Перегляд за Автор "Makarenko, V. I."
Зараз показуємо 1 - 12 з 12
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Features of physical and mechanical parameters of acrylic plastics after fullerene coating(2020-05) Sylenko, B. Yu.; Dvornyk, V. M.; Sylenko, Yu. I.; Khrebor, M. V.; Khmil, T. A.; Makarenko, V. I.; Силенко, Богдан Юрійович; Дворник, Валентин Миколайович; Силенко, Юрій Іванович; Хребор, Марина Вікторівна; Хміль, Тетяна Андріївна; Макаренко, Володимир ІвановичThe aim of the research is to study the physical and mechanical parameters of the bases in removable laminar dentures after modification of their surface. Materials and methods: the studied samples were divided into two groups (group I –acrylic plastics, and group II –acrylic plasticswith fullerene С60 nanocoating), 50 samples in each group. The coefficients of water absorption, water solubility, microhardness and deformation characteristics of materials were studied. Results and conclusions: The material covered with fullerene С60 has a lower coefficient of water absorption and water solubility, which amounted to 0.55% and 0.23% respectively, from the initial weight of samples, as compared with acrylic plastics without coating (0.71% and 034%, respectively). The strength parameters of samples of group ІІ were higher by 13.5% as compared to group І. The given results of water absorption and water-solubility show that acrylic plastics with fullerene С60 molecules coating has a lower coefficient of water absorption and water solubility, in comparison with acrylic plastics without coating. This indicates a higher degree of resistance to biodegradation of the modified surface material, in turn reducing the washing-out of residual monomer from the denture, which directly improves the strength parameters of the acrylic plastics and can prevent the development of denture stomatitis.Документ Hybrid Hydrogel Materials with Incorporated Nanoparticles(Sumy State University, 2013) Samchenko, Yu. M.; Kryklia, S. O.; Poltoratska, T. P.; Ischeykina, Yu.; Makarenko, V. I.; Sukhodub, L. F.; Konovalova, V. V.; Іщейкіна, Юлія Олексіївна; Макаренко, Володимир ІвановичSynthesis and physico-chemical studies of new promising hybrid hydrogels based on polyvinyl alcohol (PVA) acetales and copolymer hydrogels based on vynil monomers have been studied. Acrylamide and Acrylnitrile were used as some of components that carry various fillers . Sponge acetales of polyvinyl alcohol were used as enforcing net. The synthesized composites demonstrated high strength as compared to standard hydrogels- Yung-module varied in the range of 80 to 300 kPa depending on the extent of PVA acetale matrix filling with hydrogel component. The materials showed high sorbability to water and water solutions. Study of swelling kinetics as compared to solvents of various nature (water, ethanol, sunflower oil ) was carried out.Документ Адаптація викладання медичної інформатики у здобувачів вищої медичної освіти в умовах військового стану в Україні(Наукові перспективи, 2022-05) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Хміль, Олена Всеволодівна; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.; Khmil, O. V.Військова агресія Російської Федерації проти України, запровадження військового стану обумовлюють актуальність вивчення проблеми організації навчального процесу, викладання дисциплін у вищих навчальних закладах, їх особливостей проведення в умовах бойових дій. Адже наявні обмеження можливостей здобувачів вищої освіти, викладачів Україні, обумовлені технічними проблемами, психологічними станами учасників освітнього процесу в умовах запровадження режиму військового стану потребують належної адаптації навчального процесу, викладання дисциплін, правового регулювання. Саме тому вивчення окремих аспектів викладання, адаптації навчальних дисциплін для здобувачів вищої освіти в умовах запровадження режиму військового стану характеризується актуальністю. Зазначено правовий режим здійснення освітнього процесу в умовах військового стану в Україні. Визначено форми адаптації здобувачів вищої освіти у сучасних реаліях: формальна, соціально-психологічна, дидакційна. Розглянуто поняття: навчання, викладання в умовах військового стану. Окреслено особливості організації навчального процесу: дистанційна, синхронна, асинхронна за допомогою месенджерів, он-лайн ресурсів, вправ та завдань, що розвантажують психологічно. Виокремлено методи роботи із здобувачами вищої освіти: проблемні, пошукові, творчі; форми взаємодії з педагогом: дискусійні, партнерські, актуалізації опорних знань. Зазначено технічні можливості для роботи під час проведення занять. Сформульовано методи роботи для розвантаження психологічного стану учасників освітнього процесу. Наведено і рекомендовано деякі приклади практичних завдань з дисципліни «Медична інформатика» з урахуванням можливостей здобувачів вищої освіти. Визначено пропозиції щодо внесення змін у викладання дисципліни під час військового стану.