Міщенко, Ігор ВіталійовичШарлай, Наталія МиколаївнаMishchenko, I. V.Sharlai, N. N.2020-02-212020-02-212019Міщенко І. В. Історико-ретроспективний аналіз педагогічного бачення професора М. В. Скліфосовського (1836–1904) / І. В. Міщенко, Н. М. Шарлай // Історія науки і біографістика : електронне наукове фахове видання, 2019. – № 2. – С. 266–267.УДК: 61(092)+378:61(478.9)https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/11966У статті розглядаються провідні аспекти науково-педагогічної діяльності М.В. Скліфосовського, обґрунтовано його внесок у розвиток вітчизняної медичної науки наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні історико-педагогічних аспектів становлення та розвитку ідей вищої медичної освіти у науково-педагогічній спадщині М.В. Скліфосовського, актуалізації його внеску в розвиток вітчизняної медичної науки наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. Вирішення поставленої мети досягнуто шляхом вирішення таких завдань: проаналізувати основні віхи життєвого та творчого шляху М.В. Скліфосовського, систематизувати фактори, що визначили становлення його як вченого і особистості; охарактеризувати основні досягнення вченого у різних галузях медичної науки та класифікувати його основні публікації; вивчити специфіку викладацької діяльності М.В. Скліфосовського та трансформацію його поглядів в умовах сьогодення. В результаті проведеного історикоретроспективного аналізу описано біографічний нарис життя та професійної діяльності Миколи Скліфосовського, визначено хронологічні періоди професійної діяльності. Обґрунтовано внесок Миколи Скліфосовського у розвиток світової клінічної та військово-польової хірургії та визначено особливості його викладацької діяльності й фактори формування ідей професійної медичної освіти у науково-педагогічній спадщині. В процесі аналітичного пошуку встановлено необхідність трансформації ідей дослідника в нинішніх умовах реформування медичної галузі України. Вітчизняна система охорони здоров’я нині перебуває в пошуку шляхів виходу з кризової ситуації та побудови нової моделі, наближеної до європейських стандартів. І цей процес обов’язково потребує зміни парадигми базової середньої та вищої медичної освіти. Одним із найважливіших ресурсів успішної реалізації реформ є належне кадрове забезпечення та якісна підготовка медичного персоналу.ukМ. В. Скліфосовськийґенеза медичної освітипедагогічні поглядивійськово-польова хірургіяпрактичний методсистемний методN. V. Sklifosovskygenesis of medical educationpedagogical viewsmilitary field surgerypractical methodsystem methodІсторико-ретроспективний аналіз педагогічного бачення професора М. В. Скліфосовського (1836–1904)Historical and retrospective analysis of the pedagogical vision of professor N. V. Sklifosovsky (1836–1904)Историко-ретроспективный анализ педагогического видения профессора Н. В. Склифосовского (1836–1904)Article