Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14799
Назва: Зміни зорових функцій та оптичних показників заломлюючої системи очей дівчат середнього шкільного віку під впливом реабілітаційного комплексу
Інші назви: Изменение зрительных функций и оптических показателей преломляющей системы глаз девочек среднего школьного возраста под воздействием реабилитационного комплекса
Changes in visual functions and optical refractive eye system indicators of middle school age girls under the influence of rehabilitation complex
Автори: Марюхніч, Н. В.
Марюхнич, Н. В.
Maryukhnich, N. V.
Дата публікації: 2017
Видавець: Українська медична стоматологічна академія
Бібліографічний опис: Марюхніч Н. В. Зміни зорових функцій та оптичних показників заломлюючої системи очей дівчат середнього шкільного віку під впливом реабілітаційного комплексу / Н. В. Марюхніч // Вісник проблем біології і медицини. – 2017. – Вип. 4, т. 2 (140). – С. 199–204.
Короткий огляд (реферат): З метою визначення впливу реабілітаційного комплексу на стан зорових функцій та оптичні показники заломлюючої системи очей школярів, було обстежено 90 дівчат середнього шкільного віку. При дослідженні зорових функцій використані методи: візометрія для далі по таблиці Сивцева для визначення некорегованої та корегованої гостроти зору, комп’ютерна авторефрактокератометрія з використанням PRK-5000 (Potec, Korea) для визначення оптичних показників заломлюючої системи очей. Для вимірювання резервів акомодації використана методика А.І. Дашевського. Обстеження виявило у дівчат формування короткозорої рефракції та збільшення її проявів з віком. Всі обстежені були розділені на три групи: контрольну і дві основні, які були придатні до порівняння і статистично не відрізнялися за віком і ступенем порушення зору. Вони займалися за загальноприйнятою шкільною програмою з фізичного виховання. В обох основних групах додатково пропонувався для самостійних занять за завданням в домашніх умовах розроблений нами реабілітаційний комплекс, який містить спеціальні вправи і самомасаж очей, спеціальні вправи для постави і стоп, вольове керування диханням і аеробні вправи. Поряд з цим, у другій основній групі проводились індивідуальні оптико-рефлекторні тренування акомодаційних м’язів з урахуванням резервів акомодації по А.І. Дашевському. Під впливом реабілітаційного курсу відбулись статистично значимі позитивні зміни в показниках. Переважна більшість випадків короткозорості припадає на вік від 7 до 14 років. Багато в чому це пов’язане з тим, що, починаючи з шестирічного віку, робота на близькій відстані стає найбільш типовим видом зорової діяльності, тому цей вік є періодом підвищеної уразливості динамічної рефракції. Саме тому виникає проблема профілактики і корекції короткозорості у школярів.
С целью определения влияния реабилитационного комплекса на состояние зрительных функций и оптические показатели преломляющей системы глаз школьников, было обследовано 90 девочек среднего школьного возраста. При исследовании зрительных функций использованы методы: визометрия для дали по таблице Сивцева для определения некоррегированной и коррегированной остроты зрения, компьютерная авторефрактокератометрия с использованием PRK-5000 (Potec, Korea) для определения оптических показателей преломляющей системы глаз. Для оценивания резервов аккомодации использована методика А.И. Дашевского. Обследование выявило у девочек формирование миопической рефракции и увеличение ее проявления с возрастом. Все обследованные были разделены на три группы: контрольную и две основные, которые были пригодны к сравнению и статистически не отличались по возрасту и степени нарушения зрения. Они занимались по общепринятой школьной программе по физическому воспитанию. В обеих основных группах дополнительно предлагался для самостоятельных занятий по заданию в домашних условиях разработанный нами реабилитационный комплекс, который содержит специальные упражнения и самомассаж глаз, специальные упражнения для осанки и стоп, волевое управление дыханием и аэробные упражнения. Наряду с этим, во второй основной группе проводились индивидуальные оптикорефлекторные тренировки аккомодационной мышцы с учетом резервов аккомодации по А.И. Дашевскому. Под воздействием реабилитационного комплекса произошли статистически значимые положительные изменения в показателях. Подавляющее большинство случаев близорукости относится к возрасту от 7 до 14 лет. Во многом это связано с тем, что начиная с шестилетнего возраста, работа на близком расстоянии становится наиболее характерным видом зрительной деятельности, поэтому этот возраст является критическим для формирования динамической рефракции. Именно поэтому возникает проблема профилактики и коррекции близорукости у школьников.
