Перегляд за Автор "Makarenko, O. V."
Зараз показуємо 1 - 15 з 15
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Адаптація викладання медичної інформатики у здобувачів вищої медичної освіти в умовах військового стану в Україні(Наукові перспективи, 2022-05) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Хміль, Олена Всеволодівна; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.; Khmil, O. V.Військова агресія Російської Федерації проти України, запровадження військового стану обумовлюють актуальність вивчення проблеми організації навчального процесу, викладання дисциплін у вищих навчальних закладах, їх особливостей проведення в умовах бойових дій. Адже наявні обмеження можливостей здобувачів вищої освіти, викладачів Україні, обумовлені технічними проблемами, психологічними станами учасників освітнього процесу в умовах запровадження режиму військового стану потребують належної адаптації навчального процесу, викладання дисциплін, правового регулювання. Саме тому вивчення окремих аспектів викладання, адаптації навчальних дисциплін для здобувачів вищої освіти в умовах запровадження режиму військового стану характеризується актуальністю. Зазначено правовий режим здійснення освітнього процесу в умовах військового стану в Україні. Визначено форми адаптації здобувачів вищої освіти у сучасних реаліях: формальна, соціально-психологічна, дидакційна. Розглянуто поняття: навчання, викладання в умовах військового стану. Окреслено особливості організації навчального процесу: дистанційна, синхронна, асинхронна за допомогою месенджерів, он-лайн ресурсів, вправ та завдань, що розвантажують психологічно. Виокремлено методи роботи із здобувачами вищої освіти: проблемні, пошукові, творчі; форми взаємодії з педагогом: дискусійні, партнерські, актуалізації опорних знань. Зазначено технічні можливості для роботи під час проведення занять. Сформульовано методи роботи для розвантаження психологічного стану учасників освітнього процесу. Наведено і рекомендовано деякі приклади практичних завдань з дисципліни «Медична інформатика» з урахуванням можливостей здобувачів вищої освіти. Визначено пропозиції щодо внесення змін у викладання дисципліни під час військового стану.Документ Вплив піролідиндитіо карбамату амонію на біомеханічні характеристики стегнової кістки щурів за умов поєднаного надлишкового надходження фториду та нітрату натрію(Українська медична стоматологічна академія, 2021) Ковальова, Ірина Олександрівна; Макаренко, Володимир Іванович; Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Костенко, Георгій Віталійович; Ковалева, И. А.; Макаренко, В. И.; Силкова, Е. В.; Макаренко, А. В.; Костенко, Г. В.; Kovaleva, I. O.; Makarenko, V.I.; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Kostenko, H. V.Досліджено вплив інгібітора активації NF-κB піролідиндітіокарбамату амонію на біомеханічні характеристики стегнової кістки щурів за умов поєднаного надлишкового надходження фториду та нітрату натрію. Експерименти проведено на 30 білих щурах лінії Вістар масою 190-240 г, розподілених на 3 групи: 1-ша – інтактні тварини, 2-га – після поєднаного введення фториду натрію (10 мг/кг маси тіла) та нітрату натрію (500 мг/кг маси тіла) протягом 30 діб, у 3-й групі, починаючи з 15-ї доби інтоксикації, внутрішньоочеревинно вводили інгібітор активації NF-κB піролідиндітіокарбамат амонію в дозі 76 мг/кг 3 рази на тиждень. Дослідження біомеханічних властивостей стегнової кістки проводили за 2-х точковою схемою (випробовування на лінійний розрив) та 3-х точковою схемою (випробовування на згин) з використанням машини розривної РМУ-0,05-1 з оцінкою розрив-ного навантаження (міцності) та відносного подовження кісток (пружності), а також за 4-х точко-вою схемою (випробовування на згин) за допомогою деформаційної установки МРК-1 з розрахунком модулю Юнга, межі міцності, відносної залишкової деформації до руйнування та відносного видовження до руйнування. Призначення піролідиндитіокарбамату амонію за умов експерименту досто-вірно збільшувало розривне навантаження при лінійному розриві та на згин на 35,3 та 23,5% відповідно порівняно з результатами 2-ї групи. Відносне подовження кісток при випробовуванні на ліній-ний розрив і згин було більшим, ніж значення 2-ї групи на 7,9 та 18,6 %. При випробовуванні на згин за 4-х точковою схемою за допомогою деформаційної установки МРК-1 було виявлено вірогідне під-вищення модулю пружності Юнга на 19,8% порівняно з результатами 2-ї групи. Проте показники межі пружності та міцності, відносного видовження крайніх волокон до руйнування суттєво не змі-нювалися. Зроблено висновок, що інгібітор транскрипційного чинника NF-κB піролідиндитіокарбамат амонію за умов поєднаного введення фториду та нітрату натрію є ефективними остеопро-тективним засобом, збільшує міцність і пружність стегнових кісток.Документ Дослідження стану формування дослідницької компетентності майбутніх лікарів у процесі вивчення природничих дисциплін(ТОВ "АСМІ", 2016) Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Александр Владимирович; Makarenko, O. V.