Содомора, П. А.Єрченко, O. B.2021-07-062021-07-062021Содомора П. А. Філософські парадокси vs парадокси мови / П. А. Содомора, O. B. Єрченко // Current Trends in the Study and Teaching of Foreign Languages : Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Online Conference (Poltava, 04 June 2021). – Poltava : Astraya, 2021 – P. 203–208.https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/16351The phenomena of knowledge acquisition and the process of learning have been discussed and studiedfor centuries, since ancient times. Most important points of view on the issue were expressed by Greek philosophers who considered the learning processes as a certain motion from imperfect to more perfect. The article makes an attempt the studying the process of learning on the basis of learning the second language. In general there are two approaches to linguistic theorizing (externalism and essentialism) which originate in ancient times. The article argues that the phenomenon of language possesses a paradoxical nature that seems not to be unambiguously explained by behavioristic theories.Явище засвоєння мови та процес навчання обговорюється і вивчається століттями ще з античних часів. Найважливіші погляди на це питання були представлені грецькими філософами, які вважали процес вивчення певним рухом від недосконалого до досконалішого. У статті робиться спроба дослідити процес вивчення, на основі вивчення другої мови. Загалом існують два підходи до лінгвістичного теоретизування (екстерналізм та есенціалізм), що беруть свій початок в час античности. У статті стверджується факт того, що явище мови має парадоксальну природу, яка, як видається, однозначно пояснюється біхейвіористичними теоріями.ukknowledge acquisitionprocess of learninglearning the second languageparadoxical natureexternalismessentialismbehavioristic theoriesзасвоєння мовипроцес вивченнявивчення другої мовипарадоксальність природибіхейвіоричтичні теоріїекстерналізмесенціалізмФілософські парадокси vs парадокси мовиArticle811.111:82.0-84