Документ Деякі аспекти застосування фотоактивованої дезінфекції кореневих каналів зубів(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2009) Ніколішин, Анатолій Карлович; Сідаш, Юлія Володимирівна; Доценко, Володимир Іванович; Макаренко, Володимир Іванович; Николишин, Анатолий Карлович; Сидаш, Юлия Владимировна; Доценко, Владимир Иванович; Макаренко, Владимир Иванович; Nikolishin, A. K.; Sidash, Yu. V.; Dotcenko, V. I.; Makarenko, V. I.У роботі досліджені спектри світлового випромінювання багатофункціонального апарату «UFL-122», фірми «Люкс-Дент» м.Київ, і поглинання розчинів фотосенсибілізаторів (метиленовий синій, ріванол, хлорофіліпт). Обумовлена можливість використання джерела світла «UFL-122» для фотосенсибілізації розчинів метиленового синього, ріванолу, хлорофіліпту. Вивчена поглинальна здатність розчинів вказаних фотосенсибілізаторів і визначена їх оптична густина ; В работе исследованы спектры светового излучения полифункционального аппарата «UFL-122», фирмы «Люкс-Дент» (г.Киев) и поглощения растворов фотосенсибилизаторов (метиленовый синий, риванол, хлорофиллипт). Обоснована возможность использования источника света « UFL-122» для фотосенсибилизации растворов метиленового синего, риванола и хлорофиллипта. Изучена поглощающая способность растворов указанных фотосенсибилизаторов и определена их оптическая плотность ; A light radiation spectrums ofpolyfunctional device "UFL-122" of "Lux-Dent "firm (Kiev) are investigated in this paper and spectrums of absorptions photosensitizes solutions (methane dark blue, rivanol, chlorophyllipt). A possibility using a source of light of "UFL-122 "for the photosensibilization of methane dark blue solu¬tions, rivanol and chlorophyllipt is substantiated. Absorbent ability of solutions of the indicated photosensitizing drugs is studied and determined their optical consistence.Документ Компетентнісний підхід до вивчення теми «Поляризація світла. Вивчення роботи поляриметра» на занятті з медичної і біологічної фізики(РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2017) Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Катерина Степанівна; Макаренко, Александр Владимирович; Макаренко, Владимир Иванович; Макаренко, Екатерина Степановна; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.; Makarenko, K. S.Метою статті є висвітлення застосування компетентнісного підходу при вивченні медичної і біологічної фізики на прикладі теми «Поляризація світла. Вивчення роботи поляриметра». Згідно компетентнісного підходу, заняття з медичної і біологічної фізики проводяться за єдиною структурою, яка включає в себе результати навчання, що поєднують фахові та загальні компетентності; методи навчання; методи контролю; міждисциплінарні зв’язки; джерела інформації; структурно-логічну схему заняття; теоретичні відомості та дидактичні матеріали; критерії оцінювання. Єдиний підхід до розробки методичних рекомендацій для занять сприяє формуванню компетентностей, які виділені в роботі. Особливо важливо, щоб завдання, виражені в основних компетентностях корелювали з критеріями оцінювання. Нами конкретизована система оцінювання студентів на всіх етапах заняття. Целью статьи является освещение применения компетентностного подхода при изучении медицинской и биологической физики на примере темы «Поляризация света. Изучение работы поляриметра». Единый подход к разработке методических рекомендаций к занятиям способствует формированию выделенных компетенций. Нами конкретизирована система оценки студентов на всех этапах занятия. Traditional approach to training specialists in higher education the school, the essence of which is the formation of knowledge, skills and skills, came in the contradiction to the requirements of the European educational space, which integrates educational system of Ukraine. In accordance with the principles of the Bologna process, instead of the paradigm of education, the KSS is proposing to use the fundamentally new paradigm of higher education CBE, based on the formation of students of certain competences and the diagnosis of the level of competence of graduates of higher educational institutions as a result of higher education. This requires the development of new methodological complexes. Scientists in their works define the competent approach as a modern element of professional training of future specialists. Despite the fact that this problem was dealt with in detail by the works of many authors, it has little coverage at the level of development of separate topics. The purpose of our research is to highlight the application of a competent approach in the study of medical and biological physics on the example of the topic "Polarization of light. Study of polarimeter operation ". According to a competent approach, classes