Подаються результати дослідження стану формування дослідницької компетентності у майбутніх лікарів у процесі вивчення природничих дисциплін. Приводятся результаты исследования состояния формирования исследовательской компетентности у будущих врачей в процессе изучения естественных дисциплин. The article contains the results of investigation of the formation of future doctors' research competence in the natural sciences study.Документ Елементи творчості у підготовці майбутнього лікаря(Видавнича група «Наукові перспективи», 2023) Макаренко, Олександр Володимирович; Makarenko, O. V.У сучасному світі у галузі охорони здоров’я постійно відбуваються зміни, розвиток та вдосконалення технологій та методів лікування, проводяться різноманітні дослідження. Сучасна медицина стикається зі значними викликами, такими як пандемії, інновації, новіметоди та засоби лікування та обстеження, які треба швидко освоювати. Кожен клінічний випадок є унікальним, і підхід до лікування має бути індивідуалізованим, що дозволяє лікарям знаходити оптимальні рішення для кожного пацієнта на основі його особливостей. Саме творчість допомагає розв’язувати проблеми та вдосконалювати стандарти медичної допомоги. Це сприяє підвищенню якості медичних послуг та задоволенню потреб пацієнтів. Метою статтіє розкриття основних етапів творчої діяльності у підготовці майбутніх лікарів на матеріалі творчих завдань та нових технологій навчання здобувачів.У статті розглядаються основні рівні творчого процесу: інтуїтивний, репродуктивний, репродуктивно-творчий, творчо-репродуктивний, творчий та їм відповідні мисленнєві операції (стратегії) такі, як: розуміння, пошуки аналогів, комбінуючий, реконструюючий, які розгортаються у процесі роботи над фізичною задачею. При виборі задач переваги надаються авторським. Практика показує, що інтенсивність творчого процесу підвищується, коли задачі розв’язуються не традиційно, а з використанням ігрових технологій. У статті наведено такі ігри: бліцтурнір або «Поле чудес» «Крокодил»; «Хто я? Що я?»; «Що? Де? Коли?».Було виявлено, що на заняттях досягається комбінаторний, репродуктивний та репродуктивно-творчий рівень, але творчо-репродуктивний та творчий рівень досить важко сформувати. Це потребує розробки спеціальних систематизованих завдань, в складі методичних комплексів, який включає в себе творчі технології. Подальшого дослідження потребує аналіз інших стратегій у поєднанні зі стратегією комбінування та з’ясування залежності мисленнєвої стратегії комбінування від мисленнєвих стилів того, хто розв’язує творчу фізичну задачу.Документ Клінічна ефективність та переносимість «Неореодезу» на фоні базисної терапії у пацієнтів з гострим перитонітом(Полтавський державний медичний університет, 2018) Кузьміних, С. С.; Макаренко, О. В.; Кузьминых, С. С.; Макаренко, О. В.; Kuzminykh, S. S.; Makarenko, O. V.Метою даної роботи було встановити клінічну ефективність препарату «Неореодез», що вико- ристовують на фоні базової терапії у пацієнтів з гострим перитонітом у порівнянні з групою пацієнтів, що отримували базисну терапію. До клінічного дослідження були включені пацієнти віком від 19 до 65 років, котрих ургентно доставлено в клініку з проявами гострого живота, та також прооперовані раніше в плановому порядку, у котрих розвинувся згодом перитонітом. В якості базисної терапії все випробовувані парентерально отримували антибактеріальні засоби з урахуванням чутливості мікрофлори, знеболюючі засоби, антикоагу- лянти, при необхідності – прокінетики. В якості дезінтоксикаційної терапії випробовувані отримували кристалоїди, реамберин 400 мл в / в 1 раз на добу, ДЕК 400 мл в / в 1 рази в добу, Лотр – 200 мл 1 раз на добу. Крім цього, випробовувані, включені в основну групу отримували досліджуваний препарат «Неореодез», котрий вводили внутрішньовенно, крапельно, повільно зі швидкістю 20-40 кап/хв (приблизно 3-3,5 мл / хв) по 400 мл двічі на добу через 12 годин протягом 3 діб. Так, ефективність в основній групі випробовуваних, які отримували препарат Неореодез склала 94,2%, що достовірно вище показника ефективності в групі контролю – 52,0%. Таким чином, підтверджено гіпотезу про перевищення ефективності лікування в основній групі пацієнтів в порівнянні з контрольною.Документ Компетентнісний підхід до вивчення теми «Поляризація світла. Вивчення роботи поляриметра» на занятті з медичної і біологічної фізики(РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2017) Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Катерина Степанівна; Макаренко, Александр Владимирович; Макаренко, Владимир Иванович; Макаренко, Екатерина Степановна; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.; Makarenko, K. S.