Перегляд за Автор "Shevchenko, V. V."
Зараз показуємо 1 - 7 з 7
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Нагальні питаня удосконалення практичної підготовки студентів на кафедрі медицини надзвичайних ситуацій з опертивною хірургією та топографічною анатомією(Вищий державний навчальний заклад України "Українська медична стоматологічна академія", 2015) Проніна, Олена Миколаївна; Шевченко, Вікторія Володимирівна; Данильченко, Світлана Іванівна; Білич, Анатолій Миколайович; Пронина, Елена Николаевна; Шевченко, Виктория Владимировна; Данильченко, Светлана Ивановна; Билыч, Анатолий Николаевич; Pronina, O. M.; Shevchenko, V. V.; Danilchenko, S. I.; Bilych, A. M.Приорітетна орієнтація на оволодіння студентами практичними навичками з надання невідкладної допомоги при надзвичайних ситуаціях воєнного часу є одним з сучасних напрямків удосконалення практичної підготовки студентів на кафедрі медицини надзвичайних ситуацій з оперативною хірургією та топографічною анатомією. Створення та подальший розвиток між кафедрального навчально-практичного тренінгового центру з медицини надзвичайних ситуацій та надання екстреної медичної допомоги може суттєво полегшить та підвищить якість професійної підготовки майбутніх лікарів, а у подальшій перспективі – використовуватися для підвищення кваліфікація лікарів, спеціальної підготовки військовослужбовців та освіти населення з питань надання невідкладної допомоги при надзвичайних ситуацій воєнного часу;Приоритетная ориентация на овладение студентами практическими навыками оказания неотложной помощи при чрезвычайных ситуациях военного времени является одним из совре- менных направлений усовершенствования практической подготовки студентов на кафедре медицины чрезвычайных ситуаций с оперативной хирургией и топографической анатомией. Создание и дальнейшее развитие меж кафедрального учебно-практического тренингового центра медицины чрезвычайных ситуаций и оказания экстренной медицинской помощи может существенно облегчить и повысить качество профессиональной подготовки будущих врачей, а в дальнейшей перспективе использоваться для повышения квалификации врачей, специальной подготовки военно- служащих и обучения населения оказанию неотложной помощи при чрезвычайных ситуациях военного времени;The priority focus on mastering the practical skills by the students on emergency aid in critical wartime is one of the modern trends in improvement of practical training of students at the Department of Emergency Medicine with Operative Surgery and Topographic Anatomy. The formation and further development of inter-disciplinary training and practical training center of medical emergencies and providing emergency medical care can significantly ease and increase the quality of professional training of future medical professionals, and in future perspective to be used for professional development of physicians, special training of military personnel and education of population on the issues of provision with emergency aid in critical wartimeДокумент Питання викладання дисципліни «цивільний захист» студентам стоматологічних факультетів вищих медичних навчальних закладів України(Вищий державний навчальний заклад України «Луганський державний медичний університет», 2011) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V. V.Зважаючи на наслідки сучасних природних, техногенних та соціально-політичних надзвичайних ситуацій, введення дисципліни «цивільний захист» у навчальні плани вищих медичних навчальних закладів України є доцільним та своєчасним. У роботі обґрунтовується необхідність викладання дисципліни «цивільний захист» для студентів стоматологічних факультетів вищих медичних навчальних закладів України.Документ Сучасні можливості управління навчальним процесом на кафедрі медицини надзвичайних ситуацій з оперативною хірургією і топографічною анатомією(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2014) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V. V.Проаналізовано та узагальнено досвід управління навчальним процесом в межах кафедри медицини надзвичайних ситуацій з оперативною хірургією та топографічною анатомією як первинної структурної навчальної одиниці вищого медичного навчального закладу. Перевагами управління навчальним процесом за допомогою сучасних інформаційних технологій є, зокрема, об’єктивізація та прозорість ви значення рівня отриманих студентом знань, умінь і практичних навичок та скорочення часу викладача на їх оцінювання. Основними завданнями сучасного етапу управління навчальним процесом є удосконалення місцевої кафедральної підсистеми електронної освіти з виходом до мережі інтернет та розробка електронної навчально-методичної літератури з її подальшою сертифікацією, а також підвищення у викладачів рівня володіння сучасними інформаційними технологіями для можливості здійснення дистанційного навчання. Автори сподіваються, що у поєднанні з традиціями сучасної вітчизняної медичної