Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12659
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorМакаров, С. Ю.-
dc.contributor.authorMakarov, S. Y.-
dc.date.accessioned2020-04-29T09:48:15Z-
dc.date.available2020-04-29T09:48:15Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationМакаров С. Ю. Передекзаменаційний і екзаменаційний стрес та психофізіологічні особливості змін показників рівня суб’єктивного контролю сучасної студентської молоді / С. Ю. Макаров // Вісник проблем біології і медицини. – 2017. – Вип. 3, т. 2 (138). – С. 232–236.uk_UA
dc.identifier.issn2523-4110-
dc.identifier.issn2077-4214-
dc.identifier.urihttp://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/12659-
dc.description.abstractВ ході досліджень визначені психофізіологічні особливості змін показників суб’єктивного контролю сучасної студентської молоді в умовах передекзаменаційного і екзаменаційного стресу. Одержані результати засвідчують наявність достатньо стабільної картини змін з боку провідних психофізіологічних корелят рівня суб’єктивного контролю сучасної студентської молоді протягом передекзаменаційного та екзаменаційного періодів навчання у вищих медичних навчальних закладах. Як переважну тенденцію щодо зрушень з боку провідних корелят рівня суб’єктивного контролю слід відзначити поступове зростання у цей час рівня вираження негативних з прогностичної точки зору екстернальних особистісних проявів і, отже, збільшення частки студентів, яких відрізняє сприйняття подій, що відбуваються, як результат впливу численних зовнішніх чинників або збігу обставин, на тлі зменшення частки осіб, яких характеризує сприйняття життєвих подій як закономірного результату здійснення власної діяльності. Виявлено, що найбільш суттєві несприятливі зміни властиві для показників рівня суб’єктивного контролю у галузі навчальних (професійно- обумовлених) відносин та загальної інтернальності.uk_UA
dc.description.abstractВ ходе исследований определены психофизиологические особенности изменений показателей субъективного контроля современной студенческой молодежи в условиях предэкзаменационного и экзаменационного стресса. Полученные результаты свидетельствуют о достаточно стабильной картине изменений со стороны ведущих психофизиологических коррелят уровня субъективного контроля современной студенческой молодежи на протяжении предэкзаменационного и экзаменационного периодов обучения в высших медицинских учебных заведениях. В качестве превалирующих тенденций изменений со стороны его ведущих коррелят следует отметить постепенное увеличение в этот период степени выраженности негативных с прогностической точки зрения экстернальных личностных проявлений и, таким образом, увеличение количества студентов, которых отличает восприятие происходящих событий как результат воздействия внешних факторов либо стечения обстоятельств, на фоне уменьшения количества студентов, которых характеризует восприятие жизненных событий как закономерного результата собственной деятельности. Выявлено, что наиболее существенные неблагоприятные изменения характерны для показателей уровня субъективного контроля в области учебных (профессионально-обусловленных) отношений и общей интернальности.uk_UA
dc.description.abstractAmong the most important stress factors for students, which have influence on the personality formation and criterial indicators of organism's functional condition, one of the main is preexamination and examination stress. Additional circumstances which increase level of stress are the need to quickly demonstrate knowledge and skills and element of randomness in time of getting the task. In this case the level of subjective control have to be considered as important part of stress-indused behavior. Aim. The aim of the study is to reveal psychophysiological peculiarities of changes in indicators of level of subjective control of modern students in case of preexamination and examination stress. Object and methods. The research was conducted among 3rd year students of medical faculty of National Pirogov Memorial Medical University 1 month prior to exams and strictly before exams. Overall 67 students were observed - 35 girls and 32 youths. To determine the major psychophysiological correlate of subjective control of medical students we used Rotter questionnaire. For statistical analysis of the data we used application package for multivariate statistical analysis “Statistica 6.1 for Windows” (owned by National Pirogov Memorial Medical University, license № AXX910A374605FA). Results and conclusion. During the study psychophysiological peculiarities of changes in indicators of level of subjective control of modern students in case of preexamination and examination stress were revealed. Collected data have discovered quit stable changes of the main psychophysiological correlate of subjective control of modern students in situation of preexamination and examination stress. The most important tendency in changes of the main psychophysiological correlate of subjective control is the gradual growth of level of prognostically negative external personal features during the preexamination and examination periods of study, and so increase of number of students who percept events in those lives as a result of combination of random circumstances and decrease of number of students who percept events in those lives as a result of their own activity. It was discovered, that the most prominent adverse changes are characteristic for indicators of subjective control are in a field of educational relations and general internality. Prospects for further research are related to the psychophysiological peculiarities of changes in the indicators of the level of subjective control of modern student youth in conditions of preexamination and examination stress during the development of preventive measures and scientifically grounded modern health-saving technologies as a significant factor in the formation of a healthy lifestyle and improvement of processes of professional adaptation.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherУкраїнська медична стоматологічна академіяuk_UA
dc.subjectстудентська молодьuk_UA
dc.subjectпередекзаменаційний і екзаменаційний стресuk_UA
dc.subjectрівень суб’єктивного контролюuk_UA
dc.subjectпсихофізіологічні особливостіuk_UA
dc.subjectстуденческая молодежьuk_UA
dc.subjectпредэкзаменационный и экзаменационный стрессuk_UA
dc.subjectуровень субъективного контроля, психофизиологические особенностиuk_UA
dc.subjectstudent youthuk_UA
dc.subjectpreexamination and examinationstressuk_UA
dc.subjectlevel of subjective controluk_UA
dc.subjectpsychophysiological peculiaritiesuk_UA
dc.titleПередекзаменаційний і екзаменаційний стрес та психофізіологічні особливості змін показників рівня суб’єктивного контролю сучасної студентської молодіuk_UA
dc.title.alternativeПредэкзаменационный и экзаменационный стресс и психофизиологические особенности изменений показателей уровня субъективного контроля современной студенческой молодежиuk_UA
dc.title.alternativePreexamination and examination stress and psychophysiological peculiarities of changes in indicators of level of subjective control of modern student youthuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.subject.udc612.821 : 616.895 : 616-057uk_UA
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 3, Том 2 (138)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Preexamination_and_examination_stress.pdf117,18 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.