Перегляд за Автор "Kostenko, V. G."
Зараз показуємо 1 - 20 з 62
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Academic literacy skills among PhD medical and dental students(2018) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.Документ Communication and interpersonal skills in practice of pediatric dentistry(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Padalka, A. I.; Падалка, Аліна Іванівна; Trufanova, V. P.; Труфанова, Валентина Петрівна; Polishchuk, T. V.; Поліщук, Тетяна Вікторівна; Полищук, Татьяна Викторовна; Kostenko, V. G.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Sheshukova, O. V.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Падалка, Алина Ивановна; Труфанова, Валентина Петровна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Шешукова, Ольга ВикторовнаВ статті проаналізовані основні моменти та принципи професійного спілкування лікаря-стоматолога на дитячому прийомі. При лікуванні маленьких пацієнтів особливо вагому роль відіграють комунікативні здібності лікаря-стоматолога. Працюючи з дітьми різного віку, лікарю необхідно враховувати рівень розвитку дитини, спланувати особливий підхід до кожного, нескупитися на заохочення. Здатність встановити довірчі відносини з батьками є дуже важливою для подальшого успішного лікування дитини. В статье проанализированы основные моменты и принципы профессионального общения врача-стоматолога на детском приеме. При лечении маленьких пациентов особенно важную роль играют коммуникативные способности врача-стоматолога. Работая с детьми раннего возраста, врачу необходимо учитывать уровень развития ребенка, спланировать особенный подход к каждому, не скупиться на похвалу. Способность установить доверительные отношения с родителями очень важна для дальнейшего успешного лечения ребенка. This article aims at analyzing the main approaches and principles of professional communication between pediatric dentists and their patients. Communication skills are one of the major competences in the pediatric clinical practice. Dealing with children of all ages, the dentist have to take into account the level of child’s development, to choose or to design a special approach to each of the patients, to demonstrate child-friendly and encouraging attitude. The ability to involve the parents into trust relationship and to build up cooperation is one of determinant factors in reaching successful treatment outcomes.Документ Consideration of childhood psychological factors at dental appointment(Wydawnictwo Aluna, 2018) Sheshukova, O. V.; Kostenko, V. G.; Trufanova, V. P.; Bauman, S. S.; Davydenko, V. Yu.; Polishchuk, T. V.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Труфанова, Валентина Петрівна; Бауман, Софія Сергіївна; Давиденко, Вадим Юрійович; Поліщук, Тетяна ВікторівнаPaediatric dentistry is a special field of dental practice. The scope of professional activities within this field covers not only high level of expertise and technical skills tailored to the needs of young patients, but requires searching and creating positive psychological environment and communicative management of each child in order to improve daily service methods, to deliver quality dental care as well as to foster a positive attitude to medical professionals and medical settings that can contribute much to the early detection and prevention of orofacial problems. The psychological growth and development is a complex process of the development and maturation of mental functions of a person that occurs under the influence of a number of factors including hereditary, biological and special impacts (education, social environment, etc) [1,2,3,4]. Through the life of children, their state of mind is continually developing and this process is far from always being even; quite the contrary: periods of slow, gradual maturation alternate periods of the rapid saltatory development. Each age period is characterized by a set of anatomical, physiological and psychological characteristics of the child, the emergence of new social needs and a particular nature of his or her relationship with the surrounding world.Документ Editorials in dentistry professional journals: between academic and public contexts?(Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, 2019) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.Документ Enhancing independent study skills in Ukrainian medical university students(Полтавський державний медичний університет, 2024) Znamenska, I. V.; Solohor, I. M.; Kostenko, V. G.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Сологор, Ірина Миколаївна; Костенко, Вікторія ГеннадіївнаУ статті визначено сутність поняття "пізнавальна самостійність"; представлено форми і методи активізації пізнавальної самостійності, розкрито її роль у організації самостійної роботи студентів.Документ ESP textbooks for medical students developed in and out of the local situation: pros and contras(2015) Kostenko, V. G.