Наукові праці. Кафедра фармакології
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Кейс технологій якісної підготовки до ліцензійного іспиту з фармакології(Полтавський державний медичний університет, 2025) Шакіна, Еліна Георгіївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Луценко, Руслан Володимирович; Петрова, Тамара Аркадіївна; Shakina, E. H.; Sydorenko A. H.; Chechotina, S. Yu.; Lutsenko, R. V.; Petrova, T. A.Внаслідок пандемії світ активував дистанційне навчання з 2019 року, що сприяло гнучкості в навчальному процесі і незалежності від місця перебування здобувачів вищої освіти. Тривалий період пандемічної ізоляції, а далі хронічний стан тривоги у людей в період війни в Україні і частіше обра ний дистанційний варіант навчання, вплинули на когнітивні якості, розумові здібності та пам’ять у молоді. Мета роботи. Проаналізувати систему підготовки з навчальної дисципліни «фармакологія» в Полтавському державному медичному університеті, яка трансформувалася в умовах сьогодення. Розкриті методи та технології засвоєння навчальної дисципліни «фармакологія» здобувачами вищої освіти 3 курсу медичного та стоматологічного профілю підготовки. Пояснена важливість різних видів тестових завдань та їх ефективність в процесі запам’ятовування «якорних» фраз та слів як тригерів розкриття інформаційних блоків пам’яті під час контролю чи іспиту та у подальшій професійній діяльності здобувачів вищої освіти. Встановлено, що аудиторна активна підготовка з професіоналом викладачем-тренером та багаторазові повтори комп’ютерних тестувань з використанням бази ліцензійних та авторських тестових завдань, зібраних кафедрою за 25 років, гарантує якість і стійкість знань з фармакології та успішність складання ліцензійних іспитів. As a result of the COVID-19 pandemic, distance learning has been widely implemented since 2019, enhancing flexibility in the learning process and reducing students' dependence on physical location. However, prolonged pandemic-related isolation, followed by chronic anxiety due to the ongoing war in Ukraine and the increased reliance on remote education, has impacted the cognitive abilities, mental well being, and memory retention of young learners. Objective: To analyze the transformation of pharmacology training at Poltava State Medical University in response to current challenges. Pharmacology education requires mastery of drug names, classification into pharmacological groups, and a thorough understanding of their effects-often involving specialized medical and pharmaceutical terminology. This discipline can be likened to learning a foreign language, as it demands precision in memorizing pharmacokinetic parameters, which relies on students’ mathematical memory. This study examines the methods and technologies employed by third-year medical and dental students to master pharmacology. Special attention is given to the role of various test-based learning strategies in reinforcing “anchor” phrases and keywords, which serve as cognitive triggers for retrieving complex information during exams and future professional practice. Findings indicate that active in-class training with professional instructors, combined with repeated computer-based testing, significantly enhances knowledge retention and exam performance. The university comprehensive database of licensing test questions and tasks, compiled over the past 25 years, has been instrumental in ensuring consistent learning outcomes and success in pharmacology licensing examinations.Документ Застосування штучного інтелекту в контексті сталого розвитку вищій медичній освіті(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2025, 2025-03-14) Луценко, Руслан Володимирович; Шакіна, Еліна Георгіївна; Lutsenko, R. V.; Shakina, E. H.