Макаренко, Олександр ВолодимировичMakarenko, A.2017-10-192017-10-192017Макаренко О. В. Формування дослідницької компетентності майбутніх лікарів на засадах організації їхньої пізнавальної діяльності / О. В. Макаренко // ScienceRise : Pedagogical Education. – Харків: НВП ПП «Технологічний Центр», 2017. – Vol. 6 (14). – P. 22–25.DOI: 10.15587/2519-4984.2017.105520https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/1321У статті розглянуто організацію пізнавальної діяльності, що сприяє формуванню дослідницької компетентності майбутніх лікарів на різних рівнях дослідницької діяльності. Розкрито ефективність різних технологій навчання в процесі організації такої роботи, зокрема, роботи в малих групах та методу проектів, що активно застосовуються при вивченні дисциплін природничо-наукового циклу. Organization of cognitive activity of medical students at different levels of research work is described. It is contributed to the formation of future doctors’ research competence at various levels of research. Such work includes the following components: - search for scientific information (tasks aimed at recording and correlating information data, determination of their consistency and inconsistency, correlation of the stages of scientific research, bringing each conclusion, finding of direct and indirect links and justification of the conclusions, checking the effectiveness of the search, etc.); - Discussion of the patient problem during consultations (technologies that provide for work in groups); - writing of abstracts and articles and other scientific works as a result of their participation in the work of problem groups, scientific groups, problem student laboratories, work on projects. The effectiveness of various training technologies in the process of organizing such activities, in particular, work in small groups and the project method is actively used in the study of the disciplines of the natural-science cycle.ukдослідницька компетентністьтехнології навчанняпізнавальна діяльністьметод проектівгрупова технологіяresearch competenceteaching technologiescognitive activityproject methodgroup technologyФормування дослідницької компетентності майбутніх лікарів на засадах організації їхньої пізнавальної діяльностіFormation of future doctors' research competence on the basis of their cognitive activityArticle