Sheshukova, O. V.Mosiienko, A. S.Polishchuk, T. V.Maksymenko, A. I.Kostenko, V. H.Trufanova, V. P.Rybalkа, Ya. V.Bauman, S. S.Kazakova, K. S.Шешукова, Ольга ВікторівнаМосієнко, Анна СергіївнаПоліщук, Тетяна ВікторівнаМаксименко, Аліна ІванівнаКостенко, Вікторія ГеннадіївнаТруфанова, Валентина ПетрівнаРибалка, Ярослав ВолодимировичБауман, Софія СергіївнаКазакова, Катерина Станіславівна2025-05-202025-05-202025-02Transforming medical education in Ukraine: overcoming wartime challenges with innovation / O. V. Sheshukova, A. S. Mosiienko, T. V. Polishchuk [et al.] // Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. статей 9-ї Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 12–14 лютого 2025 р. – Полтава : ПДМУ, 2025. – С. 284–286.UDC 378.016:61:355.01(477)https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/26427The ongoing war in Ukraine, which began in 2014, has profoundly affected all aspects of life, including the medical education system. Students and educators in higher education have encountered unprecedented challenges, such as physical danger, damaged infrastructure, and significant psychological stress. In this context, advanced technologies and artificial intelligence have emerged as a vital tool to support the learning process. By providing access to interactive platforms and clinical simulation environments, artificial intelligence ensures that students can continue developing practical skills even when access to physical clinics is limited. Artificial intelligence also plays a crucial role in maintaining the quality of medical education during wartime by enabling continuity of learning and promoting skill development, despite the constraints imposed by the war. Війна в Україні, що триває з 2014 року, суттєво вплинула на всі сфери життя, включаючи систему медичної освіти. Здобувачі та викладачі вищої освіти зіштовхнулися з новими викликами, такими як фізична небезпека, інфраструктурні проблеми та психологічний тиск. Використання штучного інтелекту стало важливим інструментом для підтримки навчання, забезпечуючи доступ до інтерактивних плат форм і моделювання клінічних умов навіть за обмеженого доступу до клінік. ШІ допомагає зберігати якість медичної освіти в умовах війни, сприяючи розвитку практичних навичок та забезпечуючи неперервність навчання.enartificial intelligencewarmedical educationhigher education studentdigital platformsadaptation of learningштучний інтелектвійнамедична освітаздобувач вищої освітицифрові платформиадаптація навчанняTransforming medical education in Ukraine: overcoming wartime challenges with innovationArticle