Перегляд за Автор "Havrylieva, K. H."
Зараз показуємо 1 - 20 з 20
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Conversation analysis tool and its effectiveness in teaching medical English for professional purposes(Астрая, 2017) Havrylieva, K. H.; Lysanets, Yu. V.; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Лисанець, Юлія ВалеріївнаThe present paper provides the results of classroom research and major takeaways from the online course “Constructive Classroom Conversations: Analyzing Student Language through Formative Assessment” (Stanford University, Autumn term, 2016-2017 academic year). The authors discuss the advantages and challenges of implementing the Conversation Analysis Tool (CAT) in the context of teaching Medical English for Professional Purposes. The research may be of interest to ESOL teachers who train medical students, as well as to educators from other academic contexts, in the process of developing lesson plans and organizing classroom conversation activities; У статті представлені результати дослідження методики конверсаційного аналізу (CAT) в рамках проходження онлайн-курсу “Constructive Classroom Conversations: Analyzing Student Language through Formative Assessment” (Стенфордський університет, осінній семестр 2016-2017 н.р.). Розглянуто переваги застосування методики конверсаційного аналізу в контексті викладання англійської мови за професійним спрямуванням. Дослідження може бути цікавим викладачам англійської мови як іноземної у медичних вишах, а також фахівцям з інших професійних галузей, у процесі планування навчальних занять та розробки методичної документації; В статье представлены результаты исследования методики конверсационного анализа (CAT) в рамках прохождения онлайн-курса “Constructive Classroom Conversations: Analyzing Student Language through Formative Assessment” (Стэнфордский университет, осенний семестр 2016-2017 учебного года). Рассмотрены преимущества применения методики конверсационного анализа в контексте преподавания английского языка для профессиональных целей. Данное исследование может представлять интерес для преподавателей английского языка как иностранного в медицинских вузах, а также для специалистов из других профессиональных областей, в процессе планирования учебных занятий и разработки методической документации.Документ Foreign Language Proficiency Test: «Krok 1. Medicine»(AUS Medicine Publishing, 2020) Bieliaieva, O. M.; Hordiienko, O. V.; Lysanets, Yu. V.; Znamenska, I. V.; Slipchenko, L. B.; Havrylieva, K. H.; Sherstiuk, N. O.; Nerush, A. V.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Гордієнко, О. В.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Шерстюк, Наталія Олександрівна; Неруш, А. В.Посібник містить матеріали для аудиторної та позааудиторної підготовки до складання іспиту з англійської мови професійного спрямування, що є складовою першого етапу ЄДКІ для здобувачів вищої освіти в галузі знань 22 "Охорона здоров’я": граматичний довідник, в якому систематизовано поширені в буклетах бази «Крок 1. Медицина» синтаксичні конструкції; тренувальні й контрольні лексико-граматичні вправи, призначені для вдосконалення відповідних навичок на мовному матеріалі, наявному у буклетах «Крок 1»; тестові завдання; відповіді до вправ; ключі до тестів; короткий англо-український словник; 6 додатків. Для здобувачів вищої медичної освіти на другому (магістерському) рівні й викладачів ЗВО, які здійснюють підготовку фахівців за спеціальностями 222 «Медицина» і 228 «Педіатрія».Документ Improving medical english with Youglish video context and Wordclouds.com(Полтавський державний медичний університет, 2023-12-01) Efendiieva, S. M.; Vardanian, A. O.; Slipchenko, L. B.; Prykhodko, Ya. M.; Havrylieva, K. H.; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Варданян, Анаіт Оганесівна; Сліпченко, Лариса Борисівна; Приходько, Яніна Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаThe relevance of the problem addressed in this work lies in the growing importance of effective communication in the field of medicine. Medical professionals worldwide rely on a common language to ensure patient safety and the exchange of vital information. English, as a global lingua franca, plays a pivotal role in this context. The problem of inadequate medical English skills is especially pertinent for non-native speakers aiming to work or study in English-speaking medical environments.Документ Main aspects of student’s mental health(Національний університет «Полтавська політехніка ім. Юрія Кондратюка», 2020) Луценко, Руслан Володимирович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Ольга Анатоліївна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Луценко, Руслан Владимирович; Сидоренко, Антонина Григорьевна; Луценко, Ольга Анатольевна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Lutsenko, R. V.; Sydorenko, A. H.; Lutsenko, O. A.; Havrylieva, K. H.Документ Mastering the Interrogatives in Medical English for Professional Purposes(2021) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Havrylieva, K. H.; Efendiieva, S. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Эфендиева, Светлана НиколаевнаУ статті представлено методи формування навичок утворення та вживання питальних речень у процесі викладання курсу фахової англійської мови в закладах вищої освіти, які здійснюють підготовку фахівців галузі знань 22 «Охорона здоров’я». Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу. Пропонований підхід апробовано при розробці підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018). Розроблено лінгводидактичні механізми, спрямовані на розвиток, відпрацювання і систематизацію навичок вживання інтерогативних конструкцій в англійській мові.Документ Mastering the Principles of Academic Writing in English: The “Researcher Connect” Experience(Видавництво Астрая, 2018) Lysanets, Yu. V.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Havrylieva, K. H.; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения ГригорьевнаУ статті представлено досвід участі в тренінговому семінарі “Researcher Connect” Британської Ради в Україні. Проаналізовано методологічний потенціал чотирьох модулів програми (Foundation Module; Effective Abstracts; Persuasive Proposals; Presenting with Impact), спрямованих на розвиток комунікативних навичок молодих учених, необхідних для успішного міжнародного спілкування і співпраці. Досліджено механізми поліпшення навичок академічного письма під час вивчення англійської мови за професійним спрямуванням; The article presents the experience of participating in the “Researcher Connect” workshop of the British Council in Ukraine. The paper analyzes the methodological potential of the four modules (Foundation Module; Effective Abstracts; Persuasive Proposals; Presenting with Impact), which are aimed at developing the communication skills of young scientists and are necessary for successful international communication and cooperation. The mechanisms of improving the academic writing skills during the study of English for Professional Purposes have been explored; В статье представлен опыт участия в тренинговом семинаре «Researcher Connect» Британского Совета в Украине. Проанализирован методологический потенциал четырех модулей программы (Foundation Module; Effective Abstracts; Persuasive Proposals; Presenting with Impact), направленных на развитие коммуникативных навыков молодых ученых, необходимых для успешного международного общения и сотрудничества. Исследованы механизмы улучшения навыков академического письма при изучении английского языка для профессиональных целей.Документ Medical Eponyms as a Subject of Controversies in the Modern Terminology Studies(2017) Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Lysanets, Yu. V.; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Havrylieva, K. H.У статті досліджено явище епонімії у сучасній англомовній медичній термінології. Розглянуто основні проблемні аспекти у процесі перекладу та вживання медичних епонімів у писемному та усному мовленні. Проаналізовано переваги епонімічних найменувань, які розкривають еволюцію медичної науки і практики, забезпечують спадкоємність наукових знань, а також сприяють формуванню термінологічної компетенції студентів ВМНЗ. Явище епонімії у медичному дискурсі досліджено крізь призму дискусійних питань сучасності (етичний, історичний, ґендерний аспекти); В статье исследовано явление эпонимии в современной англоязычной медицинской терминологии. Рассмотрены основные проблемные аспекты в процессе перевода и употребления медицинских эпонимов в устной и письменной речи. Проанализированы преимущества эпонимических наименований, которые раскрывают эволюцию медицинской науки и практики, обеспечивают преемственность научных знаний, а также способствуют формированию терминологической компетенции студентов-медиков. Явление эпонимии в медицинском дискурсе исследовано сквозь призму дискуссионных вопросов современности (этический, исторический, гендерный аспекты); The article examines the phenomenon of eponymy in the modern English medical terminology. The major problematic aspects which may arise in the process of translation and usage of medical eponyms in oral and written speech have been considered. The advantages of eponymic names in medical terminology have been analyzed: these lexical units disclose the evolution of medical research and practice, provide continuity of scientific knowledge, as well as contribute to the formation of terminological competence of medical students. The phenomenon of eponymy in medical discourse has been studied through the lens of contemporary controversies (ethical, historical and gender aspects).Документ Medical neologisms in the british mass media discourse(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2017) Lysanets, Yu. V.; Havrylieva, K. H.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Лисанец, Юлия Валериевна; Гаврильева, Ксения ГригорьевнаThe article focuses on the mechanisms of neologisation in the British mass media discourse as exemplified by The Guardian and The Daily Telegraph. Affixation by means of Latin and Greek term elements as one of the most productive models for the formation of medical neologisms has been examined. The authors’ pragmatic intentions and communicative strategies in using certain medical suffixes for neologisation have been described and analyzed; У статті досліджено механізми неологізації у британському медійному дискурсі на матеріалі періодичних видань “The Guardian” та “The Daily Telegraph”. Розглянуто одну з найпродуктивніших моделей формування медичних неологізмів — афіксацію за допомогою латинських та грецьких терміноелементів. Проаналізовано прагматичні інтенції та комунікативні стратегії використання авторами конкретних медичних суфіксів у процесі неологізації; В статье исследованы механизмы неологизации в британском медийном дискурсе на материале периодических изданий “The Guardian” и “The Daily Telegraph”. Рассмотрена одна из самых продуктивных моделей формирования медицинских неологизмов — аффиксация с помощью латинских и греческих терминоэлементов. Проанализированы прагматические интенции и коммуникативные стратегии использования авторами конкретных медицинских суффиксов в процессе неологизации.