Наталія Олександрівна; Vlasenko, N.O.
    Для лікування хворих на ішемічну хворобу серця (ІХС) серйозною альтернативою нітратам можуть розглядатися тільки препарати з групи сіднонімінів, першим і типовим представником яких є молсидомін. Не будучи нітратом за хімічною будовою, молсидомін має схожу з ними дію, оскільки здатний відщеплювати молекулу оксиду азоту (NO). Після потрапляння в організм пацієнта молсидомін метаболізується у печінці, перетворюючись на активну похідну – SIN–1. Даний метаболіт потрапляючи в кров, активується (SIN-1A) і від нього відщеплюється NO-група, що впливає на процес активації гуанілатциклази. Під впливом цього ферменту циклічний гуанозинтрифосфат (цГТФ) в нециклічний ГТФ. Під впливом NO-група збільшується утворення циклічного гуанозинмонофосфату (ГМФ), що призводить до розслаблення клітин м'язової оболонки судин та вазодилатації внаслідок зменшення концентрації кальцію в клітинах непосмугованої мускулатури судин. На відміну від нітратів, при введенні яких розвивається толерантність, пов'язана з окисленням сульфгідрильних груп нітратних рецепторів та зниженням утворення цГМФ усередині клітини, дія активних мета- болітів молсидоміну на гладком'язові клітини не зменшується в залежності від часу експозиції, оскільки вони стимулюють гуанілатциклазу прямо, свою дію через S-нітрозотіол за участю сульфгідрильних груп та цистеїну. До гемодинамічних ефектів SIN–1 належать зменшення систолічного та кінцевого діастолічного тиску у лівому шлуночку, ударного об'єму, середнього артеріального тиску та системного судинного опору, збільшення частоти серцевих скорочень та діастолічного коронарного кровотоку. One of the primary challenges in treating patients with coronary artery disease and coronary insufficiency using nitrates is the development of tolerance. Nitrate tolerance is a condition in which the duration and intensity of anti-anginal and anti-ischemic effects decrease, despite maintaining a high concentration of the drug in the blood. In cases of developing tolerance, a continual increase in the nitrate dose is necessary to achieve the previous effect. To eliminate developed nitrate tolerance, discontinuing nitrates for 3-5 days is typically sufficient. Currently, molsidomine is employed as an alternative to nitrates, with sydnonimines emerging as a noteworthy substitute. Among sydnonimines, molsidomine (marketed as Sydnopharm, Dilasidom, Corvaton) stands out as the most effective. Despite its chemical distinction from nitrates, molsidomine operates through a similar mechanism. Functioning as a nitric oxide donor, this antianginal drug avoids the development of tolerance even with prolonged use. Molsidomine, akin to nitrates, acts as a vasodilator, exhibiting efficacy as an anti-ischemic and anti-anginal medication when administered in appropriate doses. Upon entering the human body, molsidomine undergoes hepatic metabolism, transforming into an active derivative compound known as SIN-1. This metabolite, upon entering the bloodstream, further converts into an active form (SIN-1A). From this active metabolite, the nitric oxide (NO) group is released, influencing the activation of guanylate cyclase. This activation prompts guanosine triphosphate to convert into cyclic guanosine triphosphate, ultimately contributing to the synthesis of proteins that bind calcium. This cascade of events results in the vasodilatory effect of molsidomine. Indications for molsidomine include stable angina pectoris, acute coronary syndrome, early post-infarction angina, congestive heart failure, portal hypertension, pulmonary hypertension, and Aerz's disease. Possible side effects following the therapy with molsidomine (dizziness, headache, and diplopia) occur much less frequently compared to nitrates. After using nitrates, such a side effect as methemoglobinемia may occur. Therapy with molsidomine does not lead to the development of this side effect.
  • Документ
    Изофлавоноиды корней Ononis pusilla
    (Академия наук республики Узбекистан, 2024) Ковалев, Сергей Владимирович; Девяткина, Наталия Николаевна; Грицина, Мирослава Романовна; Ковалев, Владимир Николаевич; Ковальов, Сергій Володимирович; Дев'яткіна, Наталія Миколаївна
    Изучение изофлавоноидов корней Ononis pusilla, собранных в Крыму в окрестностях г. Алушты.