Метою статті є висвітлення застосування компетентнісного підходу при вивченні медичної і біологічної фізики на прикладі теми «Поляризація світла. Вивчення роботи поляриметра». Згідно компетентнісного підходу, заняття з медичної і біологічної фізики проводяться за єдиною структурою, яка включає в себе результати навчання, що поєднують фахові та загальні компетентності; методи навчання; методи контролю; міждисциплінарні зв’язки; джерела інформації; структурно-логічну схему заняття; теоретичні відомості та дидактичні матеріали; критерії оцінювання. Єдиний підхід до розробки методичних рекомендацій для занять сприяє формуванню компетентностей, які виділені в роботі. Особливо важливо, щоб завдання, виражені в основних компетентностях корелювали з критеріями оцінювання. Нами конкретизована система оцінювання студентів на всіх етапах заняття. Целью статьи является освещение применения компетентностного подхода при изучении медицинской и биологической физики на примере темы «Поляризация света. Изучение работы поляриметра». Единый подход к разработке методических рекомендаций к занятиям способствует формированию выделенных компетенций. Нами конкретизирована система оценки студентов на всех этапах занятия. Traditional approach to training specialists in higher education the school, the essence of which is the formation of knowledge, skills and skills, came in the contradiction to the requirements of the European educational space, which integrates educational system of Ukraine. In accordance with the principles of the Bologna process, instead of the paradigm of education, the KSS is proposing to use the fundamentally new paradigm of higher education CBE, based on the formation of students of certain competences and the diagnosis of the level of competence of graduates of higher educational institutions as a result of higher education. This requires the development of new methodological complexes. Scientists in their works define the competent approach as a modern element of professional training of future specialists. Despite the fact that this problem was dealt with in detail by the works of many authors, it has little coverage at the level of development of separate topics. The purpose of our research is to highlight the application of a competent approach in the study of medical and biological physics on the example of the topic "Polarization of light. Study of polarimeter operation ". According to a competent approach, classes in medical and biological physics are conducted in a single structure, which includes learning outcomes that combine professional (knowledge, understanding, application, analysis, synthesis and evaluation) and general competencies; teaching methods; control methods; interdisciplinary connections; sources; structural-logical scheme of employment; theoretical information and didactic materials; evaluation criteria. The only approach to the development of methodological recommendations for classes contributes to the formation of the identified competencies. It is especially important that the tasks expressed in the main competencies are correlated with the criteria of evaluation. We have a specific system for evaluating students at all stages of the class. Certain difficulties arise at the stage of structuring the selected topic. Further investigations require the study of the effectiveness of such an approach to the structuring of individual topics and of this discipline as a whole, as well as other disciplines of the natural sciences cycle and their harmonization.Документ Медико-соціальні аспекти лікування гострого риносинуситу(Полтавський державний медичний університет, 2018) Соломко, Д. С.; Макаренко, О. В.; Solomko, D. S.; Makarenko, O. V.Проблема гострих запальних захворювань верхніх дихальних шляхів, гострого риносинуситу зокрема, є однією з актуальних проблем сучасної оториноларингології. Метою дослідження було ретроспективний аналіз показників поширеності та захворюваності на гострий риносинусит для різних регіонів України та визначити сучасні напрямки фармакотерапії. Дослідження було проведено на підставі даних статистичної звітності ДЗ «Центр медичної статистики МОЗ України» про рівень первинної захворюваності та поширеності гострого риносинуситу у дорослих за період 2012-2017 рр. Визначено що гострий риносинусит достатньо розповсюджене захворювання в оториноларінгології України, особливо в м. Києві, Харківській та Рівненській областях та з найменшим рівнем розповсюдженості в Запорізькому та Кіровоградському регіонах за дослідний період 2012-2017 рр. Аналіз сучасного протоколу надання медичної допомоги населенню на первинному та вторинному рівні медичної допомоги хворим з гострим риносинуситом показав, сучасні підходи фармакотерапії гострого риносинуситу є комплексними та скерованими на основні ланки етіопатогенезу захворювання (№85 від 11.02.2016). Проте, літературні дані за останні дані за 2018 р. необхідність постійного оновлювання підходів лікування гострого риносинуситу щодо фармакотерапевтичного супроводу пацієнтів.Документ Нейротропні ефекти цитиколіну за умов сумісного інтрагастрального введення з амантадином(Українська медична стоматологічна академія, 2017) Макаренко, О. В.; Криворучко, Т. М.; Makarenko, O. V.; Kryvoruchko, T. M.