Документ Paronymy in the Sublanguage of Medicine (Linguistic and Linguo-Didactic Aspects)(2017) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Havrylieva, K. H.; Znamenska, I. V.; Rozhenko, I. V.; Nikolaieva, N. M.; Беляева, Елена Николаевна; Лисанец, Юлия Валериевна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Роженко, Инесса Виталиевна; Николаева, Наталья Николаевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Ніколаєва, Наталія Миколаївна; Роженко, Інеса ВіталіївнаThe present paper examines the phenomenon of paronymy in the sublanguage of medicine. The study of paronyms plays an important role in the development of terminological competence of future specialists in the field of medicine and healthcare. The authors emphasize the need to pay due attention to terminological paronyms when compiling teaching manuals and developing didactic materials in Latin for students of medical universities. The urgency of organizing the work with these lexical units is determined, on the one hand, by the propaedeutic objective − minimization of difficulties that students may encounter in dealing with special terminology in the process of educational and professional communication; on the other hand, the study of paronyms is aimed at expanding the active and passive vocabulary of medical students. The objective of the research is to systematize paronyms in the international medical terminology, to develop the cycle of training assignments and methodological recommendations for organizing the work with this group of lexical units, and minimizing errors in oral and written speech of medical students. The authors have justified the methodological algorithm for the proposed cycle of tasks: presentation of the basic paronymic pairs, learning the vocabulary, control of mastering the material, creation of didactic conditions for correction and propaedeutics of speech errors; revision of the material. The proposed cycle of educational tasks is aimed at improving the lexical, grammatical, word-building, spelling knowledge, skills and abilities, as well as expanding and enriching the vocabulary of future medical professionals. The study may be of interest to specialists in the field of translation and terminology studies, professional linguo-didactics. The prospects for study consist in further in-depth research of the phenomenon of paronymy in the sublanguage of medicine and comprehensive analysis of other lexico-semantic relationships, the practical result of which will be the compilation of Latin medical dictionary of synonyms, homonyms and paronyms; В статье исследуется явление паронимии в подъязыке медицины. Изучение паронимов играет важную роль в развитии терминологической компетентности будущих специалистов в области медицины и здравоохранения. Подчеркивается необходимость уделять внимание терминам-паронимам при составлении средств обучения и разработке дидактических материалов по латинскому языку для студентов медицинских университетов. Актуальность организации работы с этими лексическими единицами обуславливается, с одной стороны, пропедевтической целью ‒ минимизацией затруднений, которые могут возникнуть у студентов в оперировании специальной терминологией в процессе учебно-профессиональной коммуникации, с другой, стороны, работа с паронимами направлена на расширение активного и пассивного словарных запасов студентов-медиков. Цель исследования − систематизировать паронимы в международной медицинской терминологии, разработать цикл учебных заданий и методические рекомендации для организации работы с этой группой лексических единиц, а также минимизации ошибок в устной и письменной речи студентов-медиков. Авторами обоснован методический алгоритм для предлагаемого цикла заданий: презентация основных паронимических пар, закрепление лексики, контроль усвоения материала, создание дидактических условий для коррекции и пропедевтики языковых и речевых ошибок; повторение материала. Предлагаемый цикл учебных заданий направлен на совершенствование лексических, грамматических, словообразовательных и орфографических знаний, умений и навыков, а также расширение и обогащение словарного запаса студентов-медиков. Исследование может представлять интерес для специалистов в области переводоведения, терминоведения, профессиональной лингводидактики. Перспективы исследования заключаются в дальнейшем углубленном изучении как феномена паронимии в подъязыке медицины, так и комплексном изучении других лексико-семантических отношений, практическим результатом которого будет составление латинского медицинского словаря синонимов, омонимов, паронимов.