Степаненко, Н. С.Мартиросян, Людмила ІванівнаБраїлко, Ю. І.Олійник, С. П.Рудич, О. О.Стиркіна, Ю. С.Палеха, О. М.Stepanenko, N. S.Martyrosian, L. I.Brailko, Yu. I.Oliinyk, S. P.Rudych, О. О.Styrkina, Yu. S.Palekha, O. M.2019-02-212019-02-212018Мова як багаторівнева система й лінгводидактичні засади вивчення української та іноземних мов : [колективна монографія] / Н. С. Степаненко, Л. І. Мартиросян, Ю. І. Браїлко [та ін.] ; ред. кол. : Н. С. Степаненко (голов. ред.) [та ін.]. – Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2018. – С. 14–58.978-966-2538-61-8УДК 811.161.2’243:37.015.31https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/9599Проблематика розділу «Мова в компаративному вимірі» – компаративний аналіз міжмовних омонімів і дієслівно-іменних конструкцій. У першій його частині розглянуто питання теорії й методології контрастивної семантики, запропоновано окремий погляд на проблему багатозначності та омонімії, що закономірно підводить до логічного висновку про вірогідність походження омонімічної лексеми від полісемантичного слова; на генетичний аналіз дієслівних омонімів в українській та російській мовах з погляду їхніх віддалених і найближчих етимологічних зв’язків, фактів запозичень пізнішої та новішої доби. Через взаємодію лексичної і граматичної семантики міжмовних лексичних паралелей з акціональним компонентом визначено гомогенні й гетерогенні омонімічні структури в українській та російській мовах, подано трансформацію семантико-етимологічних тотожностей і розбіжностей омонімічних одиниць, зумовлену семантичною дивергенцією історично спільних дієслівних етимонів із залученням культурної семантики слів, які відображають специфіку архаїчного світосприймання певних понять, пов’язаних із життєвим циклом людини. Розглянуто також закономірності типологічних змін у лексико-семантичній системі конкретної мови та в контексті діапазону семантичних зрушень номінативних одиниць у близькоспоріднених мовах.ukМова як багаторівнева система й лінгводидактичні засади вивчення української та іноземних мовLanguage as a multilevel system and the linguodidactic base of Ukrainian and foreign language studyingBook