Перегляд за Автор "Makarenko, A."
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Деякі аспекти розвитку логічного мислення учнів загальноосвітньої школи(РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2016) Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Катерина Степанівна; Матяш, Людмила Олександрівна; Макаренко, Александр Владимирович; Макаренко, Екатерина Степановна; Матяш, Людмила Александровна; Makarenko, A.; Makarenko, E.; Matiash, L.Стаття присвячена розкриттю розвитку логічного мислення в учнів через систему вправ, в основі якої покладено логічне відношення підпорядкування. Останнім часом виконано ряд досліджень щодо побудови систем вправ і задач (І.А.Бірюков, В.С.Володарський, К.В.Даутова, Г.А.Монахова, Л.Ф.Обухова), які як системотвірні фактори виділили дидактичні вимоги до задач чи змісту курсу фізики, та при цьому не прослідковувався розвиток вправи в багатокомпонентне завдання, як системотвірний фактор, не розглядалося логічне відношення. Основою для розв’язання методичного аспекту проблеми стали принципи оптимізації навчально-виховного процесу та діяльнісний підхід до нього, виражені в ідеї укрупнення дидактичних одиниць; Статья посвящена раскрытию развития логического мышления у учащихся через систему упражнений, в основе которой лежит логическое отношение подчинения. В последнее время выполнен ряд исследований по построению систем упражнений и задач (И.А.Бирюков, В.С.Володарський, К.В.Даутова, Г.А.Монахова, Л.Ф.Обухова), которые в роли системообразующего фактора выделили дидактические требования к задачам или содержанию курса физики, и при этом не прослеживался развитие упражнения в многокомпонентное задание, как системообразующий фактор, не рассматривалось логическое отношение. Основой для решения методического аспекта проблемы стали принципы оптимизации учебно-воспитательного процесса и деятельностный подход к нему, выраженные в идее укрупнения дидактических единиц; The article is devoted to the development of logical students’ thinking through the system of exercises, which is based on logical relation of subordination. Recently, several studies have been done on the creation of system of exercises and tasks by I.A. Biryukov, V.S. Volodarskyy, K.V. Dautova, H.A. Monahova, L.F. Obuhova, they identified didactic requirements of the problems or content of physics course at the secondary school, as a backbone factor and, at the same time, the development of exercise in a multicomponent task, as a backbone factor was not traced, and the logical relation was not considered. The principles of the optimization of teaching and educational process and activity approach is expressed in the idea of integration of didactic units and became a basis for the solution of methodical aspect of a problem.Документ Дослідницькі задачі в системі інтегрованих завдань(ФОП Цьома С.П., 2018) Макаренко, Катерина Степанівна; Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Екатерина Степановна; Макаренко, Владимир Иванович; Макаренко, Александр Владимирович; Makarenko, E.; Makarenko, V.; Makarenko, A.У роботі описано функціонування дослідницької діяльності в системі інтегрованої підготовки майбутніх учителів фізики. Розкрито систему задач з міжпредметним змістом. Виокремлено їх різнорівневе подання. В работе описано функционирование исследовательской деятельности в системе интегрированной подготовки будущих учителей физики. Раскрыто систему задач с межпредметным содержанием. Выделена их разноуровневая подача. The work describes the functioning of research activities in the system of integrated training of future teachers of physics. The system of tasks with interdisciplinary content is discribed. Their multi-level presentation is highlighted.Документ Пошуково-дослідницьких проектів як засіб формування науково-дослідницьких умінь студентів(РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2014) Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Катерина Степанівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Владимир Иванович; Макаренко, Екатерина Степановна; Макаренко, Александр Владимирович; Силкова, Елена Викторовна; Makarenko, V.; Makarenko, K.; Makarenko, A.; Silkova, H.У статті висвітлені питання формування науково-дослідницьких умінь студентів з використанням інтерактивного навчального методу пошуково-дослідницьких проектів. Розкрита методика формування науково-дослідницьких умінь студентів. Проаналізовані результати впровадження методики в навчальний процес вищого медичного навчального закладу. В статье расскрыты вопросы формирования научно-исследовательских умений студентов с использованием интерактивного учебного метода поисково-исследовательских учений студентов. Проанализированы результаты внедрения методики в учебный процесс высшего медицинского ученого заведения.The article highlights the issue of forming research skills of students using interactive teaching methods of search and research projects. Methodology of forming student’s research skills is disclosed. The results of the implementation techniques in the educational process of higher medical educational institution are analysed.Документ Структура дослідницької компетентності майбутніх лікарів(ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2016) Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Александр Владимирович; Makarenko, A.