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория ГеннадиевнаMuch has being done to create knowledge about the specific needs to be covered in specialized language classrooms, in order to make this kind of language teaching as efficient as possible. Finding appropriate approach to design textbooks in English for medical purposes is one of the most important didactic tasks. The study has demonstrated the ESP textbook for medical students developed out of the local situation for the last decade are much superior than those domestic ones in helping students of medical sciences in our country to improve their job-related communicative skills and competence. But oversea textbooks are inconsistent with Ukrainian curriculum for medical students and designed for upper-intermediate English proficiency, while the majority of Ukrainian medical students are observed to have unsatisfactory command of English language. And, moreover, these books have lots of charts, grids, tables, pictures, extractions of related paperwork, audio-visual support. An ideal textbook for ESP should combine a process approach to develop writing, speaking, and listening skills, not giving the priority to the ability to read and comprehend science and job-related materials. It is desirable to design this textbook supplemented by extracurricular teaching aids such as other pamphlets, audio-visual aids; У статті представлена спроба порівняльного аналізу підручників з англійської мови за професійним спрямуванням, виданих в Україні та за кордоном упродовж останнього десятиліття. Аналіз ґрунтувався на трирівневій моделі оцінювання підручників з іноземної мови, розробленій Дж. Макдоноу та К. Шо. Підручники, видані за кордоном, здебільшого розраховані на вищий за середній рівень володіння англійською мовою, містять пропорційний розподіл завдань та вправ, спрямованих на розвиток основних видів мовленнєвої діяльності, включають чимало фрагментів документів різних жанрів, релевантних для медичної спільноти, представляють для ознайомлення так звані real-life ситуації. Підручники, видані в Україні, відповідають вимогам чинної програми з іноземної мови для вищих медичних шкіл, орієнтовані на студентів з нижче середнього та середнім рівнем володіння англійською мовою, переважно спрямовані на поліпшення навичок читання, дещо залишаючи поза межами уваги розвиток інших мовленнєвих умінь, не дають повного уявлення про жанри, поширені в англомовному медичному дискурсі, та їхні лінгвістичні та соціокультурні особливості; В статье представлена попытка сравнительного анализа профессионально ориентированных учебников, изданных в Украине и за рубежом за последнее десятилетие. Анализ проводился с использованием трехуровневой модели оценивания учебников по иностранному языку, разработанной Макдоноу та К. Шо. Учебники, изданные за рубежом, преимущественно рассчитаны на уровень владения английским языком выше среднего, содержат пропорциональное распределение заданий и упражнений, направленных на развитие основных видов речевой деятельности, включают достаточное количество фрагментов документов разных жанров, релевантных для медицинской общественности, представляют для ознакомления так называемые real-life ситуации. Учебники, изданные в Украине, соответствуют требованиям действительной программы по иностранному языку для высших медицинских школ, ориентированы на студентов, чей уровень владения английским языком – средний и ниже среднего, как правило, нацелены на улучшение навыков чтения, оставляя за пределами внимания развитие других речевых учений, не дают полного представления о жанрах, распространенных в англоязычном медицинском дискурсе, об их лингвистических и социокультурных особенностях.Документ Figurative language in titles of medical journal publications(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Mayzus, O. S.; Kostenko, V. G.; Костенко, Вікторія ГеннадіївнаAt present academic writing is greatly impacted by social shifts and mass media style. It is important to note that the tendency to use figurative language in the titles is more evident in the NEJM, while BMJ sticks to the conventional formal style. The figures of speech are more commonly used in the titles of opinion articles. The metaphors have been found the most prevalent in the titles of medical publications. Figurative language should be in the focus of multidisciplinary studies since it emerges from the interaction of brain, language, culture and bodily experience.Документ Foreign Language Proficiency Test: «Krok 1. Stomatology»(AUS Medicine Publishing, 2020) Bieliaieva, O. M.; Lysanets, Yu. V.; Kostenko, V. G.; Efendiieva, S. M.; Tanko, N. Hr.; Pryima, L. Yu.; Tregub, S. Ye.; Myroshnychenko, O. A.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Лисанець, Юлія Валеріївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Ефендієва, Світлана Миколаївна; Танько, Наталія Григорівна; Прийма, Лада ЮріївнаПосібник містить матеріалидля аудиторної та позааудиторної підготовки до складання іспиту з англійської мови професійного спрямування, що є складовою першого етапу ЄДКІ для здобувачів вищої освіти в галузі знань 22 "Охорона здоров’я": граматичний довідник, в якому систематизовано поширені в буклетах бази "Крок 1. Стоматологія" синтаксичні конструкції; тренувальні й контрольні лексико-граматичні вправи, призначені для вдосконалення відповідних навичок на мовному матеріалі, наявному у буклетах "Крок 1"; тестові завдання; ключі до тестів; короткий англо-український словник; 6 додатків. Для здобувачів вищої медичної освіти на другому (магістерському) рівні й викладачів ЗВО, які здійснюють підготовку фахівців за спеціальністю 221 "Стоматологія".