Логотип репозитарію
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь. Забули пароль?
Логотип репозитарію
  • Фонди та зібрання
  • Пошук за критеріями
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь. Забули пароль?
  1. Головна
  2. Переглянути за автором

Перегляд за Автор "Melnychuk, G. M."

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Дослідження коротколанцюгових жирних кислот – метаболітів пародонтопатогенної мікрофлори – як діагностичних маркерів стану мікробіоценозу ротової порожнини
    (Українська медична стоматологічна академія, 2017) Личковська, О. Л.; Мельничук, Г. М.; Lychkovska, O. L.; Melnychuk, G. M.
    Обстежено 78 осіб віком від 20 до 44 років, без соматичних хвороб, серед яких: 18 здорових і 60 хворих на генералізований пародонтит (ГП) хронічного перебігу початкового- І (30) і I-ІІ (30) ступенів розвитку. Стан мікробіоценозу ротової порожнини оцінювали непрямим способом – шляхом визначення метаболітів бактерій, зокрема коротколанцюгових жирних кислот (КЛЖК) у ротовій рідині за допомогою методу газорідинної хроматографії. Визначили абсолютну концентрацію оцтової, пропіонової, масляної, капронової кислот; загальний уміст коротколанцюгових жирних кислот із нерозгалуженим ланцюгом; анаеробний індекс (АІ) та сумарну концентрацію ізокислот (ізомасляної, ізовалеріанової та ізокапронової). У ротовій рідині хворих на ГП достовірно змінювалася концентрація нерозгалужених КЛЖК, а саме: знижувався рівень оцтової кислоти і підвищувався вміст пропіонової, масляної, капронової кислот, особливо при ГП I-II ступенів розвитку. Загальний уміст КЛЖК та АІ у хворих на ГП вірогідно підвищувалися, особливо при ГП I-II ступенів, що засвідчило зростання кількості пародонтопатогенів у ротовій порожнині. Сумарний уміст ізокислот у випадку ГП підвищувався, але несуттєво: це є віддзеркаленням зростання процесів протеолізу в ротовій порожнині, за який більшою мірою відповідальна аеробна ланка мікробіоценозу, ніж анаеробна. Дослідження КЛЖК методом газорідинної хроматографії дає змогу опосередковано діагностувати порушення мікробіоценозу ротової порожнини у хворих на ГП. Використання цього методу завдяки його простоті та швидкості отримання результатів є перспективним; Обследовано 78 человек в возрасте от 20 до 44 лет, без соматических болезней, среди которых: 18 здоровых и 60 больных генерализованным пародонтитом (ГП) хронического течения начальной-І (30) и III (30) степеней развития. Состояние микробиоценоза ротовой полости оценивали косвенным способом – путем определения метаболитов бактерий, а именно короткоцепочных жирных кислот (КЛЖК) в ротовой жидкости с помощью метода газожидкостной хроматографии. Определяли абсолютную концентрацию уксусной, пропионовой, масляной, капроновой кислот, общее содержание короткоцепочных жирных кислот с неразветвленной цепью, анаэробный индекс (АИ) и суммарную концентрацию изокислот (изомасляной, изовалериановой и изокапроновой). У больных ГП в ротовой жидкости достоверно изменялась концентрация неразветвленных КЛЖК, а именно: снижался уровень уксусной кислоты и повышалось содержание пропионовой, масляной, капроновой кислот, особенно при ГП I-II степеней развития. Общее содержание КЛЖК и АИ у больных ГП достоверно повышалось, особенно при ГП I-II степеней, что свидетельствует о росте количества пародонто-патогенов в ротовой полости. Суммарное содержание изокислот при ГП повышалось, но несущественно: это является отражением роста процессов протеолиза в ротовой полости, за который в большей степени отвечает аэробное звено микробиоценоза, чем анаэробное. Исследование КЛЖК методом газожидкостной хроматографии позволяет косвенно диагностировать нарушения микробиоценоза ротовой полости у больных ГП. Использование этого метода благодаря его простоте и быстроте получения результатов является перспективным; Introduction. It has been established thus far that periodontal pathogenic flora is the leading factor in the development of generalized periodontitis (GP) as it produces endotoxins, proteolytic enzymes, as well as short chain fatty acids (SCFA), which have significant damaging potential for periodontal tissues. The object of the research is to examine content and ratio of the short chain fatty acids in oral fluid of patients with generalized periodontitis (GP) at the initial-I and I-II stage of development. Materials and methods. Seventy-eight persons aged between 20 and 44 years old without somatic diseases, including 18 healthy persons and 60 with (GP) disease with chronicity at the initial (30) and I-II (30) stage of development were examined. State of microbiocoenosis in oral cavity was assessed