Перегляд за Автор "Dubinina, V."
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Hermeneutics as the Methodology of Interpretation of Languages and Texts of Extraterrestrial Intelligence(International Society of Philosophy and Cosmology, 2019) Dubinina, V.; Tsybulco, O.; Дубініна, Віра ОлександрівнаIn the paper, the authors emphasized the growth of number of publications in the authoritative scientific journals in which the fact of existence of extraterrestrial intelligence is approved and the features of communication with it are considered as well. All incoming information, which may relate to manifestations of extraterrestrial intelligence, a candidate SETI signal, is evaluated according to the Rio scale. The authors proposed to call a candidate SETI signal, which had reached according to the Rio scale maximum assessment — the SETI signal. The SETI signal is the established and scientifically proved fact of receiving a fragment of the text or the text of extraterrestrial intelligence. To interpret the SETI signal, the authors proposed to use the possibilities of hermeneutics. In the paper, the authors answered two questions: “Is it appropriate to use hermeneutics to interpret the SETI signal?” and “Does hermeneutics have any ability to interpret the SETI signal?” The authors showed briefly how to use the hypothetico-deductive method, or in what way it is possible to carry out interpretation of the SETI signal in five steps using the example. As a basis, the authors used the ideas of Chrysostomos Mantzavinos.Документ Концептуалізація освіти в історико-філософському контексті. Античність і Середньовіччя.(Національний університет «Острозька академія», 2014) Дубініна, Віра Олександрівна; Дубинина, Вера Александровна; Dubinina, V.Розглянуто проблеми вивчення статусу та ролі освіти в історико-філософському контексті. З’ясовано співвідношення античної, середньовічної та сучасної освіти. Проаналізовано проблематику світоглядних конструкцій у контексті культурно-історичних трансформацій освіти. Підкреслено значущість освіти як динамічної системи суспільства, яка є неодмінною частиною всієї культурної спадщини. Аргументовано висновок,що освіта є фундаментальною антропологічною категорією, яка відіграє роль у сучасній культурі, виконуючи світоглядну, соціально-регулятивну функції. З’ясовано, що залишаються невизначеними такі чинники культури, які впливають на формування системи освіти, та недостатня виявленість закономірностей, які зумовлюють трансформацію освіти. ; Рассмотрены проблемы изучения статуса и роли образования в историко-философском контексте. Выяснено соотношение античного, средневекового и современного образования. Проанализирована проблема мировоззренческих конструкций в контексте культурно-исторических трансформаций образования. Подчеркнуто значимость образования как динамической системы общества, которая является неотъемлемой частью всего культурного наследия. Обосновано вывод о том, что образование является фундаментальной антропологической категорией, играет важную роль в современной культуре, выполняя мировоззренческую, социально-регулятивную функции. Доказано, что остаются невыясненными такие проблемы развития образования как неопределенность факторов культуры, которые влияют на формирование системы образования, и недостаточная выявленость закономерностей, обуславливающих трансформацию образования. ; The article deals with the problem of study of the role and status of education in historical and philosophical context. It focuses on the relationship of the ancient, medieval and modern education. The issue of ideological construction in the context of cultural-historical transformation of education was analyzed. It emphasized the importance of education as a dynamic system of society which is an integral part of the cultural heritage. The conclusion is made that education is a fundamental anthropological category; it plays the main role in modern culture, performing ideological, social and regulatory functions. It was proved that there remain outstanding issues of the development of education such as uncertainty of cultural factors that influence the formation of the educational system and the lack of detection of regularities that lead to the transformation of education. The urgency of the appeal to the issue of education is proved due to a number of objective reasons of the contemporary reality. One of them is related to the crisis situation of national education. Today resolving the issue of the crisis of education in Ukraine has been the subject of much debate. The education system, as well as any dynamic system is adequately responding to changes taking place in society. However, the realities of today suggest that education in the form in which it is established by the end of XX century, does not consider global crisis. Considering education in the context of the current socio-cultural reality, it is necessary first of all to appeal to antiquity and the Middle Ages, namely the cultural and historical rudiments of education as cultural and historical transformations occurring to educational schools and universities. Important role in the context of the Ancient World takes education, whose content focuses on the essence of human nature, namely its ability to self-education and education of others. The emergence of universities in the Middle Ages is quite natural. Institute appears in a context where the backbone of the cultural and philosophical outlook is the mind which indicates the value of the common and universal. One of the main factors of the university is to find a universal beginning. Forerunner universities include schools, Lyceum, Academy of Ancient Greece who served as educational centers and were based on the science of pedagogy. However, as a social institution University originated in the Middle Ages and was theocentric expression of culture, which, by its nature and content was extremely rationalist. Classical university education appears as a summary of a particular individual to the general and absolute spirit. Universities serve there for the sake of science and the search for truth.Документ Світоглядна проблематика у рефлексіях І. Мірчука(Донбаський державний педагогічний університет, 2023-06) Прокопенко, Вікторія; Дубініна, Віра Олександрівна; Зінченко, Наталія Олександрівна; Prokopenko, V.; Dubinina, V.; Zinchenko, N.У статті здійснено порівняльний аналіз світоглядних рис представників двох слов’янських народів: українського та російського, беручи за основу матеріал філософсько-етнографічних студій відомого українського філософа та слов’янознавця в еміграції Івана Мірчука. Виокремлюючи основні цивілізаційно-культурні особливості української нації у дослідженнях мислителя, такі як: зв'язок із землею, слабкий традиціоналізм, наскрізні елементи трагізму в окремих елементах української культури розкрито етнокультурний портрет українця, протиставляючи йому повністю відмінний, за своєю світоглядною суттю, портрет представника іншого східнослов’янського народу. З метою повного та всебічного аналізу двох типів світогляду, спираючись на праці філософа, ґрунтовно досліджено ті причини, які сприяли формуванню відмінних рис між двома сусідніми народами. Особливу увагу приділено рефлексіям І.Мірчука щодо структурних компонентів російської та української спільноти, що упродовж століть суттєво впливали на формування свідомості представників обох національностей. Розкрито основні відмінності у психічній структурі українського та російського народів, які з точки зору слов’янознавця, наклали суттєвий відбиток на їх становлення та визначили амплітудні коливання останніх у бік західного та східного типу цивілізаційного світосприйняття.