У статті описана структура дослідницької компетентності майбутніх лікарів, яка включає в себе такі компоненти: мотивація і стимулювання діяльності, організація пізнавальної діяльності, координуючий та комунікативний. В статье описана структура исследовательской компетентности будущих врачей, которая включает в себя следующие компоненты: мотивации и стимулирования деятельности, организации познавательной деятельности, координирующий и коммуникативный. Article stverdzhuyetsya that an important feature of the present is to change reproductivefunctional educational model of competency. The traditional approach came leading competence approach, which focuses on the development and skills of practical application. Describes the structure of the research competence of future physicians which includes the following components and competence as: motivation and stimulation of activity (the level of basic interest, problem-search level, the level of motivation to the profession), organization of cognitive activity (the ability to search for relevant information, to analyze the condition of the patient during the consultation, among physicians, to express your opinion shortly, to write articles), coordination (identification, reproduction, orientation in familiar situations, orientation in unfamiliar situations), communicative (passive, active, interactive).Документ Формування дослідницької компетентності майбутніх лікарів на засадах організації їхньої пізнавальної діяльності(НВП ПП «Технологічний Центр», 2017) Макаренко, Олександр Володимирович; Makarenko, A.У статті розглянуто організацію пізнавальної діяльності, що сприяє формуванню дослідницької компетентності майбутніх лікарів на різних рівнях дослідницької діяльності. Розкрито ефективність різних технологій навчання в процесі організації такої роботи, зокрема, роботи в малих групах та методу проектів, що активно застосовуються при вивченні дисциплін природничо-наукового циклу. Organization of cognitive activity of medical students at different levels of research work is described. It is contributed to the formation of future doctors’ research competence at various levels of research. Such work includes the following components: - search for scientific information (tasks aimed at recording and correlating information data, determination of their consistency and inconsistency, correlation of the stages of scientific research, bringing each conclusion, finding of direct and indirect links and justification of the conclusions, checking the effectiveness of the search, etc.); - Discussion of the patient problem during consultations (technologies that provide for work in groups); - writing of abstracts and articles and other scientific works as a result of their participation in the work of problem groups, scientific groups, problem student laboratories, work on projects. The effectiveness of various training technologies in the process of organizing such activities, in particular, work in small groups and the project method is actively used in the study of the disciplines of the natural-science cycle.Документ Формування комунікації як елементу дослідницької компетентності майбутніх лікарів(НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017) Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Александр Владимирович; Makarenko, A.Стаття присвячена розкриттю особливостей організації цілеспрямованої роботи з формування комунікативних умінь студентів як елементу дослідницької компетентності майбутніх лікарів. Реалізація обґрунтованих педагогічних умов здійснюється на засадах системного, компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, аксіологічного підходів до формування дослідницької компетентності майбутніх лікарів у процесі вивчення природничих дисциплін. Статья посвящена раскрытию особенностей организации целенаправленной работы по формированию коммуникативных умений студентов как элемента исследовательской компетентности будущих врачей. Реализация обоснованных педагогических условий осуществляется на основе системного, компетентностного, личностно ориентированного, деятельностного, аксиологического подходов к формированию исследовательской компетентности будущих врачей в процессе изучения естественных дисциплин. The article is the peculiarities of the purposeful work on formation of communicative skills of students as part of the research competence of future doctors. The leading modern educational technology, based on embedded subject-subject interaction is interactive learning. Working with the formation of communicative skills of future doctors is realized through a series of educational tasks being used by science teachers. Often the same event or task can be directed to the formation of different communication skills. The process of formation of communicative skills of future doctors is complex and lengthy, since requires constant training and system approach. The implementation of pedagogical conditions on the principle of the system, competence, personality oriented, active, axiological approaches to the development of research competence of doctors in the study of natural sciences.Документ Формування мотивації до дослідницької діяльності майбутніх лікарів у процесі вивчення природничих дисциплін(ТОВ «Видавництво НТМТ», 2016) Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Александр Владимирович; Makarenko, A.