indirectly by identifying metabolites of bacteria, namely SCFA in oral fluid using the method of gas-liquid chromatography. The qualitative and quantitative content of SCFA in oral fluid was examined at the gas-liquid chromatograph Shimadzu GC 2014. Absolute concentration of acetic, propionic, butyric, and caproic acids was estimated, as well as total content of the short chain fatty acids with unbranched chain, anaerobic index (AI), and total concentration of isoacids (isobutyric, isovalerianic, and isocaproic). Research results and discussions. Concentration of the unbranched SCFA was changing significantly in oral cavity of patients with GP as follows: level of acetic acid was decreasing, while the content of propionic, butyric, and caproic acids was increasing, especially in case of GP at the I-II stage of development. These data reflect the suppression of aerobic flora associated with the growing activity of anaerobic microflora, namely genuses of Clostridium, Bacteroides, and Fusobacterium. Increasing concentration of butyric acid is probably indicative not only of the involvement of bacteroides and propionibacteria into the inflammation period, but also bacteria of the Clostridium genus, by highlighting the deterioration of the state of microbiocenosis. Total content of the SCFA and the AI in patients with GP was increasing significantly, especially in case of GP at the I-II degree, which testified to growth in the number of periodontopathogens in oral cavity. Total content of isoacids in case of GP was increasing, but not significantly; it reflects the growth in the processes of proteolysis in oral cavity, for which the aerobic link of microbiocenosis is more responsible than anaerobic one. Conclusions. Concentration of the unbranched SCFA was changing significantly in oral cavity of patients with GP as follows: level of acetic acid was decreasing (p<0,05; p<0,001), while the content of propionic, butyric, and caproic acids was increasing (p<0,001), especially in case of GP at the I-II stage of development. Total content of the SCFA and the AI in patients with GP was increasing significantly, especially in case of GP at the I-II degree (p<0,001), which testified to growth in the number of periodontopathogens in oral cavity. Total content of isoacids in case of GP was increasing, but not significantly (p>0,05); it reflects the growth in the processes of proteolysis in oral cavity, for which the aerobic link of microbiocenosis is more responsible than anaerobic one. Examining the SCFA with the method of gas-liquid chromatography enables to diagnose indirectly the malformation of microbiocenosis of oral cavity in patients with GP in view of reducing the time and financial expenditures. So, one can say, its simplicity and quickness, achievement of the results are main advantages of usage of this method.
  • Ескіз недоступний
    Документ
    Організація і проведення самостійної роботи студентів ІІ курсу з використанням мультимедійних презентацій при вивченні предмета „Пропедевтика дитячої терапевтичної стоматології”
    (Українська медична стоматологічна академія, 2016) Базалицька, О. В.; Костюк, І. Р.; Мельничук, Г. М.; Шовкова, Н. І.; Білищук, М. В.; Черепюк, О. М.; Кошкін, О. Є.; Олійник, Р. П.; Старченко, В. В.; Bazalytska, O. V.; Kostiuk, I. R.; Melnychuk, G. M.; Shovkova, N. I.; Bilyshchuk, M. V.; Cherepiuk, O. M.; Koshkin, O.E.; Oliinyk, R. P.; Starchenko, V. V.
    За вимогами сучасної Болонської системи освіти навчальний процес у вищому навчальному закладі складається не тільки з лекцій та практичних занять, а й із самостійної позааудиторної роботи студентів, що є його невід’ємною складовою. Самостійна позааудиторна робота студентів включає вивчення таких питань навчальної програми, що не розглядаються на практичних заняттях і лекціях, але мають бути проконтрольовані викладачем під час практичних занять та входити до переліку питань до підсумкового модульного контролю. Упровадження сучасних комп’ютерних технологій у навчальний процес є найбільш перспективним методом засвоєння нової інформації. Автори пропонують ідею створення студентами ІІ курсу стоматологічного факультету мультимедійних презентацій для самостійного вивчення різних тем як ефективний метод котролю якості самостійної позааудиторної роботи під час практичного заняття. Виступи-презентації не порушують структури практичного заняття, оскільки не є тривалими і, як правило, органічно доповнюють основну частину заняття. Такі презентації сприяють обміну інформацією, збагачують знаннями не лише студентів, а й викладача; Согласно требованиям современной Болонской системы