Перегляд за Автор "Skrypko, V. D."
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Використання дистанційних технологій в процесі навчання лікарів-інтернів хірургічного профілю(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Скрипко, Василь Дмитрович; Скрипко, Василий Дмитриевич; Skrypko, V. D.У статті проведено аналіз дистанційної форми навчання лікарів-інтернів хірургічного профілю. Як показує світовий досвід, впровадження інноваційних методів навчання в підготовці лікарів хірургів на післядипломному етапі сприяє ефективному засвоєнню поставлених завдань та досягнення цілей. Така форма подачі інформації є однією із ведучих форм навчання у світі та дає можливість доступу слухача до додаткового навчального матеріалу та отримання знань від ведучих спеціалістів, реалізації можливості здобування знань протягом життя. Застосування дистанційної форми навчання дозволяє скоротити час вивчення матеріалу завдяки швидкості комунікації доповідача і слухачів, а також завдяки використанню чатів, блогів, форумів, електронних бібліотек, відеотрансляцій. Впровадження програм дистанційного навчання є трудоємким процесом, оскільки навчальні матеріали повинні бути розпрацьовані на належному рівні, щоб гарантувати високу якість навчання. Однією з важливих проблем використання дистанційного навчання є забезпечення контролю клінічного досвіду. Навчання лікарів хірургічного профілю вимагає щоденного практичного вдосконалення та засвоєння мануальних навичок в операційних кімнатах, діагностично-маніпуляційних кабінетах, клінічних розборах та в безпосередньому контакті з пацієнтами. Це вимагає традиційного очного контакту з викладачем, однак, сучасні дистанційні освітні технології ефективно створюють взаємозв’язок викладач-інтерн, що позитивно впливає на вивчення і засвоєння теоретичного матеріалу, незалежно від місця знаходження осіб, та дозволяє збільшити можливості та мотивацію до післядипломної освіти. Дистанційні освітні технології повинні широко впроваджуватись в навчальний процес хірургічних кафедр післядипломної освіти на рівні додаткового професійного навчання; В статье проведен анализ дистанционной формы обучения врачей-интернов хирургического профиля. Как показывает мировой опыт, внедрение инновационных методов обучения в подготовке врачей хирургов на последипломном этапе способствует эффективному усвоению поставленных задач и достижения целей. Применение современных дистанционно-образовательных технологий обучения является одной из ведущих форм обучения в мире и дает возможность доступа слушателю к дополнительному учебному материалу и получению знаний от ведущих специалистов, реализации возможности обучения специалиста в течении жизни. Применение дистанционной формы обучения позволяет сократить время изучения материала благодаря скорости коммуникации докладчика и слушателей, а также благодаря использованию чатов, блогов, форумов, электронных библиотек, видеотрансляций. Внедрение программ дистанционного обучения является трудоемким процессом, так как учебные программы должны быть разработаны на должном уровне, чтобы гарантировать высокое качество обучения. Одной из важных проблем использования дистанционного обучения является обеспечение контроля клинического опыта. Обучение врачей хирургического профиля требует ежедневного практического совершенствования и усвоения мануальных навыков в операционных комнатах, лечебно-манипуляционных кабинетах, клинических разборах, в непосредственном контакте с пациентами. Это требует традиционного очного контакта с преподавателем, однако, современные дистанционные образовательные технологии эффективно создают взаимосвязь преподаватель-интерн, влияют на изучение и усвоение теоретического материала, независимо от места нахождения лиц. Использование дистанционного обучения позволяет увеличить возможности и мотивацию к последипломному образованию. Дистанционно-образовательные технологии должны широко внедряться в учебный процесс хирургических кафедр последипломного образования на уровне дополнительного профессионального обучения; The article represents the analysis of distance learning of surgical interns. One of the main reasons is the logistical support of the educational process. Technological advances contribute to the use of the latest distance learning technologies in postgraduate education. They provide an opportunity to master the methods of medicinal manipulations management effectively without leaving the main place of work, and without significant material and technical costs. The rapid development of educational and information technologies promotes the use of innovative teaching systems in higher educational establishments adjusted to the modern requirements of the advanced countries of the world. The main task of modern postgraduate education is the transition