Документ Structural Typology of Eponyms in Medical English(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2018) Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Lysanets, Yu. V.; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Havrylieva, K. H.The present paper focuses on the issue of typologization of medical eponyms in English. The authors analyzed the existing structural, thematic and etymological classifications of eponyms in the English language of medicine, and developed their own structural typology, intended for medical setting. Eponyms are largely used in medical language, and their significance in medical discourse is undeniable. The advantages of eponyms in medical terminology consist in their international nature, unambiguity, brevity and conciseness. Eponymic names disclose the evolution of medical research and practice, provide continuity of scientific knowledge and contribute to the formation of terminological competence of medical students. The use of medical eponyms contributes to a deeper understanding of the development of clinical thinking and diagnostics, unveils the history of medicine evolvement, and increases the intellectual level of the physician. It has been emphasized that eponyms can be tricky and confusing on the pragmatic level, since they can be easily misspelled, erroneously used or misunderstood. The authors point out that careful examination and structural categorization of English medical eponyms in academic setting is essential. The suggested typology will promote a better understanding and deeper memorizing of eponymic terms, which in its turn will prevent possible errors when using these lexical units in the process of mastering ESP. The phenomenon of eponymy in the English medical discourse requires further study, in particular, in the light of synchronous and diachronic aspects. The prospects for research include the in-depth study of English eponyms and their structure in the specific areas of medical knowledge (both clinical and theoretical medicine); У статті досліджено проблему типологізації медичних епонімів англійської мови. Проаналізовано сучасні структурні, тематичні і етимологічні класифікації епонімів у медичному дискурсі. Епоніми широко використовуються у сучасній медичній термінології. Переваги використання епонімів полягають насамперед у міжнародному характері цих лексичних одиниць, їх однозначності, стислості та лаконічності. Епоніми розкривають еволюцію медичних досліджень, забезпечують безперервність наукових знань і сприяють формуванню термінологічної компетентності студентів-медиків. Використання медичних епонімів сприяє глибшому розумінню становлення клінічного мислення та діагностики, розкриває історію розвитку медицини та підвищує інтелектуальний рівень лікаря. Водночас, епоніми можуть викликати труднощі на прагматичному рівні. Автори наголошують на важливості ретельного вивчення і структурування медичних епонімів англійської мови. Авторами розроблено власну структурну типологію, призначену для студентів та викладачів медичних вишів: (1) прості (однослівні) епоніми або терміни-деоніми; (2) афіксальні епоніми; (3) складні епоніми; (4) складені епоніми; (5) усічені епоніми. Запропонована типологія сприятиме поглибленому розумінню та запам'ятовуванню епонімічних термінів, що, у свою чергу, дасть змогу уникнути помилок при використанні цих лексичних одиниць у процесі опанування англійської мови для спеціальних цілей. Явище епонімізації в англомовному медичному дискурсі вимагає подальшого вивчення, зокрема, у синхронії та діахронії. Перспективи дослідження полягають у поглибленому вивченні англійських епонімів та їх структурних особливостей у конкретних сферах медичного знання; В статье исследована проблема типологизации медицинских эпонимов английского языка. Проанализированы современные структурные, тематические и этимологические классификации эпони- мов в медицинском дискурсе. Эпонимы широко используются в современной медицинской терминологии. Преимущества использования эпонимов заключаются прежде всего в международном характере этих лексических единиц, их однозначности, краткости и лаконичности. Эпонимы раскрывают эволюцию медицинских исследований, обеспечивают непрерывность научных знаний и способствуют формированию терминологической компетентности студентов-медиков. Использование медицинских эпонимов способствует более глубокому пониманию становления клинического мышления и диагно- стики, раскрывает историю развития медицины и повышает интеллектуальный уровень врача. В то же время, эпонимы могут вызвать трудности на прагматическом уровне. Авторы подчеркивают важность тщательного изучения и структурирования медицинских эпонимов английского языка. Авторами раз- работана собственная структурная типология, предназначенная для студентов и преподавателей медицинских вузов: (1) простые (однословные) эпонимы или термины-деонимы; (2) аффиксальные эпонимы; (3) сложные эпонимы; (4) составные эпонимы; (5) усеченные эпонимы. Предложенная типоло- гия будет способствовать углубленному пониманию и запоминанию эпонимических терминов, что, в свою очередь, позволит избежать ошибок при использовании этих лексических единиц в процессе освоения английского языка для специальных целей. Явление эпонимизации в англоязычном медицинском дискурсе требует дальнейшего изучения, в частности, в синхронии и диахронии. Перспективы исследования заключаются в углубленном изучении эпонимов английского языка и их структурных особенностей в конкретных сферах медицинского знания.