in medical and biological physics are conducted in a single structure, which includes learning outcomes that combine professional (knowledge, understanding, application, analysis, synthesis and evaluation) and general competencies; teaching methods; control methods; interdisciplinary connections; sources; structural-logical scheme of employment; theoretical information and didactic materials; evaluation criteria. The only approach to the development of methodological recommendations for classes contributes to the formation of the identified competencies. It is especially important that the tasks expressed in the main competencies are correlated with the criteria of evaluation. We have a specific system for evaluating students at all stages of the class. Certain difficulties arise at the stage of structuring the selected topic. Further investigations require the study of the effectiveness of such an approach to the structuring of individual topics and of this discipline as a whole, as well as other disciplines of the natural sciences cycle and their harmonization.Документ Магнітні бурі: їх вплив на здоров’я людини та шляхи захисту від них(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Кіруша, Ірина Сергіївна; Kirusha, I. S; Макаренко, Володимир Іванович; Makarenko, V. I.Аналіз наукових джерел та клінічна практика свідчить, що в Україні 18,6 млн людей мають недуги серцево-судинної системи. Серед дорослого населення вони складають 22,4 % від загальної захворюваності. Поширеною є гіпертонія, симптоми якої проявляються у вигляді стійкого підвищення артеріального тиску (АТ) та частоти серцевих скорочень (ЧСС). Самопочуття людей, які входять до цієї групи, залежить від природніх умов. Існує багато доказів щодо геомагнітних збурень на здоров’я людей, але недостатньо дослідженою є проблема, впливу магнітних бурь на людей з такими захворюваннями. Відповідь на це питання дасть можливість удосконалити методи їх лікування та збільшити тривалість життя. Мета роботи: Дослідити вплив геомагнітних збурень на АТ і ЧСС людей з серцево-судинними захворюваннями та намітити шляхи зниження розвитку ускладнень.Документ Особливості математичних розрахунків застосування склопластикових штифтів при реставрації девітальних різців(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2008) Попович, Іван Юрійович; Макаренко, Володимир Іванович; Попович, Иван Юрьевич; Макаренко, Владимир Иванович; Popovitch, I.Yu; Makarenko, V. I.Виконано математичне обгрунтування штифтової конструкції девітальних фронтальних зубів з погляду біомеханіки їх функціонування. Обгрунтована оптимальна глибина занурення склопластикового штифта в кореневий канал, оптимальна висота штифта в коронковій частині зуба та вибір оптимального діаметра склопластикового штифта залежно від товщини стінок кореня фронтального зуба. В результаті математичних розрахунків з'ясовано, що найбільш доцільно занурювати склопластиковий штифт на ½ довжини кореня зуба. Произведено математическое обоснование штифтовой конструкции девитальных фронтальных зубов с позиции их функционирования. Обоснована оптимальная глубина погружения стеклопластикового штифта в корневой канал, оптимальная высота штифта в коронковой части зуба и выбор оптимального диаметра стеклопластикового штифта в зависимости от толщины стенок корня переднего зуба. В результате математических расчетов установлено, что наиболее целесообразно погружать стеклопластиковый стержень на ½ длины корня зуба. The paper represents the mathematical adjectives of applying fiberglass plastic posts and their function. We have calculated the proper post burial depth into the root canal, proper post height in the crown part of the tooth, and the proper post diameter depending on the wall thickness of front tooth. Thus, it has been determined the fiberglass plastic post should be buried for ½ of tooth root length.Документ Роль інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку та формуванню професійних компетенцій майбутніх лікарів під час вивчення медичних експертних систем(Видавнича група "Наукові перспективи", 2021-12) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Хміль, Олена Всеволодівна; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.; Khmil, O. V.