Український стоматологічний альманах, 2018, № 3
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Український стоматологічний альманах, 2018, № 3 за Автор "Pisarenko, O. A."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Особливості практичної підготовки лікарів-інтернів на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів Української медичної стоматологічної академії(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Удальцова-Гродзинська, Кристина Олександрівна; Писаренко, Олена Анатоліївна; Udaltsova-Hrodzynska, K. O.; Pisarenko, O. A.Виконуючи відповідні вимоги, кафедри післядипломної освіти лікарів-стоматологів мають першими доповнювати свої програми й оснащення згідно з технологічним прогресом у галузі. Мета статті – істо- ричний екскурс і підбиття підсумків щодо організації навчально-клінічної роботи для лікарів-інтернів на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів УМСА. Аналіз історії організації практичної підготовки лікарів інтернів-стоматологів відображає розвиток нових технологій. Організація майстер-класів, відеодемонстрацій, фантомних курсів та залучення приватних кабінетів у ролі клінічних баз кафедри дають можливість оптимального ознайомлення або освоєння сучасних технологій у стоматології, долають недоліки держфінансування, дозволяють ефективно влаштувати практичну підготовку і позбавляють монотонності навчання; Выполняя соответствующие требования, кафедры последипломного образования врачей-стоматологов должны первыми дополнять свои программы и оснащение согласно технологическому прогрессу в отрасли. Цель статьи – провести анализ организации практической подготовки врачей-интернов на кафедре последипломного образования врачей стоматологов УМСА. Анализ организации практической подготовки отражает развитие новых технологий в стоматологии. Организация мастер-классов, видеодемонстраций, фантомных курсов и привлечение частных кабинетов в качестве клинических баз кафедры дают возможность оптимального ознакомления или освоения современных технологий, преодоления недостатков госфинансирования, позволяют эффективно устроить практическую работу врачей-интернов, уменьшая монотонность обучения; According to the requirements, the postgraduate education departments for dentists should be the first to adjust their programs and equipment to technological progress in the branch. During the last two decades the department solved issues of optimal implementation of each technology in the educational process. The object of the paper was the analysis of organization of practical dental training for residency/intern at the Department of Postgraduate Education for Dentists of the "UMSA". At the moment of establishing the Department the features of practical dental training included the maintenance of organized and decreed groups of population by the advanced principle of dispanserization, and also provided physical therapy in dentistry. The examination and rehabilitation of organized groups such as students of the medical school, medical college, participants and “children” of the Second World War, is the priority direction of dental care provision by residency/interns, lead by teachers up to this day. Since the beginning of the photopolymers (or light-activated resin) era in dentistry, a phantom course in restorative dentistry has been introduced in the form of a master class, the achievement of which now is a competition among dental residency/interns for the best restoring front teeth, entitled "The Road to the World of Excellence". Technologies in periodontology are required by trained specialists to improve results of periodontal treatment, which was reflected in programs of the Department and results as organization in 2009 the periodontology course supplemented with master class in Gracey curettes using. In 2007, the Department reviewed the curricula on endodontics standards and organized a phantom course with purpose to profess the method of lateral condensation. During the past 5 years, the course has been converted into a video for demonstration in larger groups to dental residency/interns with phantom equipment such as Endo training blocs, manual endodontic instruments that are close to machine driven ones. The close interaction of dentistry with oncology is realized by the creation of a regional scientific and practical Center for oral mucosal diseases in Poltava, which is a medical institution of the "UMSA", and has the main goal of preventing cancer and precancerous diseases. Professor of the Department, Skrypnikova T.P. is a member of methodical council of Center and she organizes demonstrative consultations for residency/interns which are directly involved in work with patients and treat them according to clinical pathway. Conclusions. 1. Analysis of dental practical training organization reflects the development of new technologies in dentistry, with a little delay. 2. Organization of master classes, video demonstrations, phantom courses and the involvement of private offices as clinical bases of the Department provides opportunity for optimal acquaintance with or mastering over the modern technologies in dentistry, overcomes disadvantages of state financing, allows to set effective practical training and to reduce tedious of training.