Логотип репозитарію
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь. Забули пароль?
Логотип репозитарію
  • Фонди та зібрання
  • Пошук за критеріями
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь. Забули пароль?
  1. Головна
  2. Переглянути за автором

Перегляд за Автор "Burya, L. V."

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Chronic obstructive pulmonary disease and comorbidities: management of somatoform disorders
    (Aluna Publishing, Польща, 2021) Burya, L. V.; Kapustianska, A. A.; Moiseieva, N. V.; Vakhnenko, A. V.; Rumiantseva, M. O.; Zviagolska, I. M.; Буря, Лілія Володимирівна; Капустянська, Анна Анатоліївна; Моісєєва, Наталія Віталіївна; Вахненко, Андрій Вікторович; Рум'янцева, Марія Олександрівна; Звягольська, Ірина Миколаївна
    The aim: To perform a comprehensive evaluation of the effect of paroxetine on the degree of somatoform disorders in exacerbation of severe COPD in women. Materials and methods: The study involved 53 female patients with severe COPD (Group D), confirmed by instrumental methods of study. At hospitalization, patients were divided into 2 groups. Patients of Group 1 (n = 21; aged 52.5 ± 0.8 years old) underwent basic exacerbation therapy. Patients of Group 2 (n = 22; aged 57.9 ± 0.4 years old) underwent basic exacerbation therapy supplemented with paroxetine for 14 days, 1 tablet (0.20 g) once a day. Results: The basic therapy for treatment of COPD exacerbations, supplemented with paroxetine, led to a positive clinical effect, confirmed by increase in skeletal and respiratory muscular system, increased parameters of pulmonary ventilation, increased tolerance to physical load, increased oxygen saturation, decreased heart rate and breathing rate. Conclusions: The strategy for choosing an antidepressant to provide multidisciplinary care for somatoform disorders in women with exacerbation of severe COPD (group D) should take into account the efficacy and favorable safety profile and personalization of the drug. In exacerbation of severe COPD, the degree of somatoform disorders in patients correlates with the severity of the main criteria: FVC1, the distance walked during the 6-minute step test, oxygen saturation after the 6-minute step test, end-expiratory pressure in the oral cavity.
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Comprehensive patterns of comorbidity: copd and depression
    (Wydawnictwo Aluna, 2018) Moisieieva, N. V.; Burya, L. V.; Kapustianska, A.; Kolenko, I. O.; Rumyantseva, M. A.; Shumeiko, O. H.; Моісєєва, Наталія Віталіївна; Буря, Лілія Володимирівна; Капустянська, Анна Анатоліївна; Коленко, Ірина Олексіївна; Рум'янцева, Марія Олександрівна; Шумейко, Олексій Григорович
    Introduction: Data on the prevalence of psychopathological disorders in the exacerbation of chronic obstructive pulmonary disease (COPD) are very heterogeneous. COPD and depression have common predisposing factors. The aim: The aim of the research is to conduct a comprehensive assessment of the e»ect of paroxetine on the level of depressive disorders in the exacerbation of severe degree COPD in women. Materials and methods: The study included patients with severe degree COPD and depressive disorder. A step-by-step test, dynamometry of muscular strength of muscle groups and calculation of the percent ratio of muscular strength to mass were performed for all patients, and the strength of the respiratory muscles was measured. To assess the level of depression, the HADS questionnaire and the CES-D self-questionnaire were used. Assessment of the severity of the patient’s condition was conducted according to the Hospital Alert and Depression Scale (HADS). Results: In exacerbation of severe COPD, the level of depression in patients correlates with the severity of the main criteria: FEV1, the 6-minute step test distance, oxygen saturation after the 6-minute step test, expiratory pressure in the oral cavity. Conclusions: Upon the synchronization of the standard therapy, the level of depression in patients with exacerbation of severe COPD e»ectively decreases. Paroxetine is a valid choice in the comprehensive treatment of COPD. According to the data of evidence-based medicine, the medication demonstrates high eÈciency and favorable safety pro le, without exerting a negative e»ect on COPD, which is of key signi cance in the combined pathology treatment.