Документ The biographical method as a means of forming the professional personality and professional identity of the future doctor (as exemplified by the integration of the study of human anatomy and the disciplines of the foreign language training cycle)(Полтавський державний медичний університет, 2023) Bieliaieva, O. M.; Bilash, S. M.; Pronina, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Bilash, V. P.; Havrylieva, K. H.; Taran, Z. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Білаш, Сергій Михайлович; Проніна, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Білаш, Валентина Павлівна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Таран, Зінаїда МихайлівнаBiographies of outstanding personalities serve as both a means and a source of historical knowledge, which acquires special importance in the process of training future doctors, because medicine maintains an inseparable connection between the past and the present, and any scientific discoveries accumulate or nullify the achievements of predecessors. On the one hand, biographical method is aimed at realizing the role of the individual in history, and on the other – at understanding the influence of history, in fact, society, at a specific stage of its existence, social contexts, ethical rules and norms, society on the formation of an individual and his life path, choosing a life position, ideals and values, dialogue between an outstanding personality and contemporaries. Reconstructing the curriculum vitae, the biographical method enables the reproduction of the socio-political and socio-cultural contexts in which scientific discoveries, cultural and other achievements arose and spread, serving as one of means of forming the professional personality and professional identity of the future doctor, in particular, in the process of studying anatomy and disciplines of the foreign language training cycle.Документ The debate surrounding academic ratings: a critical analysis(Полтавський державний медичний університет, 2023) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Bilash, S. M.; Skrypnikova, T. P.; Khmil, T. A.; Solohor, I. M.; Havrylieva, K. H.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Білаш, Сергій Михайлович; Скрипнікова, Таїса Петрівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Сологор, Ірина Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаThe article is devoted to the phenomenon of academic ratings, which have now become one of the influential levers for determining the competitiveness of higher education institutions at the international, national, and regional levels, as well as a natural result of its mass and commercialized nature. The authors observe that during the entire period of existence of academic ratings, there has been an ardent discussion about their usefulness, objectivity, quality and validity. The paper discusses the arguments of the opponents of academic ratings, which emphasize that they are often biased or based on methodologies that are not transparent (weight of compared indicators, calculation algorithms, methodological validity in data collection, etc.). The authors argue that despite the constant and painstaking work of the compilers to make the ratings as transparent as possible, for now, they often do not meet the expectations of university management and the academic community, and also provide little useful information necessary for real and potential stakeholders. The analysis of the literature on the researched issue proved that this especially applies to representatives of European universities. Opponents of the ratings explain this status quo by the fundamental difference, on the one hand, between the British and American educational systems, and on the other, between the national educational systems of Europe. Attention is focused on the fact that the orientation of the ratings mainly on the bibliometric analysis of scientific publications of academic staff is, for example, disadvantageous for French universities, since a feature of the French higher education system (in contrast to the British or American) is that scientific activity is mainly concentrated in research centers, whereas educational activities – in universities. It is noted that the analysis of quality indicators of various areas of activity of a higher education institution and the educational system of the country as a whole makes it possible to obtain unbiased information about competitiveness in the field under study. In connection with this, the “struggle for one’s place in the sun” should be perceived as a reality that determines both the current state and the prospects for the further development of higher education. The authors conclude that the ratings, despite the controversy, have become an integral part of the global educational and information space, serving as one of the tools for measuring institutional capacity, finding new approaches to the effective use of the potential of universities, adjusting the development strategy and stimulating positive changes in the educational environment.