Наукові праці. Кафедра фармакології

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 349
  • Документ
    Фітотерапія в стоматології: минуле, теперішнє і майбутнє
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Островська, Галина Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Руслан Володимирович; Петрова, Тамара Аркадіївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Розколупа, Ніна Василівна; Ostrovska, H. Yu.; Sydorenko, A. H.; Lutsenko, R. V.; Petrova, T. A.; Chechotina, S. Yu; Rozkolupa, N. V.
    Використання рослинних засобів при запальних захворюваннях слизової оболонки порожнини рота та запально-дистрофічних хвороб тканин пародонта, а саме фітотерапія передбачає застосування препаратів, які мають політропну дію – протизапальну, антибактеріальну, в’яжучу, обволікаючу, знеболювальну та інші. Накопичені дані доводять доцільність та перспективність їх застосування у стоматологічній практиці, а майбутні дослідження є обов’язковими для дотримання принципів наукової доказовості по відношенню до ефективності та безпечності фітопрепаратів. Phytotherapy in dental practice implies the expediency and prospects of using drugs that have a polytropic effect, and future research is mandatory to comply with the principles of scientific evidence in relation to the effectiveness and safety of herbal medicines.
  • Документ
    Препарати гіалуронової кислоти в стоматологічній практиці
    (ТОВ «Видавничий дім «Авіцена», 2024) Чечотіна, Світлана Юріївна; Островська, Галина Юріївна; Литовченко, Ірина Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Петрова, Тамара Аркадіївна
    Препарати гіалуронової кислоти користуються великим попитом завдяки широкому спектру фармакологічної активності, багатофункціональним властивостям, відсутності антигенної та токсичної дії, високої біологічної сумісності з тканинами людини та безпечності. Вони допомагають покращити регенерацію тканин та зменшити запальні процеси у слизовій оболонці порожнини рота, тканинах пародонта при консервативній терапії; після хірургічних утручань, таких як екстракція та імплантація зуба, пародонтальна хірургія, що є важливим аспектом у стоматологічному лікуванні та потребують подальшої розробки, зокрема вітчизняними виробниками.
  • Документ
    Вплив похідних 2-окосндолін-3-гліоксилової кислоти на нейрофізіологічні реакції щурів у тесті «чорно-біла камера»
    (Полтавський державний медичний університет, 2023) Біловол, О. М.; Луценко, Руслан Володимирович; Князькова, Ірина Іванівна; Колісник, Сергій Вікторович; Шакіна, Еліна Георгіївна; Bilovol, O. M.; Lutsenko, R. V.; Knyazkova, I. I.; Kolisnyk, S. V.; Shakina, E. G.
    Серед психічної патології тривожні розлади є найпоширенішою групою захворювань. Значний обсяг наукових досліджень направлений на синтез нових біологічно активних молекул для їх корекції, вивчення та доведення до клінічних випробувань. В Україні синтезовані похідні 2- оксоіндолін-3-гліоксилової кислоти, які активно вивчаються в якості потенційних нейропсихотропних речовин з органопротекторною дією. Ці речовини структурно подібні до серотоніну і його рецепторів і ендогенних похідних індолу, що дає їм можливість регулювати активність ендогенних лігандів і відомих нейротропних препаратів у місцях їх зв’язування з специфічними рецепторами. У попередніх дослідженнях у похідних 2- оксоіндолін-3-гліоксилової кислоти встановлена гормоноподібна, антигіпоксична, антиоксидантна, ноотропна і антидепресивна дія. Встано влено, що етиловий естер 2-оксоіндоламіно оцтової кислоти та N-[(2-oкco-iндолiнiлiдeн-3)-2- оксіацетіл]-(1-амінонафталін впливав на навчання і всі три фази пам’яті, зокрема на процеси введення інформації та її консолідацію. Також показано, що аміди 2-оксоіндоліну на моделі гос трої гіпобаричної гіпоксії подовжували тривалість життя, тобто виявляли антигіпоксичну дію. Пока зано на поведінкових і фармакологічних моделях депресії у сполук 18 і Е-38 виразні антидепреси вні властивості. Сполуки цієї групи посилювали ефекти наркозних речовин. Виявлена це ребропротекторна й антиоксидантна активність, що обумовлена здатністю активувати енергетичний обмін і запобігати розвитку нейродегенера тивних процесів. Це дає підставити передбачати у цієї групи речовин й іншу психотропну активність, що може бути поєднана з позитивною органозахисною дією.