У статті розглянуто та обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють формуванню мотивації до дослідницької діяльності у майбутніх лікарів у процесі вивчення природничих дисциплін. Виявлено, що організація навчального процесу на засадах компетентнісного підходу є важливою педагогічною умовою розвитку професійної спрямованості майбутніх лікарів. Компетентнісний підхід, який реалізується за допомогою методів активного навчання, сприяє досягненню низки важливих з погляду розвитку професійної спрямованості майбутніх лікарів цілей: підвищенню їхньої пізнавальної активності; формуванню пізнавальної та професійної мотивації; ціннісного ставлення до медичної професії; В статье раскрыты и обоснованы педагогические условия, способствующие формированию мотивации к исследовательской деятельности будущих врачей в процессе изучения естественных дисциплин. Выявлено, что организация учебного процесса на основе компетентностного подхода является важным педагогическим условием развития профессиональной направленности будущих врачей. Компетентностный подход, который реализуется с помощью методов активного обучения, способствует достижению ряда важных с точки зрения развития профессиональной направленности будущих врачей целей: повышению их познавательной активности; формированию познавательной и профессиональной мотивации; ценностного отношения к медицинской профессии; The article reveals and substantiates pedagogical conditions conducive to the formation of motivation for the research activity of future doctors in the process of studying natural disciplines.It is revealed that the organization of the educational process on the basis of the competence approach is an important pedagogical condition for the development of the professional orientation of future doctors. Competent approach, which is realized with the help of active learning methods, contributes to the achievement of a number of goals important for the development of the professional orientation of future doctors: increasing of their cognitive activity; formation of cognitive and professional motivation; value able attitude to the medical profession.Документ Формування творчої компетентності майбутніх лікарів на заняттях з біофізики(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015) Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Катерина Степанівна; Макаренко, Владимир Иванович; Макаренко, Александр Владимирович; Макаренко, Екатерина Степановна; Makarenko, V.; Makarenko, A.; Makarenko, K.Метою даної статті є на основі аналізу наукової літератури розглянути проблему розвитку творчості майбутніх лікарів як елемента компетентності. Використовуючи теоретичний аналіз і спостереження, було визначено, що вміння бачити та сформулювати проблему й діяти в нестандартних ситуаціях формується у процесі виконання творчих завдань, особливо їх систем. Активізація творчих здібностей і реалізація творчого потенціалу можлива у процесі введення в навчальний процес інноваційних педагогічних технологій. Практичне значення дослідження вбачається у використанні розробленої технології на заняттях із біофізики. Подальшого дослідження потребує вивчення особливостей використання розробленої технології на інших дисциплінах, які вивчають студенти вищих медичних навчальних закладів. Целью данной статьи является на основе анализа научной литературы рассмотреть проблему развития творчества будущих врачей как элемента компетентности. Используя теоретический анализ и наблюдение, было определено, что умение видеть и сформулировать проблему и действовать в нестандартных ситуациях формируется в процессе выполнения творческих заданий, особенно их систем. Активизация творческих способностей и реализация творческого потенциала возможна в процессе ввода в учебный процесс инновационных педагогических технологий. Практическое значение исследования видится в использовании разработанной технологии на занятиях по биофизике. Дальнейшего исследования требует изучения особенностей использования разработанной технологии на других дисциплинах, которые изучают студенты высших медицинских учебных заведений. The purpose of this article is based on the analysis of scientific literature to handle the problem of creativity of medical students as a part of competence. Such methods have been used in the research: theoretical analysis, which tool is structural and logical analysis of the content and structure of the educational process in the view of the existing relations between its individual parts, statistical evaluation of the individual events in the study, didactics analysis, based on the generalization process of knowledge which is reflected in its tendency to generalize many versatile particular laws; pedagogical observation – collecting materials of research-based data collection of classes, and laboratory tests. As a result of the research it has been determined that the ability to see and formulate the problem and act in unusual situations emerging in the implementation of creative potential is possible in the introduction to the educational process of innovative educational technologies. The practical significance of the study is observed in the developed technology in the classes of Biophysics in particular advanced learning technologies that have been approved contribute to the formation of competencies and stimulate creative activity. So, a type of training that is aimed at the formation of productive creative medical student is developing education. Another type of training aimed at activating the creative abilities is problem-based learning, the main aim of which is also all-round development of cognitive abilities of the students. Recently, higher educational institutions have begun to use such following creative teaching methods aimed at activating creativity, as «case method», «brainstorming», educational games and others. «Case method» is based on the description of the real problem, which is related to the future students profession and participants of discussion make recommendations for the solving that encourages the students to develop problem-search activity. Another type of training that we believe would be used to train medica students to enhance creative abilities is educational entertainment. Further research needs to explore the usage of the features of the technology developed in other disciplines of natural sciences, which the students learn at the higher medical educational institution.