Логотип репозитарію
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь. Забули пароль?
Логотип репозитарію
  • Фонди та зібрання
  • Пошук за критеріями
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь. Забули пароль?
  1. Головна
  2. Переглянути за автором

Перегляд за Автор "Kaiun, V."

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Humanities as a tool for developing empathy in medical students
    (2024-09) Verezomska, S.; Kaiun, V.; Perun, S.; Каюн, Вікторія Олександрівна; Перун, Світлана Василівна; Верезомська, Світлана Жоржовна
    Empathy is essential to a doctor’s competence; it affects the communication between a doctor and a patient. Therefore, medical students study humanitarian subjects: “Medical Ethics and Deontology, Professional Communications. Key Competencies”, “Ethics and Communication in Professional Activities”. Simulators, case methods, and VR are integrated to improve humanities teaching. Purpose: To analyse humanities disciplines in the development of empathy in students. Methodology: Comparative analysis to study the understanding of empathy, case studies, and observation of students’ learning. It was found that empathy decreases during the study, and it is necessary to ensure the teaching of humanities throughout the entire education. Moreover, modern pedagogical technologies “create” conditions for safe medical practice. The results can be taken into account when planning curricula.
  • Вантажиться...
    Ескіз
    Документ
    Innovative approaches to the integration of humanitarian disciplines in the medical education of Ukraine
    (Futurity Research Publishing, 2025) Verezomska, S.; Zinchenko, N.; Kaiun, V.; Верезомська, Світлана Жоржовна; Зінченко, Наталія Олександрівна; Каюн, Вікторія Олександрівна
    The study explores innovative approaches to integrating humanitarian disciplines into medical education in Ukraine. The research aims to enhance medical students’ professional competencies by incorporating humanities-based knowledge and critical thinking skills. A mixedmethod approach was used, including surveys of medical educators and students, as well as an analysis of curriculum reforms. The findings highlight the positive impact of interdisciplinary education on ethical decision-making, communication, and patient-centered care. The results emphasize the need for a balanced curriculum that fosters both medical expertise and humanistic values.
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Institute of education in the information society
    (ТОВ «Видавництво «Знання України», 2024) Zinchenko, N.; Kharchenko, T.; Kaiun, V.; Perun, S.; Зінченко, Наталія Олександрівна; Харченко, Тетяна Олексіївна; Каюн, Вікторія Олександрівна; Перун, Світлана Василівна
    The article contends that the rapidly evolving information society is a presentday reality. The driving force of the information society development has an impact on all social institutions, although the pace of transformation varies significantly among them. Education is widely considered the most conservative institution, as some structural elements of educational and upbringing systems, along with relevant organizations, resist modernization and transformation relating to the information society.
  • Вантажиться...
    Ескіз
    Документ
    Дослідження впливу радянського минулого на сучасні процеси формування української національної ідентичності
    (ФОП Малець Василь Васильович, 2025-04-18) Верезомська, Світлана Жоржовна; Каюн, Вікторія Олександрівна; Петрова, Наталія Олександрівна; Verezomska, S.; Kaiun, V.; Petrova, N.
    Дослідження присвячене комплексному аналізу впливу радянського минулого на процеси формування української національної ідентичності, зокрема в умовах війни та зовнішньої агресії. Метою дослідження є детальне вивчення впливу радянської ідеології, політики, культурних та соціально-економічних реалій того часу на формування національної свідомості українців і процеси деконструкції радянської спадщини в умовах сучасних викликів, зокрема війни, глобалізації та європейської інтеграції. Методи. У роботі застосовано комплексний підхід, що поєднує методи історичного, соціологічного та порівняльного аналізу, а також інтерпретації культурнихнаративів і фольклору через призму сучасної рефлексії на минуле. Результати дослідження свідчать, що радянські часи залишили глибокий слід у формуванні національної ідентичності України. Через систематичні процеси русифікації, переписування історії та культури, радянські політичні інструменти маніпулювали свідомістю українців, сприяючи послабленню національних почуттів і зниженню національної самосвідомості. Водночас соціальні та психологічні травми внаслідок масових репресій, голодоморів та інших актів політичного терору створили складні культурні контексти для формування української національної ідентичності в пострадянський період. Деконструкція радянської спадщини, що відбувається в Україні від початку незалежності, зокрема через політику декомунізації та переосмислення історичної пам՚яті, є складним і багатогранним процесом, що охоплює не тільки зміни в освіті, культурі та політиці, але й соціальну трансформацію. The study is devoted to a comprehensive analysis of the influence of the Soviet past on the processes of forming Ukrainian national identity, in particular in conditions of war and external aggression. The aim of the study is to study in detail how Soviet ideology, politics, and cultural and socio-economic realities of that time influenced the formation of the national consciousness of Ukrainians, as well as the processes of deconstruction of the Soviet heritage in conditions of modern challenges, such as war, globalization and European integration. Methods. The work uses a comprehensive approach that combines methods of historical and sociological analysis, comparative analysis, and interpretations of cultural narratives and folklore, in particular through the prism of modern narratives and reflection on the past. Results. The results of the study indicate that the Soviet past left a deep, multifaceted mark on the formation of the national identity of Ukraine. In particular, through systematic processes of Russification, rewriting of history and culture, Soviet political instruments manipulated the consciousness of Ukrainians, contributing to the weakening of national feelings and the decline of national selfawareness. At the same time, social and psychological traumas that remained after mass repressions, famines, and other acts of political terror created complex cultural contexts for the formation of Ukrainian national identity in the post-Soviet period. The deconstruction of the Soviet legacy that has been taking place in Ukraine since independence, through the policy of decommunization and the rethinking of historical memory, is a complex and multifaceted process that encompasses not only changes in education, culture, and politics, but also social transformation.
BASEROARRORROARMAPOpenDOARЕ-каталог PSMU

36011, Poltava, 23 Shevchenko Street

DSpace software and Poltava State Medical University copyright © 2017-2025 | Library PDMU

  • Налаштування куків
  • Політика приватності
  • Угода користувача
  • Зворотний зв'язок