  • Документ
    Systemic effect of the antioxidant gel in experimental dermatologic pathology
    (2024) Vazhnichaya, Elena; Baliuk, Olena; Sydorenko, Antonina; Важнича, Олена Митрофанівна; Балюк, Олена Євгенівна; Сидоренко, Антоніна Григорівна
    Many dermatological diseases are accompanied by oxidative stress and natural antioxidants are used in dermatology and cosmetology. The efforts to use synthetic antioxidants for skin care and treatment are practically absent. That is why we select for this investigation new topical formulation of ethylmethylhydroxypyridine succinate (EMHPS), a synthetic antioxidant. The objective is to study the status of lipid peroxidation and antioxidant protection in the blood of animals with experimental dermatologic pathology under the influence of the EMHPS gel topical use. There were three series of experiments on 125 adults male Wistar rats with chemical depilation, acute ultraviolet skin damage and psoriatic-like dermatitis. The 5% EMHPS gel was applied to the skin in a dose of 125 mg/kg. The duration of treatment was 21 days after chemical depilation, 3 days after ultraviolet irradiation, and 6 days after the induction of imiquimod dermatitis. The animals were euthanized in different moments of the experiments and the malondialdehyde (MDA) concentration, superoxide dismutase (SOD) and catalase activities were determined in the blood. The data were statistically processed by ANOVA method with a post-hoc Tukey test.
  • Документ
    The influence of pure (ligandless) magnetite nanoparticles functionalization on blood gases and electrolytes in acute blood loss
    (Elsevier, 2023) Vazhnichaya, Elena; Lytvyn, Stanislav; Kurapov, Yurii; Semaka, Oleksandr; Lutsenko, Ruslan; Chunikhin, Alexander; Важнича, Олена Митрофанівна; Литвин, Станіслав Єгорович; Курапов, Юрій Анатолійович; Семака, Олександр Валентинович; Луценко, Руслан Володимирович; Чуніхін Олександр Юрійович
    Objective was to compare the effect of functionalization of magnetite (Fe3O4) nanoparticles (NPs) with sodium chloride (NaCl), or its combination with ethylmethylhydroxypyrydine succinate (EMHPS) and polyvinylpyrrolidone (PVP) on blood gases and electrolytes in acute blood loss. Ligandless magnetite NPs were synthesized by the electron beam technology and functionalized by mentioned agents. Size of NPs in colloidal solutions Fe3O4@NaCl, Fe3O4@NaCl@EMHPS, Fe3O4@NaCl@PVP, Fe3O4@NaCl@EMHPS@PVP (nanosystems 1–4) was determined by dynamic light scattering. In vivo experiments were performed on 27 Wistar rats. Acute blood loss was modeled by removal 25 % circulating blood. Nanosystems 1–4 were administered to animals intaperitoneally after the blood loss with followed determination of blood gases, pH and electrolytes. In blood loss, nanosystems Fe3O4@NaCl and Fe3O4@NaCl@PVP were able to improve the state of blood gases, pH, and the ratio of sodium/potassium in the blood. So, magnetite NPs with a certain surface modification can promote oxygen transport under hypoxic conditions.