  • Документ
    Формування поняттєво-термінологічного апарату як складник професійно зорієнтованого навчання майбутніх фармацевтів
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2024) Шевченко, Олена Миколаївна ; Копанцева, Лариса Миколаївна; Shevchenko, Olena; Kopantseva, Larysa
    У статті проаналізовано процес формування поняттєво-термінологічного апарату як складник професійно зорієнтованого навчання майбутніх фармацевтів; розкрито на основі узагальнення теоретичних основ особливості, стратегії та методи формування поняттєво-термінологічного апарату, що сприяють ефективній підготовці майбутніх фармацевтів у процесі вивчення дисципліни «аналітична хімія». Запропоновано критерії відбору хімічних термінів та понять: тематична приналежність (виключення термінів суміжних областей), орієнтація на словниковий запас здобувачів, системність, повнота охоплення термінолексики, а також синхронність (тимчасовий фактор), уживаність (частотність), семантична цінність терміну, терміноутворювальна спроможність, нормативність та сполучність. Розглянуто цілісну організацію роботи з якісного засвоєння термінологічної лексики аналітичної хімії та розвитку професійно зорієнтованої комунікативної компетентності майбутніх фахівців спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація», що передбачає при реалізації раціонального відбору, семантизації та широкій презентації термінологічних мовних одиниць використання апробованих способів та прийомів роботи над термінологічною лексикою. Розподілено вправи на види та встановлено їх послідовність у роботі з термінами: запровадження термінологічної лексики (підготовчі вправи) – мовні вправи – комунікативно-мовні вправи, що передбачає одночасне виділення та функціонування в такій роботі передтекстових, притекстових та післятекстових вправ. Розроблено післятекстові завдання та форми застосування вправ: робота в парах, упорядкування кластера на основі довідкового матеріалу, конструювання речень, термінологічний диктант, розгадування кросвордів. конструювання мікротексту, формулювання дефініцій термінів, робота з ментальними картами, використання мультимедійних засобів, тренінги, відеопрезентації, гра «Відгадай термін!». Проведено висновок стосовно того, що застосування різних комунікативно-мовленнєвих вправ, спрямованих на засвоєння термінологічної лексики, у процесі навчання аналітичної хімії сприяє вдосконаленню навичок професійного спілкування з дисципліни та формуючи термінологічний досвід, підвищує рівень професійної мовної підготовленості майбутнього фахівця фармації. The article analyzes the process of forming the conceptual and terminological apparatus as a component of professionally oriented training of future pharmacists; based on generalization of theoretical foundations, the features, strategies, and methods, the formation of the conceptual and terminological apparatus that contribute to the efficient training of future pharmacists in the process of studying the discipline «Analytical Chemistry» are revealed. The following criteria for the selection of chemical terms and concepts are proposed: thematic affiliation (exclusion of terms from related fields), focus on the vocabulary, systematicity, completeness of terminology coverage, as well as synchronicity (time factor), usage (frequency), semantic value of the term, term-forming capacity, normativity, and connectivity. The article considers the holistic organization of work on the qualitative mastering of the terminological vocabulary of analytical chemistry, and the development of professionally oriented communicative competence of future specialists majoring in the specialty 226 «Pharmacy, Industrial Pharmacy». It involves the use of proven methods and techniques for the rational selection, semantization and presentation of terminological language units. The exercises are divided into types, and their sequence in working with terms is established: introduction of terminological vocabulary (preparatory exercises) – language exercises – communicative and linguistic exercises, which involve the simultaneous selection and functioning of pre-text, while-text, and post-text exercises in such work. Post-textual tasks and forms of application of exercises have been developed. They are the following: work in pairs, organizing a cluster based on reference material, sentence construction, terminological dictation, and crossword puzzles. microtext construction, formulating definitions of terms, working with mental maps, using multimedia, trainings, video presentations, and the game «Guess the term!». It has been concluded that the usage of various communicative and speech exercises aimed at mastering terminological vocabulary in the process of teaching analytical chemistry contributes to professional communication skills improvement in the discipline and, by forming terminological experience, increases the level of professional language competence of future pharmacy specialists.
