Перегляд за Автор "Sidorenko, A. G."
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ The exchange of monoamines during the experimental neurosis on the background of using of amide 2-hydroxy-n-naphthalen-1-yl-2-(2-oxo-1,2-dihydroindol-3-ylidene)(ALUNA, 2017) Луценко, Руслан Володимирович; Луценко, Руслан Владимирович; Lutsenko, R. V.; Власова, Олена Вікторівна; Власова, Елена Викторовна; Vlasova, E. V.; Колот, Еліна Георгіївна; Колот, Элина Георгиевна; Kolot, E. G.; Гладка, Вікторія Михайлівна; Гладкая, Виктория Михайловна; Gladka, V. M.; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Сидоренко, Антонина Григорьевна; Sidorenko, A. G.Introduction: Incessant increase in the frequency and distribution of anxiety disorders stipulates searching, research and study of the mechanism of action of new substances for their correction, including the group of 2-oxoindolin-3-glyoxylic acid derivatives. The aim: To research the e²ect of N-(1-naphthyl) amide-2-oxoindolin-3-glyoxylic acid on monoaminergic system of subjected to experimental neurosis of rats. Materials and Methods: The experiments were performed on male Wistar rats, who have weight 180-220g and were researching the e²ect of 2-hydro-N-naphthalen-1-yl-2-(2-oxy-1,2-dihydroindol-3-ylidene)-acetamide (compound 18) at a dose (12 mg/kg), by intragastric drug injection of subjected to experimental neurosis rats, during 30 days (1 time in three days), for monoamines content (epinephrine, norepinephrine, dopamine and serotonin) in the blood, their decay products (homovanillic acid, vanillylmandelic acid and 5-oxyindolacetic acid) in the urine and the ratio of end products of the reaction to their predecessors. Research: It was established that during the preventive-therapeutic application of N-(1-naphthyl)amide-2-oxoindolin-3-glyoxylic acid, it e²ectively adjusts the level of monoamines, reducing the content of adrenaline and increasing the content of noradrenaline, dopamine and 5-HT in the blood. The compound also reduces the content of products exchange of mediators (HVA,VMA and 5-OIAA) in the urine. The 2-oxoindolin derivatives reduces the ratio between HVA/dopamine, VMA/(noradrenaline + adrenaline) and 5-OIAA/5-HT, it testies about the normalizing of enzymes activity, which are involved in the process of exchange and maintaining the constancy of monoamines. The results show that in the mechanisms of anxiolytic action of compound 18, a signicant role plays the normalization of content and exchange of neurotransmitters in the organism, which caused an experimental neurosis. Conclusion: Compound 2-hydro-N-naphthalen-1-yl-2-(2-oxo-1,2-dihydroindol-3-ylidene)-acetamide by the experimental 30-day neurosis, was reducing the expression of neurotransmitter imbalance in the blood, apparently due to correction of enzymatic synthesis links and biotransformation of monoamines.Документ Антидепресивні властивості похідних 2-оксоіндолін-3-гліоксилової кислоти в бліц тесті – “Підвішування за хвіст”(Українська медична стоматологічна академія, 2012) Луценко, Руслан Володимирович; Дев'яткіна, Тетяна Олексіївна; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Луценко, Руслан Владимирович; Девяткина, Татьяна Алексеевна; Сидоренко, Антонина Григорьевна; Lutsenko, R. V.; Devyatkina, T. A.; Sidorenko, A. G.В експериментах на білих статевозрілих щурах обох статей лінії Wistar досліджено вплив простих амідів (17 сполук) і ефірів (4 сполуки) похідних 2-оксоіндолін-3-гліоксіловой кислоти на емоційну сферу щурів у тесті “підвішування за хвіст”. Показано, що введення речовин Э-38, ГАК, БСК-39, БСК-13, 1407 та 1425 у дозі 1/100 LD50 мг/кг за одну годину до дослідження зменшувало час тривалості періоду іммобільності в тварин. З шести сполук, що активували етологічні реакції тварин у тесті “Підвішування за хвіст”, п’ять мали ефірний зв’язок. Це свідчить про наявність у простих ефірів 2-оксоіндолін-3-гліоксилової кислоти антидепресивної активності, яка найбільш виражена у сполуки ГАК і за своєю силою співставима з референс-препаратом іміпраміном (25 мг/кг). В экспериментах на белых половозрелых крысах обоих полов линии Wistar исследовано влияние простых амидов (17 соединений) и эфиров (4 соединения) производных 2-оксоиндолин-3-глиоксиловой кислоты на эмоциональную сферу крыс в тесте "Подвешивание за хвост". Показано, что введение веществ Э.