Останнім часом вища освіта у світі зазнала змін. Цьому сприяв розвиток науково технічного прогресу. Стрімко розвиваються можливості штучного інтелекту, технології якого активно проникають різні сфери життя, зокрема освітній процес медичних закладах вищої освіти (ЗВО). Штучний інтелект (ШІ) відкриває нові напрямки розвитку вищої освіти. Однією з технологій ШІ є використання чату GPT (генеративний попередньо тренований трансформатор), що розроблений 30 листопада 2022 року компанією ОpenAl. Це комп’ютерна програма яка може генерувати відповідь на питання, чи команду задану користувачем, яка здатна cтворювати текст. Завдяки таким можливостям ChatGPT може застосовуватись в різних аспектах життя, зокрема й у навчанні (Murcahyanto, 2023, p. 117). Recently, higher education in the world has undergone changes. This was facilitated by the development of scientific and technological progress. The capabilities of artificial intelligence are rapidly developing, and its technologies are actively penetrating various spheres of life, including the 232 educational process in medical higher education institutions (HEIs). Artificial intelligence (AI) opens up new directions for the development of higher education. One of the AI technologies is the use of the GPT (generative pre-trained transformer) chatbot, which was developed on November 30, 2022 by OpenAl. This is a computer program that can generate an answer to a question or a command given by a user, which is capable of creating text. Thanks to such capabilities, ChatGPT can be used in various aspects of life, including education (Murcahyanto, 2023, p. 117)Документ Покращення якості фармакологічної підготовки майбутніх лікарів у контексті сталого розвитку медичної освіти(Львівський національний університет імені Івана Франка, 2025-03-14) Луценко, Ольга Анатоліївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Lutsenko, O. A.; Chechotina, S. Yu.; Sydorenko, A. H.Система вищої медичної освіти України в останні роки проходить через етап змін, пов’язаних із пошуком нових форм і методів навчання, які дозволяють готувати висококваліфіковані кадри та забезпечувати кожному студенту можливість стати справжнім професіоналом у своїй галузі (3). На сьогодні соціальне замовлення для системи вищої медичної освіти полягає в підготовці компетентних лікарів, здатних ефективно реагувати на різні ситуації, а також гнучко і творчо підходити до вирішення проблем. Реформування сучасної вищої медичної освіти не оминув і процес викладання фармакології, одним з напрямків цього реформування є покращення якості фармакологічної підготовки майбутніх лікарів. Оскільки якість викладання фармакології відображає рівень засвоєння предмета в системі медичної освіти медичних закладів вищої освіти. In recent years, the system of higher medical education in Ukraine has been going through a stage of change associated with the search for new forms and methods of education that allow training highly qualified personnel and provide each student with the opportunity to become a true professional in their field (3). Today, the social order for the system of higher medical education is to train competent doctors who are able to respond effectively to different situations, as well as to be flexible and creative in solving problems. The reform of modern higher medical education has not spared the process of teaching pharmacology, and one of the directions of this reform is to improve the quality of pharmacological training of future doctors. Since the quality of teaching pharmacology reflects the level of mastery of the subject in the medical education system of higher education institutions.Документ Інформаційно-комп’ютерні технології в навчальному процесі(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Руслан Володимирович; Островська, Галина Юріївна; Петрова, Тамара Аркадіївна; Шакіна, Еліна Георгіївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Луценко, Ольга Анатоліївна; Капустник, Юрій ОлексійовичВикористання інформаційно-комп’ютерних технологій корисне і продуктивне в навчальному процесі. Їм притаманні якості інтерактивності, гнучкості й інтеграції різноманітних типів мультимедійної навчальної інформації. The use of information and computer technologies is a useful and fruitful educational technology. It is character ized by the qualities of interactivity, flexibility and integration of various types of multimedia learning information.