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Current strategy for treatment of comorbid states: complicated community-acquired pneumonia with arterial hypertension
    (Wydawnictwo Aluna, Polska, 2020) Burya, L. V.; Vakhnenko, A. V.; Moiseieva, N. V.; Kapustianska, A. A.; Zviagolska, I. M.; Буря, Лілія Володимирівна; Вахненко, Андрій Вікторович; Моісєєва, Наталія Віталіївна; Капустянська, Анна Анатоліївна; Звягольська, Ірина Миколаївна; Буря, Лилия Владимировна; Вахненко, Андрей Викторович; Моисеева, Наталья Витальевна; Капустянская, Анна Анатольевна; Звягольская, Ирина Николаевна
    The aim: To optimize the treatment of CAP patients with hypertension, complicated by exudative pleuritis. Materials and methods: The study included 43 CAP patients, aged 46 to 65 years, with viral lesions along with hypertension. The average age of the patients was 52.5 ± 4.5 years. Veri cation of the CAP diagnosis and its formulation was performed in accordance with the order of the Ministry of Health of Ukraine No. 128 of 19.03.2007 “On the approval of clinical protocols of medical care in “Pulmonology” in all patients, pneumonia was complicated by exudative pleuritis, which was con rmed by X-ray examination. Results: The use of combination drugs, namely, torasemide with prolonged e ect and tivortin aspartate in the treatment of patients with community-acquired pneumonia, complicated by exudative pleuritis, combined with hypertension led to more signi cant positive changes in the values of saturation, blood biochemical parameters, as well as accelerated recovery of patients, which was con rmed by the positive dynamics of X-ray examination. Conclusions: As a result of the treatment, all parameters of the quality of life of the patients were greatly improved, which resulted in a signi cant reduction in functional limitations and high social activity of the patients, which signi cantly reduced the cost of treatment.
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Переваги проблемно-орієнтованого навчання студентів-іноземців при вивченні одонтопатології
    («Укрмедкнига», 2014) Марченко, Ірина Ярославівна; Марченко, Валерій Юрійович; Буря, Лілія Володимирівна; Петрушанко, Володимир Миколайович; Marchenko, I. Ya.; Marchenko, V. Yu.; Burya, L. V.; Petrushanko, V. M.
    В статті наводяться переваги проблемно-орієнтованого навчання студентів-іноземців при вивченні одонгопатології в порівнянні з догматичним та пояснювально-ілюстративним навчаннями. Проблемне навчання відповідає соціально-педагогічним цілям і змісту сучасної медичної освіти та закономірностям пізнавальної діяльності і розвитку тих, кого навчають. У ньому найпослідовніше реалізовано принцип проблемності, який базується на використання об’єктивної суперечливості досліджуваного, організацію на цій основі пошуку знань, застосування способів педагогічного керівництва, які дають змогу керувати інтелектуальною діяльністю й розвитком тих, кого навчають; The article presents the advantages of problem-based teaching foreign students at studing of odontopathology in comparison dogmatic and explanatory-illustrative teaching. Problem-based teaching meets the social and educational objectives and content of modem medical education and patterns of cognitive activity and development of trainees. It is implemented most consistently problematic principle, which is based at using of objective contradictions investigated, the organization on this basis the knowledge search, application the methods of teaching guides that given opportunity to manage the intellectual activities and development of trainees.
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Суб'єктивні та об'єктивні фактори адаптації здобувачів освіти міжнародного факультету до навчання в Полтавському державному медичному університеті
    (м. Полтава, ПДМУ, 2022) Буря, Лілія Володимирівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Волошина, Олена Валеріївна; Вахненко, Андрій Вікторович; Макаренко, Олександр Володимирович; Makarenko, O. V.; Burya, L. V.; Lisachenko, O. D.; Pelipenko, L. B.; Voloshyna, O. V.; Vakhnenko, A. V.