  • Документ
    Ensuring and observing the principles of academic integrity is one of the priority areas of modern higher medical education
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Hryshko, Yu. M.; Lutsenko, R. V.; Гришко, Юлія Михайлівна; Луценко, Руслан Володимирович
    One of the most important and urgent tasks facing higher educational medical institutions of Ukraine and foreign countries today is the issue of ensuring and maintaining academic integrity, which is one of the priority areas of activity of the modern scientific and educational community. Recently, there has been an active discussion of certain provisions of the Law of Ukraine «On Higher Education», especially those issues related to the definition of academic freedom and information, the conduct of scientific research and the use of their results, taking into account the limitations established by law. Therefore, in order to prevent academic dishonesty, it is possible to recommend the establishment of independent organizations whose activities are aimed at resolving disputes in the field of academic integrity to protect the rights of students and teachers; for independent assessment of the level of knowledge of education seekers, it is necessary to develop and implement computer testing with automatic assessment of work. It is also advisable to use specialized software to detect plagiarism. Nowadays, regardless of the existing norms of laws, there is often a lack of effective procedures for evaluating scientific texts for the presence of various types of academic dishonesty. Abroad, in European and American universities, it is quite rare for students to resort to writing off, and scientists to change the results of research, as liability under the law is provided for this. Global trends in the fight against plagiarism are based on progressive «smart» technologies. Adherence to academic integrity is not only an important factor in ensuring the quality of higher education, but also an important criterion that determines what moral and ethical principles will be formed in the students of higher medical education during the years of their studies in higher educational institutions. Because precisely such components of academic integrity as justice, trust, respect, responsibility, honesty are at the same time universal human values and the key to the successful development of the state Одним із найбільш важливих і невідкладних завдань сьогодення, які стоять перед вищими навчальними медичними закладами України та зарубіжних країн, є питання забезпечення і дотримання академічної доброчесності, що є одним з пріоритетних напрямків діяльності сучасної науково-освітньої спільноти. Останнім часом ведеться активне обговорення певних положень Закону України «Про вищу освіту», особливо тих питань, які стосуються визначення академічної свободи та інформації, проведення наукових досліджень і використання їх результатів з урахуванням обмежень, встановлених законом. Отже, для запобігання академічної недоброчесності можна рекомендувати заснування незалежних організацій, діяльність яких спрямована на вирішення спорів у сфері академічної доброчесності для захисту прав здобувачів освіти і викладачів; для незалежного оцінювання рівня знань здобувачів освіти, необхідно розробляти та запроваджувати комп’ютерне тестування з автоматичним оцінюванням роботи. Також для виявлення плагіату доцільно використовувати спеціалізоване програмне забезпечення. В наш час, не зважаючи на існуючі норми законів, часто не вистачає ефективних процедур оцінюваннянаукових текстів на наявність різних видів академічної не доброчесності. За кордоном, в європейських та американських університетах, досить рідко студенти вдаються до списування, а науковці – до зміни результатівдосліджень, так як за це передбачена відповідальність перед законом. Світові тенденції боротьби із плагіатом спираються на прогресивні «розумні» технології. Дотримання академічної доброчесності є не тільки важливим фактором забезпечення якості вищої освіти, а ще й тим важливим критерієм, який визначає, які моральні і етичні принципи будуть сформовані у здобувачів вищої медичної освіти за роки їхнього навчання у вищих навчальних закладах. Тому що саме такі складники академічної доброчесності, як справедливість, довіра, повага, відповідальність, чесність є водночас і загальнолюдськими цінностями, і запорукою успішного розвитку держави.
  • Документ
    Зміна способу життя як основний фактор профілактики розвитку хвороб цивілізації
    (Національний фармацевтичний університет, 2023) Гришко, Юлія Михайлівна; Луценко, Руслан Володимирович; Луценко, Ольга Анатоліївна
    Мета. Розглянути сучасні уявлення про основні фактори профілактики розвитку хвороб цивілізації.
  • Документ
    Вплив етиловий естеру індол-оцтової кислоти на метаболічні процеси при гострому стресі
    (Національний фармацевтичний університет, 2023) Луценко, Руслан Володимирович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Гришко, Юлія Михайлівна; Колот, Еліна Георгіївна; Луценко, Ольга Анатоліївна
    Мета. Дослідити вплив похідного 2-оксоіндоліну на обмін амінокислот і функціональну активність печінки при гострому стресі.