Документ Роль клінічної конференції у формуванні професійних компетенцій лікарів-інтернів на кафедрі післядипломної освіти лікарів-стоматологів УМСА(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хребор, Марина Вікторівна; Силенко, Юрій Іванович; Писаренко, Олена Анатоліївна; Skripnikova, T. P.; Khrebor, M. V.; Sylenko, Ju. I.; Pisarenko, O. A.Інноваційні процеси, якими сьогодні пронизана сучасна освітня система, мають не тільки позитивні сторони, а й створюють певні негативні моменти в структурі навчання й практичної підготовки майбут- ніх молодих фахівців. Це зумовлено акцентуванням на технологічних аспектах при нехтуванні класич- ними методиками роботи з пацієнтом. Проведення клінічних конференцій стало ефективним методом поєднання теоретичної підготовки і набуття практичних навичок роботи з пацієнтом та спілкування лікарів-інтернів у медичному середовищі; Инновационные процессы, которыми сегодня пронизана современная образовательная система, имеют не только положительные стороны, но и создают определенные негативные моменты в структуре обучения и практической подготовки будущих молодых специалистов. Это обусловлено акцентом на технологических аспектах при пренебрежении традиционными методиками работы с пациентом. Проведение клинических конференций является эффективным методом сочетания теоретической подготовки и приобретения практических навыков работы с пациентом и общения врачей-интернов в медицинской среде; Over 25 years the staff of the department of postgraduate education of dentists of the "UMSA" has been preparing the interns. The formation of independent clinical thinking in youth specialists, the ability to systematize, analyze and apply both traditional and newest methods of dental pathology diagnosis and treatment are key issues of education process. As suggests long experience, the conduction of clinical conferences is an effective method of combining theoretical and practical training of specialists. Such kind of independent work includes direct work with the patient, search of modern scientific and practical information, introduction of new methods and technologies of treatment, analysis of the results of treatment, physician-patient and health team communication, writing abstracts, articles, which allows to develop the practical skills more qualitatively. The individual approach to the patient is the most important part of clinical work. We aimed to survey the clinical conference’s role in formation of professional competencies at the internship education. From the time of foundation and till now the department’s executives regularly handles clinical conferences. Under the leading of teachers, interns are involved in research works based on the principles of evidence- based medicine. During research and treatment, they prefer to use modern methods of clinical and laboratory diagnostics and treatment. Interns have opportunity to be engaged in the research work of the department or into individual research work. The preparation of the report involves the presentation, which should represent the relevance of the problem, based on the data of literary sources in the last 5-10 years, the purpose of the study, materials and methods of research, analysis of the results, conclusions. Next must be presented in the clinical case - the purpose of the study, the etiological factors, the pathogenesis of the disease, diagnostic methods, differential diagnosis, modern classifications, clinical symptoms, methods of treatment and the prognosis of the disease. The clinical cases allow interns to profoundly work material out, apply knowledge from interrelated specialties, learn new experiences, try to avoid mistakes and wrong actions, make the right decisions after the example of medical errors that have been identified. During the examination of the patient the knowledge of internal diseases, the pathophysiological substantiation of the symptoms, the use of paraclinical examination methods in the structure of the diagnostic algorithm and the development of the correct tactical and therapeutic approach to the patient are updated. The speaker is appointed to report. His task is to systematize the material in the final presentation. The main methodological feature of a clinical conference is not only the active participation of interns preparing the report, but also interaction with students. After the report the discussion of the presented material took place, when each recipient can ask questions and participate the discussion on issues. During the discussion, an in-depth discussion of the issues of etiology, pathogenesis, morphology, differential diagnosis, treatment and prevention of a specific disease is possible. A properly constructed report and discussion allows interns to memorize the material better, induces further research and work on investigation the problem, since such a range of issues, associations, logical constructions should arise from the doctor in his day to day work. Thus, a weighed combination of different methods and forms of training, complement it with modern innovations and technical capabilities - the way to the formation of specialists with the necessary competencies. The clinical conferences are effective method of theoretical training and acquiring practical skills by interns and way to be involved in communication in the medical society.