статті проаналізовані можливості корекції розповсюджених неврологічних синдромів (біль, тривога, депресія, порушення сну) цитиколіном за умов сумісного використання з відомим протипаркін- сонічним засобом - амантадин (неомідантан, ПК-Мерц та ін.). При порівнянні показників антиноцицептив- ної відповіді між групами де використовували сумісно цитиколін в дозі 100 мг/кг та 500 мг/кг з амантади- ном встановлено, що максимальна знеболююча активність спостерігалась на 90 хвилині експерименту на фоні введення комбінацій А+Ц100 101,9% (р<0,05) та А+Ц500 191,5% (р<0,05) у порівнянні з показниками групи контроль. При оцінки антидепресивної дії дослідних засобів за допомогою тесту Порсолта нами визначено, що при додатковому використанні цитиколіну сумісно з амантадином рівень тривожності та занепокоєння зменшувався на 22,36% (р<0,05) та 33,5% (р<0,05) відповідно для груп А+Ц100 та А+Ц500 у порівнянні з показниками групи контроль. При вивченні впливу цитиколіну на пролонгацію тіопенталового сну у мишей дослідні групи можливо розташувати у наступному порядку: Ц500 > Ц100 > А+Ц500 > Контроль > А+Ц100 > А. З даного ряду важливо зазначити, що додавання до монотерапія А цитиколіну в дозі 100 мг/кг та 500 мг/кг сприяє збільшенню тривалості сну, при цьому при монотерапії А спостерігається зменшення тривалості сну у порівнянні з показниками групи контролю; В статье проанализированы возможности коррекции распространенных неврологических синдромов (боль, тревога, депрессия, нарушение сна) цитиколином в условиях совместного использования с известным протипаркинсоническим средством - амантадин (неомидантан, ПК-Мерц и др). При сравнении показателей антиноцицептивного ответа между группами где использовали совместно цитиколин в дозе 100 мг/кг и 500 мг/кг с амантадином установлено, что максимальная обезболивающая активность наблюдалась на 90 минуте эксперимента на фоне введения комбинаций А+Ц100 101,9% (р<0,05) и А+Ц500 191,5% (р<0,05) в сравнении с показателями группы контроль. При оценке антидепрессивного действия исследуемых препаратов с помощью теста Порсолта нами обозначено, что при дополнительном использовании цитиколина совместно с амантадином уровень тревожности и беспокойства уменьшался на 22,36% (р<0,05) и 33,5% (р<0,05) соответственно для групп А+Ц100 и А+Ц500 в сравнении с показателями группы контроль. При изучении влияния цитиколина на пролонгацию тиопенталового сна у мышей исследуемые группы можно разместить в следующем порядке: Ц500 > Ц100 > А+Ц500 > Контроль > А+Ц100 > А. Из данного ряда важно обозначить, что использовании к монотерапии А цитиколина в дозе 100 мг/кг и 500 мг/кг способствует увеличению длительности сна, при том при монотерапии А наблюдается уменьшение длительности сна в сравнении с показателями группы контроль; The study was conducted within the research work “System pharmacology of non-opioid analgesics and medicines for the brain protection under pathological conditions” of the Department of pharmacology and clinical pharmacology SE “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine”. Parkinson’s disease is one of the most common neurodegenerative diseases of the nervous system, which in prevalence is second only to Alzheimer’s disease. There are more than 4 million patients with Parkinson’s disease. According to official statistics Ministry of Health of Ukraine as of 01.01.2016 in Ukraine was registered 23,076 people with Parkinson’s disease, which is 61.4 per 100 thousand of population. All clinical signs of Parkinson’s are divided into motor and nonmotor. The main and most visible are the motor disorders: bradykinesia, combined with muscle rigidity, tremor and postural instability rest. Nonmotor manifestations of Parkinson’s disease occur and increasing the extent of disease progression in parallel with the development of movement disorders. Sleep disorder, depressed mood changes and pain occur before motor manifestations of Parkinson’s disease. The possibility of correcting common neurological syndromes (pain, anxiety, depression, sleep disorders) by combination citicoline and amantadine was analysed in the article. In comparing the indicators of antinociceptive response between the groups, which used combination citicoline in doses 100 mg/kg and 500 mg/kg with amantadine it was found that the maximum analgesic activity was observed at 90 minute of experiment for II group (A) + 62.8% (p<0,05), III group (C100) + 64.8% (p<0,05) and IV group (C500) + 65.73% (p<0,05) compared with those initial state. However, the greatest analgesic effect was registered during the action of the combinations of A+C100 101.9% (p<0,05) and A+C500 191.5% (p<0,05) compared with those of the control group at 90 minute of the experiment. In assessing antidepressant action of research drugs using the Porsolt test we determined that combination citicoline and amantadine decreased the level of anxiety by 22.36% (p<0,05) and 33.5% (p<0,05) respectively for groups A+C100 and A+C500 compared to the control group. However, citicoline monotherapy in doses 100 mg/kg and 