Документ Інноваційні напрями розвитку фармакологічної підготовки в медичному закладі вищої освіти(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Луценко, Руслан Володимирович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Ольга Анатоліївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Шакіна, Еліна Георгіївна; Островська, Галина Юріївна; Петрова, Тамара Аркадіївна; Гришко, Юлія МихайлівнаІнтеграційні процеси і глобалізація освіти вимагають модернізації та інновацій у вищій медичній освіті України й зокрема у викладанні фармакології. У процесі аналізу навчальних планів із фармакології за останні 50 років виявлено проблеми й дисбаланс між обсягом матеріалу та особливостями навчальних планів. Integration processes and globalization of education require modernization and innovation in higher medical education in Ukraine, and in particular, in teaching pharmacology. In the process of analyzing pharmacology curricula over the past 50 years, problems and imbalances between the volume of material and the features of curricula have been identified.Документ Штучний інтелект у викладанні фармакології: досвід, який можна наслідувати(Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Важнича, Олена Митрофанівна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Шакіна, Еліна Георгіївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Луценко, Руслан Володимирович; Луценко, Ольга АнатоліївнаЗа даними закордонної літератури розглянуто можливості штучного інтелекту в медичній освіті й наведено перші спроби його використання у викладанні фармакології. According to foreign literature, the possibilities of artificial intelligence in medical education are envisaged and the first attempts to use it in teaching pharmacology are given.Документ Експериментальна фармакологія анксіолітиків та місце серед них похідних індолу(Полтавський державний медичний університет, 2023) Луценко, Руслан ВолодимировичВ монографії узагальнені уявлення про фармакологічні властивості сучасних і потенційних анксіолітичних засобів. Докладно наведено роль основних нейромедіаторних систем, їх звʼязок і нейрохімічні механізми виникнення та розвитку невротичних розладів. Показані фармакологічні властивості похідних індолу, стосовно їх нейропсихотропних властивостей. Представлені шляхи пошуку і вивчення анксіолітичної дії похідних 2-оксоіндолін-3-гліоксилової кислоти, завдяки скринінгу встановлена найбільш активна сполука, її фармакологічні властивості та можливі механізми дії Видання розраховане на широке коло науковців, викладачів і студентів закладів вищої освіти медичного, фармацевтичного і біологічного профілю.Документ Cytotoxicity of magnetite nanoparticles deposited in sodium chloride matrix and their functionalized analogues in erythrocytes(ELSEVIER, 2023) Lytvyn, Stanislav; Vazhnichaya, Elena; Kurapov, Yurii; Semaka, Oleksandr; Babijchuk, Lyubov; Zubov, Pavlo; Важнича, Олена МитрофанівнаThe synthesis of covered nanoparticles provides new properties to the materials for biomedical applications. This fully applies to iron oxide nanoparticles. The research aim was to study features of the magnetite nanoparticles synthesized by electron beam technology as well as to investigate their functionalization and cytotoxicity. Nanoparticle characteristics were determined by stan dard methods. Cytotoxiciy of nanoparticles was studied using erythrocyte model. It was shown that the original magnetite nanoparticles in the sodium chloride matrix can be functionalized with polyvinylpyrrolidone and ethylmethylhydroxypyridine succinate, an antioxidant. All investigated nanoparticles were non-toxic for erythrocytes at concentrations up to 100 μg Fe/ml. At 100-200 μg Fe/ml, they increased the amount of cells expressing phosphatidylserine on the outer membrane, the count of pathological forms of erythrocytes and hemolysis. These phe nomena were less pronounced if the nanosystem included the antioxidant. Therefore, magnetite nanoparticles can be obtained by electron beam technology and functionalized to form non-toxic nanosystems.Документ Changes in pharmacological training of future doctors in Ukraine in the context of modernization of medical higher education institutions(Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, 2024) Lutsenko, Olga; Луценко, Ольга АнатоліївнаWorld integration processes and globalization trends have set the tasks of modernization and involvement in the European and world educational space for higher medical education in Ukraine. The periods of changes in the total number of hours and the emergence of independent work in the curricula of pharmacological training of future doctors, which corresponded to Ukraine's accession to the Bologna Process and subsequently to the European Education Area (EEA), are highlighted. The curricula for the study