Документ Formal structure of dentistry journal editorials(2018) Kostenko, V. G.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория ГеннадиевнаДокумент Fostering clinical thinking in dental doctors through post-graduation professional training(Українська медична стоматологічна академія, 2019-05) Падалка, Аліна Іванівна; Падалка, Алина Ивановна; Padalka, A. I.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Шешукова, Ольга Вікторівна; Шешукова, Ольга Викторовна; Sheshukova, O. V.During the internship training, future dental doctors expand knowledge about understanding the pathogenetic mechanisms of various pathological conditions or illnesses. Most contemporary effective diagnosis and treatment approaches are based on clinical thinking skills, the link between sciences and practice. The purpose of this study is to investigate and analyze the peculiarities of building up clinical thinking skills in future paediatric dentists at the postgraduate stage of their training. Developing clinical thinking skills in dental students typically starts since their junior years at the medical university, when they begin studying basic sciences. The background obtained during undergraduate training should be enriched in order to improve recognizing a wide variety of diseases and conditions through the internship training course. Professional thinking skills are fostered at the chair-side practice, when dealing with patients under the guidance of experienced mentors and clinicians. Clinical thinking switches on since the first minutes of doctor-patient interaction and goes on through the treatment course. At the postgraduate stage, it is essential to continue developing the holistic vision of the patient that will help to combine the evidence-based standards of medical care and patient-centred approach (personalized medical care). Conclusion. Thus, the training activities for dental intern doctors should be designed in order to maximally contribute to fostering clinical thinking skills. The mentors and teaching assistants must have clear and deep understanding of what factors can promote this process, and what can not. Among the most significant methodological achievements of postgraduate education is the emphasis on the development of critical and creative thinking skills, which are most clearly manifested by the creativity of clinical thinking. Під час навчання в інтернатурі лікарі-інтерни розширюють той обсяг знань, що необхідний для розуміння патогенетичних механізмів виникнення будь-якого патологічного стану або хвороби. Для успішного розпізнавання хвороби і ефективного лікування необхідно володіти клінічним мисленням, як сполучною ланкою між теорією і практикою. Мета роботи. Розглянути та проаналізувати особливості формування клінічного мислення у лікарів-стоматологів дитячих на післядипломному етапі навчання. Формування клінічного мислення у лікарів-стоматологів починається вже на перших курсах навчання при опануванні базових дисциплін. Накопичені знання дозволяють використовувати цей багаж знань при розпізнаванні різних захворювань у процесі навчання в інтернатурі. Професійне мислення виховується у процесі спілкування інтерна, викладача і пацієнта біля крісла хворого. Клінічне мислення починається з перших хвилин спілкування з хворим і триває протягом усього лікувального процесу. На післядипломному етапі навчання у лікаря-інтерна необхідно формувати цілісне уявлення про хворого, що дозволить органічно поєднувати стандарти медичної допомоги з індивідуальним підходом. Висновок. Навчальний процес повинен будуватися таким чином, щоб максимально сприяти формуванню клінічного мислення у лікарів-інтернів. Викладач повинен знати і розуміти, які фактори сприяють цьому процесу, а які ні. Значущим методологічним досягненням післядипломної освіти є упор на розвиток творчих здібностей лікарів-інтернів, які найбільш яскраво проявляються креативністю клінічного мислення. Во время учебы в интернатуре врачи-интерны расширяют тот объем знаний, который необходим для понимания патогенетических механизмов возникновения любого патологического состояния или болезни. Для успешного распознавания болезни и эффективного лечения необходимо обладать клиническим мышлением, как связующим звеном между теорией и практикой. Цель работы. Рассмотреть и проанализировать особенности формирования клинического мышления у детских врачей-стоматологов на последипломном этапе обучения. Формирование клинического мышления у врачей-стоматологов начинается уже на первых курсах обучения при овладении базовыми дисциплинами. Накопленные знания позволяют использовать этот багаж знаний при распознавании различных заболеваний в процессе обучения в интернатуре. Профессиональное мышление воспитывается в процессе общения интерна, преподавателя и пациента у кресла больного. Клиническое мышление начинается с первых минут общения с больным и продолжается в течение всего лечебного процесса. На последипломном этапе обучения у врача-интерна необходимо сформировать целостное представление о больном, что позволит органично сочетать стандарты медицинской помощи с индивидуальным подходом. Вывод. Учебный процесс должен строиться таким образом, чтобы максимально способствовать формированию клинического мышления у врачей-интернов. Преподаватель должен знать и понимать, какие факторы способствуют этому процессу, а какие нет. Значимым методологическим достижением последипломного образования является упор на развитие творческих способностей врачей-интернов, которые наиболее ярко проявляются креативностью клинического мышления.