школи електронна освіта підвищить якість підготовки кадрів у вищих медичних навчальних закладах. Проанализирован и обобщен опыт управления учебным процессом в рамках кафедры медицины чрезвычайных ситуаций с оперативной хирургией и топографической анатомией как первичной структур- ной учебной единицы высшего медицинского ученого заведения. Преимуществами управления учебным процессом с помощью современных информационных технологий являются, в частности, объективизация и прозрачность определения уровня знаний, умений и практических навыков, полученных студентом, и сокращение времени, потраченого преподавателем на их оценивание. Основными заданиями современного этапа управления учебным процессом являются усовершенствование местной кафедральной подсистемы електронного образования с выходом в сеть интернет и разработка электронной учебно-методической литературы с ее дальнецшей сертификацией, а также усовершенствование уровня владения преподавате- лями современными информационными технологиями для возможности дистанционного обучения. Авторы надеются, что в сочетании с традициями современной отечественной медицинской школы электронное образование повысит качество подготовки кадров в высших медицинских учебных заведениях. The experience in management of educational process within the Department of Emergency Medicine with Operative Surgery and Topographic Anatomy, as the primary structural unit at higher medical educational institution, has been analyzed and summarized. Use of state-of-the-art information technologies in the management of educational process gives the follow- ing advantages: objective and transparent assessment of the level of students’ knowledge, skills and practices, as well as time saving for educator during the evaluation; preparation and conduct of studies; preparation of reported documents, reports on teaching and methodological and scientific activity of the Department, in articular, as well as visualization of its results in the form of tables, charts and diagrams; storage of the history data. Consequently, the educator has extra time for further improvement of publications in teaching and methodology for the study subject, implementation of scientific projects, organizational and tutorial work with students, improve- ment of his/her cultural standards, learning of foreign language, etc.The major objectives at the current stage of educational process management is the enhancement of local department sub-system of on-line education through the Internet and the development of e-teaching and meth- odological publications with its further certification, as well as mastering of computer skills by educators for distant learning. The Department of Emergency Medicine with Operative Surgery and Topographic Anatomy hosts the newly- organized inter-department training center for Accident and Emergency Medicine, which has been effectively running over a year. Development of practical skills in cardiopulmonary resuscitation, performed on the dummy and acquaintance with multi-media study materials on emergency medical aid facilitates the learning process on Accident and Emergency Medicine and visually illustrates the way the first aid provision may vary, depending on topographic and anatomic features of structure of chest and chest cavity; neck and cervical organs; heart; great vessels; respiratory tracts; skeleton, etc., of the individual, i. e., illustrate one more time a fundamental knowledge in clinical anatomy and highly motivate to master practical skills. On-line education as a new educational informational environment may create a range of psycho-educational problems in communication between educators and students, i. e.: difficulties in making individual contacts be- tween educator and student as well as be constantly motivated to acquire knowledge during the whole period of learning the subject and lowering of working effectiveness in small group of students as a whole, since individual modes of information perceiving is not taking into consideration. This is very important in teaching of future physicians as experts with high and specific communicative abilities, which are formed mostly in the studentship. Despite the fact that computer, as well as multi-media educational systems, video and audio means, e-books and libraries are effective for students’ expertise, they are at a disadvantage as for traditional methods of teaching at higher na- tional educational institutions in terms of acquiring skills for communication with patients, their relatives and future colleagues (physicians, nurses, etc.). Thus, on-line education may be considered as the most advanced technology in management of educational process at the Department of Emergency Medicine with Operative Surgery and Topographic Anatomy. On-line edu- cation stimulates students to continuous self-education and study for a lifetime in compliance with the require- ments of integration of higher medical educational institutions of Ukraine into European and world informational environment. The authors hope that the synergy of on-line education with traditions of current national medical education will enhance the quality of preparation of the staff at higher medical educational institutions.