Метою статті є розкриття ролі інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку та формуванню професійних знань, умінь здобувачів вищої медичної освіти під час вивчення медичних експертних систем дисципліни «Медична інформатика». Для досягнення поставленої мети були використані методи обґрунтування, узагальнення, систематизація теоретичного та практичного матеріалу. На основі аналізу науково-дослідницької літератури визначені поняття: професійна компетентність і професійна компетенція здобувача вищої медичної освіти. Зазначені цілі професійно спрямованого викладання інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема при вивчені теми «Експертні системи у медицині». Виділені технологічні особливості сучасної медичної освіти: мобільність - миттєве поширення інформації; необмежена кількість інформаційних ресурсів - віртуальні засоби масової інформації, групи в соціальних мережах, сторінки в соціальних мережах, професійні спільноти, сайти, блоги, і багато іншого; великі обсяги даних і розвинена аналітика – комп’ютерне навчання, штучний інтелект, засоби автоматизації досліджень; хмарні технології - можливість зберігання і обробки величезних обсягів даних; віртуальна реальність і додаткова реальність. У статті представлені приклади медичних експертних систем, що використовуються дисципліною «Медична інформатика» при навчанні здобувачів вищих медичних закладів та у медичній практиці лікарів. Крім того, розглянуті переваги і недоліки використання медичних експертних систем у майбутній практичній діяльності лікаря.Документ Система інтегрованих задач у підготовці майбутніх учителів фізики(СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2018) Макаренко, Катерина Степанівна; Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Олександр Володимирович; Makarenko, K. S.; Makarenko, V. I.; Makarenko, A. V.У статті розглядається система інтегрованих задач, яку можна використати для підготовки майбутніх учителів фізики до проведення уроків у класах з природничим профілем навчання. Задачі інтегрують знання з тем «Гідродинаміка» та «Гемодинаміка», які відповідно вивчаються у фізиці та медицині. Задачі структуровані за дидактичною метою: тренувальні; творчі; дослідницькі; контролюючі. Автори розкривають, що розуміється під кожним видом задачі, наводять приклади системи інтегрованих задач кожного виду, результати їх практичної апробації, методичний супровід та особливості ефективного функціонування цієї системи в процесі викладання фізики. Тренувальні задачі дають студенту можливість переконатися у своїх знаннях, а інколи слугують для ілюстрації нескладних, але цікавих питань курсу. Творчі задачі вимагають від студентів актуалізації власних знань з метою пошуку розв’язку в змодельованих ситуаціях, виокремлення нових проблем і шляхів їх розв’язання в ситуаціях, контекст яких є загальновідомим. Розв’язування дослідницьких задач призводить до активізації пізнавальної діяльності в процесі з’ясування закономірностей перебігу фізичних процесів. Під час розв’язування такого виду завдань найкращі результати досягаються за умови колективної співпраці з використанням інтерактивної технології мозкового штурму. Контролюючі задачі зорієнтовані на основні компетенції. Процес розв’язування задач доповнюється процесом їх складання. Авторами детально аналізується процес складання задач, розглядаються основні етапи та значення цього процесу для міжпредметної інтеграції, яка розглядається як вищий рівень міжпредметних зв’язків. У статті показано, що зазначені вище підходи до інтеграції знань можуть розглядатися з точки зору компетентнісного підходу до підготовки майбутніх учителів фізики, оскільки, піднімають мотиваційний компонент від рівня інтересу до рівня значення такого роду завдань у майбутній професії. The system of integrated problems, which can be used for the preparation of future teachers of physics to conducting lessons in the classes of natural science type is examined in the article. The knowledge of topics "Hydrodynamics" (physics) and "Hemodynamics" (medicine) are integrated in those problems. The problems are structured according to the didactic purposes: training; creating; researching; supervisoring. Authors disclose, what is understood under every type of problem, give examples of the system of integrated problems of every type, results of their practical approbation, methodical accompaniment and features of the effective functioning of this system in the process of teaching of physics. The training problems give students the opportunity to become sure in their knowledge, and sometimes serve to illustrate simple but exciting course questions. Creative problems require students to update their own knowledge in order to find a solution in simulated situations, to identify new problems and ways to solve them in situations where the context is well-known. The solving of research problems leads to activation of cognitive activity in the process of elucidation of the laws of physical processes. Solving this type of problems, the best results are achieved and provided while the team collaborates using the interactive technology of brainstorming. Supervisory problems are focused on core competencies. The process of solving problems is complemented by the process of their making. The authors analyze in detail the process of making problems, consider the main stages and significance of this process for interdisciplinary integration, which is considered as a higher level of interdisciplinary connections. The article shows that the above approaches to the integration of knowledge can be considered from the point of view of a competent approach to the training of future teachers of physics.