Лобань, Галина АндріївнаФаустова, Марія ОлексіївнаЧумак, Юлія ВікторівнаLoban, G. A.Faustova, M. O.Chumak, Yu. V.2024-04-092024-04-092024-03Лобань Г. А. Проблемні питання наcтавництва науковими дослідженнями здобувачів вищої освіти / Г. А. Лобань, М. О. Фаустова, Ю. В. Чумак // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. – 2024. – Т. 24, вип. 1 (85). – С. 185–188.2077-1096 (print)2077-1126 (online)https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/23410В Україні залучення здобувачів вищої освіти до наукових досліджень здійснюється переважно через роботу студентських наукових груп. Проте, у частини викладачів виникають проблеми з наставництвом студентських наукових проектів. Метою роботи було висвітлення деяких проблемних аспектів наставництва науковими дослідженнями здобувачів вищої освіти на основі досвіду іноземних і вітчизняних університетських викладачів-науковців. Для пошуку інформації використані літературні джерела бази даних PubMed і Google Scholar . Пошук проводився за ключовими словами, аналізувались статті із світової та вітчизняної медичної освітньої літератури за досліджуваною темою. Науковці рекомендують раннє залучення студентів до наукових досліджень у лабораторіях та їх участь у програмах, що базуються на дослідженнях, а саме «на основі відкриттів», «на основі проектів» і «на основі запитів», створених за моделлю реальної світової наукової практики. Такі варіанти надають уявлення про науку, забезпечують структуровану підтримку та лабораторний досвід для всіх студентів. Матеріально-технічні проблеми, недостатня мотивація викладачів приділяти багато часу здобувачам освіти, залишаються перешкодами для широкого впровадження науково-дослідницьких програм в університетах. Для успішного виконання студентського науково-го дослідження необхідна мотивація студентів брати на себе відповідальність за свою роботу. Матеріально-технічне забезпечення лабораторій кафедр для забезпечення роботи студентських наукових груп також залишаються проблемою. Наукові наставники повинні мати достатню педа-гогічну підготовку щодо того, як бути посередником у дослідницьких групах. Зусилля наставників повинні бути спрямовані на заохочення здобувачів освіти брати участь у дослідницькій діяльності шляхом покращення їх обізнаності і створенні таких можливостейIn Ukraine, student involvement in scientific research primarily occurs through participation in student scientific groups or societies. However, many teachers face challenges when supervising student research projects. This study aims at identifying challenges in supervising student scientific research in higher education, drawing on experiences of both foreign and domestic university faculties. Literature from PubMed and Google Scholar databases was reviewed, focusing on articles related to the topic. Researchers suggest early engagement of students in scientific research within laboratories and participation in inquiry-based programs such as "discovery-based," "project-based," and "inquiry-based," mirroring real-world scientific practices. These approaches offer valuable insights into science, providing structured support and laboratory experience for students. However, challenges such as material and technical limitations and teachers' lack of motivation to dedicate sufficient time to students hinder the widespread implementation of research programs in universities. To foster successful student scientific research, students must be motivated to take ownership of their work, and department laboratories require adequate material and technical support to facilitate student research groups. Additionally, scientific mentors should receive adequate pedagogical training to effectively guide research groups. Mentor efforts should focus on encouraging student participation in research activities by enhancing their awareness and creating opportunities for engagement.DOI 10.31718/2077–1096.24.1.188УДК 378.147:612Міщенко І.В., Коковська О.В., Запорожець Т.М., Сухомлин Т.А.,Сухомлин А.А.МЕДИЧНА ФІЗІОЛОГІЯ -СУЧАСНИЙ НАПРЯМОК ВИКЛАДАННЯ ФІЗІОЛОГІЇ В МЕДИЧНИХ ВНЗПолтавський державний медичний університетм. Полтава, УкраїнаСтаття присвячена актуальній проблемі підготовки сучасного лікаря у вищій медичній школі, про-аналізовані сучасні теоретичні та практичні підходи до реалізації інтеграції медичної фізіології як фундаментальної медико-біологічної дисципліни у вищій медичній школі. В статті розглянути ак-туальні питання викладання дисципліни фізіології в сучасних умовах освітнього процесу. Предмет викладається кафедрою фізіології ПДМУ для здобувачів освіти другого (магістерського) рівня ви-щої освіти ОПП "Медицина", "Педіатрія". "Стоматологія", "Фармація" галузі знань 22 "Охорона здо-ров'я" та ОПП "Біологія" галузі знань 09 "Біологія" на ІІ курсі. Обгрунтовується роль практично орі-єнтованому принципу викладання, адже фізіологія є однією з фундаментальних дисциплін, що за-безпечує міждисциплінарну інтеграцію у вищій медичній освіті від теоретичних наук до практичних, а її вивчення максимально наближає здобувачів освіти до вивчення клінічних дисциплін. В статті підкреслюється, що методи фізіологічних досліджень є по суті клінічними методами дослідження фізіологічних функцій організму людини, які в подальшому здобувачі освіти будуть застосовувати в своїй лікарській практиці. Для цього на кафедрі втілюють комплексний підхід, який включає підго-товку та постійне оновлення навчальних та навчально-методичних посібників, що включають ла-бораторні роботи з описом фізіологічних методів досліджень. В статті наведені здобутки кафед-ри фізіології Полтавського державного медичного університету у вигляді участі співробітників ка-федри у виданні першого перекладу українською мовою всесвітньо відомого підручника з фізіології "Медична фізіологія за Гайтоном і Голлом" у 2-х томах. Зазначається, що підвищення якості освіти у медичних вищих навчальних закладах є ключовим завданням, що вимагає постійного вдосконален-ня ефективності організації й інформатизації навчального процесу, упровадження передових нау-кових розробок та технологій у практику викладання, забезпечення високого професіоналізму ви-кладачів, створення сучасного навчально-методичного та лабораторно-інструментального за-безпечення, зокрема дисципліни фізіологія, як теоретичного фундаменту клінічної медицини.Ключові слова: медична фізіологія, практично орієнтоване викладання, вища медична освіта.Дана робота є фрагментом ініціативної НДР кафедри фізіології «Дослідження ролі впливу сучасних екзогенних та ендоген-них факторів на психофізіологічний стан та регуляторні системи організму». No держреєстрації 0123U102410ВступОсобливістю вищої медичної освіти в рамках подальшої професійної діяльності майбутнього лікаря є володіння не тільки певним обсягом те-оретичних знань, а насамперед їх застосування,ukздобувачі вищої освітинаставник наукового дослідженнядослідницький проектстудентська наукова групаstudents of higher educationmentor of scientific researchresearch projectstudent research groupПроблемні питання наcтавництва науковими дослідженнями здобувачів вищої освітиAddressing challenges in Supervising student researchArticle10.31718/2077-1096.24.1.185