Каськова, Людмила ФедорівнаНовікова, Світлана ЧеславнаАнопрієва, Наталія МихайлівнаАмосова, Людмила ІванівнаЯнко, Наталія ВалентинівнаКаськова, Людмила ФёдоровнаНовикова, Светлана ЧеславнаАноприева, Наталья МихайловнаАмосова, Людмила ИвановнаЯнко, Наталия ВалентиновнаKaskova, L. F.Novikova, S. C.Anoprieva, N. M.Amosova, L. I.Yanko, N. V.2017-10-112017-10-112017Симуляційне навчання у підготовці майбутніх дитячих лікарів-стоматологів / Л. Ф. Каськова, С. Ч. Новікова, Н. М. Анопрієва [та ін.] // Вісник проблем біології і медицини. – 2017. – Вип. 2 (136). – С. 212–214.2077-4214https://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/865Стаття присвячена симуляційному навчанню студентів під час викладання пропедевтики дитячої терапевтичної стоматології та профілактики стоматологічних захворювань в поєднанні з виробничою практикою, його роль в формуванні професійних компетенцій у студентів; Статья посвящена симуляционному обучению студентов во время преподавания пропедевтики детской терапевтической стоматологии и профилактики стоматологических заболеваний совместно с производственной практикой, его роль в формировании профессиональных компетенций у студентов. The main task of the university in modern conditions is to prepare fully developed, erudite, cultural, emotionally restrained, professionally competent future dentist. So naturally, that one of the main factors in teaching students is a significant strengthening of the practical aspects of training future doctors while maintaining the appropriate level of theoretical knowledge. In present conditions, there are many innovative educational technologies. However improving the efficiency of teaching students especially in medical schools remains a serious problem. Modern ideology of preparing future professional dentist aimed to create additional conditions, methods and methods which directly affect the process of development of practical skills. At the department of pediatric therapeutic dentistry with prevention of dental diseases carefully and balanced attitude to the issue and promotes the assimilation of theoretical material and the acquisition and improvement of manual skills at each stage of learning. In order to depth clinical training of students, especially primary courses, at the department is organized class of simulation training, for clinical prepare of future specialists is a difficult process and modern approaches in acquiring practical skills are important and necessary in the educational process. In phantom class at the department are installed simulators — dental phantom heads on a tripods that are fully mimic the patient (head with anatomic rubber mask and jaw models with the ability to replace teeth and different body position The benefits of simulation training: • Clinical experience in a virtual environment without risk for the patient. • Objective evaluation of the skill level. • No limited number of repeat in a practical skills trainings. • Improving practical skills in difficult dental situations. • Some of the teachers functions takes over a virtual simulator. • No stress while performing the first independent manipulation in the dental chair. Thus, the study of the subject «Propedeutics of Pediatric Therapeutic Dentistry» for mastering of all practical skills and basic manipulations needed for further study in clinical departments, it is desirable to have classes of stimulating student learning. Simulation training is effective psychological and pedagogical tool that significantly enhances cognitive activity and independent individual work of students.ukсимуляційне навчанняфантомні класистоматологічні фантомидитячі стоматологистоматологические фантомысимуляционное обучениефантомные классыдетские стоматологиСимуляційне навчання у підготовці майбутніх дитячих лікарів-стоматологівСимуляционное обучение в подготовке будущих детских врачей-стоматологовSimulation education in training of future pediatric dentistsArticle