Перегляд за Автор "Nowakowski, Piotr T."
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Criteria for assessment оf ethical conduct of academics(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Nowakowski, Piotr T.A series of individual aspects can be taken into consideration when assessing the conduct of a university teacher. However, in order to analyse to what extent different values are present in his/her professional life, it would be advisable to adopt systemic criteria for analysis and assessment. In the paper, two summaries by Homplewicz are followed by proposals of Wiatrowski, Banach, to be completed with demonstration of ethical criteria for assessment presented by Nazar and Popławski. In order for this assessment to cover all the most important manifestations of academic work and thus be reliable, one should emphasise the role of two axial dimensions of academic work, i.e. teaching and research, as well as accompanying aspects: the relation of a teacher to the social environment, to his/her colleagues, to working environment, and to their own life - in the meaning of personal and research development. When those additional dimensions are omitted then the formed judgment of a researcher’s standing can prove incomplete.; При оцінці поведінки викладача університету слід ураховувати ряд окремих аспектів. Однак, щоб проаналізувати в якій мірі в професійному житті педагога існують різні цінності, було б цілеспрямовано прийняти системні критерії для аналізу та оцінки. В статті два резюме Хаппрвица супроводжуються пропозиціями Вітровського і Банаха, які повинні бути завершені з демонстрацією етичних оцінок критеріїв, представлених Назаром та Поплавським. Щоб ця оцінка охоплювала всі найважливіші прояви академічної роботи і, таким чином, була надійною, слід підкреслити роль двох осяжних аспектів академічної роботи, тобто навчання та дослідження, а також супутніх аспектів: відношення викладача до соціального середовища, колег, робочого середовища та власного життя - у сенсі особистого та дослідницького розвитку. Коли ці додаткові виміри упускаються, то сформоване судження про стан викладача може виявитися неповним.; При оценке поведения преподавателя университета можно учитывать ряд отдельных аспектов. Однако, чтобы проанализировать, в какой степени в профессиональной жизни педагога существуют разные ценности, было бы целесообразно принять системные критерии для анализа и оценки. В статье два резюме Хаппервица сопровождаются предложениями Витровского и Банаха, которые должны быть завершены с демонстрацией этических критериев оценки, представленных Назаром и Поплавским. Чтобы эта оценка охватывала все наиболее важные проявления академической работы и, таким образом, была надежной, следует подчеркнуть роль двух осевых аспектов академической работы, то есть преподавания и исследований, а также сопутствующих аспектов: отношение преподавателя к социальной среде, коллегам, рабочей среде и собственной жизни - в смысле личного и исследовательского развития. Когда эти дополнительные измерения упущены, то сформированное суждение о положении преподавателя может являться неполным.Документ Deontological considerations on academic collaboration in Poland(Українська медична стоматологічна академія, 2019) Nowakowski, Piotr T.The author conducted deontological deliberations concerning collaboration among academic workers in the reality of Polish universities. In the view of potential irregularities that threaten this cooperation, it has been investigated what answer is brought in this regard by the ethical codes of universities but also how this problem is perceived by the students who tend to be critical and keen observers. As far as codification is concerned of standards related to the issue in question, Polish academic environment is not in a bad condition. It seems that the problem has been noticed. However, when those documents are perceived as a collection of not so much written, but rather actually recognized values, then the quoted remarks of the students would prove that there is more work to be performed in this respect, which should be deepened under studies of quantitative and qualitative nature. One clear conclusion is drawn from the performed analyses. Namely undermining the authority of one academic by another - in particular in the eyes of the students - results not only in weakening the authority of the humiliated person but mainly of the humiliating individual. Moreover, it contributes to straining the authority of an academic as such.