500 mg/kg the immobilization time during forced swimming almost no different from that of the control group. In the study of the citicoline effect on the prolongation of thiopental sleep, the research groups can be placed in the following order: C500>C100> A + C500 >Control group> A + C100>A. From this regularity it is important to note that adding to amantadine monotherapy the citicoline in doses 100 mg/kg and 500 mg/ kg increased the duration of sleep, while amantadine monotherapy decreased sleep duration compared with the control group. Combination citicoline and amantadine manifest analgesic, hypnotic and аnti-anxiety activity, which is a prerequisite for the use of this combination for the correction of associated neurological disorders in patients with Parkinson’s disease. In the future we are planning to study features the use of citicoline and amantadine in animals under conditions experimental equivalent of Parkinson’s disease.Документ Особливості переносимості нового детоксиканта у здорових добровольців(Полтавський державний медичний університет, 2018) Біленький, Г. З.; Макаренко, О. В.; Беленький, Г. З.; Макаренко, О. В.; Bilenkyi, G. Z.; Makarenko, O. V.Метою даної роботи була оцінка переносимості у здорових добровольців, оцінюючи дані лабораторного та інструментального обстеження, характеру суб’єктивних скарг, наявності і вираженості побічних реакцій фоні введення нової детоксикуючої комбінації – засобу «Неореодез». В дослідженні прийняли участь 18 добровольців 19-35 років. Встановлено, що в ході проведення дослідження не було виявлено побічних реакцій / побічних явищ. У жодному разі не відзначалася поява місцевої або загальної реакції на введення досліджуваного препарату «Неореодез». Також не спостерігалося реакцій уповільненого типу, гіпертермічних реакцій, різких коливань гемодинамічних показників. Шкіра і видимі слизові залишалися чистими, периферичних набряків не спостерігалося, живіт при пальпації був м’який, безболісний. За час дослідження не відзначалося погіршення загального стану або загострення хронічних захворювань ні в одному випадку. При оцінці даних ЕКГ після проведеного курсу інфузії досліджуваного препарату не відзначено негативної динаміки ні в одному випадку. З огляду на відсутність побічних реакцій / явищ, негативних змін даних лабораторного та об’єктивного обстеження переносимість лікування досліджуваним препаратом «Неореодез» у всіх випадках була розцінена як хороша. В подальшому заплановане вивчення клінічної ефективності та переносимості «Неореодезу» на фоні базисної терапії у пацієнтів з гострим панкреатитом.Документ Проблемне навчання як засіб формування творчої особистості майбутнього лікаря(Видавнича група «Наукові перспективи», 2023) Макаренко, Олександр Володимирович; Makarenko, O. V.Основним завданням вищої медичної освіти є підготовка майбутніх фахівців, які здатні самостійно здобувати нові знання, що актуалізує проблему формування у здобувачів дослідницької компетентності, формування якої вимагає застосування проблемних методів навчання. Метою статті є розкриття проблемного навчання як ефективного засобу формування творчої особистості майбутнього лікаря. Реалізація проблемного навчання може здійснюватися на основі розробленого клінічного сценарію, експериментальних або клінічних лабораторних даних, зображень, наукових статей, реального або симуляційного пацієнта. Структурно-логічний аналіз процесу творчості дозволяє зробити однозначний висновок про наявність двох компонентів творчого процесу логічного і нелогічного. Ідея проблемності в навчанні втілюється у методах навчання фізики. За загальною класифікацією, такими методами є: проблемний виклад, евристична бесіда, частково-пошуковий і дослідницький методи. Проблемне навчання є ефективним у підготовці здобувачів вищої медичної освіти та має низку переваг перед традиційними методами навчання. Воно базується на принципах теорії навчання дорослих, сприяє підвищенню мотивації студентів, заохоченню їх до встановлення власних навчальних цілей і надання їм самостійності в ухваленні рішень у процесі вивчення як природничих так і клінічних дисциплін. Нами розглянуто особливості впровадження проблемного навчання майбутніх лікарів на матеріалі природничих дисциплін та його вплив на формування творчої особистості майбутнього лікаря. Подальшого дослідження потребують апробація системи проблемних ситуацій при різних формах навчання, а також розглянути зв’язок проблемного навчання з рівнем сформованості дослідницької компетентності майбутніх лікарів.Документ Протипаркінсонічний профіль амантадину з гліцином у щурів за умов експериментального МФТП-паркінсонізма(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Макаренко, О. В.; Криворучко, Т. М.; Криворучко, Т. Н.; Makarenko, O. V.; Kryvoruchko, T. M.