Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17567
Назва: Проблемні питання при проведенні комплексних експертиз у випадках автотравми: судово-медичні аспекти
Інші назви: Challenging issues relating to comprehensive examination in motor vehicle injuries: forensic medical aspects
Проблемные вопросы при проведении комплексных экспертиз в случаях автотравмы: судебно-медицинские аспекты
Автори: Зарицький, Г. А.
Зарицкий, Г. А.
Zaritskyi, H.
Дата публікації: 2020
Видавець: Полтавський державний медичний університет
Бібліографічний опис: Зарицький Г. А. Проблемні питання при проведенні комплексних експертиз у випадках автотравми: судово-медичні аспекти / Г. А. Зарицький // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. – 2020. – Т. 20, № 3 (71). – С. 192–196.
Короткий огляд (реферат): Автотранспортний травматизм є однією з найбільших частих причин травмування як в Україні, так і у всьому світі. Проведення комплексних експертиз допомагає слідчо-судовим органам у процесі розслідування та розкриття злочинів у випадках автотравми. Мета – встановлення найбільш частих проблемних питань, що виникають при проведенні комплексних експертиз у випадках автотравми та можливостей їх розв’язання шляхом проведення аналізу судово-медичних експертиз трупів в Україні. Матеріалом досліджень були дані за 2019 рік судово-медичних експертиз 3154 розтинів трупів у випадках автотравми по всій Україні (згідно звітів усіх бюро судово-медичної експертизи України) та дані комплексних експертиз ДУ «Головне бюро судово-медичної експертизи МОЗ України» у випадках автотравми - 45. При аналізі звітів усіх бюро судово-медичної експертизи було з’ясовано, що за 2019 рік було проведено 3154 розтинів трупів у випадках автотравми. При проведенні 45 комплексних експертиз комісіями ДУ «Головне бюро судово-медичної експертизи МОЗ України» неможливість встановити положення потерпілих в момент травми (зокрема і «розсадити» учасників події у салоні автомобіля) внаслідок відсутності первинних даних склала 20; можливість встановити положення потерпілих в момент травми (зокрема і «розсадити» учасників події у салоні автомобіля) при проведенні ексгумації - 5 випадків. Визначити місце потерпілих у салоні автомобіля, пішохода тощо можливо лише за характерними і специфічними ушкодженнями, які не завжди описані при первинному дослідженні трупів. За наявності медичної документації випадків в ній неповністю або взагалі не були описані ушкодження (розмір, локалізація , форма, морфологічні особливості тощо), що унеможливлювало відповіді на питання судово-слідчих органів. Ще однією причиною визначення положення учасників дорожньо-транспортні пригоди стали неможливість вказати механізм та послідовність пошкодження автомобіля при проведенні автотехнічної експертизи. Основними причинами, які ускладнюють та унеможливлюють відповіді на питання судовослідчих органів, є наступні: порушення «Правил проведення судово-медичної експертизи (досліджень) трупів у бюро судово-медичної експертизи» при проведенні первинної експертизи; відсутність або неякісний опис у проколі огляду місця події, у тому числі і речових доказів та стану автотранспортного засобу; неможливість встановити характер ушкоджень на тілі трупів (потерпілих) та пошкоджень автотранспортних засобів внаслідок затримки процесу розслідування злочинів; недоліки заповнення медичної документації: відсутність або неповний опис ушкоджень (розмір, форма, локалізація, морфологічні особливості тощо).
