Міхєєнко, ОлександрЖамардій, Валерій ОлександровичБашавець, НаталіяMikheienko, O.Zhamardiy, V.Bashavets, N.2025-05-122025-05-122024Міхеєнко О. Формування мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до здоров’я та здорового способу життя / О. Міхеєнко, В. Жамардій, Н. Башавець // Витоки педагогічної майстерності. – 2024. – Вип. 33. – С. 167–173.2075 – 146Xhttps://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/26372Стаття присвячена проблемі формування мотивації до здоров’я студентської молоді як підґрунтя для дотримання здоров’яорієнтованої поведінки і діяльності. Обґрунтовано головні чинники формування мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до здоров’я. Розкрито роль психолого-педагогічних механізмів і факторів, які сприяють або, навпаки, перешкоджають формуванню мотиваційно-ціннісного ставлення учнів (студентів) до здоров’я та здорового способу життя. Доведено необхідність професійного викладання знань про здоров’я з метою формування відповідної мотивації. The article is devoted to the problem of forming motivation for the health of student youth as a basis for observing health-oriented behavior and activities. The main factors in the formation of students' motivational and value attitudes towards health are substantiated. The role of psychological-pedagogical mechanisms and factors that contribute to or, on the contrary, hinder the formation of the motivational and value attitude of pupils (students) to health and a healthy lifestyle is revealed. The necessity of professional teaching of knowledge about health in order to form the appropriate motivation has been proven. One of the important tasks facing modern education is not only the development of the intellectual and physical potential of student youth, but also the creation of motivation for health, value orientations aimed at preserving and strengthening health as the main resource for their successful implementation professionally creative potential. There are a number of factors of a psychological and pedagogical nature that contribute to health activities or, on the contrary, hinder them. Professional teaching of knowledge with the aim of forming students' motivational and valuable attitude to health and compliance with the rules and norms of a healthy lifestyle makes certain demands on the content, forms, methods, conditions of learning as well as the personality of the teacher.ukздоров’ямотивація до здоров’яздоровий спосіб життяоздоровча поведінка і діяльністьhealthmotivation for healthhealthy lifestylehealthy behavior and activityФормування мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до здоров’я та здорового способу життяFormation of students' motivation and value attitudes towards health and a healthy lifestyleArticlehttps://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.3100662616-6623