Перегляд за Автор "Saliy, Anatoliy"
Зараз показуємо 1 - 5 з 5
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Lev Shestov and Étienne Gilson: A Dialogue Against the Background of the Middle Ages("East West" Association for Advanced Studies and Higher Education GmbH, Vienna, 2014) Saliy, AnatoliyThe article is devoted to analysis of the invisible dialogue between the two greatest thinkers of the twentieth century - Lev Shestov and Etienne Gilson. This is a conversation on the topic of the middle Ages: its problems and its features.Документ Lev Shestov’s philosophic solitude and his influence on the European philosophy of the XX century(Wydawnictwo WAM, Krakow, Polska, 2013) Saliy, AnatoliyLev Shestov (1866 – 1938) is one of those few thinkers whose views do not fit any existing philosophic systems. Generally he objected to any system: when he criticized and dissociated from Solovyov theory of religious philosophy, then he dramatically departed from D.Merezhkovsky school, criticized philosophic positions of N.Berdyaev, disagreed with E.Husserl, argued with M.Buber. L.Shestov's paradoxical speeches as though don't get at all to the course of the Russian philosophical tradition and seem a voice of the single which can't be conformable to any chorus – neither Slavophiles, nor Westerners, metaphysicists, gnoseologists, theologians. On a deep belief of the Russian thinker system as itself kills free creativity, putting it in advance prepared close borders. Shestov’s idea about the individual truth got in absolute solitude was one of the basic moments of the "polyphonic" esthetics which has played an important role in development of the western art of the XXth century. In "Sola fide" Shestov finally separates the internal human life alien to any norms, from truth announced by it. Shestov insists on the view that the person incapable to transfer to "others" the truth learned by him without notable losses. The truth itself is lost in the course of transfer. Therefore the solitude which is deeper than anything underground and at the bottom sea is the beginning and the main condition of approach to the last secret, the last truth born in the deepest solitude. In this regard we can speak about Shestov’s views influence on formation and making process of such French philosophy representatives as A.Camus, J.Maritain, J.-C.Marcadé. Reception of Russian thinker positions is accurately traced in works of G. Marcel and German philosopher M. Buber. L.Shestov's religious philosophy had rather strong influence on B. Martin who translated the main works of the philosopher into English as well as on D. Vernham who focused his attention on philosophical fights between L.Shestov and N.Berdyaev. Actually we can speak today surely about receptivity of Lev Shestov’s philosophical ideas in European philosophical thought of the XXth century.Документ Дух самотності Дмитра Мережковського(Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка, 2017) Салій, Анатолій Володимирович; Салий, Анатолий Владимирович; Saliy, AnatoliyАвтор звертається до аналізу творчості і її основ одного із найнепересічніших мислителів першої половини ХХ століття Дмитра Мережковського. Один із найчитабельніших філософів російського інтелектуального простору зазначеного періоду, одночасно і найзакритіший митець. У статті акцентується увага на таких глибоко особистісних рисах Мережковського як замкненість, внутрішня самотність і зовнішня відчуженість при паралельній яскраво вираженій соціально-політичній активності. На особливу увагу заслуговують відгуки про Д.С.Мережковського його сучасників (Л.Шестова, М.Бердяєва, В.Розанова, Б.Зайцева) і людей так званого близького кола(З.Гіпіус, В.Брюсова), які, кожен по своєму, обов’язково вказують на його помітні риси як мислителя-самітника; Автор предпринимает попытку анализа творчества и его основ одного из самых оригинальных русских мыслителей первой половины ХХ века Дмитрия Мережковского. Один из самых читабельных философов в русской интеллектуальной среде этого периода он, одновременно, и самый закрытый художник слова. В статье обращается внимание на такие глубоко личностные черты Мережковского как закрытость, внутреннее одиночество и внешняя отчужденность при одновременной ярко выраженной социально-политической активности. Особого внимания заслуживают отзывы о Д.С.Мережковском его современников (Л.Шестова, Н.Бердяева, В.Розанова, Б.Зайцева) и людей так называемого близкого круга (З.Гиппиус, В.Брюсова), которые, каждый по своему, обращают внимание на такие черты, которые характеризуют его как мыслителя-одиночку; The author refers to the analysis of the creative work and its fundamentals of one of the most extraordinary thinkers of the first half of the twentieth century − Dmitry Merezhkovsky. One of Russia's most readable philosophers of the intellectual space in the given period, he was at the same time the most secluded artist. The article focuses on such deeply personal features of Merezhkovsky as restraint, isolation, loneliness internal and external detachment, along with expressed social and political activity which clearly ran in parallel. Particularly noteworthy are the opinions of D.S. Merezhkovsky from his contemporaries (L.Shestov, N.Berdyaev, V.Rozanov, B.Zaytsev) and representatives of the so-called circle of close associates (Z.Gippius, V.Bryusov) each of which, in their own manner, essentially display Merezhkovsky’s notable features as a thinker and hermit.