  • Документ
    Effect of adamantane derivative on expression of biofilm-associated genes in methicillin-resistant Staphylococcus aureus
    (Elsevier B.V, 2023) Humeniuk, Nataliia; Zelena, Liubov; Vrynchanu, Nina; Ishchenko, Liudmyla; Bukhtiarova, Tetiana; Korotkij, Yurii; Vazhnichaya, Elena; Важнича, Олена Митрофанівна
    In the etiology of nosocomial infections, the leading role belongs to such microorganisms as Staphylococcus aureus. Insufficient effectiveness of antimicrobial chemotherapy and practical absence of drugs with an antibiofilm activity encourage the development of new remedies. The study presents results on antibiofilm activity of the adamantane derivative 1‐[4‐(1‐adamantyl)phenoxy]‐3‐(N‐benzyl,N‐dimethylamino)‐2‐propanol chloride (KVM‐97) against methicillin‐resistant S. aureus (MRSA) and the effect of this agent on the expression genes that provide regulatory and biosynthetic functions of biofilms. The ability of adamantane derivative to affect S. aureus biofilms was tested by microtiter dish biofilm formation assay. The effect of KVM‐97 on expression level of genes icaA, icaD, icaR, agrA, sarA, clfB, fib, fnbB, ebpS, and eno was detected by the real‐time PCR. The KVM‐97 inhibits the formation of S. aureus biofilms at 5.0 MIC by 95.1 % and at 0.5 MIC – by 22.4 %. Under the action of KVM‐97, destruction of the mature biofilms was not detected. It inhibits expression of the icaADBC operon and agrA gene, as well as stimulates a transcriptional activity of the icaR regulator. Subinhibitory concentrations of the KVM‐97 significantly inhibit the expression of clfB, fib, fnbB, ebpS, and eno, but does not change the sarA gene expression. Thus, 1‐[4‐(1‐adamantyl)phenoxy]‐3‐(N‐benzyl,N‐dimethylamino)‐2‐propanol chloride shows pronounced antibiofilm activity against MRSA at the early stages of the biofilm forming. This effect may be relating to influence on the expression of genes that regulate adhesion to the substrate and formation of S. aureus biofilms.
  • Документ
    Вплив гострого стресу на вміст нуклеїнових кислот і процеси апоптозу в тканині печінки щурів
    (Донецький національний медичний університет, 2003) Луценко, Руслан Володимирович; Філоненко, Т. А.
    Мета роботи - вивчити зміни вмісту нуклеїнових кислот і процесів апоптозу в тканині печінки за умов гострого стресу.
  • Документ
    Експериментальне обгрунтування призначення пірацетаму хворим з церебро-судинною недостатністю
    (Донецький національний медичний університет, 2003) Луценко, Руслан Володимирович; Олійник, Наталія Олександрівна
    Мета роботи - з’ясувати вплив пірацетаму на процеси гліколізу в тканинах головного мозку стресованих щурів.
  • Документ
    Важливі аспекти підготовки фармацевтів
    (Полтавський державний медичний універистет, 2024) Власенко, Наталія Олександрівна; Луценко, Ольга Анатоліївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Руслан Володимирович
    Робота фармацевта в Україні дуже відповідальна і потребує високої кваліфікації та глибоких знань. Широкий асортимент безрецептурних препаратів, медичних товарів, за яким відвідувачі часто звертаються безпосередньо в аптеку минаючи лікаря, вимагає грамотного консультування для того, щоб своєчасно виявити у пацієнтів небезпечні (загрозливі) симптоми і своєчасно спрямувати їх за допомогою до лікаря. Основною метою професійної діяльності фармацевта є підвищення ефективності та безпеки лікарської терапії конкретного пацієнта/відвідувача аптеки.