  • Документ
    Comparative description of the binding specificity of receptors of structural components of the glandular zone mucosa of the rat hard palate using α-galactose-specific soybean lectin
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Yeroshenko, G. A.; Tymoshenko, Yu. V.; Kulai, О. O.; Shevchenko, K. V.; Zviahilska, I. M.; Kopantseva, L. M.; Khilinska, T. V.; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Тимошенко, Юлія Володимирівна; Кулай, Ольга Олександрівна; Шевченко, Костянтин Васильович; Звягільська, І. М.; Копанцева, Лариса Миколаївна; Хілінська, Тетяна Володимирівна
    The paper presents the data of a lectinochemical study of the components of the mucous membrane of the glandular zone of the dura mater of rats with the help of α-galactose-specific soybean lectin. It was found that increased expression of receptors for α-galactose-specific lectin of soybean seeds was determined in the spiky, granular layers to a strong degree, in the basal layer the degree of binding remained constant, compared to the 14th day of observation. It increased from weak to moderate on the part of the basement membrane. The reaction from the mast cells remained strong. Therefore, the changes that occur under the influence of a 1 % solution of methyl ether of methacrylic acid on the mucous membrane of the hard palate should indicate changes in the structural components of this zone, which leads to a violation of the function of the minor salivary glands and the development of a pathological process. The α-galactose-specific lectin of soybean seeds can be a marker of these processes. В роботі представлені дані лектинохімічного дослідження компонентів слизової оболонки залозистої зони твердого щурів за допомогою α-галактозоспецифічного лектину насіння сої. Встановлено, що посилення експресії рецепторів до α-галактозоспецифічного лектину насіння сої визначено в шипуватому, зернистому шарах до сильного, в базальному шарі ступінь звʼязування залишився сталим, порівняно з 14–ою добою спостереження. З боку базальної мембрани, зі слабкого посилився до помірного. Реакція з боку мастоцитів залишилась сталою сильною. Отже, зміни які відбуваються під впливом дії 1 % розчину метилового ефіру метакрилової кислоти на слизовій оболонці твердого піднебіння мають свідчити про зміни структурних компонентів данної зони, що призводить до порушення функції малих слинних залоз та розвитку патологічного процесу. А α-галактозоспецифічний лектин насіння сої може виступати маркером цих процесів.
  • Документ
    Clusteroluminogenic polymers: applications in biology and medicine (Review Article)
    (American Institute of Physics, 2024) Sakhno, Tamara; Ivashchenko, Dmytro; Semenov, Anatolii; Ivashchenko, Olena; Sakhno, Yuriy; Сахно, Тамара Вікторівна; Іващенко, Дмитро Миколайович; Семенов, Анатолій Олексійович; Іващенко, Олена Дмитрівна; Сахно, Юрій
    The current state of research on unconventional luminescence of nonconjugated polymers, which arises as a result of spatial conjugation due to the overlapping of electronic orbitals of atoms in aggregates formed at high concentrations of substances in solutions or in the solid state, is considered. The manifold applications of clusteroluminogenic polymers in the realms of biology and medicine take center stage. This includes the utilization of clusteroluminescence for monitoring and visualizing dynamic reactions, exploring pathways in biomedical research and targeted drug delivery, facilitating real-time monitoring, as well as imaging and tracking. The emphasis is placed on their pivotal role in combination therapy and theranostics.
  • Документ
    Реалізація практико-орієнтованого підходу в освітньому процесі підготовки майбутніх учителів хімії у закладах вищої освіти
    (Полтавський державний аграрний універистет, 2024) Стрижак, Діана Олександрівна
    Важливою формою реалізації практико-орієнтованого підходу у підготовці майбутніх вчителів, в тому числі хімії, є впровадження дуальної освіти. Дуальна освіта як специфічна форма організації освітнього процесу покликана поєднати теоретичні знання, набуті в освітньому середовищі закладу вищої освіти, та практичні вміння та навички, що формуються та вдосконалюються за рахунок перебування в освітньому середовищі школи безпосередньо у ролі асистента вчителя та/або вчителя.