    Одним із першочергових завдань міжнародної діяльності Полтавського державного медичного університету (ПДМУ) є надання іноземним громадянам освітніх послуг, орієнтованих на досягнення високих кінцевих результатів формування професійно-мотивованої особистості лікаря, знання якого відповідають міжнародним освітнім стандартам, а практична підготовка задовольняє потреби надання якісної медичної допомоги. Проблеми адаптації здобувачів-іноземців до навчання в Україні пов’язані з входженням їх в абсолютне нове соціально-культурне та навчально-пізнавальне середовище. В ПДМУ вищу медичну освіту здобувають громадяни Індії, Нідерландів, США, Болгарії, Ізраїлю, Китаю, Тунісу, Туреччини, Кувейту та ін. Певна частина здобувачів освіти представлена вихідцями країн ближнього зарубіжжя: Туркменістану, Литви, Азербайджану, Узбекистану. Процес адаптації іноземних здобувачів освіти представлений комплексом правиль-но організованих факторів пристосування до нової системи освіти, мови спілкування, культури та нових кліматичних умов. Співробітники університету надають допомогу іноземним здобувачам освіти в адаптації до умов навчання і проживання в Україні, налагодженні взаєморозуміння між різними національними групами, ознайомленні з історією та традиціями українського народу, впровадженні норм здорового способу життя. Сукупність лінгвістичної, соціокультурної та психолого-педагогічної адаптацій забезпечує позитивний ре-зультат в освітньому процесі. Однією з основних адаптацій здобувачів-іноземців є лінгвістична, яка полягає в оволодінні мовою країни де проходить навчання. Суттєву роботу в цьому напрямку проводить кафедра українознавства та гуманітарної підготовки, де викладання української мови відбувається за професійним спрямуванням та української мови як іноземної. Соціокультурна адаптаціяполягає в адаптації до культури, традицій та особливостей побуту українського народу, тому в ПДМУ активно презентується Україна, її історія та життя народу. Здобувачі освіти разом з міжнародним деканатом та кураторами груп приймають участь у відзначенні українських свят, заходах по вихованню поваги до культурної і духовної спадщини українського народу та його традицій. Соціально-психологічнаадаптація передбачає входження іноземного здобувача в систему міжособистісних відносин, налагодження взаємовідносин в студентській групі та формування особистої поведінки в ній. В університеті проходять заходи, спрямовані на дотримання моральних норм та виховання доброзичливості між представниками різних етнічних груп і релігійних конфесій, формування міжособистісних стосунків та особливостей поведінки в конфліктних ситуаціях. Виховна робота колективу міжнародного факультету, кураторів і викладачів ПДМУ направлена на створення комфортних умов для успішної адаптації здобувачів-іноземців до навчання та проживання в Україні, налагодження взаєморозуміння між різними національними групами та впровадження норм здорового способу життя в студентське середовище.
  • Вантажиться...
    Ескіз
    Документ
    Інноваційні підходи в підготовці здобувачів освіти Полтавського державного медичного університету за освітньо-професійною програмою "Стоматологія"
    (Полтавський державний медичний університет, 2025-03-20) Буря, Лілія Володимирівна; Омельченко, Олександр Євгенійович; Павленкова, Оксана Сергіївна; Амосова, Людмила Іванівна; Павленко, Світлана Анатоліївна; Burya, L. V.; Omelchenko, A. Ye.; Pavlenkova, O. S.; Amosova, L. I.; Pavlenko, S. A.
    Висвітлено питання подальшого вдосконалення інноваційних технологій навчання для здобувачів вищої медичної освіти, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Стоматологія». Проаналізовано проблеми й здобутки впровадження інновацій у освітній процес закладів вищої освіти медичного профілю. The article examines the issue of further improvement of innovative learning technologies for students of higher medical education who study under the EP Dentistry. The problems and achievements of the introduction of innovations into the educational process of institutions of higher medical education are analyzed.
BASEROARRORROARMAPOpenDOARЕ-каталог PSMU

36011, Poltava, 23 Shevchenko Street

DSpace software and Poltava State Medical University copyright © 2017-2025 | Library PDMU

  • Налаштування куків
  • Політика приватності
  • Угода користувача
  • Зворотний зв'язок