  • Документ
    Pharmacology of antibacterial drugs for surgical dentistry
    (Полтавський державний стоматологічний університет, 2024) Petrova, T. A.; Lutsenko, R. V.; Ostrovska, H. Yu.; Shakina, E. H.; Chechotina, S. Yu.; Sydorenko A. H.; Петрова, Тамара Аркадіївна; Луценко, Руслан Володимирович; Островська, Галина Юріївна; Шакіна, Еліна Георгіївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна
    In dental surgical practice, many patients suffer from purulent inflammation of the maxillofacial area. In order to conduct effective conservative treatment, a dentist must have in-depth knowledge of the pharmacology of modern antibacterial agents and scientifically sound rules for their use. The purpose is to study modern antibacterial drugs' pharmacological properties and analyse the indications for their use in surgical practice. An analysis of literature sources was carried out. The results obtained indicate a limited choice when dentists prescribe antibacterial agents. The analysis of pharmacological properties and spectra of antimicrobial activity of known antibacterial drugs shows that beta-lactam drugs of the cephalosporin and carbapenem group are preferable. Cephalosporin and carbapenems are particularly relevant in treating severe polymicrobial infections and complicated purulent inflammation. In case of severe infections caused by multidrug-resistant gram-positive microorganisms, ketolides and streptogramins are recommended. In case of ineffectiveness of other antibacterial drugs, glycopeptides also have backup value. Considering the complexity and dynamism of the group of antibacterial drugs, a practising dental surgeon should rely on scientifically based recommendations for their prescription and follow the algorithm of patient management developed by scientists: to start treatment early; based on clinical and laboratory data, conduct empirical therapy with broad-spectrum antibacterial drugs, considering the most likely pathogens; when determining the pathogen, if necessary, replace the drug used for empirical treatment with another one to which the microorganism is sensitive; consider the feasibility of prescribing combined ABT; use microbiological control and monitoring of pathogens during long-term treatment. У стоматологічній хірургічній практиці велика кількість пацієнтів хворіють на гнійні запалення щелепно-лицьової ділянки. Для проведення дійового консервативного лікування медик повинен володіти глибокими знаннями щодо фармакології сучасних антибактеріальних засобів та науково-обгрунтовані правилами їх використання. Мета - дослідити фармакологічні властивості сучасних антибактеріальних препаратів, проаналізувати показання до їх застосування в хірургічній практиці. Проведено аналіз літературних джерел. Отримані результати свідчать про обмеженість вибору при призначенні лікарями- стоматологами антибактеріальних засобів. Аналіз фармакологічних властивостей та лінійки спектрів протимікробної активності відомих антибактеріальних препаратів свідчить про перевагу таких в бета- лактамних препаратів групи цефалоспоринів та карбапенемів. Цефалоспорин та карбапенеми особливо актуальні при лікуванні важких полімікробних інфекцій та ускладнених гнійних запаленнях. При важких за перебігом інфекціях, що викликані полірезистентними грампозитивними мікроорганізмами доцільне призначення кетолідів та стрептограмінів. В разі неефективності інших препаратів антибактеріальної лінійки резервне значення мають також глікопептиди. З врахуванням складності та динамічності групи антибактеріальних препаратів практикуючому хірургу-стоматологу варто спиратися на науково-обгрунтовані рекомендації щодо їх призначення та дотримуватись розробленого науковцями алгоритму ведення хворого: здійснити ранній початок лікування; на основі клініко-лабораторних даних провести емпіричну терапію АБП широкого спектру дії з врахуванням найбільш вірогідних збудників хвороби; при визначенні збудника при необхідності провести заміну препарату, яким почали проводити емпіричну терапію на інший, до якого мікроорганізм є чутливим; розглянути доцільність призначення комбінованої АБТ; застосовувати у процесі тривалого лікування мікробіологічний контроль та моніторинг збудників.
  • Документ
    Розширення можливостей аналгезії у хворих на цукровий діабет у стоматологічній практиці
    (ДУ «Інститут проблем ендокринної патології ім. В. Я. Данилевського НАМН України», 2024-07-04) Петрова, Тамара Аркадіївна; Луценко,Руслан Володимирович; Островська, Галина Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Чечотіна, Світлана Юріївна
    Мета. Проаналізувати можливості проведення ефективної анальгезії в стоматологічній практиці у хворого на цукровий діабет та розглянути положення щодо її покращення.
  • Документ
    Електронний рецепт і викладання медичної рецептури майбутнім лікарям
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Важнича, Олена Митрофанівна; Луценко, Руслан Володимирович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Капустник, Юрій Олексійович; Шакіна, Еліна Георгіївна; Власенко, Наталія Олександрівна; Луценко, Ольга Анатоліївна
    Стаття висвітлює досвід застосування електронного рецепта в медицині та його перевагам над паперовим рецептом. Запропоновано сучасні варіанти викладання цього питання медичної рецептури в курсі фармакології. The article is devoted to the experience of using an electronic prescription in medicine and its advantages over a paper prescrption. It offers modern options for teaching this issue of medical prescribing in the course of Pharmacology.