Метою даної роботи було провести оцінку протипаркінсонічної дії: проявів каталепсії, ригідності та тремору, при вн/шлунковому введені амантадину, гліцину та гліцину сумісно з амантадином за умов експериментальної змішаної форми паркінсонізму, викликаної нейротоксином МФТП (N-метил-4-феніл- 1,2,3,6-тетрагідропіридин). Показано, що введення амантадину та амантадину сумісно з гліцином сприяло відновленню кількості перетнутих квадратів практично до показників вихідного стану в тесті «відкрите поле». При оцінки протипаркінсонічної феноменології зареєстровано, що за умов 5-денного введення амантадину та амантадину сумісно з гліцином число гризунів у стані згорбленості скорочувалось: ригідність спостерігалась у 62,5% та 37,5% щурів вказаних груп з оцінкою у 0,5 бала та 0,31 бала відповідно. Схожа картина спостерігається при оцінці проявів тремору. Таким чином, за умов МФТП-індукованого паркінсонізму спостерігається достатня антипаркінсонічна дія комбінації амантадин + гліцин в дозі 200 мг/кг.; Целью данной работы было провести оценку противопаркисонического действия: проявлений каталепсии, ригидности и тремора при вн/желудочном введении амантадина, глицина и глицина совместно с амантадином в условиях экспериментальной смешанной формы паркинсонизма, вызванной нейротоксином МФТП (N-метил-4-фенил-1,2,3,6-тетрагидропиридин). Показано, что введение амантадина и амантадина совместно с глицином способствовало востановлению количества пересеченных квадратов приктически до показателей исходного фона в тесте «открытое поле». При оценке противопаркинсонической феноменологии зарегистрировано, что на фоне 5-дневного введения амантадина и амантадина совместно с глицином число грызунов в состоянии сгорбленности сокращалось: ригидность наблюдалась у 62,5% и 37,5% крыс указаных групп с оценкой в 0,5 баллов и 0,31 балла соотвественно. Похожая картина наблюдается при оценке проявлений тремора. Таким образом, в условиях МФТП-индуцируемого паркинсонизма наблюдается достаточная антипаркинсоническая активность амантадин + глицин в дозе 200 мг/кг.; This work is a fragment of the research work of the Department of Pharmacology and Clinical Pharmacology at the SE “Dnipropetrovsk Medical Academy of the Ministry of Health of Ukraine” on the topic: “Systemic pharmacology of nonopioid analgesics and drugs for medical protection of the brain in conditions of pathological conditions” (SR № 0114U000935). It is known that Parkinson’s disease, which is also defined as tremulous paralysis, is a prolonged progressive condition that is accompanied by impaired motor function and neuropsychological state of the patient. Аt the initial stages of the Parkinson’s disease the NMDA-receptor inhibitor Amantadine, due to blockade of glutamate transmission, reduces the over-stimulating effect of cortical glutamate neurons on neostriatum that develops against the backdrop of insufficiency of dopamine. However, in addition to traditionally known motor disorders, the clinical picture of the Parkinson’s disease includes various non-muscular disorders – dyssomnia, sensory, neuro-psychic (cognitive, emotional-affective, behavioral) and vegetative-visceral changes. In previous works, we analysed the possibilities of using Glycine in conditions of experimental Parkinsonism (catalepsy and tremor states), taking into account the basic amantadine therapy, where it was established that the optimal Amantadine and Glycine dose ratioьwas Amantadine 50 mg/kg + Glycine 200 mg/kg, which is became the further object of our study. Therefore, the objective of this work was to evaluate the manifestations of catalepsy, rigidity and tremor in intra gastric administration of Glycine and Glycine in combination with Amantadine in the experimental mixed form of Parkinsonism caused by neurotoxin MPTP (N-methyl-4-phenyl- 1,2,3,6-tetrahydropyridine). It was established that after 5-days administration indicated drugs (A, G200, and A + G200), the behaviour of animals in the «open field» test was characterized as active with a distinct experimental and emotional state. It was shown that under conditions of intraperitoneal administration of neurotoxin MPTP (30 mg/kg) there were changes of motor activity by type of hypokinesia. The administration of Amantadine and Amantadine in combination with Glycine contributed to the reduction of the number of crossed squares to almost the baseline. However, the emotional and research activity in these groups remained weakened: the number of visits to the mink was recorded at 1.9 (p≤0.05) and 1.96 (p≤0.05) times smaller than the baseline. In the evaluation of antiparkinsonological phenomenology, it has been found that in the control group rigidity (slouch state) was observed in 100% of animals with an estimate of 1.89 points (at the maximum possible – 2 points). However, with 5-day administration of Amantadine and Amantadine in combination with Glycine, the number of rats in the state of slouch was reduced: rigidity was observed in 62.5% and 37.5% of rats of these groups with a score of 0.5 and 0.31, respectively. A similar picture is observed in evaluating the manifestations of tremor: against the background of the basic antiparkinsonal therapy Amantadine and Amantadine in combination with Glycine, the manifestations of tremor were recorded in 75% of animals in each group, with a score of 2.8 times the intensity on the scale (p≤0.05) and at 2.9 times (p≤0.05) lower compared to control group (2.81±0.23 points). Thus, in conditions of MPTP-induced parkinsonism, there is a sufficient anti-parkinsonian effect of Amantadine + Glycine in a dose of 200 mg/kg.