Документ Самотність Василя Розанова(Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2016) Салій, Анатолій Володимирович; Салий, Анатолий Владимирович; Saliy, AnatoliyЗдійснюється спроба філософського аналізу творчої спадщини російського мислителя Василя Розанова, через призму екзистенціалу «самотності». Акцентується на переживаннях В.Розанова, його релігійних почуттях, суспільних переконаннях. Звертається увага на діалектичне протиставлення «мирського» і «монастирського»; Делается попытка философского анализа творческого наследия русского мыслителя Василия Розанова, через призму экзистенциала «одиночества». Акцентируется на глубоких внутренних переживаниях В.Розанова, его религиозных чувствах, гражданских убеждениях. Обращается внимание на диалектичекое противоставление «светского» и «монастырского»; Attempt philosophical analysis of the creative heritage of Russian philosopher Vasiliy Rozanov, through the prism of existential "loneliness". The attention on the deep inner feelings V.Rozanov, his religious feelings, civic beliefs. Attention is drawn to dialectical opposition "secular" and “ monastery".Документ Ян Парандовський і проблема самотності автора(Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г.Короленка, 2016) Салій, Анатолій Володимирович; Салий, Анатолий Владимирович; Saliy, AnatoliyНа прикладі творчості польського письменника і мислителя Яна Парандовського, автор розглядає явище самотності, як необхідний контекст усього літературного процесу. Саме з цього починається специфічне осмислення феномену людини і її унікальності. Звертається увага на особливу роль історичних реалій, в умовах яких проходить процес оформлення екзистенційної проблематики у новій, повоєнній художній картині світу. Особливо коли характерний антивоєнний пафос поступово починає перетворюватися на екзистенційний, переносячи акценти на долі конкретних осіб, свободу вибору, потребу відчувати себе і світ навколо. Автор намагається вирізнити і позначити такі поняття як натхнення і концентрацію у творчому процесі, які напряму будуть залежати від того досвіду самотності, яким володіє митець Адже, для самого Я.Парандовського очевидним є той факт, що без самотності творець не має змоги ані зреалізуватися, ані стати самим собою. У цьому можна побачити прояв потреби усамітненості та відчуженості творчої особистості. І взагалі неприпустимою для польського мислителя буде ситуація присутності будь-кого іншого у ті моменти, коли усе залежатиме від його внутрішньої сконцентрованості і тиші, від самотності, яка для нього є не що інше як мати досконалості; На примере творчества польського списателя и мислителя Яна Парандовского, автор рассматривает одиночество как необходимый контекст всего литературного процесса. Именно с этого и начинается специфическое осмысление проблемы человека и его уникальности. Особое внимание уделяется историческим реалиям, в условиях которых и происходит процесс оформления экзистенциальной проблематики в новой художественной картине мира. Автор пытается обозначить такие понятия как вдохновение и концентрація в творческом процес се, которые напрямую будут зависеть от того опыта одиночества, которым обладает человек. Ведь для самого Я.Парандовского очевидно, что без опыта одиночества мыслитель не имеет ни малейшей возможности самореализоваться и стать самим собой; On the basis of works by Polish writer and philosopher Jan Parandowski, the author examines the phenomenon of loneliness as a necessary context of the entire literary process. This is exactly how a specific understanding of the phenomenon of man and his/her uniqueness starts. Attention is drawn to a special role of historical realities, under which the process of formatting of existential problems in the new, post-war artistic world picture occurs. Especially when the typical antiwar pathos gradually begins to turn into existential one, shifting the emphasis on the fate of specific individuals, freedom of choice, need for perceiving oneself and the world around. The author tries to distinguish and define such concepts as inspiration and concentration in the creative process, which will directly depend on the experience of solitude, possessed by the artist. As a matter of fact, for Jan Parandowski himself it is obvious that without loneliness creator is capable neither of selfrealization, nor of self-actualization. In this fact one can see the manifestation of the need for solitude and alienation of creative personality. In general, the following is unacceptable for the Polish thinker: the situation of presence of anyone else in those moments when everything will depend on his internal concentration, silence, and solitude, which is for him nothing else but mother of perfection.