Документ The scientific aspect of paper publications in the medical sphere(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Rybalko, D. O.; Havrylieva, K. H.; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаThe study of journalists’ publications on substandard researches, untrue news and facts has been discussed at different levels for a long time. People are always concerned about health of their relatives. But, because of the lack of knowledge in the sphere of medicine they are ready to believe in and spread any information. Everyone can make a mistake. But in medicine a mistake can cost a human life. Therefore, it is important to avoid falsehoods and contact with highly skilled specialists.Документ The Use of a Pragmatic-Based Approach to Teaching the FutureTense in Medical English for Professional Purposes(2021) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Znamenska, I. V.; Havrylieva, K. H.; Лисанець, Юлія Валеріївна; Лисанец, Юлия Валериевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Знаменська, Іванна Владиславівна; Знаменская, Иванна Владиславовна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения ГригорьевнаУ статті представлено методи формування навичок утворення та вживання майбутнього часу в процесі викладання курсу фахової англійської мови в закладах вищої освіти, які здійснюють підготовку фахівців галузі знань 22 «Охорона здоров’я». Авторами вироблена власна концепція викладу навчального матеріалу. Пропонований підхід апробовано при розробці підручника “Medical English for Academic Purposes” (2018). Розроблено лінгводидактичні механізми, спрямовані на розвиток, відпрацювання і систематизацію навичок вживання майбутнього часу в англійській мові на основі прагматичного підходу.Документ The use of “Futurelearn” for maximizing the ielts speaking test score(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Pavelieva, A. K.; Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Havrylieva, K. H.; Павельєва, Анна Костянтинівна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Гаврильєва, Ксеня ГригорівнаУ статті окреслено методичні стратегії розвитку комунікативних навичок студентів під час підготовки до іспиту IELTS, що ґрунтуються на використанні інтерактивних web-ресурсів. Авторами представлено досвід вивчення матеріалів двотижневого онлайн-курсу “Improve Your IELTS Speaking Score ” (University of Macquarie) на базі навчальної платформи “FutureLearn”. Інтеграція інтерактивних навчальних ресурсів у систему англомовної підготовки у ЗВО - це продуктивний метод розвитку комунікативних навичок студентів, що набуває особливої актуальності в умовах тимчасового призупинення міжнародних сполучень у зв’язку з пандемією COVID-19. Складання іспиту IELTS залишається важливою умовою вступу до іноземного вишу і “перепусткою” до успішного працевлаштування випускників, що зумовлює необхідність ретельної підготовки до тесту із залученням сучасних інтерактивних онлайн-ресурсів та навчальних платформ.Документ Transfer of training and its role in higher education(2021-02-12) Lysanets, Yu. V.; Bieliaieva, O. M.; Havrylieva, K. H.; Efendiieva, S. M.; Лисанец, Юлия Валериевна; Беляева, Елена Николаевна; Гаврильева, Ксения Григоровна; Эфендиева, Светлана Николаевна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Ефендієва, Світлана МиколаївнаДокумент Use of innovative technologies in the individual preparation for the licensed exam «Krok 1. Medicine»(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020) Ефендієва, Світлана Миколаївна; Эфендиева, Светлана Николаевна; Efendiieva, S. M.; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Havrylieva, K. H.; Кінчелое, Наталія Миколаївна; Кинчнлое, Наталья Николаевна; Kincheloe, N. M.Документ Використання можливостей інформаційних технологій у навчальних цілях(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Коломієць, Богдан Сергійович; Коломиец, Богдан Сергеевич; Kolomiiets, B. S.; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Havrylieva, K. H.Новітні інформаційні технології пропонують усебільший спектр областей їх використання, заклади вищої освіти акцентують увагу на можливості поширення інформації та на особливостях роботи з нею. Безумовно існує різниця опрацювання матеріалу в друкованому підручнику і на електроннному ресурсі. Сучаснний студент має перейти межу, ту невидиму грань, яка заважає старшому поколінню ефективно опроцьовувати інформацію за допомогою новітніх інформаційно-комунікаційних технологій. Поширення навчального матеріалу – це та педагогічна умова, яка є основою позааудиторної роботи студентів та наріжним каменем заочної освіти. Одним з перших закладів вищої освіти у якому впроваджували заочну форму навчання та дистанційну освіту у ХІХ ст. був Массачусетський технологічний університет. Професори навчального закладу використовували тогочасні технології поширення інформації в освітніх цілях, а саме транслювали за допомогою радіо навчальний матеріал у формі радіопередач. Це стало проривом швидкості передачі матеріалу від закладу вищої освіти до рецепієнта. Рініше, також існувала форма передачі інформації для індивідуальної навчальної роботи студентів – листування. Таким чином, прослідковується взаємозалежність способу передачі інформації та її форми, що зумовлює потребу в розробці методів роботи з нею. Наш час – час цифрових технологій, тому