Документ Роль інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку та формуванню професійних компетенцій майбутніх лікарів під час вивчення медичних експертних систем(Видавнича група "Наукові перспективи", 2021-12) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Хміль, Олена Всеволодівна; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.; Khmil, O. V.Метою статті є розкриття ролі інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку та формуванню професійних знань, умінь здобувачів вищої медичної освіти під час вивчення медичних експертних систем дисципліни «Медична інформатика». Для досягнення поставленої мети були використані методи обґрунтування, узагальнення, систематизація теоретичного та практичного матеріалу. На основі аналізу науково-дослідницької літератури визначені поняття: професійна компетентність і професійна компетенція здобувача вищої медичної освіти. Зазначені цілі професійно спрямованого викладання інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема при вивчені теми «Експертні системи у медицині». Виділені технологічні особливості сучасної медичної освіти: мобільність - миттєве поширення інформації; необмежена кількість інформаційних ресурсів - віртуальні засоби масової інформації, групи в соціальних мережах, сторінки в соціальних мережах, професійні спільноти, сайти, блоги, і багато іншого; великі обсяги даних і розвинена аналітика – комп’ютерне навчання, штучний інтелект, засоби автоматизації досліджень; хмарні технології - можливість зберігання і обробки величезних обсягів даних; віртуальна реальність і додаткова реальність. У статті представлені приклади медичних експертних систем, що використовуються дисципліною «Медична інформатика» при навчанні здобувачів вищих медичних закладів та у медичній практиці лікарів. Крім того, розглянуті переваги і недоліки використання медичних експертних систем у майбутній практичній діяльності лікаря.Документ Суб'єктивні та об'єктивні фактори адаптації здобувачів освіти міжнародного факультету до навчання в Полтавському державному медичному університеті(м. Полтава, ПДМУ, 2022) Буря, Лілія Володимирівна; Лисаченко, Ольга Дмитрівна; Пелипенко, Лариса Борисівна; Волошина, Олена Валеріївна; Вахненко, Андрій Вікторович; Макаренко, Олександр Володимирович; Makarenko, O. V.; Burya, L. V.; Lisachenko, O. D.; Pelipenko, L. B.; Voloshyna, O. V.; Vakhnenko, А. V.Одним із першочергових завдань міжнародної діяльності Полтавського державного медичного університету (ПДМУ) є надання іноземним громадянам освітніх послуг, орієнтованих на досягнення високих кінцевих результатів формування професійно-мотивованої особистості лікаря, знання якого відповідають міжнародним освітнім стандартам, а практична підготовка задовольняє потреби надання якісної медичної допомоги. Проблеми адаптації здобувачів-іноземців до навчання в Україні пов’язані з входженням їх в абсолютне нове соціально-культурне та навчально-пізнавальне середовище. В ПДМУ вищу медичну освіту здобувають громадяни Індії, Нідерландів, США, Болгарії, Ізраїлю, Китаю, Тунісу, Туреччини, Кувейту та ін. Певна частина здобувачів освіти представлена вихідцями країн ближнього зарубіжжя: Туркменістану, Литви, Азербайджану, Узбекистану. Процес адаптації іноземних здобувачів освіти представлений комплексом правиль-но організованих факторів пристосування до нової системи освіти, мови спілкування, культури та нових кліматичних умов. Співробітники університету надають допомогу іноземним здобувачам освіти в адаптації до умов навчання і проживання в Україні, налагодженні взаєморозуміння між різними національними групами, ознайомленні з історією та традиціями українського народу, впровадженні норм здорового способу життя. Сукупність лінгвістичної, соціокультурної та психолого-педагогічної адаптацій забезпечує позитивний ре-зультат в освітньому процесі. Однією з основних адаптацій здобувачів-іноземців є лінгвістична, яка полягає в оволодінні мовою країни де проходить навчання. Суттєву роботу в цьому напрямку проводить кафедра українознавства та гуманітарної підготовки, де викладання української мови відбувається за професійним спрямуванням та української мови як іноземної. Соціокультурна адаптаціяполягає в адаптації до культури, традицій та особливостей побуту українського народу, тому в ПДМУ активно презентується Україна, її історія та життя народу. Здобувачі освіти разом з міжнародним деканатом та кураторами груп приймають участь у відзначенні українських свят, заходах по вихованню поваги до культурної і духовної спадщини українського народу та його традицій. Соціально-психологічнаадаптація передбачає входження іноземного здобувача в систему міжособистісних відносин, налагодження взаємовідносин в студентській групі та формування особистої поведінки в ній. В університеті проходять заходи, спрямовані на дотримання моральних норм та виховання доброзичливості між представниками різних етнічних груп і релігійних конфесій, формування міжособистісних стосунків та особливостей поведінки в конфліктних ситуаціях. Виховна робота колективу міжнародного факультету, кураторів і викладачів ПДМУ направлена на створення комфортних умов для успішної адаптації здобувачів-іноземців до навчання та проживання в Україні, налагодження взаєморозуміння між різними національними групами та впровадження норм здорового способу життя в студентське середовище.