Логотип репозитарію
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь. Забули пароль?
Логотип репозитарію
  • Фонди та зібрання
  • Пошук за критеріями
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь. Забули пароль?
  1. Головна
  2. Переглянути за автором

Перегляд за Автор "Abyzova, L. V."

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Axiological dimensions of medical deontology in pediatric surgery
    (ТОВ «Група компаній Мед Експерт», м. Київ, Україна, 2023) Dubinina, V. O.; Ksonz, I. V.; Bilash, S. M.; Abyzova, L. V. ; Bilanov, O. S.; Ksonz, V. I.; Дубініна, Віра Олександрівна; Ксьонз, Ігор Володимирович; Білаш, Сергій Михайлович; Абизова, Лариса Віталіївна; Біланов, Олег Сергійович; Ксьонз, Володимир Ігорович
    Philosophy and axiology constitute the worldview and methodological basis of medical deontolo gy, particularly in surgery. The genesis of knowledge about moral and ethical principles and the professional duty of a pediatric surgeon is presented in the form of a logical chain: philosophy – axiology – deontology – medical deontology – deontology in surgery – deontology in pediatric surgery. The process of forming the deontological competence of medical professionals in pediatric surgery will be successful if the organization of deontological training for future healthcare providers is based on principles of humanism, in compliance with the requirements of the social environment, and implemented in the educational process through a productive mechanism. No conflict of interests was declared by the authors.
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Strategies of development of philosophy of education and science in the XXI century
    (State higher education institution «Donbas State Pedagogical University», 2024) Абизова, Лариса Віталіївна; Ємельяненко, Г. Д.; Радзієвська, О. В.; Yemelianenko, H. D.; Abyzova, L. V.; Radziievska, O. V.
    The textbook was created on the basis of the experience of teaching the discipline "Philosophy of Education and Science" at the State Educational Institution "Donbass State Pedagogical University". The textbook deals with the initial concepts and problems of the philosophy of education and science, the methodology of scientific knowledge, the emergence of science and education in the development of culture and civilization, the differences between science and other forms of knowledge, the analysis of the structure and dynamics of scientific knowledge, the historical changes in the types of scientific rationality, the social and cultural conditioning of scientific research. The textbook is addressed to master's students, graduates, teachers and everyone who is interested in studying the Philosophy of Education and Science. Навчальний посібник створено на основі досвіду викладання навчальної дисципліни «Філософія освіти і науки» у ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет». В посібнику висвітлюються вихідні поняття і проблеми філософії освіти і науки, методологія наукових знань, виникнення науки і освіти у розвитку культури та цивілізації, відмінності науки від інших форм знання, аналіз структури та динаміка наукового знання, історичні зміни видів наукової раціональності, соціокультурна обумовленість наукових досліджень тощо. Посібник адресовано магістрантам, аспірантам, викладачам, всім, хто цікавиться вивченням філософії освіти науки.
  • Вантажиться...
    Ескіз
    Документ
    The paradigm of anthropocentrism in contemporary pediatric surgery
    (Видавництво ТОВ "Група компаній МедЕксперт", 2024) Dubinina, V. O. ; Ksonz, І. V.; Bilash, S. M. ; Abyzova, L. V.; Bilanov, О. S.; Дубініна, Віра Олександрівна; Ксьонз, Ігор Володимирович; Білаш, Сергій Михайлович; Абизова, Лариса Віталіївна; Біланов, Олег Сергійович
    The idea of anthropocentrism is a key marker of the state of medical theory and practice in the technocratic society of the twenty-first century and demonstrates the global reflection of human society on its axiological attitudes. Aim. The paper aims at theoretical and methodological analysis of the paradigmatic dimensions of anthropocentrism in pediatric surgery. The theoretical basis of the study was formed by philosophical concepts of anthropocentric orientation, modern scientific substantiation of the problems of deontology and medical education. The methodology of the study was determined by the cultural approach based on the use of philosophical hermeneutics (interpretation of texts). The method of extrapolation allowed the use of philosophical heritage to analyze contemporary deontological issues. The method of synergetics provided an integrating function. The methods of analysis, synthesis, and generalization determined the logic of our scientific research. Anthropocentrism is one of the leading trends in philosophy, which, at different historical stages, from ancient times to the present, defines topical issues, including deontological ones. Subject-object relations in medicine are relations in the «person-to-person» and «healthcare professional-to-patient» systems. The current and most realistic model is the contractual model, in which pediatric surgeons, parents of patients, and patients themselves establish relationships that are most acceptable to all participants in the treatment process. Conclusions. The obtained results provide a more advanced level of analysis of both general and specific cognitive interests and preferences of pediatric surgery professionals from the angle of cognitions that characterize the discourse of the idea of anthropocentrism. The practical significance of the study is determined by the possibility of using the material of the paper in teaching deontological disciplines and as a factor that motivates medical students to scientific and worldview reflection. No conflict of interests was declared by the authors. Ідея антропоцентризму є ключовим маркером стану медичної теорії та практики в технократичному суспільстві XXI століття і відображає глобальну рефлексію людини щодо її аксіологічних установок. Мета-теоретико-методологічний аналіз парадигмальних вимірів антропоцентризму в дитячій хірургії. Теоретичну базу дослідження становили філософські концепції антропоцентричного спрямування, сучасні наукові обґрунтування проблем деонтології та медичної освіти. Методологію дослідження визначив культурологічний підхід, який базується на використанні філософської герменевтики (інтерпретації текстів). Метод екстраполяції дозволив використати філософську спадщину для аналізу сучасної деонтологічної проблематики. Інтегруючу функцію забезпечив метод синергетики. Методи аналізу, синтезу та узагальнення визначили логіку нашого наукового пошуку. Антропоцентризм є одним із провідних напрямів філософської думки, який на різних історичних етапах, з античних часів до сьогодення, визначає актуальну проблематику, зокрема деонтологічну. Суб'єктно-об'єктні відносини в медицині - це відносини в системі «людина-людина» «медичні працівники-пацієнти». Сучасною, найбільш реалістичною є контрактна модель, у межах якої лікарі дитячої хірургії, батьки пацієнтів і самі пацієнти встановлюють відносини, які є максимально прийнятними для всіх учасників процесу лікування. Висновки. Отримані результати дають змогу вийти на більш сучасний рівень аналізу як загальних, так і конкретних когнітивних інтересів і переваг медичних працівників дитячої хірургії під кутом когніцій, які характеризують дискурс ідеї антропоцентризму. Практичне значення дослідження полягає у можливості використання матеріалу статті у викладанні дисциплін деонтологічної спрямованості та як фактору, що мотивує студентів медичних навчальних закладів до наукової та світоглядної рефлексії. Автори заявляють про відсутність конфлікту інтересів.
BASEROARRORROARMAPOpenDOARЕ-каталог PSMU

36011, Poltava, 23 Shevchenko Street

DSpace software and Poltava State Medical University copyright © 2017-2025 | Library PDMU

  • Налаштування куків
  • Політика приватності
  • Угода користувача
  • Зворотний зв'язок