Slipchenko, L.Bieliaieva, O.Efendiieva, S.Сліпченко, Лариса БорисівнаБєляєва, Олена МиколаївнаЕфендієва, Світлана Миколаївна2023-06-192023-06-192023-05Slipchenko L. Peculiarities of discussion-based learning and teaching for medical students / L. Slipchenko, O. Bieliaieva, S. Efendiieva // Modern trends in foreign languages research and teaching : proceedings of the 2nd International scientific and practical online conference (Poltava, 18–19 May 2023). – Poltava : Astraya, 2023. – P. 170–173.https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/21234The given paper is intended to be a practical guide to understanding and practicing discussion-based teaching. While there are no ready-made prescriptions or formulas that can guarantee an effective discussion, a careful and thorough study of the principles of discussion-based teaching can greatly increase students’ chances of success. Based on direction of communication, the following paper highlights two types of conversation. Debate as a competitive, two-way conversation aims to win an argument or convince someone, such as the other participant or third party observers. Dialogue as a cooperative, twoway conversation focuses on exchanging information and building relationships with one anotherЦя публікація має на меті стати практичним інструментом для розуміння та практичного застосування дискусійного методу навчання. Хоча не існує готових рецептів чи формул, які б гарантували ефективне проведення дискусії, ретельне та ґрунтовне опанування принципів дискусійного методу навчання може значно підвищити шанси студентів на успіх. Виходячи зі спрямованості комунікації, у цій публікації ми виокремлюємо два типи дискусії. Дебати як змагальна двостороння розмова має на меті перемогти в суперечці або переконати когось, наприклад, іншого учасника або сторонніх спостерігачів. Діалог - це двостороння розмова, спрямована на обмін інформацією та побудову взаємовідносин між учасниками.endiscussion-based teachingtypes of conversationcontroversial topics for discussionдискусійне навчаннятипи бесідсуперечливі теми для обговоренняPeculiarities of discussion-based learning and teaching for medical studentsArticle378.6:61.091.31/33:808.53