Перегляд за Автор "Lichman, D. V."
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Correlation analysis between metric parameters of parenchymatous components of rat submandibular glands under the effect of ethanol(Українська медична стоматологічна академія, 2020) Shevchenko, K. V.; Yeroshenko, G. А.; Solod, A. V.; Lysachenko, O. D.; Yakushko, O. S.; Boruta, N. V.; Lichman, D. V.; Kramarenko, D. R.; Шевченко, Костянтин Васильович; Шевченко, Константин Васильевич; Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Солод, Анатолій Вікторович; Солод, Анатолий Викторович; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Якушко, Олена Святославівна; Якушко, Елена Святославовна; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Лічман, Діана Володимирівна; Личман, Диана Владимировна; Крамаренко, Денис Русланович; Крамаренко, Денис РуслановичThe effect of ethanol on the salivary glands is manifested by changes in morphometric parameters of both the final departments and excretory ducts. But taking into account that the obtained large number of morphometric indicators is rather complicated, then there is a need for a correlation analysis, where the presence of dependencies between morphometric indicators was determined using the Bravais – Pearson coefficient. It was established that diagnostic criteria for assessing the functional state of rat submandibular glands after ethanol is manifested by the dependence of the outer diameter, lumen diameter and epithelial cell height on day 12 in all parenchymal components, which corresponds to the formation of chronic alcohol dependence in rats.Документ Спосіб виявлення ліпідних включень у цитоплазмі кортикостероцитів пучкової зони кіркової речовини надниркових залоз на напівтонких зрізах(2019) Скотаренко, Тетяна Анатоліївна; Скотаренко, Татьяна Анатольевна; Skotarenko, T. A.; Шепітько, Володимир Іванович; Шепитько, Владимир Иванович; Shepit'ko, V. I.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lisachenko, O. D.; Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.; Лічман, Діана Володимирівна; Личман, Диана Владимировна; Lichman, D. V.Документ Спосіб моделювання судинного русла стегнової кістки білих щурів(ДП “Український інститут інтелектуальної власності", 2019-10) Борута, Наталія Володимирівна; Борута, Наталия Владимировна; Boruta, N. V.; Лічман, Діана Володимирівна; Личман, Диана Владимировна; Lichman, D. V.; Шепітько, Володимир Іванович; Шепитько, Владимир Иванович; Shepit'ko, V. I.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lysachenko, O. D.; Скотаренко, Тетяна Анатоліївна; Скотаренко, Татьяна Анатольевна; Skotarenko, T. A.Документ Сучасні аспекти процесу адаптації до навчання в медичному вузі студентів-першокурсників, які навчаються англійською мовою(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Єрошенко, Галина Анатоліївна; Ерошенко, Галина Анатольевна; Yeroshenko, G. A.; Якушко, Олена Святославівна; Якушко, Елена Святославовна; Yakushko, O. S.; Вільхова, Олена Вікторівна; Вильховая, Елена Викторовна; Vilkhova, O. V.; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Лисаченко, Ольга Дмитриевна; Lysachenko, O. D.; Скотаренко, Тетяна Анатоліївна; Скотаренко, Татьяна Анатольевна; Skotarenko, T. A.; Лічман, Діана Володимирівна; Личман, Диана Владимировна; Lichman, D. V.На сьогоднішній день на теренах нашої Батьківщини зростає кількість навчальних закладів, які мають можливість прийняти на навчання студентів іноземців і відповідно до цього зростає кількість студентів із дальнього та ближнього зарубіжжя. У зв’язку з цим виникає питання про пристосування студентів іноземців до нових умов проживання та навчання. На адаптаційний процес має значний вплив багатонаціональний склад академічних груп, що в свою чергу позначається на особливостях взаємодії студентів між собою як у межах групи, так і у межах навчального закладу. Метою нашого дослідження був аналіз адаптивних можливостей студентів першокурсників з англомовною формою навчання. Нами був створений анкетний лист, питання якого були спрямовані на особисте ставлення до навчання та міжособистісні стосунки в групі. У результаті дослідження встановлено, що у подоланні труднощів з адаптацією допомагають дружні стосунки з одногрупниками та позитивне ставлення з боку викладачів. Особлива роль належить кураторам груп; На сегодняшний день на поприщах нашей Родины растет количество учебных заведений, которые имеют возможность принять на учебу студентов иностранцев и в соответствии с этим растет количество студентов из дальнего и ближнего зарубежья. В связи с этим возникает вопрос о приспособлении студентов иностранцев к новым условиям проживания и учебы. На адаптационный процесс имеет значительное влияние многонациональный состав академических групп, что в свою очередь отражается на особенностях взаимодействия студентов между собой как в пределах группы, так и в пределах учебного заведения. Целью нашего исследования был анализ адаптивных возможностей студентов первокурсников с англоязычной формой учебы. Нами был создан анкетный лист, вопросы которого были направлены на личное отношение к учебе и межличностные отношения в группе.В результате исследования установлено, что в преодолении трудностей с адаптацией помогают дружеские отношения с одногруппниками и позитивное отношение со стороны преподавателей. Особенная роль принадлежит кураторам групп; Nowadays on the territory of Ukraine the number of higher educational institutions which have the opportunity to take foreign students to study is increasing. Consequently, the number of students from far and near abroad is growing. In this regard, the question of adapting foreign students to the new conditions of living and studying arises. Ukrainian scholars are studying a wide range of different adaptation indicators. Multinational composition of academic groups has a significant impact on the adaptation process, which affects the peculiarities of the students’ interaction both within the group and within the educational institution. The purpose of our study is the analysis of adaptive possibilities of first year students with an English language form of study. In order to investigate the peculiarities of students’ personal attitude towards learning and interpersonal relationships in the group a questionnaire was created. The questionnaire included 14 multiple-choice questions. The total number of respondents included 29 students. The survey was conducted anonymously. The results were calculated in percentages. In the course of the research it was determined that friendly relations with group mates and positive attitude of teachers mostly help in overcoming the difficulties of adaptation. A special role belongs to curators of the groups. Regarding the choice of the university and the future profession, most students follow the advice of their family members, not their own desires. This factor can adversely affect adaptation processes and even cause disappointment. The students’ desire to study is important for their adaptation. For the majority of respondents, the complexity lies in a large amount of information, which they receive both during practical classes and during their self-preparatory work. On the one hand, it shows their inability to study at a medical institution. On the other hand, this problem is easily eliminated by directing the student’s efforts to study how to study and developing the ability to highlight the core. It is of great importance as the profession of physician involves well-developed mental abilities, the ability to operate a significant flow of information simultaneously. The conducted research proves that improving the level of teaching and technical equipment also contributes to improving the quality of learning among students. One of the most effective ways of adaptation is engaging students to work scientific clubs and conferences. It is important to engage them in cultural events, which introduce them to Ukrainian culture and traditions. Taking part in psychological trainings can be especially helpful for students in order to eliminate misunderstandings and establish friendly relationships in academic groups. In conclusion, it is necessary to stress that the adaptation is a complex multicomponent process, which depends not only on the student himself, but also on the conditions in which he falls into.