  • Документ
    Сучасні та перспективні методи навчання фармакології майбутніх лікарів
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Луценко, Руслан Володимирович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Гришко, Юлія Михайлівна; Петрова, Тамара Аркадіївна; Луценко, Ольга Анатоліївна
    У світі зростає кількість новітніх лікарських препаратів, що спонукає до постійних інновацій при опануванні фармакології майбутніми лікарями й формування в них професійних компетентностей. Це обґрунтовує внесення відповідних змін до навчальних програм, навчальних планів, їх ускладнення і збільшення інформаційного навантаження. Тому викладання фармакології необхідно постійно осучаснювати, модернізувати з методичного й інформаційно-технічного поглядів. In the world, the number of the newest medicines is increasing, which leads to constant innovations in the mastering of pharmacology by future doctors and the formation of their professional competences. This justifies the introduction of appropriate changes to educational programs, curricula, their complexity and increase in the informative load. There fore, the teaching of pharmacology must be constantly modernized and modernized from a methodological and information-technical point of view.
  • Документ
    Науково-методичні аспекти вдосконалення педагогічного процесу
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Островська, Галина Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Руслан Володимирович; Петрова, Тамара Аркадіївна; Власенко, Наталія Олександрівна; Шакіна, Еліна Георгіївна
    Вища медична освіта є складовою реалізації соціальних пріоритетів держави і має забезпечувати якісну підготовку здобувачів освіти. Поєднання науково-методичних підходів до навчального процесу –важлива умова підвищення якості підготовки сучасних фахівців. Higher medical education is a component of the implementation of social priorities of the state and should provide quality training for students. The combination of scientific and methodological approaches to the educational process is an important condition for improving the quality of training of modern specialists.
  • Документ
    Номенклатурні синоніми в сучасній фармації та їх роль у підготовці майбутніх спеціалістів у галузі охорони здоров’я
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Важнича, Олена Митрофанівна; Власенко, Наталія Олександрівна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Чечотіна, Світлана Юріївна
    Стаття присвячена номенклатурній синонімії у фармацевтичній термінології. Синоніми розглядаються в контексті відтінків їх значення і особливостей застосування. Підкреслюється інформаційна та комунікативна роль знання синонімів назв лікарських препаратів у підготовці майбутніх фахівців з охорони здоров'я. The article is devoted to nomenclature synonymy in pharmaceutical terminology. Synonyms are considered in the context of shades of their meaning and features of application. The information and communicative role of knowledge of synonyms of medicinaldrugs namesfor future health care professionals is emphasized.
  • Документ
    Упровадження компетентнісного підходу при викладанні фармакології в Полтавському державному медичному університеті
    (Полтавський державний медичний університет, 2024) Луценко, Ольга Анатоліївна; Петренко, Л. М.; Луценко, Руслан Володимирович
    Модернізація вищої освіти в Україні, зокрема медичної в останні роки відбувається досить активно, що обумовлено входженням країни в світову і європейську освітню та наукову спільноту. В умовах підготовки майбутніх лікарів дисципліна фармакологія займає одне з найважливіших місць на якій ґрунтується професійна діяльність переважної більшості лікарів. Традиційний підхід до викладання фармакології, дисципліни, що динамічно розвивається і оновлюється потребує змін. Зазначається, що в останні роки при підготовці майбутніх лікарів активно залучаються сучасні інформаційно-комунікативні технології та цифрові продукти. Основою успішного вивчення фармакології є запровадження компетентнісного підходу, що виступає підґрунтям для набуття фахових знань, професійних навичок та умінь, способів мислення, поглядів і цінностей, а також інших особистих якостей, що дадуть змогу майбутньому лікарю успішно займатися професійною діяльністю в галузі охорони здоров’я. Зазначаються функції компетентнісного підходу в освітньому процесі. В статті розглянуті фахові компетентності відповідно до стандарту вищої освіти та практичні результати навчання якими повинен оволодіти майбутній лікар. Наводиться сутність формування професійних компетентносей майбутнього лікаря її структури, що знаходиться в основі викладання фармакології у медичних закладах вищої освіти та формує якісну професійну підготовку висококваліфікованого фахівця. The modernization of higher education in Ukraine, in particular medical education, has been quite active in recent years, due to the country's entry into the world and European educational and scientific community. In the context of training of future doctors, the discipline of pharmacology is one of the most important, on which the professional activity of the vast majority of doctors is based. The traditional approach to teaching pharmacology, a dynamically developing and updated discipline, needs to be changed. It is noted that in recent years, modern information and communication technologies and digital products have been actively used in the training of future doctors. The basis for the successful study of pharmacology is the introduction of a competency-based approach, which serves as the basis for the acquisition of professional knowledge, professional skills and abilities, ways of thinking, attitudes and values, as well as other personal qualities that will allow the future doctor to successfully engage in professional activities in the field of health care. The functions of the competency-based approach in the educational process are noted. The article discusses the professional competencies in accordance with the standard of higher education and the practical learning outcomes that a future doctor should master. The essence of the formation of professional competencies of a future doctor is presented in terms of its structure, which is the basis for teaching pharmacology in medical institutions of higher education and forms the quality professional training of a highly qualified specialist .