Документ Структура системи фахових компетентностей майбутніх лікарів(ТОВ "АСМІ", 2016) Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Владимир Иванович; Makarenko, V. I.Присвячується розкриттю змісту та структури фахових компетентностей майбутніх лікарів. У роботі поданий опис структури фахових компетентностей майбутніх лікарів і характеристику їхніх компонентів і складників, які при створенні відповідних умов забезпечують особистісне становлення майбутнього лікаря. Посвящается раскрытию содержания и структуры профессиональных компетентностей будущих врачей и характеристику их компонентов и составляющих, которые при создании соответствующих условий обеспечат личностное становление будущего врача. This article is dedicated to the content and structure of future doctors' professional competence. The article contains a description of future doctors' professional competence and characterization of components and ingredients will provide future doctor personal formation after the creating of right conditions.Документ Формування фахових компетентностей майбутніх лікарів у процесі природничо-наукової підготовки(РВВ КДПУ імені Володимира Винниченка, 2017) Макаренко, Володимир Іванович; Макаренко, Владимир Иванович; Makarenko, V. I.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка. – Кропивницький, 2017. В дослідженні уточнено сутнісний зміст поняття «фахова компетентність майбутніх лікарів». Розроблено та теоретично обґрунтовано структуру фахових компетентностей майбутніх лікарів, яка включає п’ять груп компетентностей (ціннісно-мотиваційні; когнітивні; праксеологічні; особистісно-професійні; суб’єктні). З’ясовано специфіку процесу природничо-наукової підготовки майбутніх лікарів у медичних ВНЗ. Встановлено шляхи удосконалення її змісту, форм, методів і засобів. Визначено критерії, показники і рівні сформованості фахових компетентностей майбутніх лікарів у процесі природничо-наукової підготовки. Визначено й теоретично обґрунтовано педагогічні умови формування фахових компетентностей майбутніх лікарів у процесі природничо-наукової підготовки (розвиток фахового середовища; актуалізація фахового потенціалу природничо-наукової підготовки; спрямованість навчально-пізнавальної та наукової діяльності студентів на формування фахових компетентностей). Експериментально перевірено ефективність педагогічних умов формування фахових компетентностей майбутніх лікарів у процесі природничо-наукової підготовки. Диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук по специальности 13.00.04 – теория и методика профессионального образования. – Центральноукраинский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченко. – Кропивницкий, 2017. В диссертации исследована проблема формирования профессиональных компетентностей будущих врачей в процессе естественнонаучной подготовки в медицинских высших учебных заведениях. Уточнено сущностное содержание понятия «профессиональные компетентности будущих врачей». Разработанная и теоретически обоснованная структура профессиональных компетентностей будущих врачей. Предложенная структура профессиональных компетентностей будущих врачей включает пять групп компетентностей (ценностно-мотивационные; когнитивные; праксеологические; личностно-профессиональные; субъектные), их компоненты и составляющие этих компонентов. Выяснена специфика процесса естественнонаучной подготовки будущих врачей в медицинских вузах. Установлены пути совершенствования ее содержания, форм, методов и средств. Определены критерии, показатели и уровни сформированности профессиональных компетентностей будущих врачей в процессе естественнонаучной подготовки. Раскрыта сущность понятия «педагогические условия», определены и теоретически обоснованы педагогические условия формирования профессиональных компетентностей будущих врачей в процессе естественнонаучной подготовки (развитие профессиональной среды; актуализация профессионального потенциала естественнонаучной подготовки; направленность учебно-познавательной и научной деятельности студентов на формирование профессиональных компетентностей). Процесс развития профессиональной среды кафедр естественнонаучного цикла – это организованный, целенаправленный процесс построения среды для решения заданий формирования профессиональных компетентностей будущих врачей. Актуализация профессионального потенциала естественнонаучной подготовки осуществляется путем создания методики преподавания естественнонаучных дисциплин на основании их взаимосвязи с профессиональными дисциплинами, комплексных работ для самостоятельной работы на междисциплинарной основе, а также организации различных видов внеаудиторной работы направленной на исследование проблем диагностического, терапевтического и