Документ Формування наукового світогляду як складової дослідницької компетентності майбутніх лікарів(Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2023) Макаренко, Олександр Володимирович; Makarenko, O. V.Вимоги до спеціаліста медичного профілю постійно зростають. Лікар змушений працювати умовах підвищеної конкуренції та бурхливого розвитку технологій. Завдання сучасного лікаря є не лише на основі причинно-наслідкових зв'язків через симптоми і синдроми встановлювати діагноз, дотримуватися в лікуванні встановленої концепції, а й важливим є врахування багатофакторності процесів, що оточують пацієнта. Світогляд є ядром структури особистості та являє собою орієнтир у професійній діяльності, що спрямовує процес сприйняття дійсності. Тому вкрай необхідно формувати його саме у процесі підготовки майбутнього лікаря. Розуміння сучасної фізичної картини світу в найширшому розумінні є основою наукового світогляду. Історична, наукова та освітня ситуація, що змінилася за останні роки в Україні вимагає переосмислення проблеми формування наукового світогляду в навчальному процесі. Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні методологічного напряму формування наукового світогляду як компоненту дослідницької компетентності у майбутніх лікарів на матеріалі історії фізики. У статті подано методологічний напрям формування наукового світогляду майбутнього лікаря, що є системою принципів і засобів організації, побудови теоретичної і практичної діяльності на прикладі теорії Максвелла. В процесі формування наукового світогляду майбутнього лікаря на матеріалі історії фізики слід мати на увазі те, що є матеріал, який безпосередньо несе світоглядний потенціал, матеріал, який за певних умов стає світоглядним (біографії вчених-фізиків) і матеріал, який не має світоглядного потенціалу. Подальшого потребують розробки системи таких матеріалів, а також розробка інших напрямів формування наукового світогляду на матеріалі фізики та інших природничих дисциплін у медичному закладі вищої освіти.Документ Інтеграції вищої освіти України у міжнародний освітній простір шляхом цифровізації в умовах військового стану(Видавнича група «Наукові перспективи», 2023-02) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.Метою даної статті є розкриття поняття «цифровізації вищої освіти» на сучасному етапі для подальшої інтеграції закладів вищої освіти у міжнародний простір, враховуючи військовий стан в Україні в наслідок російської агресії. Для досягнення поставленої мети були використані методи систематизації теоретичного та практичного матеріалу, його обґрунтування, узагальнення. Проаналізовано загальноєвропейську стратегію єдиного освітнього простору направлену на вдосконалення підготовки конкурентоздатності та висококваліфікованих професійних кадрів, виокремлено її основні напрямки: загальний, постійний доступ до навчання, розробка ефективних методів викладання, самоосвіти, легкий доступ до високоякісної інформації, надання навчальних знань за допомогою інформаційних технологій. Зазначено виклики що постали перед системою вищої освіти України в наслідок російського вторгнення, а саме: знищення інфраструктури закладів вищої освіти, переміщення на нових містах розташування, скорочення фінансування, мобільність здобувачів вищої освіти, питання дотримання принципів академічної доброчесності. Запропоновано шляхи вирішення наведених проблем шляхом подальшого впровадження електронного навчання, створення єдиного освітнього інформаційного середовища, цифрової трансформації освітнього закладу для збереження конкурентоздатності у міжнародному просторі з метою ефективного керування закладами, навчальним процесом. Наведено основні напрямки цифрових трансформацій у вищій освіті: використання більшої кількості цифрових інструментів для роботи зі здобувачами освіти, збір даних, їх обробка, автоматизацію робочих процесів між різними структурами, відділами для швидкої роботи, для самостійної роботи здобувачів освіти. Запропоновано напрямки реалізації цифровізації освітніх закладів: використання платформ Moodle, Google Class, електронного документообігу, створення цифрових кабінетів викладачів і здобувачів освіти. Визначено основні компоненти цифровізації: цифрова наука, цифрова освіта, цифровий менеджмент і маркетинг, цифрова інфраструктура.