Документ Grammar aspect in foreign professional reading(Полтавський державний медичний університет, 2024) Solohor, I. M.; Kostenko, V. G.; Znamenska, I. V.; Сологор, Ірина Миколаївна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Знаменська, Іванна ВладиславівнаСтаттю присвячено граматичному аспекту у питанні підвищення ефективності професійно-спрямованого читання іноземною мовою.Документ Has Hollywood Smile come to be used as a dental term?(2016) Kostenko, V. G.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория ГеннадиевнаThis article focuses on the conceptual presentation of expert and practical knowledge in a lexical entity “Hollywood smile” encoding not only social and cultural notions, but certain specialized knowledge nodes, which can be regarded as access points to more complex knowledge structures. Findings, based on the extracting information provided by specialized dictionaries and other reference literature as well as analysis of a corpus of specialized field-related texts suggest Hollywood smile has become an activated dental term in English dental discourse; Стаття присвячена висвітленню питання про те, чи словосполучення Голлівудська усмішка, яке включає соціальні і культурні нашарування, набуло статусу терміна в сучасному англомовному дискурсі стоматології, тобто, чи означає воно професійне поняття та чи призначене для задоволення потреб спілкування у певній галузі. Дослідження, здійснене в рамках соціокогнітивного підходу, дозволило виділити основні фрагменти спеціального знання, які визначають когнітивну сутність та відображають ключові характеристики цього явища, а також встановити взаємозв’язки між ними; В статье обсуждается вопрос, является ли словосочетание Голливудская улыбка, включающее определенные социальные и культурные наслоения, термином в современном англоязычном дискурсе стоматологии, то есть, обозначает ли оно профессиональное понятие и предназначено ли для эффективной коммуникации в определенной отрасли. Исследование, проведенное в рамках социокогнитивного похода, позволило выделить основные фрагменты специального знания, которые определяют когнитивную сущность и отражают ключевые характеристики этого явления, а также выявить взаимосвязь между ними.Документ How to incorporate academic writing pedagogy in undergraduate and postgraduate medical education(2018) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.Introduction: Medical researchers, who are non-native English speakers, are facing now the growing need to publish their research results in international journals switching to an English-only policy, to apply for grants and scholarship, but at the same time this puts many authors whose native language is not English at a disadvantage compared to their English-speaking counterparts. Objectives: This paper aims at analysing the existing parameters of academic writing proficiency of medical undergraduate and postgraduate students; elucidating current approaches to develop academic writing competency and to promote academic multi-literacy of junior researchers, and outlining the general recommendations to improve the quality and sophistication of their writing by incorporating the principles and achievements of academic writing pedagogy into the system of medical training. Material and Methods: This study is an empirical applied research of a qualitative type mainly based on data elicited from informants (n=120) of the Ukrainian Medical Stomatological Academy aged from 20 – 35. Results and Discussion: All participants were able to identify personal problem areas, and virtually all they note dissatisfaction with the use of English in their scholarly writing. They stated the obvious difficulties in sentence patterns and keeping tone of scientific narrative format. Writing in genres other than original research articles seems to be quite demanding and is often associated with the lack of self-confidence and language anxiety. Attention to developing academic writing skills should focus on the basic elements of academic writing, characteristics of written genres across the disciplines, providing a framework in which expert and practical knowledge is internally organized.Документ Identifying key areas in teaching English grammar for academic writing(Полтавський державний медичний університет, 2022-11-25) Kostenko, V. G.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина МиколаївнаCучасному академічному письму притаманні характерні граматичні структури та моделі слововживання, які застосовуються для вираження певних комунікативних функцій. Доведено, що лексикограматичний підхід, який передбачає опанування поширених граматичних моделей у поєднанні з відповідними лексичними одиницями, виявився надзвичайно ефективним у навчанні академічному письму. Різні жанри академічної прози навіть у межах певної галузі знання вимагають різних лінгвістичних засобів. Тому вибір найпоширеніших структур, текстів різних жанрів та відповідного рівня складності, їх опрацювання при розробці навчальних завдань, які передбачають гнучке осмислене використання мовних засобів, у значній мірі сприяє формуванню іншомовних та професійних компетенцій у здобувачів вищої медичної освіти.