профилактического характера. Педагогическое условие, относительно направленности учебно-познавательной и научной деятельности студентов на формирование профессиональных компетентностей, реализуется благодаря преподавателю, который влияет на личность студента, как на будущего субъекта профессиональной деятельности. Дальнейшее развитие получили теоретические положения по формированию профессиональных компетентностей будущих врачей в процессе естественнонаучной подготовки. Экспериментально проверена эффективность педагогических условий формирования профессиональных компетентностей будущих врачей в процессе естественнонаучной подготовки. Статистическая значимость полученных результатов исследования подтверждена с помощью критерия Пирсона. Материалы исследования могут быть использованы при разработке учебно-методического обеспечения естественнонаучных и специальных дисциплин для совершенствования профессиональной подготовки будущих врачей в высшей школе. The scientific thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences, specialty 13.00.04 – theory and methods of professional education. – Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. – Kropyvnytskyi, 2017. The essential content of the concept "professional competence of future doctors" is specified. The structure of professional competencies of future doctors which includes five groups of competences (value-motivational, cognitive, praxeological, person-professional, subjective) has been developed and theoretically substantiated. The specifics of the process of natural scientific training of future doctors in medical universities have been clarified. The ways of improving its content, forms, methods and means are discovered. The criteria, indicators and levels of the formation of professional competencies of future doctors in the process of natural science training are determined. The pedagogical conditions for the formation of professional competencies of future physicians in the process of natural science training (professional environment development, actualization of the professional potential of science and education, the orientation of students' educational, cognitive and scientific activities to the formation of professional competencies) have been determined and theoretically substantiated. The effectiveness of pedagogical conditions for the formation of future doctors` professional competence in the process of natural scientific training in a higher educational institution are experimentally tested.Документ Інтеграції вищої освіти України у міжнародний освітній простір шляхом цифровізації в умовах військового стану(Видавнича група «Наукові перспективи», 2023-02) Сілкова, Олена Вікторівна; Макаренко, Олександр Володимирович; Макаренко, Володимир Іванович; Silkova, O. V.; Makarenko, O. V.; Makarenko, V. I.Метою даної статті є розкриття поняття «цифровізації вищої освіти» на сучасному етапі для подальшої інтеграції закладів вищої освіти у міжнародний простір, враховуючи військовий стан в Україні в наслідок російської агресії. Для досягнення поставленої мети були використані методи систематизації теоретичного та практичного матеріалу, його обґрунтування, узагальнення. Проаналізовано загальноєвропейську стратегію єдиного освітнього простору направлену на вдосконалення підготовки конкурентоздатності та висококваліфікованих професійних кадрів, виокремлено її основні напрямки: загальний, постійний доступ до навчання, розробка ефективних методів викладання, самоосвіти, легкий доступ до високоякісної інформації, надання навчальних знань за допомогою інформаційних технологій. Зазначено виклики що постали перед системою вищої освіти України в наслідок російського вторгнення, а саме: знищення інфраструктури закладів вищої освіти, переміщення на нових містах розташування, скорочення фінансування, мобільність здобувачів вищої освіти, питання дотримання принципів академічної доброчесності. Запропоновано шляхи вирішення наведених проблем шляхом подальшого впровадження електронного навчання, створення єдиного освітнього інформаційного середовища, цифрової трансформації освітнього закладу для збереження конкурентоздатності у міжнародному просторі з метою ефективного керування закладами, навчальним процесом. Наведено основні напрямки цифрових трансформацій у вищій освіті: використання більшої кількості цифрових інструментів для роботи зі здобувачами освіти, збір даних, їх обробка, автоматизацію робочих процесів між різними структурами, відділами для швидкої роботи, для самостійної роботи здобувачів освіти. Запропоновано напрямки реалізації цифровізації освітніх закладів: використання платформ Moodle, Google Class, електронного документообігу, створення цифрових кабінетів викладачів і здобувачів освіти. Визначено основні компоненти цифровізації: цифрова наука, цифрова освіта, цифровий менеджмент і маркетинг, цифрова інфраструктура.