успішність самостійної роботи студентів прямо залежить від ефективності роботи з ними. Сьогодення пропонує велику кількість інформації різного спрямування в розмаїті форм і видів, доступ до такої інформації можливий за умови використання сучасних інформаційних технологій, швидкість її передачі збільшуться з року в рік. Відбувається перенесення центру відповідальності за результати навчання на самого студента. Зміна ролі викладача активно обговорюється на наукових засіданнях і конференціях. Дослідження початкового етапу становлення дистанційної освіти є інтегральною складовою розвитку сучасної навчальної парадигми в Україні; Современные информационные технологии помогают распространять информацию быстро и эффективно. Высшие учебные заведения обращают особое внимание на эту их особенность в связи с внедрением и обширным использованием курсов дистанционного образования. Способы распространение учебной информации эволюционировали в соответствии с технологическим прогрессом. Передача знаний и работа с ними также претерпели значительные метаморфозы. ХХІ век требует от современного студента умения добывать знания самостоятельно, в течении всей его жизни, форма информации для самостоятельной учебной работы, имеет вид цифрового материала, именно поэтому умение быть успешным, держать руку на пульсе времени в значительной степени зависят от эффективности самостоятельной работы с информацией. Учебник – это специальная форма информации, структурированная таким образом, что имеет учебную ценность. Информационный ресурс – это лишь источник материала, не редко не имеющий ни формы, ни структуры, поэтому для самостоятельной учебной деятельности с ним необходимы навыки не только самообразовательной компетентности, но и умения работы с такой формой материала. Риски, связанные с самостоятельной работой сопоставимы с её преимуществами, так реклама, которая появляется во время работы с Интернет-ресурсами, плагиат, отсутствие научности, являются рисками, в то время как доступность и скорость распространения цифрового учебного материала, есть несомненными превосходствами. Таким образом, работа с информационными технологиями требует особой формы работы с таким материалом, и обязательного контроля преподавателя, наряду с самообразовательной и информационной компетентностями. Изменение роли преподавателя влечет за собой изменение самой системы образования. Центры ответственности за результаты образовательной деятельности переносятся на самого студента. В центре внимания образовательных учреждение есть сам студент со своими возможностями и интересами; The education information is the essence of learning. The forms of such data are evolved with time, from man-to-man learning to modern technologies usage, like digital information sources as computers and cell phones. Massachusetts University was one among first to introduce the technologies in the education process, which included broadcasting education material by means of radio. This way of transmitting the information has expedited the speed of spreading the education data dramatically, comparing to the preceding mailing. The demands of time made the Universities to look for the ways to include the technologies into the remote study to involve as many students as possible in the higher education. But there were some risks which are comparable to the benefits of information technologies usage, as the ability or inability of students to work over the information, spread at the high rate and in unusual form, like radiobroadcast. Traditional forms of education material, as books, have the certain structure and set of tasks to be worked over by the students, but the digital books are available in different forms. The difference between traditional book and digital ones can be insignificant, for example, it can be scanned copy of printed book but in digital form. Other kind is the new books accommodated for digital devices, which demanded the students to be competent and able to understand and process the education material. The source of knowledge has moved to e-sources which become available with e-devices use. Digital information requires relevant skills to be processed. The ability to obtain necessary information quickly is the newest chance to enhance the results of learning. The responsibility for the study is that factor which the students have to realize. The new information technologies should be integrated in the education process. The ways of integration demands us to investigate the peculiarities of the process of the introduction of information technologies in the past century in developed countries. New education techniques of learning must be grounded on the experience of those countries which were the first them to introduce.Документ Дистанційна освіта у ВНЗ: переваги й недоліки(2020-11-25) Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Эфендиева, Светлана Николаевна; Havrylieva, K. H.; Efendiieva, S. M.Документ Сучасні підходи у формуванні іншомовної комунікативної компетентності як засіб підвищення кваліфікації викладачів англійської мови(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020) Ефендієва, Світлана Миколаївна; Эфендиева, Светлана Николаевна; Efendiieva, S. M.; Гаврильєва, Ксеня Григорівна; Гаврильева, Ксения Григорьевна; Havrylieva, K. H.