Автотранспортный травматизм является одной из наиболее частых причин травмирования как в Украине, так и во всем мире. Проведение комплексных экспертиз помогает следственно-судебным органам в процессе расследования и раскрытия преступлений в случаях автотравмы. Цель – установление наиболее частых проблемных вопросов, возникающих при проведении комплексных экспертиз в случаях автотравмы и возможностей их решения. Материалом исследований были даны по 2019 судебно-медицинских экспертиз 3154 вскрытий трупов в случаях автотравмы по всей Украине (согласно отчетов всех бюро судебно-медицинской экспертизы Украины) и данные комплексных экспертиз ГУ «Главное бюро судебно-медицинской эксертизы МЗ Украины» в случаях автотравмы - 45. При анализе отчетов всех бюро судебно-медицинской экспертизы было установлено, что за 2019 было проведено 3154 вскрытий трупов в случаях автотравмы. При проведении 45 комплексных экспертиз комиссиями ГУ «Главное бюро судебно-медицинской экспертизы МЗ Украины» невозможность установить положение пострадавших в момент травмы (в том числе и «рассадить» участников события в салоне автомобиля) вследствие отсутствия первичных данных составила 20%; возможность установить положение пострадавших в момент травмы (в том числе и «рассадить» участников события в салоне автомобиля) при проведении эксгумации - 5 случаев. Определить пострадавших в салоне автомобиля, пешехода и т.п. возможно только по характерным и специфическим повреждениям, которые не всегда описаны при первичном исследовании трупов. При наличии медицинской документации в ней полностью или вообще не были описаны повреждения (размер, локализация, форма, морфологические особенности и т.д.), что делало невозможным ответы на вопросы следственно-судебных органов. Еще одной причиной определения положения участников дорожно-транспортного происшествия стали невозможность указать механизм и последовательность повреждения автомобиля при проведении автотехнической экспертиз. Таким образом, основными причинами, затрудняющими и делающими невозможным ответы на вопросы следственно-судебных органов, являются: нарушение «Правил проведения судебно-медицинской экспертизы (исследований) трупов в бюро судебно-медицинской экспертизы» при проведении первичной экспертизы; отсутствие или некачественное описание в проколе осмотра места происшествия, в том числе и вещественных доказательств и состояния автотранспортного средства; невозможность установить характер повреждений на теле трупов (пострадавших) и повреждений автотранспортных средств в результате задержки процесса расследования преступлений; недостатки заполнения медицинской документации: отсутствие или неполное описание повреждений (размер, форма, локализация, морфологические особенности и т.д.).
Motor vehicle traumas are among the most common causes of injury both in Ukraine and around the world. Comprehensive examinations enable investigating and judicial authorities to investigate and detect crimes in cases of motor accident. The purpose of the study was to identify the most common challenging issues arising during the complex expert examinations traumas caused by motor vehicle accidents (MVA) and the ways to solve them by analyzing data obtained from forensic examinations of non-survivors in motor vehicle accidents in Ukraine. Results and discussion. According to 45 complex examination reports from the State Institution «Main Bureau of Forensic Medical Examination of the Ministry of Health of Ukraine» it was impossible to identify the position of the victims at the moment of trauma (and to identify the places the victims set in the car salon) due to the lack of primary data in 20% of the cases studied; and in only 5 cases it was possibility to establish the position of the victims at the moment of injury. Determining the location of the victim in the car, pedestrian, etc. can be only identified by characteristic and specific injuries, which are not always paid attention during the initial examination of cadavers. A lot of medical records can omit the description of some injuries (size, localization, shape, morphological features, etc.) or do not provide complete information that impedes the investigative of motor vehicle accidents. Another cause to identify the position of MVA non-survivor is inability to indicate the mechanism and sequence of damage to the car during the auto-technical expert examination. Conclusion. The study has shown that the main factors impeding the MVA investigation and clarifying the picture of event are: violation of the «Rules for conducting forensic expert examination of corpses in the forensic examination bureau» during the initial examination; the absence or poor quality description in the protocols and guidelines for the inspection of the accident scene, including physical evidence and the condition of the vehicle; the inability to establish the nature of injuries on the body of victims or non-survivors and damage to vehicles due to delays in the investigation of crimes; drawbacks in filling in and keeping medical documentation: absence or incomplete description of damage (size, shape, location, morphological features, etc.).
Ключові слова: судово-медична експертиза
автотравма
комплексна експертиза
ушкодження
УДК: 616.718-001.5-091:611.718
ISSN: 2077-1096 (print)
2077-1126 (online)
DOI: 10.31718/2077-1096.20.3.192
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/17567
Розташовується у зібраннях:Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії, Том 20, вип. 3 (71)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Zarickiy_Problemni_pitannya.pdf457,58 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.