Павлюк, Н. П.2020-11-302020-11-302020Павлюк Н. П. Формування професійної компетентності майбутніх учителів / Н. П. Павлюк // Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. статей V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 19–20 листопада, 2020 р. – Полтава, 2020. – С. 320–325.978-617-7915-02-6https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14096У статті розглянуто процес формування професійної компетентності педагогів, визначено рівні навчальної діяльності у відповідності з теорією компетентнісного підходу; охарактеризовані класифікації компетентностей; виокремлена ступінь педагогічної компетентності та особисті якості майбутнього вчителя; загальні когнітивні вміння; визначено проблеми формування професійної компетентності та її компонентів.The article considers the process of formation of professional competence of teachers, determines the levels of educational activity in accordance with the theory of competence approach (academic type, quasi-professional activity, educational- professional activity); characterized classifications of competencies (sociocommunicative, informational, self-educational, value-semantic and socio-cultural competencies) (they are key and part of professional competencies), pedagogical, psychological, managerial, research competencies (they are defined as basic competencies of teachers); professional-communicative and linguodidactic competence); the degree of pedagogical competence and personal qualities of the future teacher (purposefulness, creativity, independence, desire for development and improvement, initiative, citizenship, social responsibility, harmony of socialization; basic cognitive skills (ability to observe, establish analogies, compare and contrast, structure) specify, analyze facts and phenomena), methodological cognitive skills (ability to form the purpose of the activity, choose appropriate methods, means and methods of achieving goals, separate the object of study, process and regroup educational material, etc.), general cognitive skills ( ability to plan and organize their educational activities in general, to exercise self-control and self-assessment)); problems of formation of professional competence and its components are defined.В статье рассмотрен процесс формирования профессиональной компетентности педагогов, определены уровни учебной деятельности в соответствии с теорией компетентностного подхода; охарактеризованы классификации компетенций; выделена степень педагогической компетентности и личные качества будущего учителя; общие когнитивные умения; определены. проблемы формирования профессиональной компетентности и ее компонентов.ukлінгвіст-майстеркомпоненти структури професійно- педагогічної компетентностіособливості структури методичної компетентностіmaster linguistcomponents of the structure of professional and pedagogical competencefeatures of the structure of methodical competenceлингвист-мастеркомпоненты структуры профессионально-педагогической компетентностиособенности структуры методической компетентностиФормування професійної компетентності майбутніх учителівArticle811.161.2’367