  • Документ
    Моніторинг та програмне забезпечення для автоматизованої перевірки набутих знань здобувачами освіти з хімії в закладах освіти
    (Praha, Czech Republic, 2024) Голіяд, Р. О.; Стрижак, Світлана Володимирівна; Holiiad, R.; Stryzhak, S.
    Стаття розглядає вплив розвитку інформаційних технологій на освітній процес і роль автоматизова-них систем в оцінюванні знань, умінь та навичок здобувачів. Зазначається, що використання програмного забезпечення для автоматизації процесу перевірки знань покликане покращити ефективність, точність та економію часу для педагогів. Стаття висвітлює важливість інформаційної компетентності вчителя для які-сного моніторингу та обробки даних результатів тестування з хімії. Автори визначають переваги автома-тизованих систем, зокрема програми Plickers, яка дозволяє вчителям створювати тести та автоматично пе-ревіряти відповіді, забезпечуючи простоту використання в будь-яких умовах. Програмне забезпечення Plickers для здобувачів освіти є зручним і ефективним у використанні, підвищує якість знань з програмного матеріалу. The article examines the impact of information technology development on the educational process and the role of automated systems in assessing the knowledge, skills, and abilities of learners. It is noted that the use of software for automating the knowledge assessment process aims to improve efficiency, accuracy, and time savings for educators. The article highlights the importance of the teacher's information competency for quality monitoring and processing of chemistry test results. The authors identify the advantages of automated systems, particularly the Plickers program, which enables teachers to create tests and automatically assess answers, providing simplicity of use in any conditions. Plickers software for education seekers is convenient and efficient, enhancing the quality of knowledge acquisition from the educational material.
  • Документ
    Використання інтерактивних ігор для підвищення зацікавленості студентів у вивченні хімії та розвитку їх soft-skills
    (Одеський національний технологічний університет, 2024) Стрижак, Діана Олександрівна
    Використання інтерактивних та відео-ігор навчального спрямування дає можливість розвивати soft-skills студентів та реалізовувати практико-орієнтований підхід у підготовці майбутніх вчителів хімії шляхом залучення їх до віртуальних середовищ, де підсвідомо потрібно використовувати критичне мислення, аналітичні навички, логічно вибудовувати зв’язки.
  • Документ
    Інноваційні підходи до навчання хімії
    (Одеський національний технологічний університет, 2024) Стрижак, Світлана Володимирівна
    Інноваційні методи навчання хімії відіграють ключову роль у реформуванні освіти, сприяють активному залученню студентів, розвитку їх навичок експериментувати, досліджувати та розв’язувати складні проблеми, що сприяє розвитку інноваційного мислення та підготовці до майбутніх викликів.
  • Документ
    Консультаційна робота з хімічних дисциплін при заочному навчанні майбутніх фармацевтів
    (Полтавський державний аграрний універистет, 2024) Іващенко, Олена Дмитрівна; Копанцева, Лариса Миколаївна; Стрижак, Світлана Володимирівна; Стрижак, Діана Олександрівна
    Фармацевтичну освіту в Україні сьогодні можна здобути як за денною (очною або вечірньою), так і за заочною формами навчання. Система заочної освіти має певні особливості як у контингенті студентів, так і в організації навчального процесу. Кожен педагог має на меті забезпечити позитивну мотивацію навчання та активізувати пізнавальну діяльність студентів-заочників. Освітній процес підготовки майбутніх фармацевтів повинен включати інноваційні педагогічні методи, засновані на інтерактивності й максимальному наближенні до професійної діяльності: імітаційні технології (ігрові форми організації, реальності), колективні технології навчання, ситуативне моделювання, обговорення питань, інтерактивне, інформаційне, диференційоване навчання.