from the concept of knowledge and skills acquiring and practical skills mastering to the concept of education. The intensive development of information and computer telecommunication systems contributes to the large-scale implementation of distance learning technologies into the educational process of postgraduate training. According to international practices, the introduction of innovative teaching methods in surgeons’ training at the postgraduate stage contributes to the effective tasks assimilation and goals achievement. Such form of information presentation is one of the leading forms of learning in the world. It provides an access for the listener to additional learning material and obtaining knowledge from leading specialists, realization of the possibility of a specialist’s training during a lifetime. The use of distance learning provides an opportunity to reduce the time of material studying due to the speed of the speaker and listeners’ communication, as well as the use of chats, blogs, forums, electronic libraries, video broadcasting. The implementation of a competent comprehensive approach to surgical interns’ training is an important component of the pedagogical process. Its organization influences the success of both theoretical and practical material acquiring. One of the peculiarities of the educational process at our department is the emphasis on the development of intern’spersonal characteristics which we direct to broad-based knowledge, the ability to integrate knowledge and practical skills in case of medical care provision in all medicine branches. The introduction of distance learning programs is a time-taking process since curricula must be developed at the proper level to ensure high quality of training. One of the important problems of distance learning use is provision of clinical practice control. Surgeons’ training requires daily practical training and mastering of manual skills in operating rooms, procedure rooms, clinical discussions, in direct contact with patients. This requires a traditional face-to-face encounter with a teacher. However, modern distance learning technologies effectively provide the teacher-intern relationship effectively influencing the study and mastering of theoretical material regardless of individuals’ location. Distance learning use increases opportunities and motivation for postgraduate education. Distance learning educational technologies should be widely implemented in the educational process of surgical departments of postgraduate education at the level of additional professional training. The Department of Postgraduate Surgery is the final stage in the formation of medical specialist. Therefore, it is important that distance learning technologies are widely implemented in the educational process of departments at the level of additional vocational training.Документ Корекція ендогенної інтоксикації та морфо-функціональних змін печінки у хворих на гостру тонкокишкову непрохідність та в експерименті(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Скрипко, Василь Дмитрович; Скрипко, Василий Дмитриевич; Skrypko, V. D.Проаналізовано результати обстеження 202 хворих на гостру тонкокишкову непрохідність які знаходились на стаціонарному лікуванні в ЦМКЛ м. Івано-Франківська. Вивчено показники ендогенної інтоксикації, а саме взаємозв’язок між рівнем показників перекисного окислення ліпідів (ПОЛ), молекул середньої маси (МСМ) та вплив їх морфо-функціональні зміни печінки. При ГТКН наявне вірогідне збільшення в сироватці крові продуктів ПОЛ, МСМ, і зниження вмісту церулоплазміну (ЦП), спостерігаються значні зміни в печінці із руйнуванням зернистої (ЗЕР) та гладкої (НЕС) ендоплазматичної сітки, мітохондрій, ядер гепатоцитів. У 102 хворих на ГТКН та моделі непрохідності тонкої кишки (НТК) 40 свинях в’єтнамської породи доведено, що призначення антигіпоксантно-антиоксидантної терапії в післяопераційному періоді сприяє репаративним процесам в гепатоцитах, та призводить до нормалізації в сироватці крові показників ендогенної інтоксикації і сприяє зниженню післяопераційної летальності; Проанализированы результаты обследования 202 больных острой тонкокишечной непроходимостью которые находились на стационарном лечении в ЦГБ г. Ивано-Франковска. Изучены показатели эндогенной интоксикации, а именно взаимосвязь между уровнем показателей перекисного окисления липидов (ПОЛ), молекул средней массы (МСМ) и влияние их морфо функциональные изменения печени. При ГТКН имеется достоверное увеличение в сыворотке крови продуктов ПОЛ, МСМ, и снижение содержания церулоплазмина (ЦП), наблюдаются значительные изменения в печени с разрушением зернистой (ЗЕР) и гладкой (НЕЗ) эндоплазматической сети, митохондрий, ядер гепатоцитив. У 102 больных ОТКН и модели непроходимости