Документ Language devices to express volition in informed consent templates for dental treatment(2020-11-27) Kostenko, V. G.; Bieliaieva, O. M.; Solohor, I. M.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина НиколаевнаДокумент Lexical and general grammatical features of informed consent form templates for dental treatment(2019) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Сологор, Ірина Миколаївна; Сологор, Ирина Николаевна; Solohor, I. M.; Бєляєва, Олена Миколаївна; Беляева, Елена Николаевна; Bieliaieva, O. M.Документ Online courses in medical education: benefits and challenges(2017) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.; Костенко, Віталій Олександрович; Костенко, Виталий Александрович; Kostenko, V. O.Continuing education ((life-long learning approach) is important in every field, but especially for medical professionals. The aim of this paper is to analyse an inside experience of undergraduates and PhD students obtained when taking online courses and scrutinize the competencies necessary for successful online learning as well as functions required for proper management of courses. We also set up the task to clear out to what extent taking online courses at English as a medium of instructions are challenging for Ukrainian students. Though taking online courses was very demanding for most participants, all they would recommend online courses to their peers as an effective way to develop profession-related knowledge and skills as well as to gain experience in collaborating with international team and to raise their awareness of the conventions of academic English language and culture; Неперервна освіта (концепція навчання упродовж життя) є важливою в усіх сферах діяльності, але для працівників охорони здоров’я вона набуває особливої актуальності. Метою запропонованого дослідження було проаналізувати досвід студентів та аспірантів медичних та стоматологічних спеціальностей, вперше залучених до проходження он-лайн курсів, та виявити компетенції, необхідні для успішного онлайн-навчання, а також функції, необхідні для належного управління курсами. Ми також поставили завдання з'ясувати, наскільки інтернет-курси, що викладаються англійською мовою, є складними для українських студентів. Хоча проходження онлайн-курсів було справжнім викликом для більшості учасників дослідження, усі вони рекомендували інтернет-курси для своїх однолітків як ефективний спосіб розвинути знання та навички, пов'язані з професією, а також отримати досвід співпраці з зарубіжними колегами та підвищити рівень обізнаності щодо конвенцій академічної англійської мови та культури; Непрерывное образование (концепция обучения в течение жизни) является важным во всех сферах деятельности, но для работников здравоохранения это напрваление приобретает особую актуальность. Целью предлагаемого исследования было проанализировать опыт студентов и аспирантов медицинских и стоматологических специальностей, впервые привлеченных к прохождению онлайн курсов, выявить компетенции, необходимые для успешного онлайн-обучения, а также функции, необходимые для надлежащего управления курсами. Мы также поставили задачу выяснить, насколько интернет-курсы, преподаваемые на английском языке, являются сложными для украинских студентов. Хотя прохождения онлайн-курсов было настоящим вызовом для большинства участников, все они рекомендовали интернет-курсы для своих сверстников как эффективный способ развить знания и навыки, связанные с профессией, а также получить опыт сотрудничества с зарубежными коллегами и повысить уровень осведомленности о конвенциях академического английского языка и культуры.Документ Pragmatic and communicative aspects of case reports in dentistry(2017) Kostenko, V. G.; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория ГеннадиевнаДокумент Rhetorical role of cultural symbols in dentistry trade advertising(2018) Костенко, Вікторія Геннадіївна; Костенко, Виктория Геннадиевна; Kostenko, V. G.Документ Role of technical presentations in facilitating the acquisition of medical terminology and development of professional medical skills for medical students learning English as a foreign language(Полтавський державний медичний університет, 2024) Znamenska, I. V.; Kostenko, V. G.; Solohor, I. M.; Знаменська, Іванна Владиславівна; Костенко, Вікторія Геннадіївна; Сологор, Ірина МиколаївнаУ статті досліджується ефективність технічних презентацій як навчального інструменту для покращення навчального процесу студентів-медиків, які вивчають англійську мову як іноземну. Завдяки використанню наочних посібників, інтерактивних вправ та контекстно-орієнтованих методів навчання технічні презентації слугують платформою для студентів, що дозволяє їм працювати з медичною термінологією та розвивати важливі професійні навички. Крім того, у статті підкреслюються переваги симуляції сценаріїв пацієнтів, інтеграції технологій та крос-культурної компетентності для покращення навчального процесу.