Владимирова, Валентина Іванівна2023-06-162023-06-162023-05Владимирова В. І. Огляд історичної динаміки розвитку науково-методичного пізнання / В. І. Владимирова // Modern trends in foreign languages research and teaching : proceedings of the 2nd International scientific and practical online conference (Poltava, 18–19 May 2023). – Poltava : Astraya, 2023. – P. 42–48.978-617-8231-03-3BBC 74.58+81.2UDC 378.6https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/21194Стаття присвячена опису історичної динаміки розвитку науковометодичного пізнання та обґрунтування наукового статусу методики навчання іноземних мов як певного результату цього пізнання. Показуються еволюційний та рівневий характер накопичення в методичній науці когнітивного багажу науково-методичного знання, обґрунтовується структура даного знання. Особлива увага приділяється таким питанням, як: історична залежність методичних підходів від ціннісно-смислових пріоритетів методики як науки, спільність та відмінність змістовної сутності понять «методика навчання іноземних мов» та «технологія навчання», методологічна комплексність сучасної методичної науки, її міждисциплінарний, педагогічний та теоретикоужитковий характер.The article is devoted to the description of the historical dynamics of the development of scientific and methodological knowledge and the substantiation of the scientific status of the methodology of teaching foreign languages as a certain result of this knowledge. The evolutionary and level nature of the accumulation of the cognitive baggage of scientific and methodological knowledge in methodological science is shown, the structure of this knowledge is substantiated. Particular attention is paid to such issues as: the historical dependence of methodological approaches on the value-semantic priorities of methodology as a science, the commonality and difference in the content essence of the concepts "method of teaching foreign languages" and "teaching technology", the methodological complexity of modern methodological science, its interdisciplinary, pedagogical and theoretical and applied character.ukнауково-методичне пізнанняscientific and methodological knowledgeметодичне знанняmethodological knowledgeрівень науково-методичного пізнанняlevel of scientific and methodological knowledgeметодологічна комплексність методичної наукиmethodological complexity of methodological scienceОгляд історичної динаміки розвитку науково-методичного пізнанняAn overview of the historical dynamics of the development of scientific and methodical knowledgeArticle001.8:94