тонкой кишки (НТК) 40 свиньях вьетнамской породы доказано, что назначение антигипоксантно-антиоксидантной терапии в послеоперационном периоде способствует репаративным процессам в гепатоцитах, и приводит к нормализации в сыворотке крови показателей эндогенной интоксикации и способствует снижению послеоперационной летальности; Endogenous intoxication (EI) as a systemic process involving a significant variety of metabolic homeostasis disorders is a pathogenetic basis of complications and multiple organ failure in case of small intestinal obstruction (ASIO) which inhibits homeostasis auto regulation mechanisms to fatal level. The leading role in EI occurrence in case of ASIO belongs to enteral insufficiency as a result of deep hypoxia and energy supply disturbance with the development of destructive changes in the intestinal wall. 202 patients with acute small intestinal obstruction (ASIO) underwent in-patient treatment in Ivano-Frankivsk Central City Clinical Hospital. The results of their examination were analyzed. The indices of endogenous intoxication, namely, the relation between the level of lipid peroxidation (LP), middle mass molecules (MMM) and their effect on morpho-functional changes of the liver were studied. Significant increase in LP products, MMM, and decrease in ceruloplasmin (CP) content were observed in case of ASIO as well as significant changes in the liver with deterioration of granular endoplasmic reticulum and smooth (agranular) endoplasmic reticulum, mitochondria, and hepatocytes nuclei. All the patients were divided into two groups depending on the treatment. Group I consisted of 100 patients with ASIO who underwent comprehensive treatment according to the generally accepted regimen in accordance with the recommendations of the Ministry of Health of Ukraine dated 02.04.2010 № 297 (“Standards of medical care for patients with emergency surgical diseases of the abdominal cavity”). Group II included 102 patients with ASIO who were treated according to our proposed comprehensive treatment which included the determination of intestine resection extent according to the point scale developed by us and additional application of anti hypoxant-antioxidant therapy in the treatment regimen, namely megluminesodium succinate (Reamberin, Polisan) in addition to the generally accepted treatment with amber acid as its main active ingredient. The drug was administered intravenously by drop infusion in a dose of 400 ml per day. The rate of administration did not exceed 90 drops per minute. The drug administration was started in the complex preoperative preparation as well as immediately after the completion of surgical treatment in the resuscitation department. The course of the treatment lasted 7 days. An experimental study was conducted on 40 animals (swine of Vietnamese breeds, at the age of 3-4 months, weighing 15-20 kg, at the premises of I. Horbachevsky Ternopil State Medical University according to cooperation agreement) in order to study comprehensively morpho-functional changes in the liver and small intestine in the dynamics of ASIO development. The reason for animals’ selection was that the swine’s small intestine was most suitable for surgical diseases simulation and the obtained data could be extrapolated to a person to some extent. ASIO was simulated according to A.S. Shalimov (1989). Pathohistological and electron microscopical study of liver cells was performed in the experiment. Statistical processing of the results was conducted with the use of standard program package “Statistica 6.0 for Windows”. A database was created on the basis of the obtained data. It included both parametric and non-parametric criteria for the assessment of the patient’s condition. Arithmetical mean (M) and its statistical error (m) were used to describe variables with normal distribution. The description of the variables with the distribution different from the normal one was conducted with the use of median (Me), the lower and upper quartiles. The appointment of antihypoxant-antioxidant therapy in the postoperative period was proved to contribute to reparative processes in hepatocytes, to lead to the normalization of endogenous intoxication indices in blood serum and to reduce postoperative mortality. Recommendations were developed and the efficiency of inclusion of the drug with detoxication, antihypoxact and hepatoprotective action (megluminesodium succinate in a dose of 400 ml once a day during 7 days) in comprehensive treatment of ASIO was proved.Документ Педагогічне спілкування як фактор взаємодії викладача і студента на кафедрі онкології Івано-Франківського національного медичного університету(Українська медична стоматологічна академія, 2018) Крижанівська, Анна Євстахіївна; Скрипко, Василь Дмитрович; Дяків, І. Б.; Крыжановская, Анна Евстахиевна; Скрипко, Василий Дмитриевич; Дяков, И. Б.; Kryzhanivska, A. E.; Skrypko, V. D.; Dyakiv, I. B.