образования учебный процесс в вузе состоит не только из лекций и практических занятий, но и из самостоятельной внеаудиторной работы студентов, являющейся его неотъемлемой составляющей. Самостоятельная внеаудиторная работа студентов включает изучение таких вопросов учебной программы, которые не рассматриваются на практических занятиях и лекциях, но должны быть проконтролированы преподавателем во время практических занятий и входить в перечень вопросов к итоговому модульному контролю. Внедрение современных компьютерных технологий в учебный процесс является наиболее перспективным методом обработки новой информации. Авторы предлагают идею создания студентами II курса стоматологического факультета мультимедийных презентаций для самостоятельного изучения разных тем как эффективный метод контроля качества самостоятельной внеаудиторной работы во время практического занятия. Выступления - презентации не нарушают структуру практического занятия, поскольку не являются длительными и, как правило, органично дополняют основную часть занятия. Такие презентации способствуют обмену информацией, обогащают знаниями не только студентов, но и преподавателя; The individual work of students requires independent study of the material, analyzing the facts and gaining the vitally important information in training of the future competent professionals. It includes subjects of educative program that are skipped at practical lessons and lectures, but has to be controlled by a pedagogue during the classes and to be in the list for the final module control. Throughout 2015-2016 years the educational process in our university is conducted according to the transitional program requiring the abbreviation up to 10 hours for practical lessons at the second year in „propaedeutic of therapeutic pediatric stomatology” and it results to increasing amount of information to be learned individually. So the number of hours for individual work performing by students remains the same (30 hours), therefore exists a necessity in new efficient methods of learning and control provided by a teacher. Introduction of new technologies and multimedia, particularly into educational process is the most promising way to gain the information. In this view we suggest multimedia presentation for individual study of the topics for the second year students (including foreign students) to control the quality of independent study performed during practical classes. The students are given the topics for individual study at the beginning of the semester according to the thematic plan of individual work in „propaedeutic of pediatric therapeutic stomatology” also the performance dates are arranged. As was shown, the students definitely prefer such method in contrast to an essay as it was before. The task of the teacher is to verify material has been learned and to evaluate the knowledge as well as to motivate students to self-management of their educational activities. The students are very enthusiastic in creation the slide-lectures according to given topics. The demonstrated information as a rule is really interesting and useful, presentation relies on different sources, including the Internet which improves the perception of all listeners. Such presentations not only promote the sharing of information but also enhance the erudition of the students and their teachers as well. The students usually are very responsible in demonstration tasks, doing as well as they can, they are competitive and it not only improves educational process but also raises such personal qualities as a confidence, ability to perform in the face of others, to answer the questions, to analyze the facts. Thanks to this reports the future doctors develop responsibility and self-believe. We would like also admit that the foreign students, they usually do not like to work individually, are engaged in performance-presentation process. It is valued that such presentations do not break the structure of practical lesson by being brief (5-7 minutes) and supplement to the main part of the lesson. As a summary we would like to emphasize again that new technologies and multimedia especially introduced by students improve the individual extracurricular work in view of credit-module education system and provide vital important information for training future competent professionals with European grade.
BASEROARRORROARMAPOpenDOAR

36011, Poltava, 23 Shevchenko Street

DSpace software and Poltava State Medical University copyright © 2017-2025 | Library PDMU

  • Налаштування куків
  • Політика приватності
  • Угода користувача
  • Зворотний зв'язок