Макаренко, Олександр ВолодимировичМакаренко, Александр ВладимировичMakarenko, A.2017-11-212017-11-212017Макаренко О. В. Організація пізнавальної діяльності, що сприяє формуванню дослідницької компетентності у майбутніх лікарів / О. В. Макаренко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : зб. наук. праць / Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 28 (38). – С. 123–128.https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/3225Стаття присвячена розкриттю особливостей організації цілеспрямованої роботи з формування комунікативних умінь студентів як елементу дослідницької компетентності майбутніх лікарів. Реалізація обґрунтованих педагогічних умов здійснюється на засадах системного, компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, аксіологічного підходів до формування дослідницької компетентності майбутніх лікарів у процесі вивчення природничих дисциплін. Статья посвящена раскрытию особенностей организации целенаправленной работы по формированию коммуникативных умений студентов как элемента исследовательской компетентности будущих врачей. Реализация обоснованных педагогических условий осуществляется на основе системного, компетентностного, личностно ориентированного, деятельностного, аксиологического подходов к формированию исследовательской компетентности будущих врачей в процессе изучения естественных дисциплин. The article is the peculiarities of the purposeful work on formation of communicative skills of students as part of the research competence of future doctors. The leading modern educational technology, based on embedded subject-subject interaction is interactive learning. Working with the formation of communicative skills of future doctors is realized through a series of educational tasks being used by science teachers. Often the same event or task can be directed to the formation of different communication skills. The process of formation of communicative skills of future doctors is complex and lengthy, since requires constant training and system approach. The implementation of pedagogical conditions on the principle of the system, competence, personality oriented, active, axiological approaches to the development of research competence of doctors in the study of natural sciences.ukкомпетентністькомунікаціядослідницька компетентністьмайбутні лікаріінтерактивне навчанняпроблемне навчаннякейс-методособистісно орієнтоване навчаннякомпетентностькоммуникацияисследовательская компетентностьбудущие врачиинтерактивное обучениепроблемное обучениекейс-методличностно ориентированное обучениеcompetencecommunicationresearch competencefuture doctorsinteractive trainingproblem trainingcase-methodpersonality-oriented trainingФормування комунікації як елементу дослідницької компетентності майбутніх лікарівФормирование коммуникации как элемента исследовательской компетентности будущих врачейFormation of communication as an element of research competence of future doctorsArticle