Білаш, Валентина ПавлівнаСвінцицька, Наталія ЛеонідівнаБілаш, Сергій МихайловичЛисаченко, Ольга ДмитрівнаКаценко, Андрій ЛюбославовичЛитовка, Володимир ВікторовичФедорченко, Ігор Леонідович2022-12-142022-12-142022Сучасні тенденції у розвитку еколого-валеологічно-педагогічної парадигми у вихованні здобувачів вищої освіти медичного профілю / В. П. Білаш, Н. Л. Свінцицька, С. М. Білаш [та ін.] // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Біологічні, медичні та науково-педагогічні аспекти здоров’я людини», м. Полтава, 17–18 листопада 2022 р. – Полтава, 2022. – С. 129–132.https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/19597Саме завдяки еколого-валеологічно-педагогічному вихо ванню майбутні лікарі мають змогу свідомо оцінювати стан і пер спективи розбудови екологічно чистого навколишнього середо вища (екологічний аспект) та здорового майбутнього покоління (валеологічний аспект). Вивчення змісту й особливостей цих ас пектів дало змогу зробити висновок, що окремо вони існувати не можуть, оскільки доповнюють один одного, формуючи еколого валеологічно-педагогічну культуру людини.Annotation.The ecological-valeological-pedagogical paradigm is an essential component of future doctors' professional training, in which professional competence occupies a vital place. Awareness of ecological and valeological culture, as a set of ecological and valeological competencies, determines the readiness of the future doctor for professional activities in preserving health and the environment. The issue of the need for doctors to identify eco- 130 dependent people and eco-related diseases also deserves special attention, which causes specific difficulties since these issues are not sufficiently covered in pedagogical education. In this regard, competencies in the field of medical ecology are mandatory in the formation of the professional activity of doctors. The health and lifestyle of each person largely depend on the ecological conditions of the area or region. They are one of the objective indicators of the quality of the environment. Therefore, knowledge of the sources of medical ecology is essential when studying the causes of human disease and the direct effect on the surrounding environment.enpedagogy of higher medical educationpedagogical paradigmsmedical ecologyvaleologyprofessional pedagogical activityenvironmental factorsСучасні тенденції у розвитку еколого-валеологічно-педагогічної парадигми у вихованні здобувачів вищої освіти медичного профілюThesis