статті аналізуються особливості та функції педагогічного спілкування, висвітлюються проблеми соціально-психологічної взаємодії між викладачем та студентами, розглядається специфіка етикету як основного чинника педагогічного спілкування. Педагогічне спілкування – це професійне спілкування викладача зі студентами на занятті і поза ним, спрямоване на створення сприятливого психологічного клімату; В статье анализируются особенности и функции педагогического общения, освещаются проблемы социально-психологического взаимодействия между преподавателем и студентами, рассматривается специфика этикета как основного фактора педагогического общения. Педагогическое общение – это профессиональное общение преподавателя со студентами на занятии и вне его, направленное на создание благоприятного психологического климата; The peculiarities and functions of pedagogical communication are analyzed in this article, the problems of socio-psychological interaction between a teacher rand students are lightened, and the characteristic of verbal portrait of a teacher is given. Besides, the specific of etiquette as the main agent of pedagogical communication is surveyed. Pedagogical communication is the professional communication of pedagogue with all the participants of educational and upbringing process which is directed on the creation of optimal conditions for the achievement of aim and tasks of upbringing and training. Pedagogical communication – a system of sociopsychological interaction between the teacher and the student, aimed at creating optimal socio-psychological conditions for joint activities. It provides the transfer through the teacher to students of human culture, assists in the learning of knowledge, promotes the formation of value orientations in the exchange of ideas. In contrast, unprofessional pedagogical communication generates fear, uncertainty, reduces performance, disturbs the speech dynamics, unwillingness to think and act independently, alienation, a stable negative attitude towards the teacher, learning. That’s why constant interaction of a teacher and students is one of the important aspects of life in higher educational institution. Personal growing, spiritual and creative enrichment of both sides which are the important elements of heredity of generations takes place in the process of this interaction. In frames of this process the main role belongs to the teacher, whose functions have specific qualities and features and personal psychological characteristics are able to influence as on the educational and upbringing process in general, as on the personal development of every student. Pedagogical communication as a personal and ethic phenomena demands from the teacher special preparation not only concerning the technology of interaction, but moral experience, pedagogical wisdom in organization of interrelations with students, parents, colleagues in different spheres of educational and upbringing process too. Besides, professional pedagogical communication supposes its high culture, which proves the ability of pedagogue to realize his skills in communication with other people, ability to perceive, to understand, to gain and to pass the content of the thoughts, feelings and desires in the process of education and upbringing. Professional peculiarities of verbal activity of a teacher are in its organizing independence from the conditions of pedagogical communication, in selecting of verbal measures according to the necessities and tasks of interaction of a teacher with students and their behaviour. Pedagogical communication helps a teacher to organize interaction during classes. Not limiting only by the informational function, it creates conditions for exchanging by attitudes and troubles, it helps the assertion of students in the group and provides cooperation in auditory. The pedagogical effectiveness of the teacher’s speech depends on the level of language fluency, the correct choice of language means, and the culture of language. Its important characteristics are content, logic, accuracy, clarity, conciseness, simplicity and emotional expressiveness, imagery, color fulness of speech. So, due to the effective pedagogical communication the favourable atmosphere for positive changes of a personality of a teacher, for the development of personality of a student and gaining knowledge and skills necessary for future specialists are created. Consequently, the culture of pedagogical communication is primarily the general norms of communication, which are determined by the nature of the social system and are based on the achievements of the past and modern.