of pharmacology over the past 55 years have been analyzed. The problems that arose in the context of changes in the curriculum, which led to a redistribution of the number of hours in the study of disciplines, are revealed. The directions of resolving the discrepancies between the amount of material and the features of the curricula are characterized. Мета статті. Порівняти та проаналізувати навчальні програми з фармакології для студентів медичних факультетів ЗВО України та на основі проведеного порівняльного аналізу визначити найоптимальніші напрямки модернізації сучасної освітньої діяльності вітчизняних медичних ЗВО згідно з сучасними трендами європейського освітнього простору. Методи дослідження. Використовувалися бібліосемантичний підхід і аналіз наукової літератури, в якій розглядалися окремі аспекти модернізації медичної освіти в незалежній Україні. Також проаналізовані архівні дані, навчальні програми доступні на сайтах медичних університетів України та робочі програми з фармакологія. Результати дослідження. З перших років незалежності вектор української освітньої політики спрямований у бік Європейської інтеграції, зокрема світового і Європейського освітнього простору, що призвело до модернізації стандарту вищої медичної освіти та робочих програм і навчальних планів, зокрема це стосується й фармакологічної підготовки майбутніх лікарів. Практичне значення дослідження. В умовах зростання кількості матеріалу для вивчення та зменшення годин для аудиторної підготовки потрібно запроваджувати ефективні методи навчання, постійно підвищували педагогічну майстерність та активізувати самостійну роботу студентів через освітню платформу E‐Aristo. Ці матеріали містять презентації, аудіо та відеоматеріали та включають матеріали для навчання та контролю знань. Висновки. Викладачі з фармакології повинен мати глибокі теоретичні знання, розуміння предмета та мати практичний і педагогічний досвід, який повинен поєднуватись з ґрунтовними педагогічними знаннями та навичками. Це вочевидь зробить фармакологічну підготовку майбутніх лікарів цікавою та захоплюючою, за рахунок запровадження новітніх методів навчання. Перспективи подальших наукових розвідок. У подальшому планується розглянути удосконалення методичних підходів, що забезпечать покращення самостійної роботи здобувачів освіти.Документ Особливості змін поведінки при формуванні депресивно подібного стану в щурів(Національний фармацевтичний університет, 2023) Луценко,Руслан Володимирович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Ольга Анатоліївна; Єфименко, Єгор Анатолійович; Григоренко, Д. О.; Горват, М. С.Мета – дослідити зміни емоційно-поведінкових реакцій щурів у поведінкових тестах різної аверсивності при хронічному помірному стресі.Документ Фітотерапія в стоматології: минуле, теперішнє і майбутнє(Полтавський державний медичний університет, 2024) Островська, Галина Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Руслан Володимирович; Петрова, Тамара Аркадіївна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Розколупа, Ніна Василівна; Ostrovska, H. Yu.; Sydorenko, A. H.; Lutsenko, R. V.; Petrova, T. A.; Chechotina, S. Yu. ; Rozkolupa, N. V.Використання рослинних засобів при запальних захворюваннях слизової оболонки порожнини рота та запально-дистрофічних хвороб тканин пародонта, а саме фітотерапія передбачає застосування препаратів, які мають політропну дію – протизапальну, антибактеріальну, в’яжучу, обволікаючу, знеболювальну та інші. Накопичені дані доводять доцільність та перспективність їх застосування у стоматологічній практиці, а майбутні дослідження є обов’язковими для дотримання принципів наукової доказовості по відношенню до ефективності та безпечності фітопрепаратів. Phytotherapy in dental practice implies the expediency and prospects of using drugs that have a polytropic effect, and future research is mandatory to comply with the principles of scientific evidence in relation to the effectiveness and safety of herbal medicines.