Документ Удосконалення якості практичної підготовки студентів стоматологічних факультетів шляхом профілізації навчальної програми з «Медицини надзвичайних ситуацій»(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Шепітько, Костянтин Володимирович; Шевченко, Вікторія Володимирівна; Кірик, Ярослав Володимирович; Шепитько, Константин Владимирович; Шевченко, Виктория Владимировна; Кирик, Ярослав Владимирович; Shepitko, K. V.; Shevchenko, V. V.; Kiryk, Ya. V.З грудня 2015 року в Вищому державному навчальному закладі України «Українська медична стоматологічна академія» створена кафедра медицини катастроф та військової медицини. В навчальні програми з медицини надзвичайних ситуацій для студентів стоматологічних факультетів ми пропонуємо ввести питання особливостей зупинки кровотеч при пораненні обличчя, транспортної іммобілізації для таких поранених та надання домедичної допомоги при термічних, радіаційних, хімічних і комбінованих ураженнях щелепно-лицевої ділянки військового часу. Профілізація навчальної програми з медицини надзвичайних ситуацій для стоматологічних факультетів може суттєво вдосконалити якість практичної підготовки лікарів, а також психологічної готовності лікарів стоматологів, необхідних для професійної діяльності в умовах сучасних надзвичайних ситуацій бойового та не бойового часу; С декабря 2015 года в Высшем государственном учебном заведении Украины «Украинская медицинская стоматологическая академия» создана кафедра медицины катастроф и военной медицины. В учебные программы по медицине чрезвычайных ситуаций для студентов стоматологических факультетов мы предлагаем ввести вопросы особенностей остановки кровотечений при ранении лица, транспортной иммобилизации для таких раненых и оказание домедицинской помощи при термических, радиационных, химических и комбинированных поражениях челюстно-лицевой области военного времени. Профилизация учебной программы по медицине чрезвычайных ситуаций для стоматологических факультетов может существенно усовершенствовать качество практической подготовки врачей, а также психологической готовности врачей стоматологов, необходимых для профессиональной деятельности в современных условиях чрезвычайных ситуаций военного и не военного времени; The Department of Accident and Military Medicine at Higher State Educational Establishment of Ukraine “Ukrainian Medical Stomatological Academy” has been functioning since December 2015. Currently, the issues on material updating, proper methodical provision for educational process organization, self-study and extra-curriculum study and research work, improvement of the existing and development of the novel means, techniques, forms and technologies in the field of accident and military medicine are resolving. While training at the Department of Accident and Military Medicine, future medical and dental professionals have time to form a personal responsibility for security and defense of the country; respect to the Constitution of Ukraine, laws of Ukraine relative to military service; ability to work in challenging tactical environment and consciously fulfill the requirements of the Military Oath, the Statutes of the Armed Forces of Ukraine, orders and directives of the Minister of Defense of Ukraine; spiritual and psychological readiness to defend Ukrainian state with weapons in their hands. “Emergency Medicine” subject lays the foundations of theoretical knowledge and practical skills in organizing and conducting medical evacuation, sanitary-hygienic and anti-epidemic measures, including provision with pre-medical assistance in emergency situations of natural and anthropogenic origin and in combat environment. The objectives of the study of the subject are to determine the severity degree of the injured and mastering the skills of provision pre-medical assistance to casualty in conditions of peace and war time. Statistics of the past decades shows that injuries with localization of the wounds in the maxillofacial area account for 4-7% of the total number of casualty. Notably, self-care among injured to the maxillofacial area, even in relatively slight injuries, is rarely feasible due to the difficulty of determining the location and severity of injury, as well as inconvenient conditions, and sometimes due to complete inability to apply the dressing onto the face by the injured himself/ herself. Such injuries are often combined with brain injury, eyeballs and ENT-organs injuries. At the same time possible discrepancy between the appearance of the injured and the severity of injuries can be evident due to facial