-38, ГАК, БСК-39, БСК-13, 1407 и 1425 в дозе 1/100 LD50 мг/кг за один час до исследования уменьшало время продолжительности периода иммобильности у животных. Из шести соединений, которые активировали этологические реакции животных в тесте "подвешивания за хвост", пять имели эфирные связи. Это свидетельствует о наличии в простых эфиров 2-оксоиндолин-3-глиоксиловои кислоты антидепрессивной активности, которая наиболее выражена в соединения ГАК и по своей силе сопоставима с референс-препаратом имипрамином (25 мг / кг). It was investigated the influence of simple amides (17 compounds) and ethers (4 compounds) of 2-oksoindolin-3-hlioksilovoy acid’s derivatives on emotional sphere of the rats in Tail Suspension Test. The substances Э-38, ГАК, БСК-39, БСК-13 and 1425 at a dose of 1/100 LD50 mg / kg were identified to reduce the duration of immobility period. Six substances, that showed an etiological reactions in the test “suspension over the tail”, five of them had an ether connection. This indicates the presence of antidepressant activity in the substances under research, which is most marked in the ГАК compound and its intensity can be compared to reference-drug imipramine (25 mg / kg).Документ Управління самостійною работою студентов на кафедрі експериментальної та клінічної фармакології(Вищий державний навчальний заклад України «Українська медична стоматологічна академія», 2014) Луценко, Руслан Володимирович; Луценко, Руслан Владимирович; Lutzenko, R. V.; Чечотіна, Світлана Юріївна; Чечотина, Светлана Юрьевна; Chechotina, S.; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Сидоренко, Антонина Григорьевна; Sidorenko, A. G.На кафедре экспериментальной и клинической фармакологии большое внимание уделяется самостоятельной работе студентов. Основная роль которой дать возможность студентам приобрести дополнительные знания, сформировать творческий подход к учебному процессу, воспитать личность и её гармоническое развитие в зависимости от индивидуальных интересов и возможностей каждого студента.On the department of experimental and clinical pharmacology large attention is spared independent work of students. Basic role of which to enable students to purchase additional knowledges, form the creative fitting for educational процесу, to educate personality and its harmonic development depending on individual interests and possibilities of every student.Документ Інтерналізація знань з фармакології за умов кредитно-модульної системи навчання(Тернопільський державний медичний університет імені І. Я. Горбачевського, 2013) Бобирьов, Віктор Миколайович; Дев'яткіна, Тетяна Олексіївна; Важнича, Олена Митрофанівна; Колот, Еліна Георгіївна; Луценко, Руслан Володимирович; Сидоренко, Антоніна Григорівна; Чечотіна, Світлана Юріївна; Бобырев, Виктор Николаевич; Девяткина, Татьяна Алексеевна; Важничая, Елена Митрофановна; Колот, Элина Георгиевна; Луценко, Руслан Владимирович; Сидоренко, Антонина Григорьевна; Чечотина, Светлана Юрьевна; Bobyrov, V. M.; Devyatkina, T. O.; Vazhnicha, O. M.; Kolot, E. G.; Lutsenko, R. V.; Sidorenko, A. G.; Chechotina, S. Yu.У статті аналізуються загальні питання, що стосуються інтерналізації, зокрема інтерналізації професійно-орієнтованих знань студентами вищих навчальних закладів. На прикладі вивчення фармакології студентами-медиками автори розкривають системно-стратегічні, змістовно-педагогічні та суб’єктно-особистісні умови інтерналізації знань за умов кредитно-модульної системи навчання. В статье анализируются общие вопросы, касающиеся интернационализации, в частности интернализации профессионально-ориентированных знаний студентами высших учебных заведений. На примере изучения фармакологии студентами-медиками авторы раскрывают системно-стратегические, содержательно-педагогические и субъектно-личностные условия интернализации знаний в условиях кредитно-модульной системы обучения. Some general issues relating to internalization including the internalization of professionally oriented knowledge by the students in higher education are analyzed in the article. The authors use pharmacology teaching to medical students to reveal systematic and strategic, content-pedagogical and subject-personal preconditions to internalization of knowledge under the credit-module system.