Документ Препарати гіалуронової кислоти в стоматологічній практиці(ТОВ «Видавничий дім «Авіцена», 2024) Чечотіна, Світлана Юріївна; Островська, Галина Юріївна; Литовченко, Ірина Юріївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Петрова, Тамара АркадіївнаПрепарати гіалуронової кислоти користуються великим попитом завдяки широкому спектру фармакологічної активності, багатофункціональним властивостям, відсутності антигенної та токсичної дії, високої біологічної сумісності з тканинами людини та безпечності. Вони допомагають покращити регенерацію тканин та зменшити запальні процеси у слизовій оболонці порожнини рота, тканинах пародонта при консервативній терапії; після хірургічних утручань, таких як екстракція та імплантація зуба, пародонтальна хірургія, що є важливим аспектом у стоматологічному лікуванні та потребують подальшої розробки, зокрема вітчизняними виробниками.Документ Вплив похідних 2-окосндолін-3-гліоксилової кислоти на нейрофізіологічні реакції щурів у тесті «чорно-біла камера»(Полтавський державний медичний університет, 2023) Біловол, О. М.; Луценко, Руслан Володимирович; Князькова, Ірина Іванівна; Колісник, Сергій Вікторович; Шакіна, Еліна Георгіївна; Bilovol, O. M.; Lutsenko, R. V.; Knyazkova, I. I.; Kolisnyk, S. V.; Shakina, E. G.Серед психічної патології тривожні розлади є найпоширенішою групою захворювань. Значний обсяг наукових досліджень направлений на синтез нових біологічно активних молекул для їх корекції, вивчення та доведення до клінічних випробувань. В Україні синтезовані похідні 2- оксоіндолін-3-гліоксилової кислоти, які активно вивчаються в якості потенційних нейропсихотропних речовин з органопротекторною дією. Ці речовини структурно подібні до серотоніну і його рецепторів і ендогенних похідних індолу, що дає їм можливість регулювати активність ендогенних лігандів і відомих нейротропних препаратів у місцях їх зв’язування з специфічними рецепторами. У попередніх дослідженнях у похідних 2- оксоіндолін-3-гліоксилової кислоти встановлена гормоноподібна, антигіпоксична, антиоксидантна, ноотропна і антидепресивна дія. Встано влено, що етиловий естер 2-оксоіндоламіно оцтової кислоти та N-[(2-oкco-iндолiнiлiдeн-3)-2- оксіацетіл]-(1-амінонафталін впливав на навчання і всі три фази пам’яті, зокрема на процеси введення інформації та її консолідацію. Також показано, що аміди 2-оксоіндоліну на моделі гос трої гіпобаричної гіпоксії подовжували тривалість життя, тобто виявляли антигіпоксичну дію. Пока зано на поведінкових і фармакологічних моделях депресії у сполук 18 і Е-38 виразні антидепреси вні властивості. Сполуки цієї групи посилювали ефекти наркозних речовин. Виявлена це ребропротекторна й антиоксидантна активність, що обумовлена здатністю активувати енергетичний обмін і запобігати розвитку нейродегенера тивних процесів. Це дає підставити передбачати у цієї групи речовин й іншу психотропну активність, що може бути поєднана з позитивною органозахисною дією.Документ Systemic effect of the antioxidant gel in experimental dermatologic pathology(2024) Vazhnichaya, Elena; Baliuk, Olena; Sydorenko, Antonina; Важнича, Олена Митрофанівна; Балюк, Олена Євгеніївна; Сидоренко, Антоніна ГригорівнаMany dermatological diseases are accompanied by oxidative stress and natural antioxidants are used in dermatology and cosmetology. The efforts to use synthetic antioxidants for skin care and treatment are practically absent. That is why we select for this investigation new topical formulation of ethylmethylhydroxypyridine succinate (EMHPS), a synthetic antioxidant. The objective is to study the status of lipid peroxidation and antioxidant protection in the blood of animals with experimental dermatologic pathology under the influence of the EMHPS gel topical use. There were three series of experiments on 125 adults male Wistar rats with chemical depilation, acute ultraviolet skin damage and psoriatic-like dermatitis. The 5% EMHPS gel was applied to the skin in a dose of 125 mg/kg. The duration of treatment was 21 days after chemical depilation, 3 days after ultraviolet irradiation, and 6 days after the induction of imiquimod dermatitis. The animals were euthanized in different moments of the experiments and the malondialdehyde (MDA) concentration, superoxide dismutase (SOD) and catalase activities were determined in the blood. The data were statistically processed by ANOVA method with a post-hoc Tukey test.