  • Документ
    Особливості реалізації компетентнісного підходу при викладанні фармакології у медичному закладі вищої освіти
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2023) Петренко, Л.; Луценко, Ольга Анатоліївна; Petrenko, L.; Lutsenko, O.
    В статті наводиться функціональний спектр реалізації компетентнісного підходу у процесі професійної підготовки майбутніх лікарів. Розглянуто фахові компетентності, що набувають здобувачі освіти відповідно до професійного стандарту. Показано, що компетентнісний підхід при вивченні фармакології майбутніми лікарями є підґрунтя для набуття фахових знань, професійних навичок та умінь, способів мислення, поглядів і цінностей, а також інших особистісних якостей, що визначає спроможності майбутнього лікаря успішно провадити професійну діяльність із питань охорони здоров'я населення, а також продуктивно впливає на розвиток подальшої самоосвіти в зазначеній сфері діяльності. Впровадження компетентісного підходу створює передумови для осучаснення освітнього середовища медичного закладу вищої освіти. Дидактичні основи навчання фармакології майбутніх лікарів повинні відповідати сучасному рівню розвитку медичної освіти. Розглядаються функції компетентнісного підходу в освітньому процесі, зокрема концептуальнотеоретична, проектно-теоретична, практично-орієнтована та інтеграційна. Представлене авторське розуміння сутності формування професійної компетентності майбутнього лікаря і її структури, що покладено в основу вивчення фармакології у Полтавському державному медичному університеті. The article presents the functional spectrum of the implementation of the competence-based approach in the process of professional training of future doctors in the educational and professional program "Medicine" when teaching the educational component of pharmacology at Poltava State Medical University. The professional competencies acquired by students in competency-based pharmacological training in accordance with the professional standard are considered. The author's opinion is presented, which shows that the study of pharmacology is an integral part of the educational and professional program "Medicine". It is shown that the competence-based approach to the study of pharmacology by future masters of the medical sector of the healthcare industry of Ukraine provides the basis for the acquisition of professional knowledge, professional skills and abilities, ways of thinking, views and values, as well as other personal qualities that determine the ability of a future doctor to successfully carry out professional activities in the field of public health, and also productively affects the development of further self-education in this field of activity. The implementation of a competency-based approach in the study of pharmacology will contribute to the formation of the following components of professional competence in future doctors: motivational and value, cognitive, procedural and activity, information and communication, communicative, and professional and reflective. The introduction of a competencybased approach creates prerequisites for further research on the problem of implementing a competency-based approach in teaching pharmacology to future doctors as a means of modernizing the educational environment of a medical institution of higher education. The subject field of teaching pharmacology includes a set of professionally oriented information. The educational process of studying pharmacology should ensure the quality training of highly qualified personnel. The didactic basis of teaching pharmacology to future doctors should correspond to the current level of development of medical education. The functions of the competence approach in the educational process are considered, in particular, conceptualtheoretical, project-theoretical, practice-oriented and integration. The author's understanding of the essence of the formation of professional competence of the future doctor and its structure is presented, which is the basis for the study of pharmacology at Poltava State Medical University.