The vast majority of cases of myopia include ages 7 to 14 years. This is largely due to the fact that, from the age of six, work at close range becomes the most typical type of visual activity, so this age is a period of increased vulnerability of dynamic refraction. That is why there is a problem of prevention and correction of myopia in schoolchildren. The purpose of the study: to assess the effect of the rehabilitation complex on the optical characteristics of the refracting system of middle school age girls by the results of autorefractometric testing in physical education and independent training on the tasks. Object and methods of research. Under supervision were 90 girls aged 11-14 years who had a weakening of the visual functions, but with the correct position of the eyes, binocular vision and organ-free organ vision. Among them there were girls with uncorrected visual acuity of 0.1-1.0 and with correction of vision up to 1.0. The degree of astigmatism varied from 0.25 to 1.5 diopters. Distribution of children by the degree of astigmatism was the same in all age groups. For physical education classes they were assigned to the main medical group. In this work, the following diagnostic methods were used: visometry for further determination of uncorrected and corrected visual acuity, computer autorefractocutrometry using PRK-5000 (Potec, Korea) to determine the optical characteristics of the refractive eye system. The method of A.I. Dashevsky is used to measure accommodation provisions. With the use of a stationary stimulus for further, which reflects the maximum potentially possible costs of accommodation in conditions of complete correction for a distance. All surveyed were divided into three groups: control and two main ones. They were engaged in a generally accepted school curriculum for physical education. In addition, in the two main groups, additional training was offered for independent classes at homework, and we developed a rehabilitation complex that includes special exercises and self-massage of the eyes, special exercises for posture and feet, voluntary control of breathing and aerobic exercises. Proposed physical exercises are performed according to the individual motor regimen. Along with this, in the second main group, individual optic-reflex training of accommodation modifications was carried out taking into account the A.I. Dashevsky accommodation reserves in the main groups where, in addition to physical education classes, independent exercises were offered at homework, while in the main group-2, individual optic-reflex training of accommodation modifications was performed, the dynamics of all indicators had statistically significant positive changes in comparison with control group. Namely: visual acuity increased in main groups by 34.3% and 54.5% and amounted to 0.43 ± 0.03 USD. (t = 2.2; p <0.05) and 0.51 ± 0.04 cu (t = 3.6; p <0.001). Reserves for accommodation in main groups improved by 13.2% and 24.8%, and amounted to 1.72 ± 0.064 Dptr (t = 2.12; p <0.05) and 2.01 ± 0.088 DTP (t = 3.7; p <0.001). Dynamic refraction decreased in main groups by 14.3% and 26.9%, and amounted to -1.69 ± 0.082 Dptr (t = 2.19; p <0,05) and -1.47 ± 0.079 Dptr (t = 3,55; p <0.001). The refractive corneal force in the main groups decreased by 9.8% and 11.6%, and amounted to 41.16 ± 1.38 Dptr (t = 1.87; p> 0.05) and 42.93 ± 1.77 Dptr (t = 2.18; p <0.05). The radius of curvature of the anterior corneal surface in the main groups increased by 10.2% and 14.9%, and amounted to 7.96 ± 0.25 mm (t = 1.93; p> 0.05) and 7.94 ± 0.35 mm (t = 2.14; p <0.05). Analysis of literature data suggests the presence of the following mechanisms underlying optic-reflex vision recovery techniques. Use for training as a negative, as well as a plus lens allows you to implement the principle of physiological “massage” of the ciliary muscle. Its components – Mueller muscle and Brücke muscle – are antagonists, they are in a state of certain tone. Stronger circular muscle fibers of Mueller, which prevail over the muscle of Brücke, are stronger. When attaching a negative lens, the muscle tension of Muller, and the relaxation of its antagonist, while using the plus glass on the contrary. Training exercises of ciliary muscle greatly improve its functional state, hemodynamics, thus contributing to the inhibition of the myopia process.
Ключові слова: рефракція
оптичні показники
школярі
рефракция
оптические показатели
школьники
refraction
optical parameters
schoolchildren
УДК: 617.753.2-053.6
ISSN: 2523-4110
2077-4214
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/14799
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 4, Том 2 (140)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Changes_in_visual_functions.pdf1,9 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.