Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/21436
Назва: Ціннісний компонент навчального мультимодального тексту: національні цінності
Інші назви: Axiological component of the didactic multimodal text: national values
Автори: Лещенко, Тетяна Олександрівна
Жовнір, Марина Миколаївна
Шевченко, Олена Миколаївна
Leshchenko, T.
Zhovnir, M.
Shevchenko, O.
Дата публікації: 2023
Видавець: Видавничий дім «Гельветика»
Бібліографічний опис: Лещенко Т. Ціннісний компонент навчального мультимодального тексту: національні цінності / Т. Лещенко, М. Жовнір, О. Шевченко // Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». – Дрогобич : Видавничий дім «Гальветика», 2023. – № 16 (48). – С. 135–142.
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано засоби репрезентації цінностей, зокрема національних, у мультимодальному дидактичному тексті як лінгвовізуальому явищі. Задекларовано, що світ цінностей – це світ моралі, духовності, культури, усього того, що вважається мірилом духовного багатства особистості, спільноти, нації, світового порядку. Зауважено, що невіддільною від духовних постає парадигма матеріальних цінностей як сукупності речей і благ, які забезпечують життєдіяльність людини. Авторки дослідження висновують, що аксіологія освітньої галузі – це специфічна ланка, у межах якої вирізнено, систематизовано й упорядковано спектр цінностей освітнього процесу, а також механізм і доцільність упровадження в освітню практику ключових аксіологічних аспектів вищої освіти спільно з формуванням окресленого в чинних освітніх стандартах переліку компетентностей. У праці акцентовано на понятті «навчальний мультимодальний текст», дефінований специфічним поліфункціональним вербально-семіотичним утвором, якому притаманна особлива функційна спрямованість. Провідна мета навчального мультимодального тексту – дидактична. У статті аргументовано думку про те, що раціональне структурування й транслювання навчального матеріалу за допомогою мультимодальних текстів сприяють лаконічному представленню великих обсягів інформації та її продуктивному сприйманню завдяки швидкій активізації різних пізнавальних механізмів, які доповнюють і урізноманітнюють вербальний канал подачі інформації. Крім того, за допомогою цього відбувається засвоєння емоційно-ціннісного компонента. Доведено, що той, хто сприймає мультимодальний текст, концептуалізує, категоризує й інтерпретує його, екстраполюючи на систему аксіологічних установок суспільства і власний ціннісний кодекс. Демонстрація ціннісної парадигми в навчальних мультимодальних текстах відбувається на лексичному рівні з урахуванням усіх можливих словоформ і похідних слів, а також за допомогою системи іконічних засобів – візуалізаційно-графічних елементів. У праці на конкретних прикладах проаналізовано засоби репрезентації національних цінностей у навчальному мультимодальному тексті.
The given article analyzes means of representing values, in particular national ones, in the didactic multimodal text as a linguistic-visual phenomenon. It was declared that the world of values is the world of morality, spirituality, culture, everything that is considered as a measure of the spiritual wealth of an individual, community, nation, and world order. It was noted that the paradigm of material values as a set of things and goods that ensure human life is inseparable from spiritual values. The authors of the study conclude that the axiology of the educational field is a specific link within which the range of values of the educational process is distinguished, systematized and ordered, as well as the mechanism and expediency of introducing key axiological aspects of higher education into educational practice in parallel with the formation of the list of competencies outlined in current educational standards. The paper focuses on the concept of the didactic multimodal text, that is defined as a specific polyfunctional verbal-semiotic structure, which is characterized by a special functional orientation. The main purpose of educational multimodal text is didactic. The article substantiates the opinion that the rational structuring and presentation of educational material using multimodal texts contributes to the concise presentation of large volumes of information and its productive perception due to the rapid activation of various cognitive mechanisms that complement and diversify the verbal channel of information delivery. In addition, with its help, the assimilation of the emotional and value component takes place. It is proven that whoever perceives a multimodal text, conceptualizes, categorizes and interprets it, extrapolating to the system of axiological attitudes of society and their own value code. Demonstration of the value paradigm in educational multimodal texts takes place at the lexical level, taking into account all possible word forms and derived words and with the help of a system of iconic means, visualization and graphic elements. The work analyzes the means of representing national values in educational multimodal text.
Ключові слова: аксіологія
цінності
аксіосфера
навчальний мультимодальний текст
axiology
values
axiosphere
didactic multimodal text
УДК: 378.016:811’42:39(477)
ISSN: 2313-2094
DOI: https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.20
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/21436
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра українознавства та гуманітарної підготовки

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
LeshchenkoTO.pdf660,04 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.