Документ The influence of pure (ligandless) magnetite nanoparticles functionalization on blood gases and electrolytes in acute blood loss(Elsevier, 2023) Vazhnichaya, Elena; Lytvyn, Stanislav; Kurapov, Yurii; Semaka, Oleksandr; Lutsenko, Ruslan; Chunikhin, Alexander; Важнича, Олена Митрофанівна; Литвин, Станіслав Єгорович; Курапов, Юрій Анатолійович; Семака, Олександр Валентинович; Луценко, Руслан Володимирович; Чуніхін Олександр ЮрійовичObjective was to compare the effect of functionalization of magnetite (Fe3O4) nanoparticles (NPs) with sodium chloride (NaCl), or its combination with ethylmethylhydroxypyrydine succinate (EMHPS) and polyvinylpyrrolidone (PVP) on blood gases and electrolytes in acute blood loss. Ligandless magnetite NPs were synthesized by the electron beam technology and functionalized by mentioned agents. Size of NPs in colloidal solutions Fe3O4@NaCl, Fe3O4@NaCl@EMHPS, Fe3O4@NaCl@PVP, Fe3O4@NaCl@EMHPS@PVP (nanosystems 1–4) was determined by dynamic light scattering. In vivo experiments were performed on 27 Wistar rats. Acute blood loss was modeled by removal 25 % circulating blood. Nanosystems 1–4 were administered to animals intaperitoneally after the blood loss with followed determination of blood gases, pH and electrolytes. In blood loss, nanosystems Fe3O4@NaCl and Fe3O4@NaCl@PVP were able to improve the state of blood gases, pH, and the ratio of sodium/potassium in the blood. So, magnetite NPs with a certain surface modification can promote oxygen transport under hypoxic conditions.Документ Ensuring and observing the principles of academic integrity is one of the priority areas of modern higher medical education(Полтавський державний медичний університет, 2024) Hryshko, Yu. M.; Lutsenko, R. V.; Гришко, Юлія Михайлівна; Луценко, Руслан ВолодимировичOne of the most important and urgent tasks facing higher educational medical institutions of Ukraine and foreign countries today is the issue of ensuring and maintaining academic integrity, which is one of the priority areas of activity of the modern scientific and educational community. Recently, there has been an active discussion of certain provisions of the Law of Ukraine «On Higher Education», especially those issues related to the definition of academic freedom and information, the conduct of scientific research and the use of their results, taking into account the limitations established by law. Therefore, in order to prevent academic dishonesty, it is possible to recommend the establishment of independent organizations whose activities are aimed at resolving disputes in the field of academic integrity to protect the rights of students and teachers; for independent assessment of the level of knowledge of education seekers, it is necessary to develop and implement computer testing with automatic assessment of work. It is also advisable to use specialized software to detect plagiarism. Nowadays, regardless of the existing norms of laws, there is often a lack of effective procedures for evaluating scientific texts for the presence of various types of academic dishonesty. Abroad, in European and American universities, it is quite rare for students to resort to writing off, and scientists to change the results of research, as liability under the law is provided for this. Global trends in the fight against plagiarism are based on progressive «smart» technologies. Adherence to academic integrity is not only an important factor in ensuring the quality of higher education, but also an important criterion that determines what moral and ethical principles will be formed in the students of higher medical education during the years of their studies in higher educational institutions. Because precisely such components of academic integrity as justice, trust, respect, responsibility, honesty are at the same time universal human values and the key to the successful development of the state Одним із найбільш важливих і невідкладних завдань сьогодення, які стоять перед вищими навчальними медичними закладами України та зарубіжних країн, є питання забезпечення і дотримання академічної доброчесності, що є одним з пріоритетних напрямків діяльності сучасної науково-освітньої спільноти. Останнім часом ведеться активне обговорення певних положень Закону України «Про вищу освіту», особливо тих питань, які стосуються визначення академічної свободи та інформації, проведення наукових досліджень і використання їх результатів з урахуванням обмежень, встановлених законом. Отже, для запобігання академічної недоброчесності можна рекомендувати заснування незалежних організацій, діяльність яких спрямована на