Шевченко, Олена МиколаївнаКопанцева, Лариса МиколаївнаShevchenko, OlenaKopantseva, Larysa2024-10-022024-10-022024Шевченко О. Формування поняттєво-термінологічного апарату як складник професійно зорієнтованого навчання майбутніх фармацевтів / О. Шевченко, Л. Копанцева // Ukrainian professional education = Українська професійна освіта. – 2024. – Вип. 15. – С. 125–130.(print) 2519-8254(online) 2616-6747УДК 378.04:615.1]: 378.147.091.3-056https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/24845У статті проаналізовано процес формування поняттєво-термінологічного апарату як складник професійно зорієнтованого навчання майбутніх фармацевтів; розкрито на основі узагальнення теоретичних основ особливості, стратегії та методи формування поняттєво-термінологічного апарату, що сприяють ефективній підготовці майбутніх фармацевтів у процесі вивчення дисципліни «аналітична хімія». Запропоновано критерії відбору хімічних термінів та понять: тематична приналежність (виключення термінів суміжних областей), орієнтація на словниковий запас здобувачів, системність, повнота охоплення термінолексики, а також синхронність (тимчасовий фактор), уживаність (частотність), семантична цінність терміну, терміноутворювальна спроможність, нормативність та сполучність. Розглянуто цілісну організацію роботи з якісного засвоєння термінологічної лексики аналітичної хімії та розвитку професійно зорієнтованої комунікативної компетентності майбутніх фахівців спеціальності 226 «Фармація, промислова фармація», що передбачає при реалізації раціонального відбору, семантизації та широкій презентації термінологічних мовних одиниць використання апробованих способів та прийомів роботи над термінологічною лексикою. Розподілено вправи на види та встановлено їх послідовність у роботі з термінами: запровадження термінологічної лексики (підготовчі вправи) – мовні вправи – комунікативно-мовні вправи, що передбачає одночасне виділення та функціонування в такій роботі передтекстових, притекстових та післятекстових вправ. Розроблено післятекстові завдання та форми застосування вправ: робота в парах, упорядкування кластера на основі довідкового матеріалу, конструювання речень, термінологічний диктант, розгадування кросвордів. конструювання мікротексту, формулювання дефініцій термінів, робота з ментальними картами, використання мультимедійних засобів, тренінги, відеопрезентації, гра «Відгадай термін!». Проведено висновок стосовно того, що застосування різних комунікативно-мовленнєвих вправ, спрямованих на засвоєння термінологічної лексики, у процесі навчання аналітичної хімії сприяє вдосконаленню навичок професійного спілкування з дисципліни та формуючи термінологічний досвід, підвищує рівень професійної мовної підготовленості майбутнього фахівця фармації. The article analyzes the process of forming the conceptual and terminological apparatus as a component of professionally oriented training of future pharmacists; based on generalization of theoretical foundations, the features, strategies, and methods, the formation of the conceptual and terminological apparatus that contribute to the efficient training of future pharmacists in the process of studying the discipline «Analytical Chemistry» are revealed. The following criteria for the selection of chemical terms and concepts are proposed: thematic affiliation (exclusion of terms from related fields), focus on the vocabulary, systematicity, completeness of terminology coverage, as well as synchronicity (time factor), usage (frequency), semantic value of the term, term-forming capacity, normativity, and connectivity. The article considers the holistic organization of work on the qualitative mastering of the terminological vocabulary of analytical chemistry, and the development of professionally oriented communicative competence of future specialists majoring in the specialty 226 «Pharmacy, Industrial Pharmacy». It involves the use of proven methods and techniques for the rational selection, semantization and presentation of terminological language units. The exercises are divided into types, and their sequence in working with terms is established: introduction of terminological vocabulary (preparatory exercises) – language exercises – communicative and linguistic exercises, which involve the simultaneous selection and functioning of pre-text, while-text, and post-text exercises in such work. Post-textual tasks and forms of application of exercises have been developed. They are the following: work in pairs, organizing a cluster based on reference material, sentence construction, terminological dictation, and crossword puzzles. microtext construction, formulating definitions of terms, working with mental maps, using multimedia, trainings, video presentations, and the game «Guess the term!». It has been concluded that the usage of various communicative and speech exercises aimed at mastering terminological vocabulary in the process of teaching analytical chemistry contributes to professional communication skills improvement in the discipline and, by forming terminological experience, increases the level of professional language competence of future pharmacy specialists.ukпрофесійна підготовкамайбутні фармацевтианалітична хіміяпоняттєво-термінологічний апаратпрофесійно зорієнтована мовна компетентністьвиди та форми застосування вправprofessional trainingfuture pharmacistsanalytical chemistryconceptual and terminological apparatusprofessionally oriented language competencetypes and forms of exercises.Формування поняттєво-термінологічного апарату як складник професійно зорієнтованого навчання майбутніх фармацевтівFormation of conceptual and terminological apparatus as a component of professionally oriented future pharmacist trainingArticlehttps://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312215