Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/22571
Назва: Ретроспекція феномену філософії освіти на сучасному етапі розвитку
Інші назви: Retrospective phenomenon of philosophy of education at the current stage of development
Автори: Дубініна, Віра Олександрівна
Dubinina, V. O.
Дата публікації: гру-2023
Видавець: Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти»
Бібліографічний опис: Дубініна. В. Ретроспекція феномену філософії освіти на сучасному етапі розвитку / В. Дубініна // Вісник Дніпровської академії неперервної освіти. Серія: Філософія. Педагогіка. – 2023. – № 2 (5). – С. 7–10.
Короткий огляд (реферат): Сучасна епоха поставила кардинально нові важливі проблеми для освіти та її філософських принципів, філософія освіти розглядається як найбільш ефективна теоретична основа змін у сфері освіти, що створює умови для найбільш повної реалізації духовного потенціалу людини. У статті простежено ретроспекцію феномену освіти та її відокремлення від самої філософії, етапи становлення її понятійно-категоріального апарату та формування її інституційних форм. Проаналізовано основні напрями розвитку філософії освіти у світі та в Україні. Позиція перегляду основоположних засад університету та університетської освіти, яка полягає в трансформації всієї системи вищої освіти та адаптації її до реалій сьогодення, є дуже актуальною сьогодні. Проаналізовано різні підходи та погляди на систему трансформації сучасного університету, амбівалентний характер сучасної вищої освіти та ретроспекцію феномену філософії освіти на сучасному етапі розвитку. З’ясовано зміни філософії функціонування освітньої системи, ідеологічні переорієнтації, відтворення гуманістичної природи, які сприяють переходу освітніх процесів вищої школи в стійкі інноваційні тренди. У статті розглядається філософія освіти в загальній системі університетських знань у зв’язку з педагогічною теорією і практикою. Також методологія зміни цінностей і цілей освіти в інтересах сталого розвитку українського суспільства та гармонійного розвитку особистості та подальшої трансформації сучасного університету є особливо актуальною в сучасному глобалізаційному світі. Освіта завжди була об’єктивно необхідною умовою формування особистості, розвиненої в професійному, духовному та загальнокультурних напрямах. Безумовно, будь-яка особа характеризується здатністю до саморозвитку, самоосвіти, але її життєве визначення, професійне, цивільне і моральне становлення у різні історичні епохи має свої особливості, значною мірою обумовленні змінами в системі освіти. На нашу думку, теоретичною основою таких змін освіти як складної системи цивілізаційних цінностей завжди виступала і виступає філософія освіти, оскільки саме вона закладає механізм саморозвитку і в максимальній мірі розгортає в кожній людині її внутрішній духовний потенціал.
The modern era has posed radically new important problems for education and philosophical principles, the philosophy of education is considered the most effective theoretical basis for changes in the field of education which creates conditions for the most complete realization of the spiritual potential of a person. The retrospection of the phenomenon of education and its separation from philosophy, the stages of formation of its conceptual and categorical apparatus and the formation of its institutional forms are traced. The main directions of development of the philosophy of education in the world and in Ukraine are analyzed. The position of reviewing the fundamental principles of the university and university education, which consists in the transformation of the entire system of higher education and its adaptation to the realities of today, is very relevant today. Different approaches and views on the system of modern university transformation, the ambivalent nature of modern higher education and the retrospection of the phenomenon of the philosophy of education at the current stage of development are analyzed. Changes in the philosophy of the functioning of the educational system, ideological reorientations, reproduction of the humanistic nature, which contribute to the transition of higher education educational processes into sustainable innovative trends, have been clarified. The article examines the philosophy of education in the general system of university knowledge in connection with pedagogical theory and practice. Also, the methodology of changing the world’s values and goals in the interests of the sustainable development of Ukrainian society and the harmonious development of the individual and the further transformation of a modern university is especially relevant in today’s globalized world. Education has always been an objectively necessary condition for the formation of a personality developed in professional, spiritual and general cultural directions. Undoubtedly, any person is characterized by the ability for self-development, self-education, but his life definition, professional, civil and moral formation in different historical eras has its own characteristics, largely due to changes in the education system. In our opinion, the theoretical basis of such changes in education as a complex system of civilizational values has always been and continues to be the philosophy of education, since it lays down the mechanism of self-development and maximizes the inner spiritual potential of every person.
Ключові слова: освіта
ретроспекція феномену освіти
інституціоналізація філософії освіти
університет
філософія культури
реформування
трансформація
модернізація
education
retrospection of the phenomenon of education
institutionalization of the philosophy of education
university
philosophy of culture
reforming
transformation
modernization
УДК: 177
ISSN: 2786-7013
URI: http://repository.pdmu.edu.ua/handle/123456789/22571
Розташовується у зібраннях:Наукові праці. Кафедра філософії і суспільних наук

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Retrospective_phenomenon.pdf1,01 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.