вирішення спорів у сфері академічної доброчесності для захисту прав здобувачів освіти і викладачів; для незалежного оцінювання рівня знань здобувачів освіти, необхідно розробляти та запроваджувати комп’ютерне тестування з автоматичним оцінюванням роботи. Також для виявлення плагіату доцільно використовувати спеціалізоване програмне забезпечення. В наш час, не зважаючи на існуючі норми законів, часто не вистачає ефективних процедур оцінюваннянаукових текстів на наявність різних видів академічної не доброчесності. За кордоном, в європейських та американських університетах, досить рідко студенти вдаються до списування, а науковці – до зміни результатівдосліджень, так як за це передбачена відповідальність перед законом. Світові тенденції боротьби із плагіатом спираються на прогресивні «розумні» технології. Дотримання академічної доброчесності є не тільки важливим фактором забезпечення якості вищої освіти, а ще й тим важливим критерієм, який визначає, які моральні і етичні принципи будуть сформовані у здобувачів вищої медичної освіти за роки їхнього навчання у вищих навчальних закладах. Тому що саме такі складники академічної доброчесності, як справедливість, довіра, повага, відповідальність, чесність є водночас і загальнолюдськими цінностями, і запорукою успішного розвитку держави.Документ Зміна способу життя як основний фактор профілактики розвитку хвороб цивілізації(Національний фармацевтичний університет, 2023) Гришко, Юлія Михайлівна; Луценко, Руслан Володимирович; Луценко, Ольга АнатоліївнаМета. Розглянути сучасні уявлення про основні фактори профілактики розвитку хвороб цивілізації.Документ Вплив етиловий естеру індол-оцтової кислоти на метаболічні процеси при гострому стресі(Національний фармацевтичний університет, 2023) Луценко, Руслан Володимирович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Гришко, Юлія Михайлівна; Колот, Еліна Георгіївна; Луценко, Ольга АнатоліївнаМета. Дослідити вплив похідного 2-оксоіндоліну на обмін амінокислот і функціональну активність печінки при гострому стресі.Документ Effect of adamantane derivative on expression of biofilm-associated genes in methicillin-resistant Staphylococcus aureus(Elsevier B.V, 2023) Humeniuk, Nataliia; Zelena, Liubov; Vrynchanu, Nina; Ishchenko, Liudmyla; Bukhtiarova, Tetiana; Korotkij, Yurii; Vazhnichaya, Elena; Важнича, Олена МитрофанівнаIn the etiology of nosocomial infections, the leading role belongs to such microorganisms as Staphylococcus aureus. Insufficient effectiveness of antimicrobial chemotherapy and practical absence of drugs with an antibiofilm activity encourage the development of new remedies. The study presents results on antibiofilm activity of the adamantane derivative 1‐[4‐(1‐adamantyl)phenoxy]‐3‐(N‐benzyl,N‐dimethylamino)‐2‐propanol chloride (KVM‐97) against methicillin‐resistant S. aureus (MRSA) and the effect of this agent on the expression genes that provide regulatory and biosynthetic functions of biofilms. The ability of adamantane derivative to affect S. aureus biofilms was tested by microtiter dish biofilm formation assay. The effect of KVM‐97 on expression level of genes icaA, icaD, icaR, agrA, sarA, clfB, fib, fnbB, ebpS, and eno was detected by the real‐time PCR. The KVM‐97 inhibits the formation of S. aureus biofilms at 5.0 MIC by 95.1 % and at 0.5 MIC – by 22.4 %. Under the action of KVM‐97, destruction of the mature biofilms was not detected. It inhibits expression of the icaADBC operon and agrA gene, as well as stimulates a transcriptional activity of the icaR regulator. Subinhibitory concentrations of the KVM‐97 significantly inhibit the expression of clfB, fib, fnbB, ebpS, and eno, but does not change the sarA gene expression. Thus, 1‐[4‐(1‐adamantyl)phenoxy]‐3‐(N‐benzyl,N‐dimethylamino)‐2‐propanol chloride shows pronounced antibiofilm activity against MRSA at the early stages of the biofilm forming. This effect may be relating to influence on the expression of genes that regulate adhesion to the substrate and formation of S. aureus biofilms.Документ Вплив гострого стресу на вміст нуклеїнових кислот і процеси апоптозу в тканині печінки щурів(Донецький національний медичний університет, 2003) Луценко, Руслан Володимирович; Філоненко, Т. А.Мета роботи - вивчити зміни вмісту нуклеїнових кислот і процесів апоптозу в тканині печінки за умов гострого стресу.