Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14423
Title: | Cephalometric skeletal comparative analysis between left and right side of skull for two age groups patients with class one malocclusion by three dimensional cone-beam computed tomography |
Authors: | Al-cablany, Ebrahem Hezam Makarova, A. N. Kuroiedova, V. D. Аль-каблаі, Ебрахим Хезам Макарова, Олександра Миколаївна Куроєдова, Віра Дмитрівна Аль-каблаи, Эбрахим Хезам Макарова, Александра Николаевна Куроедова, Вера Дмитриевна |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Українська медична стоматологічна академія |
Citation: | Al-cablany E. H. Cephalometric skeletal comparative analysis between left and right side of skull for two age groups patients with class one malocclusion by three dimensional cone-beam computed tomography / E. H. Al-cablany, A. N. Makarova, V. D. Kuroiedova // Український стоматологічний альманах. – 2020. – № 1. – С. 57–63. |
Abstract: | Objective: The purpose of our research was to study comparative cephalometric analysis between left
and right sides of head and evaluate the skeletal facial symmetry in patients with class 1 malocclusion by 3D
Cone-beam computed tomography (CBCT). Materials and Methods: Pre-treatment by 3D Cone-beam computed tomography radiographs for 20 patients of two age groups with class 1 malocclusion was undergone
for 11 angular and 4 liner measurements from right and left sides, anteroposterior, vertical and frontal view
by hand except the hard landmarks determination. Chi-test was used to compare the result of both sides (P
< 0.05). Results: No difference was found between left and right analysis for linear measurements as for the
angular cephalometric measurements. Conclusion: Measurements of skeletal analysis by 3D CBCT cephalograms from right side were found to be similar to left side. So, we can use the left analysis for orthodontics diagnosis as right side. Also, the both sides analysis can be used for symmetric analysis reasons. Мета дослідження - порівняти цефалометричні показники лівого й правого боків черепа в пацієнтів із І класом ЗЩА за допомогою конусно-променевої комп'ютерної томографії (СВСТ). Матеріали і мето- ди: на 3D-рентгенограмах 20 пацієнтів двох вікових груп із І класом ЗЩА було проведено 11 кутових і 4 лінійні вимірювання з правого й лівого боків. Результати: статистично достовірної різниці між лівою й правою половинами не виявлено. Висновки: аналіз вимірювань скелета за допомогою 3D- цефалограм із правого й лівого боку в пацієнтів із І класом ЗщА статистично не відрізняється. Отже, при І класі ЗЩА можна використовувати і лівий, і правий боки для цефалометричного аналізу. Цель исследования - сравнить цефалометрические показатели левой и правой сторон черепа у пациентов с I классом ЗЧА с помощью конусно-лучевой компьютерной томографии (СВСТ). Материа- лы и методы: на 3D-рентгенограммах 20 пациентов двух возрастных групп с I классом ЗЩА были проведены 11 угловых и 4 линейные измерения с правой и левой сторон. Результаты: статистически достоверной разницы между левой и правой половинами не обнаружено. Выводы: анализ измере- ний скелета с помощью 3D-цефалограмм с правой и левой стороны у пациентов с I классом ЗЧА ста- тистически не отличается. Следовательно, при I классе ЗЧА можно использовать и левую, и правую стороны для цефалометрического анализа. |
Keywords: | Cephalometric analysis symmetry cone-beam computed tomography measurement orthodontics цефалометричний аналіз симетрія конусно-променева комп'ютерна томографія вимірювання ортодонтія цефалометрический анализ симметрия конусно-лучевая компьютерная томография измерения ортодонтия |
UDC: | 616.714-071 |
ISSN: | 2409-0255. |
URI: | http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14423 |
Appears in Collections: | Наукові праці. Кафедра післядипломної освіти лікарів-ортодонтів Український стоматологічний альманах, 2020, № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Cephalometric_skeletal.pdf | 661,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.