Гончарова, Євгенія ЄвгенівнаГончарова, Евгения ЕвгеньевнаHoncharova, Ye. Ye.Сліпченко, Лариса БорисівнаСлипченко, Лариса БорисовнаSlipchenko, L. B.2020-03-112020-03-112019Гончарова Є. Є. Дидактичний потенціал активних та інтерактивних методів навчання / Є. Є. Гончарова, Л. Б. Сліпченко // Витоки педагогічної майстерності. Серія «Педагогічні науки» : зб. наук. праць. – Полтава, 2019. Вип. 23. – С. 41 – 45.378. 147https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12216У статті розглядаються теоретичні та методичні аспекти проблеми дидактичного впливу активних та інтерактивних методів навчання на інтенсифікацію фахової освіти у контексті компетентнісного та проектного підходів. Обґрунтовано закономірність використання означених методів з метою створення сприятливих дидактичних та психологічних умов, спрямованих в умовах особистісно-орієнтованого навчання на формування та розвиток предметно-фахових, мотиваційно-стимулювальних та комунікативних компетентностей; The paper considers the theoretical and methodological aspects of the didactic influence of active and interactive teaching methods on the intensification of professional education in the context of competence and project approaches. The appropriateness of the use of the mentioned methods intended to form and develop the subject-professional, motivational-stimulating and communicative competencies in favorable didactic and psychological environment for self-oriented study has been substantiated. On the basis of the analysis of publications and practical experience of professional education, the rationale for feasibility of implementation of problem-oriented, active and interactive teaching methods into the learning process, namely role-plays, discussions, brainstorming, project making, has been given, which fully corresponds to the principles of the competence- and project-oriented approaches, and the use of professional-situational subjects in the proposed tasks creates unique prerequisites to motivate students to analyze, simulate and play situations that are associated with chosen specialty. The essence and specific features of role-playing games, discussions, "brainstorming" and the project method has been revealed. The scheme of planning, organization and evaluation of the project has been proposed.ukкомпетентнісний підхідпроектний підхідпроектне навчанняособистісно-орієнтоване навчаннядидактичний потенціалпрофесійно-ситуативна тематикарольова градискусіямозковий штурмметод проектівcompetence approachproject approachproject trainingself-oriented trainingdidactic potentialprofessional-situational subjectsrole-playdiscussionbrainstormingproject methodДидактичний потенціал активних та інтерактивних методів навчанняDidactic potential of active and interactive teaching methodsArticle