Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/19275
Назва: Роль викладача (НПП) в формуванні Soft Skills здобувача вищої освіти
Інші назви: The role of the teacher in the formation of the Soft skills of the higher education
Автори: Павленко, Світлана Анатоліївна
Павленкова, Олена Вікторівна
Сидорова, Алла Іванівна
Ляшенко, Лілія Іванівна
Pavlenko, S. A.
Pavlenkova, O. V.
Sidorova, A. I.
Lyashenko, L. I.
Дата публікації: чер-2021
Видавець: Полтавський державний медичний університет
Бібліографічний опис: Роль викладача (НПП) в формуванні Soft Skills здобувача вищої освіти / С. А. Павленко, О. В. Павленкова, А. І. Сидорова, Л. І. Ляшенко // Вісник проблем біології і медицини. – 2021. – Вип. 3 (161). – С. 209–211.
Короткий огляд (реферат): Медична наука, як і медична освіта – найскладніші з наук сьогодення і, щоб досягти їх вершин і оволодіти ними, здобувачу вищої освіти необхідні не аби які старанність, бажання та мотивація, а також усвідомлення того, що кожен відповідальний за себе і лише від нього залежить реалізація мети стати лікарем. Студентоцентрований підхід (student-centeredapproach) розглядає здобувача вищої освіти медичного закладу вищої освіти, як суб’єкта з власними унікальними інтересами, потребами і досвідом, спроможного бути самостійним і відповідальним учасником освітнього процесу. Викладач – фасилітатор в освітньому просторі має потенціювати розвиток у здобувача освіти Soft skills («м’які навички», «соціальні навички» чи «навички успішності»). Це дозволить випускникам медичних ЗВО бути успішними на своєму робочому місці та конкурентоспроможними, соціально адаптованими спеціалістами.
Medical science, like medical education, is the most complex of today’s sciences, and in order to reach and master their peaks, a higher education student needs diligence, desire and motivation, as well as the realization that everyone is responsible for himself and depends only on him. realization of the goal to become a doctor. Modern medical education should be not only accessible, but also continuous, high quality, diverse and based on modern technologies, focusing on the activity, independence of higher education, their ability to adapt to constant change and the needs of society. The student-centered approach considers a higher education medical institution as an entity with its own unique interests, needs and experience, able to be an independent and responsible participant in the educational process. The teacher-facilitator in the educational space should potentiate the development of the student’s skills Soft skills («soft skills», «social skills» or «success skills»). From the point of view of obtaining higher education, acquiring knowledge and acquiring skills, a teacher-facilitator (NPP) is one who helps the student of medical education to understand the purpose of his education and maintain the positive dynamics of his own development in the formation of soft skills to achieve this goal. education. The training of applicants should be focused on selfdevelopment and self-improvement of each future doctor on the basis of their own actions, and the diagnosis of his competence should become self-diagnosis and self-analysis, based on the latest knowledge. Therefore, in order to achieve achievements in obtaining and developing Soft skills, the teacher (NSP) should choose such ways of presenting (presenting) information to the applicant in the course of his cognitive activity, which will be realized through interaction and connect the teacher and the applicant as participants in a single educational process. will allow medical freelance graduates to be successful in their workplace and competitive, socially adapted specialists.
Ключові слова: здобувач освіти
фасилітатор
Soft skills
student
facilitator
УДК: 378.124/.147
ISSN: 2077-4214
DOI: 10.29254/2077-4214-2021-3-161-209-211
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/19275
Розташовується у зібраннях:Вісник проблем біології і медицини, Випуск 3 (161)
Наукові праці. Кафедра пропедевтики терапевтичної стоматології

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pavlenko_Rol_vikladacha.pdf157,46 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.