deterioration, hemorrhages, lumps of mud, blood clots, loss of consciousness in the injured. All these can affect the timing and scope of the first medical care, medical assistance, skilled and specialized assistance, provided to the injured in the facial area. We recommend to introduce into “Emergency Medicine” curriculums, studied by dental students, the issues of peculiarities of bleeding arrest in face injuries, transport immobilization for injured and provision of medical aid in thermal, radiation, chemical and combined lesions of the maxillofacial area. Conclusions. Specialization of the “Emergency Medicine” curriculum for dental faculties can significantly improve the quality of practical training of medical professionals with the acquisition of practical skills, as well as the psycho logical readiness of physicians, dentists, necessary for professional activity in conditions of modern combat and noncombat time.Документ Удосконалення якості підготовки лікарів з «Домедичної допомоги в екстремальних ситуаціях» і «Основ медичного забезпечення населення і військ»(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2016) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Проніна, Олена Миколаївна; Пронина, Елена Николаевна; Коптев, Михайло Миколайович; Коптев, Михаил Николаевич; Білич, Анатолій Миколайович; Билыч, Анатолий Николаевич; Pronina, O. M.; Koptev, M. M.; Bilych, A. M.; Shevchenko, V. V.У статті доведено, що введення в програму підготовки студентів вищих медичних навчальних закладів дисциплін «Домедична допомога в екстремальних ситуаціях» і «Основи медичного забезпечення населення та військ» суттєво вдосконалюють підготовку студентів за програмою підготовки офіцерів запасу медичного фаху.Документ Інновації в організації самостійної роботи з теми “Домедична допомога в екстремальних і бойових умовах. Первинний огляд постраждалого”(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2017) Шепітько, Костянтин Володимирович; Шепитько, Константин Владимирович; Shepitko, K. V.; Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V. V.Запропонована методика організації самостійної роботи студентів з теми «Домедична допомога в екстремальних ситуаціях. Первинний огляд постраждалого» можуть суттєво удосконалити підготовку студентів за програмою підготовки офіцерів запасу медичного фаху.Документ Історичні аспекти створення та становлення міжнародного гуманітарного права(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2015) Шевченко, Вікторія Володимирівна; Шевченко, Виктория Владимировна; Shevchenko, V. V.У роботі в історичному аспекті досліджено розвиток сучасного міжнародного гуманітарного права. Основним принципом міжнародного гуманітарного права є пріоритетне вирішення суперечок на міжнародному рівні у мирний спосіб. Якщо з якихось причин це неможливо, міжнародне гуманітарне право гарантує та юридично забезпечує гуманізацію збройних конфліктів; обмеження воюючих сторін у виборі методів і засобів ведення війни; міжнародно-правовий захист жертв війни; охорону цивільних об'єктів і культурних цінностей; захист інтересів нейтральних держав; поєднання воєнної необхідності і підтримки суспільного порядку з повагою до людської особистості ; заборону завдання противнику шкоди, що не може бути порівняна з метою війни; В работе в историческом аспекте исследовано развитие современного международного гумани- тарного права. Основным принципом международного гуманитарного права является приоритетное решение споров на международном уровне мирным способом. Если по каким-то причинам это невоз- можно, то международное гуманитарное право гарантирует и юридически обеспечивает: гуманизацию вооруженных конфликтов, ограничение воюющих сторон в выборе методов и способов ведения вой- ны, международную правовую защиту жертв войны, охрану гражданских объектов и культурных цен- ностей, защиту интересов нейтральных государств, соединение военной необходимости и поддержа- ния общественного порядка с уважением к человеческой личности, запрещение причинения против- нику вреда, который не может быть соизмерим с целью войны; This paper is aimed to investigate the development of modern international humanitarian law in the his- torical aspect. The basic principle of international humanitarian law is a priority dispute resolution at the in- ternational level in a peaceful way. If for some reason this is not possible, then international humanitarian law and legally guarantees provides the humanization of armed conflicts, limiting the warring parties in their choice of methods and means of warfare, the international legal protection of victims of war, protection of ci- vilian objects and cultural values, protection of the interests of neutral countries, the connection of military necessity and the maintenance of public order with respect for a person, the prohibition of causing harm to the enemy that can not be commensurate with the aim of the war.